Željno iščekivana VN Belgije kojom je okončana letnja pauza tekuće sezone F1 pretvorila se u ono što je malo ko očekivao... a uvod je mnogo obećavao...
Kiša je u velikoj meri režirala dešavanja tokom kvalifikacija, ali teško da je iko i pomislio da će se u prvom startnom redu naći Džordž Rasel iz Vilijamsa! Malo je nedostajalo da zabeleži čak i prvu pol-poziciju u karijeri...
Mercedes se pomalo mučio tokom prvog i drugog dela, čak su na minut do kraja drugog dela obe Srebrne strele bile ispod desetog mesta, dok su oba Ferarija ostala bez plasmana u prvih deset. Onda je usledio nagoveštaj haosa: završnica kvalifikacija počela je uz jaku kišu i već u prvom izlasku na stazu čulo se upozorenje Sebastijana Vetela da bi trebalo prekinuti kvalifikacije. Ubrzo je usledio žestok udes do tog trenutka sjajnog Landa Norisa, što je i dovelo do crvene zastave. Beležimo tada, ispostavilo se, možda i najlepši trenutak ovog vikenda - ubrzo po udesu Norisa, kraj njegovog automobila zaustavio se Sebastijan Vetel u Aston Martinu kako bi proverio da li je sve u redu sa mladim Britancem... Po nastavku kvalifikacija, vozačima su na raspolaganju praktično ostala dva do tri kruga za postavljanje vremena. Odlični Rasel iznenadio je nadmašivši Luisa Hamiltona, ali je Maks Ferstapen uspeo da osvoji prvo mesto. Botas je bio osmi, a uz penalizaciju od pet mesta zbog kontroverznog udesa na prethodnoj trci u Mađarskoj našao se tek na 13. mestu... Pozornica za uzbudljivu trku bila je postavljena, ali se u sve ponovo umešala - kiša...
Dan VN Belgije na stazi Spa Frankoršam, jednoj od četiri koje su u kalendaru F1 još od prve sezone 1950. godine, osvanuo je u vrlo nepovoljnim vremenskim uslovima. Ipak, pozitivno je bilo to da je i pored žestokog udesa prethodnog dana Lando Noris ipak zauzeo mesto na startu, doduše kao tek 15. pošto je njegov automobil morao da pretrpi promenu menjača. A onda je u krugu pred postavljanje na start Serhio Perez izleteo sa staze i teško oštetio svoj Red bul i ostavio sedmo mesto upražnjeno.
Kiša se pojačavala, usledili su najpre dva desetominutna, pa petominutno pomeranje starta. U jednom trenutku delovalo je da ćemo uz 25 minuta kašnjenja ipak dobiti trku... Nakon formacijskog kruga, usledilo je novo odlaganje. Na stazu je više puta izlazio Alan van der Merv za volanom medicinskog vozila, ali zaključak je uvek bio isti - previše vode na stazi, previše rizično... Tokom tog prekida glavna polemika, ne računajući naravno samu trku, bila je vođena po pitanju prava nastupa Pereza u Red bulu. Da li ima pravo da izađe na stazu ukoliko automobil bude popravljen na vreme pošto nije zauzeo mesto u tom formacijskom krugu? Na kraju je odlučeno da Perez može startovati, sa čime u Mercedesu sigurno nisu bili oduševljeni, a mnogi su u tome videli i nevešt pokušaj FIA da na neki način izniveliše po mnogima neadekvatne kazne Luisu Hamiltonu u Silverstonu, odnosno Valteriju Botasu u Hungaroringu.
Perez je na kraju startovao kao poslednji sa 20. mesta u nečemu što, nažalost, dugo neće biti zaboravljeno. Kako zbog zgusnutog kalendara (već sledećeg vikenda sledi VN Holandije) FIA nije želela da pomeri trku za naredni dan, nađeno je solomonsko rešenje - automobili su, sa više od tri sata zakašnjenja u odnosu na prvobitni termin i praktično u sumrak, u formaciji iza sigurnosnog vozila odvezli novi formacijski krug, a zatim i jedan krug nakon kojeg je sve ponovo zaustavljeno. Poredak u kojem su bili proglašen je zvaničnim, a osvajačima bodova dodeljena je polovina od predviđenih, pošto nije odvezeno po pravilima najmanje predviđenih 75% krugova.
