Iza nas je prva VN Majamija, vožena na novoj stazi izgrađenoj kod, ili bolje reći oko Hard rok stadiona u Majamiju.
Prve ocene su, osim kvaliteta staze na koji je mnogo vozača imalo primedbe, uglavnom povoljne. Uzbuđenja nije manjkalo, počev od treninga na kojem je udes imao Sainz u Ferariju, odnosno u kvalifikacijama kada je u ogradi završio Okon u Alpinu. Za dodatno uzbuđenje pobriuno se Luis Hamilton koji se doslovno u završnici spasao ispadanja u Q1, dok su se na čelu već standardno za ovu sezonu smenjivali branilac titule Ferstapen i pretendent Lekler, koji je uspeo da osvoji još jednu pol-poziciju uz drugo mesto timskog kolege Sainza.
Ipak, Ferarijev 1-2 iz kvalifikacija srušio je već u prvoj krivini odlični Feratepn koji je najpre obišao Sainza, a do desetog kruga i Leklera, i čvrsto prigrabio vodeću poziciju koju nije ispustio do kraja. Lekler i Ferari su pripretili nakon vozila bezbednosti izazvanog udesom Landa Norisa 15-ak krugova pre kraja, ali više od toga nisu mogli.
U ostatku karavana zabavu su priredili pre svih mladi Mik Šumaher koji je vozio svoju verovatno najbolju trku u F1, ali je sve prosuo nepažnjom u završnici kada je sa staze i iz zone bodova izbacio i sebe i Sebastijana Vetela u Aston Martinu, kao i pomenuti Vetel koji je u središnjici pokazao nešto od oog što ga je dovelo do četiri titule prvaka sveta. Meklaren je, nakon podijuma pre dve nedelje u Italiji, ponovo podbacio, dok je Mercedes, tačnije Hamilton, pokazao prve znake buđenja, pošto je i u kvalifikacijama bio bolji od timskog kolge Rasela, ali je već na startu pao dve pozicije koje je, istina, kasnije uspeo da povrati, ali ga je u završnici izdala i sreća, što je iskoristio upravo Rasel i još jednom nadmašio ove sezone neprepoznatljivog sedmostrukog prvaka... ili ipak i nije bio toliko neprepoznaljiv, pošto je energiju prethodno trošio protestujući protiv odluke FIA o nenošenju nakita tokom trke!?
Sve u svemu, sezona se zahuktava u pravom smislu te reči. Ferstapen je dodatno smanjio razliku u odnosu na vodećeg Leklera (85:104), dok je trka konstruktora sada potpuno otvorena, a prednost Skuderije nad Red bulom sada je gotovo minimalna, 157:151. Pažnju svakako privlači i bodovni saldo dvojca Mercedesa, koji tim drži na trećoj pozcijji sa 95 bodova, ali uz, prema reputaciji neočekivanu predost Rasela nad Hamiltonom 59:36.
Najbrži cirkus ponovo se vraća u Evropu, 22. i 29. maja voze se trke na dobro poznatim stazama Katalunja za VN Španije, odnosno legendarna VN Monaka.
Dosta uzbuđenja oko i na Katalunji prethodnog vikenda...
Počelo je već u dolasku timova u Barselonu, tačnije Monmelo gde se nalazi čuvena staza. Prašinu je podigao Aston Martin sa novim tehničkim izmenama na automobilima zbog čega su veoma ličili na Red bul. U toj meri, da su u Crvenom biku najavili pokretanje interne istrage koja bi trebalo da pokaže da li je bilo špijunaže i krađe podataka.
U kvalifikacijama je bilo zanimljivo, pošto je i Mercedes konačno počeo da podiže glavu. U jednom trenutku tokom drugog dela kvalifikacija Srebrne strele su čak bile i na vrhu poretka. Problem poskakivanja nove aerodinamičke konfiguracije koji je mučio skoro sve timove u predsezoni još uvek je prisutan, ali čini se da su ga u Mercedesu, ako ništa drugo, a ono barem dobrim delom kompenzovali...
... startni poredak bio je, na kraju, prema viđenom ove sezone - očekivan. Još jednom su u prvom startnom redu bili Lekler i Ferstapen, s tim da je Red bul aktuelnog prvaka već tada pokazivao probleme u radu DRS. Na samoj trci, sve se u statu otvorilo Skuderiji. Lekler je sigurno poveo, polako ovećavao prednost iz kruga u krug, a kada je u četvrtoj krivini došlo do okretanja Maksa Ferstapena, činilo se da ništa ne može zaustaviti Ferari.
Udarac je stigao u 27. krugu kada je pogonska jedinica izdala Leklera, nakon čega je započela neravnopravna borba za vrh između dva Red bula i Džordža Rasela u Mercedesu, koji je i danas bio bolji od timskog kolege Hamiltona. Istini za volju, Hamiltona kao da je počeo da izdaje saveznik koji je ga je obilato pratio prethodnih godina - sreća - mada se može postaviti i pitanje koliko se u trenutnoj situaciji (ne) snalaze kako sam sedmostruki prvak, tako i tim u boksu.
Do kraja, opet očekivano, na čelo je izbio Ferstapen, mada je u jednom trenutku dok je još na stazi bio Lekler, viđena interesantna situacija u kojoj je Čeko Perez tražio od ekipe da timskim naređenjem sklone Maksa Ferstapena(!), pošto je u tim trenucima imao bolji tempo od Holanđanina. Da li su to prvi vidljiviji znaci nezadovoljstva Meksikanca koji je i danas odigrao značajnu ulogu za tim, tek će se pokazati... a što se Ferarija tiče, možda i teži udarac od odustajanja Leklera je činjenica da njegov automobil ostao bez turbo-punjača i pogonske jedinice, čime se, po pravilima, broj komponenti na koje može računati do kraja sezone smanjio na po dve, a do kraja je ostalo još 16 trka... Posdećam, onog trenutka kada vozač ''potroši'' dozvoljene tri pogonske jedinice, svaka naredna promena donosi penalizaciju od deset mesta na startu naredne trke...
Na podijumu su se našli Ferstapen, Perez i Rasel, Sainz je donekle ublažio štetu za Ferari, Hamilton koji je u samom početku imao kontakt zbog kojeg je morao na rani pit-stop uspeo je da stigne do pete pozicije, iako je glasno razmišljao o povlačenju iz trke, bio je peti, a do bodova su stigli još i Botas, Okon, Noris, Alonso i Cunoda. Lepu trku odvezao je i mladi Mik Šumaher koji je nakon dobrih kvalifikacija i desetog mesta, na startu uspeo da se probije čak do šeste pozicije, ali na kraju ipak nije mogao više od 14. mesta.
Posle Španije situacija na tabeli značajno se menja: na prvo mesto izbio je Ferstapen (110) ispred Leklera (104), a više nisu daleko ni Perez (85), pa čak ni Rasel (74)... u konkurenciji timova, Red bul se sada osetnije odvojio od Ferarija (195:169).
Uzbudljivo i u Monaku, mada je trka do kraja skliznula u monotoniju tipičnu za ulice mondenske kneževine...
Treninge i kvalifikacije obeležilo je nekoliko udesa, od kojih je najveću pažnju privukao onaj Čeka Pereza u finišu trećeg dela, čime je praktično onemogućio timskog kolegu Ferstapena u pokušaju da ostvari bolje vreme, zbgo čega je na startu bio ''tek'' četvrti, dok je Ferari još jednom dominirao u borbi za startni poredak.
Sama trka kasnila je nešto više od sata, zbog pljuska koji je počeo nekih desetak minuta pre zakazanog starta. Kada je Najbrži cirkus konačno izašao na ulice Monaka desilo se to na najnepopularniji mogući način - iza vozila bezbednosti, što je omogućilo Ferariju da sačuva prve dve pozicije. Još jednom je, kao i pre nedelju dana u Barseloni, delovalo da Skuderiji ne može izmaći pobeda... i još jednom se, na tom putu, Skuderiji isprečila sama Skuderija...