Formalno, prvi je Ferstapen, drugi Rasel, treći Hamilton... u suštini, F1 je juče u Belgiji doživela težak poraz. Pokazalo se da ljudi iz uprave Najbržeg cirkusa nisu umeli da se nose sa vanrednim okolnostima, a i u tako donešenoj odluci, mnogi su ponovo videli ustupak Ferstapenu i Red bulu kao kompenzaciju za dešavanja u Velikoj Britaniji i Mađarskoj. Na samom kraju, priređeno je i po mnogima potpuno suvišno proglašenje pobednika.
Kako god bilo, u generalnom plasmanu i dalje vodi Luis Hamilton, sada sa 202 i po poena, ispred Maksa Ferstapena sa 199 i po... u konkurenciji konstruktora Mercedes je zadržao vođstvo ispred Red bula 310,5:303,5...
Tek šesti put u istoriji F1 dogodilo se da nije bilo odveženo 75% predviđenih krugova, pa su sa tim su skladu dodeljeni prepolovljeni poeni. Poslednji put to je učinjeno 2009. godine na VN Malezije na Sepangu, kada je trka prekinuta u 31. krugu i nakon nepuna 172km. Ovogodišnja VN Belgije u anale ulazi kao najkraća - samo jedan krug i pređenih nepunih sedam kilometara...
... neslavan rekord koji, nadamo se, nikada neće biti oboren...
Već sledećeg vikenda vozi se VN Holandije na stazi u Zandvortu, gde se Najbrži cirkus vraća prvi put nakon 1985. godine... imena u kratkom izveštaju sa te poslednje trke su legendarna: pol-poziciju osvojio je Nelson Pike u Brebemu, ali su se na podijum popeli Niki Lauda i Alan Prost u Meklarenu, kao i mladi 25-ogodišnji Brazilac kojem je to bila tek druga sezona u F1, Airton Sena...
Vest koja nije neočekivana, ali ipak predstavlja značajan trenutak u savremenoj F1:Citat:Omiljen i nekonvencionalan, hladan i brz, “Iceman”, Kimi Raikkonen, saopštio je da se povlači iz Formule 1 na kraju tekuće sezone. Tokom 20 godina u najbržem cirkusu učestvovao je na 344 trke, po čemu je apsolutni rekorder u istorije F1. Sa svojom 41 godinom, odlučio je da završi karijeru vozača Formule 1 i to je saopštio na svom Instagram nalogu, dodavši da je odluku doneo još zimus da je vreme da kacigu okači o klin.
„Iako sezona još traje, želim da se zahvalim svojoj familiji, mojim timovima i svima uključenima u moju karijeru, a pogotovo svima vama velikim fanovima koji ste me pratili svo ovo vreme. Formula 1 je za mene došla do kraja, ali postoji još mnogo stvar u životu koje želim da probam i iskusim. Vidimo se posle svega ovoga. Srdačno vaš Kimi”, napisao je nekadašnji šampiona Sveta Formule 1. Sada definitivno Formuli 1 može da kaže legendarno…”Pustite me na miru, znam šta radim”… https://dmotion.rs/2021/09/01/kimi-raikkonen-odlazi-u-penziju/
U ovom trenutku ne vidim čoveka koji će popuniti prazninu, mislim pre svega na Kimijevu harizmu, a koja će neminovno nastati njegovim odlaskom...
Dopuna: 03 Sep 2021 9:46
... lep tekst o Kimiju na portalu B92:Citat:... Kimi, znamo da mnogim vozačima kaciga ima posebno značenje, kako je to kod tebe?
- Čuva mi glavu.
Kimi, počeo si da se trkaš kada si imao 21 godinu, šta bi sada rekao 21-godišnjaku?
- Ništa. Ne bih ni razgovarao sa njim.
Kimi, da li možeš da navedeš tri krivine na stazi Monca?
- Krivina 1, 2 i 3.
Nakon 1985. i poslednje trke u Zandvortu, F1 je na velika vrata ponovo ušla u Holandiju... barem ako pitate Holanđane...
Staza je zaista specifična, neću reći spektakularna, pre bih rekao opasna po današnjim merilima, što se naročito pokazalo u treninzima i tokom kvalifikacija. Deluje dosta uzano, mada je taj utisak opet bio blaži tokom trke, nego u petak i subotu...