Kada se staza prosušila najpre je Karlos Sainz junior odbio odlazak u boks i preko radio veze diskutovao sa timom o daljoj strategiji (on je predlagao gume za suvo, tim intermedijume), da bi do tog trenutka vodeći Lekler otišao u boks posle dva Red bula i vratio se iza Pereza (koji je prvi otišao na pit-stop i nadoknadio preko sedam sekundi za samo jedan krug!) i branioca titule Ferstapena. Na sve to, Ferari samo par krugova kasnije pravi ključnu grešku - poziva Leklera na novi pit-stop i u trenutku ulaska menja odluku, čime Lekler gubi dodatno dragoceno vreme, do kraja trke gotovo sigurno mesto na podijumu, a možda čak i pobedu.
U 27. krugu nakon udesa Mika Šumahera u Hasu, iako u početku nije delovalo da će se dogoditi ono što možete videti...
... najpre je proglašeno virtuelno vozilo bezbednosti, potom je na stazu izašlo i pravo, da bi u 30. krugu bile istaknute crvene zastave - prekid. Šumaher je, srećom, bio samo uzdrman, a trka je ponovo restartovana iza vozila bezbednosti, do kraja se pretvorila u krstarenje ulicama i borbu za najbrži krug, bez značajnijih izmena u poretku. Slavio je Perez ispred Sainza, Ferstapen u datoj situaciji nije rizikovao i trku je okončao ispred direktnog konkurenta Leklera koji je prvi put u karijeri stigao do cilja u Monaku, ali mu je još jednom izmakao već viđen trijumf.
Situacija u generalnom plasmanu postaje interesantna: Ferstapen je minimalno uvećao prednost ispred Leklera 125:116, ali se obojici znatno približio drugi Red bul, Perez, sa 110 bodova. Iako je teško očekivati da će Crveni bik dati prednost, ili barem odrešene ruke Meksikancu u odnosu na prvaka, teško je očekivati da će sam Perez ostati imun na novonastalu situaciju, pogotovo što je pokazao bolju formu od Ferstapena i prošle nedelje, kada je uz negodovanje postupio po timskim naredbama, kao i zbog činjenice da Perez ima ugovor sa austrijskim timom ''samo'' do kraja ove sezone.
Trku su, pored velikih grešaka Ferarija i udesa Šumahera, obeležile i prve kontroverzne situacije ove sezone. U duelu Estebana Okona i Luisa Hamiltona, mladi Francuz je proglašen krivim iako je sve delovalo kao vozački incident, i još na vlažnoj stazi, pa je uz kaznu od pet sekundi i pomeranja u plasmanu ostao bez bodova. Isto tako, Ferari se žalio na tandem Red bula zbog prelaska linije dozvoljenog kretanja na izlasku iz pit-stopa, ali je to, izgleda, u direkciji trke opravdano uslovima na stazi, za razliku od incidenta Okon-Hamilton...
Od Bakua se očekivalo da bude uzbudljiv kao i neke od prethodnih trka, ali sva uzbuđenja u borbi za vrh okončana su nakon 15. kruga kada je zbog kvara na pogonskoj jedinici morao da odustane u tonm trenutku vodeći Šarl Lekler u Ferariju. Krah Skuderije upotpunilo je odustajanje Sainza svega nekoliko krugova ranije, kao i odustajanja oba Hasa koji koriste Ferarijeve motore, dok su dva Alfa Romea stigli do cilja, ali van prvih deset...
Kroz cilj je prvi prošao Ferstapen u Red bulu uz, utisak je, poklonjenu pobedu od strane tima i timskog kolege Pereza koji je bio bolji od Holanđanina u kvalifikacijama, ali mu se, nakon sjajnog starta i preuzimanja vođstva od Leklera i Ferarija koji je još jednom bio sjajan u subotu i katastrofalan u nedelju, u jednom trenutku jednostavno uklonio sa puta. Do kraja smo, uz izuzetke u plasmanu van pobedničkog postolja, uglavnom videli krstarenje vodećih. Perez je bio drugi, ali čini se da može i više od toga, samo što je novi ugovor i za narednu sezonu izgleda učinio svoje Treći je ponovo bio Rasel u Mercedesu koji je još jednom bio bolji od timskog kolege Hamiltona, koji opet zaslužuje pohvale pošto se, osim sa rivalima, borio i sa automobilom koji ponovo izrazito pokazuje onaj nezgodni efekt poskakivanja i koji je ovog puta izazvao i bolove u leđima sedmostrukom šampionu.
Vredno pomena je i šesto mesto četvorostrukog prvaka Sebastijana Vetela koji je, nakon vrlo dobrih kvalifikacija i devetog mesta, u nejakom Aston Martinu i čak uz jedno okretanje na uzanom delu staze stigao do šestog mesta.
Ferstapen je značajno povećao svoju prednost u odnosu na Leklera (150:116), koji je pao na treću poziciju u šampionatu vozača, ali nažalost, na drugoplasiranog Pereza sa 129 bodova niko, pa verovatno ni on sam, ne računa kao na mogućeg pretendenta na titulu.
U poretku konstruktora, iako nismo ni na pola šampionata, usuđujem se napisati da je Red bul u najmanju ruku na putu da odbrani titulu, pošto već sada ima 80 bodova više od Ferarija... osim ukoliko se ne dogodi preokret, ali koji u ovim trenucima i s obzirom na probleme koje ima italijanski tim, izgleda nemoguć... a već predstojećeg vikenda sledi VN Kanade na stazi Žil Vilnev u Montrealu.
Uzbuđenja smo lišeni već u petak kada je Ferari zamenio komponente pogonske jedinice Šarla Leklera što mu je donelo pomeranje deset mesta na startu, a odmah zatim i druge promene iste vrste koja ga je novom kaznom bacila u poslednji startni red.
Lekler je i pored toga odvezao solidnu trku i uspeo da stigne do petog mesta, ali je možda mogao i više da ga, još jednom, u tome nije zaustavila greška tima u boksu prilikom prvog pit-stopa koja je potrajala više od pet sekundi što ga je u povratku na stazu dovelo iza Estebana Okona u Alpinu iza kojeg je ostao osam krugova sve do odlaska Francuza u boks i tako izgubio dragoceno vreme.
Drugi Ferari je, naizgled, bio u trci za pobedu... Sainz je bio više nego solidan na stazi Žil Vilnev, ali ako je i bilo neke šanse za to, nju je još jednom izbrisao Ferari lošim pit-stopom za Španca koji se po povratku na stazu vratio tik iza lidera i kasnijeg pobednika trke Ferstapena. Istina, taj pit-stop nije bio loš kao Leklerov, ali svakako nije bio dovoljno dobar.
Smeh izaziva reakcija drugog vozača Red bula, Pereza. Meksikanac je nakon sjajnih izdanja do Monaka i potpisa novog ugovora sa austrijskim timom, bio loš u kvalifikacijama u Kanadi (13), na trci odustao zbog tehničkih problema, ali to naknadno nazvao nečim što će ga koštati u borbi za titulu
Kako god bilo, Ferstapen je uvećao prednost u odnosu na Pereza 175:129, kojeg pominjem samo zato što je prividno pretnja Holanđaninu, dok treći Lekler ima 126.
Hamilton je u Kanadi konačno nadmašio timskog kolegu Rasela koji je sada četvrti u generalnom plasmanu sa 111, dok peti Sainz ima 102... Red bul i dalje značajno beži Ferariju 304:228...
Trećeg jula u Silverstonu se vozi trka za VN Velike Britanije...
Strašno zanimljiva trka u Silverstonu, jedna od boljih koje sam gledao u poslednjih nekoliko godina.