Pobedu je odneo Maks Ferstapen u Red bulu koji je tako ponovo preuzeo vođstvo od Luisa Hamiltona u generalnom plasmanu (224,5:221,5), dok je Mercedes blago povećao svoj uprednost u plasmanu konstruktora (344,5:332,5) zahvaljujući činjenici da su Mercedesi bili na drugom i trećem mestu podijuma, a Serhio Perez u drugom Red bulu imao očajne kvalifikacije (16), startovao na kraju iz pit-lejna, ali ipak uspeo da stigne do osmog mesta, mada uz pomalo diskutabilnu koliziju sa Landom Norisom.
Nažalost, ni ova trka, mada je taj podatak nekako ostao u zapećku, nije prošla bez kontroverzi, pošto je pobedniku Ferstaopenu pre starta pretila kazna zbog preticanja pod crvenom zastavom na drugom treningu...
Tek, F1 je dobila ono za čime žudi poslednjih godina - uzbuđenje i otvorenu borbu za vrh, povremeno i na samoj stazi, što je svakako bio plus jučerašnje trke, mada je teško ne steći utisak da se i dalje dobar deo borbe vodi iza kulisa Najbržeg cirkusa...
Sledi prava poslastica za ljubitelje F1, VN Italije u Monci, i to već narednog vikenda, ali i uz sprint kvalifikacije, za šta i dalje nisam ubeđen da je dobro rešenje...
Legendarna Monca već danas će videti prve kvalifikacije koje će odrediti poredak na startu sprint-trke koja se vozi sutra, ali i u međuvremenu ima dosta vesti uz F1...
Nakon što je veteran Kimi Raikonen najavio povlačenje sledeće godine, ubrzo je stigla vest da je i pozitivan na virus SARS-Cov2 zbog čega je na trci u Zandvortu u kokpit Alfe umesto Finca uskočio Poljak Robert Kubica, gde će sedeti i ovog vikenda.
Zatim je, možda već i dugo očeklivano, potvrđen i rastanak Valterija Botasa i Mercedesa. Botas će sledeće sezone sesti u Alfu umesto svog zemljaka Raikonena, dok će, takođe očekivano, njegovo mesto u Mercedesu zauzeti talentovani mladi Britanac Džordž Rasel. Odlazak Rasela u Srebrne strele otvorio je vrata za povratak Malezijca Aleksa Albona u Vilijams, koji je potvrdio da će Albon i Latifi činiti tandem slavnog britanskog tima u 2022...
Kvalifikacije za sprint-trku bile su interesantne ponajviše zbog činjenice da je prvo mesto odneo Valteri Botas koji je delovao prilično rasterećeno nakon saznanja da naredne godine više neće sedeti u Mercedesu.
Sama sprint-trka bila je interesantna, ali samo na startu... Botas je zadržao prvu poziciju, ali je neočekivano loše startovao Hamilton koji je pao na peto mesto. Direktni konkurent Britanca u borbi za titulu Maks Ferstapen iskoristio je to na gotovo najbolji mogući način probivši se na drugu poziciju. Nakon izletanja Pjera Gaslija u Alfa Tauriju i okretanja Roberta Kubice u Alfa Romeu, na stazu je odmah u prvom krugu izašlo vozilo bezbednosti koje je tri kruga predvodilo karavan, ali ponovljeni start nije doneo značajnije promene u poretku koji je do kraja ostao skoro nepromenjen...
Prvi je Botas, koji je time osvojio tri boda, ali koji će sutra startovati ne sa pol-pozicije, već sa začelja, pošto je prethodno Mercedes ''iz strateških razloga'' zamenio njegovu pogonsku jedinicu...
... Ferstapen je upisao nova dva boda i povećao svoju prednost pred Hamiltonom 226,5:221,5, alki što je mnogo značajnije startovaće sa pol-pozicije, dok će mu društvo u prvom redu praviti Danijel Rikardo u Meklarenu. Drugi startni red čine Lando Noris u Meklarenu i Luis Hamilton u Mercedesu.
Praktično, sprint-kvalifikacije sem dodatne borbe za bodove i startni poredak ne opravdavaju razlog postojanja. Čak je i direktor F1 Ros Bron priznao da je iznenađen činjenicom da su gotovo izostala preticanja u Monci...
Iako smo u Monci videli sjajnu predstavu Meklarena koji se nakon 2012. konačno ponovo pojavio na najvišem stepeniku podijuma i prvi put nakon 2010. ostvario dvostruku pobedu (Rikardo, Noris), fokus ljubitelja F1 usmeren je na udes koji se dogodio sredinom trke nakon kojeg su pored staze ostali branilac titule Luis Hamilton i pretendent na presto Maks Ferstapen.
Odlukom sudija, krivcem za udes proglašen je mladi Holanđanin i kažnjen sa tri mesta na startu naredne trke. Pažnju je privuklo to da je Ferstapen, baš kao Hamilton u Silverstonu proglašen ''pretežno krivim'', ali se kazna, kako je direktor trke Masi objasnio, razlikuje od one tada izrečene zbog činjenice da je Hamilton tada nastavio trku, pa je kažnjen vremenski, dok je ovog puta i Ferstapen morao da odustane, pa takva kazna jednostavno nije imala smisla.
Što se same trke tiče, Meklaren je iznenadio sve, pa i sebe... sjajni Rikardo je, baš kao prethodnog dana u sprint kvalifikacijama iznenadio na startu, s tim da je ovog puta preuzeo vođstvo koje gotovo da nije ispustio do samog kraja. Timski kolega Noris takođe je bio odličan, dok je do podijuma stigao i Valteri Botas koji je zbog kazne startovao sa začelja.
Stanje na tabeli pred VN Rusije u Sočiju ostaje nepromenjeno, Ferstapen - Hamilton 226,5:221,5, dok je razlika u poretku konstruktora blago porasla u korist Mercedesa nad Red bulom 362,5:344,5. Trka u Rusiji vozi se 26. septembra...
Epilog je u velikoj meri režirala kiša koje je počela da pada u samoj završnici, na svega pet krugova do kraja i, usuđujem se da napišem, možda i nepravedeno uručila pobedu Luisu Hamiltonu, a drugo mesto Maksu Ferstapenu. Iako je Mercedes ponovo povukao prave poteze u pravo vreme, bez kiše teško da bi Hamilton stigao do 100. pobede u karijeri, dok Ferstapen teško da bi dobacio dalje od šeste ili sedme pozicije...
Tragičari dana svakako su u Meklarenu, čiji je vozač Lando Noris prethodno bio sjajan i u kvalifikacijama osvojivši pol-poziciju, a zatim i najveći deo trke proveo u vođstvu, ali je zahvaljujući taktički pogrešnom potezu i grešakama svoje ekipe prilikom pit-stopa timskog kolege Danijela Rikarda omogućio braniocu titule da se vrati u borbu za vrh što je ovaj i iskoristio.
Ferstapen, koji je zbog zamenjenog motora na pogonskoj jedinici morao da startuje sa začelja, takođe kao i njegov rival u borbi za titulu ima mnogo razloga za zadovoljstvo, iako je u generalnom plasmanu prepustio vođstvo Hamiltonu (246,5:244,5). Razlika je gotovo minimalna, a mladi Holanđanin u završnicu sezone ulazi sa novim motorom...
Naredna trka VN Turske vozi se 10. oktobra na stazi u Istanbulu...
Nakon VN Turske ponovo imamo promenu na vrhu, sada je u vođstvu Maks Ferstapen 262,5:256,5, dok je Mercedes u konkurenciji konstruktora zadržao prednost 433,5:397,5.
Nemački tim je bio superioran celog vikenda, ali teško da mogu biti zadovoljni ishodom... Nakon promene jedne od komponenti pogonske jedinice na automobilu Luisa Hamiltona, aktuelni prvak kažnjen je s deset pozicja na startu, pa je, iako najbrži u subotu, morao startovati kao 11. Očekivano, to je donelo poteškoće u proboju ka vrhu, naročito u uvodnim minutima, kada je Hamilton tek posle osam krugova uspeo da obiđe debitanta Jukija Cunodu u Alfa Tauriju.
Na polovini trke, zaostatak za direktnim konkurentom Ferstapenom na drugom mestu bio je oko 14 do 15 sekundi, dok je vođstvo od samog starta sigurno držao Botas koji je to i pretočio u trijumf. Trka se, praktično, pretvorila u rat sa vremenskim uslovima i pitanje da li uopšte pristupiti promeni pneumatika, što nije obavezno u slučaju kiše, a koja je padala celog vikenda. Četrvorostruki šampion Sebastijan Vetel i Aston Martin pokušali su u jednom trenutku sa srednje tvrdim pneumaticma za suvo, ali su već posle kruga odustali i vratili se na intermedijume. Mercedes je, na kraju, i pored protivljenja Hamiltona ipak insistirao na zameni, pa se aktuelni prvak na kraju morao zadovoljiti petim mestom.
Do kraja se vozi još šest trka, a sledeća na redu je VN SAD 24. oktobra u Ostinu...