Sky će to bolje opisati, kao i uvek, a što se mojih utisaka tiče - Perez me je ludački hrabrom vožnjom u finišu oduševio.
Šalu na stranu, zaista odlična trka u Silverstonu. Zabava je počela još u kvalifikacijama po kiši, u kojima je možda neočekivano prvu startnu poziciju zauzeo Karlos Sainz u Ferariju. Start je doneo jeziv udes još pre ulaska u prvu krivinu nakon kojeg se Kinez Žou u Alfa Romeu prevrnuo i otklizao u zaustavnu zonu, a zatim i preleteo zaštitnu barijeru od starih guma i udario o žičanu ogradu...
... prekid do novog starta potrajao je gotovo sat, srećom bez posledica po mladog kineskog vozača. Prvi start doeno je vođstvo Ferstapena i prodor Hamiltona na treću poziciju, ali je u novom startu vraćen prvobitni poredak, izuzev vozača koji su zbog udesa morali da odustanu. U ponovljenom startu Sainz je odbio napad Ferstapena na startu, ali je do promene u vođstvu ipak došlo nešto kasnije. Ipak, to nije dugo potrajalo pošto je Holanđanin prešao preko otpada koji su stazom rasejali drugi automobili i oštetio pod, što je uticalo na aerodinamiku njegovog Red bula i počeo je pada u plasmanu, prošavši na kraju kroz cilj kao sedmi.
Trka se pretvorila u obračun u nedelju odličnog Luisa Hamiltona i dva Ferarija. Pobedu, prvu u karijeri i nakon 150 trka odneo je Karlos Sainz, ali i pored toga utisak je da je Skuderija ponovo taktički podbacila, naročito nakon drugog perioda iza vozila bezbednosti, kada je odustao Esteban Okon u Alpinu. Do tog trenutka vodeći Lekler, već viđeni pobednik, pretvorio se u laku metu za svoje pratioce, pošto ga je ekipa ostavila na starijim tvrdim pneumaticima, dok je većina prešla na meke. Do kraja, Lekler ne samo da je ostao bez pobede, već i podijuma, na koji su se, osim Sainza, popeli i odlični Perez i Hamilton, a Lekler stigao ''samo'' do četvrtog mesta.
U generalnom plasmanu vodi Ferstapen sa 181 bodom, prati ga timski kolega Perez (koji ga nažalost verovatno neće ugroziti ni na koji način https://www.racefans.net/2022/07/05/perez-is-perfe.....ght-marko/ ) sa 147. Lekler je treći sa 138, dok četvrti Sainz ima 127...
Već predstojećeg vikenda sledi VN Austrije na stazi Red bul ring u Celtvegu...
Na drugoj sprint-trci ponovo je slavio Maks Ferstapen, ispred Ferarijevog dvojca Lekler-Sainz...
Lekler je uzvratio udarac na nedeljnoj trci, tri puta tokom trke na stazi obišavši Ferstapena, ali i uz tehničke probleme tokom poslednjih desetak krugova koji su pretili da još jednu viđenu pobedu Skuderije pretvore u krah. Prethodno, došlo je do požara na F1-75 Karlosa Sainza, zbog čega je pobednik iz Silverstona odustao.
Iako je Ferari odneo pobedu na Red bulovom terenu, nervi fanova italijanskog tima dodatno su istanjeni međusobnom borbom vozača u subotnjem sprintu, a zatim i dešavanjima u finišu trke u nedelju.
Bodovno, Ferstapen i dalje sigurno drži vodeću poziciju, 208 prema 170 bodova Leklera, dok u konkurenciji konstruktora ta prednost je još ubedljivija u korist Crvenog bika 359:303.
Utisak dana je još jedno vrlo dobro izdanje Mika Šumahera koji se u Hasu u subotu gotovo do kraja ravnopravno borio sa Luisom Hamiltonom, a u nedelju stigao do šestog mesta i novih bodova.
Naredna trka biće vožena 24. jula na stazi Pol Rikar u Le Kasteleu, blizu Marselja, za VN Francuske...
... dovoljno uzbudljivo bilo je i u Le Kasteleu, ali iako do kraja ima još deset trka i u igri je više od 250 bodova, moguće je da smo, nadam se da grešim, videli ključni trenutak ovogodišnje sezone...
U 18. krugu u trenucima kada je delovalo da je njegovo vođstvo sigurno, vozač Ferarija Šarl Lekler izgubio je kontrolu nad svojim F1-75 i odustao, otvorivši širom put ka novoj pobedi rivalu i braniocu titule Maksu Ferstapenu, koji sada ima 63 boda prednosti.
Mnpgo toga pošlo je naopako po Ferari već u uvodnim danima vikenda na VN Francuske, kada je zamenjena kompletna pogonska jedinica na automobilu Karlosa Sainza koji je zbog toga startovao kao poslednji. Lekler je uspeo da izdrži prvih desetak krugova i odličnu borbu sa Ferstapenom, ali odustao je baš u trenucima kada je delovalo da ima punu kontrolu nad dešavanjima na stazi. Greška počinjena u boksu kada je tim na nebezbedan način pustio Sainza i umalo došlo do sudara sa nailazećim automobilom, što je Špancu donelo kažnjavanje i samo stavilo tačku na loš vikend Skuderije.
Mercedes je sa dva mesta na podijumu na trenutak podsetio na prethodne godine dominacije, ali vidljivo je da još uvek ne može ravnopravno da se suprotstavi Red bulu.
Lepa vest je da je Fernando Alonso postao novi rekorder na večnoj listi vozača koji su prešli najveći broj krugova. Do VN Francuske bio je to Kimi Raikonen sa 18621 krugom, a s obzirom na to da Alonso ne pokazuje nameru da se povuče, iako je to prvobitno učinio na kraju sezone 2018. broj krugova koje je do ovog trenutka prešao (18672) samo će bivati sve veći...
Već predstojećeg vikenda sledi VN Mađarske na stazi Hungaroring...
... uzbuđenja je bilo napretek i u Mađarskoj, možda i više nego prethodnih nedelja, ali ćemo, sva je prilika, ostati uskraćeni za neizvesno finale sezone... prednost Maksa Ferstapena narasla je na celih 80 bodova ispred prvog pratioca Leklera (258:178), Red bul je pobegao Ferariju na skoro stotinu (431:334), pa će jedina nedoumica biti ko će biti drugoplasirani, kako u konkurenciji vozača gde se sada čak pet vozača nalazi u samo 28 bodova rzlike, dok se u konkurenciji konstruktora probuđeni Mercedes primakao Ferariju na -30.
Kišni početak vikenda nije mnogo obećavao za Ferstapena i Red bul. Problemi sa pojedinim komponentama doveli su do otkaza Holanđaninovog automobila u trećem krugu kvalifikacija, zbog čega je startovao tek kao deseti, dok je pol-poziciju, pomalo iznenađujuće, zauzeo mladi Britanac Džordž Rasel u Mercedesu, ostavivši iza sebe Ferarijev dvojac. Pitanje je kako bi izgledao startni poredak da Luisu Hamiltonu nije otkazao DRS, zbog čega je sedmostruki svetski morao da se zadovolji sedmim mestom. Šta je prolazilo kroz glavu navijačima Red bula ne mogu ni zamisliti, pošto je odmah iza desetog Ferstapena, dakle tek na 11. mestu bio Serhio Perez!
Prvi deo trke pripao je Raselu koji je odbranio vodeću poziciju, ali je nakon prvih boksova sjajnom vožnjom i direktnim duelom na stazi na čelo izbio Lekler. Međutim, sve se izmenilo nakon druge serije pit-stopova kada je postalo jasno da je Ferari napravio ogromnu grešku u izboru strategije za do tog trenutka vodećeg Leklera i opremio ga tvrdim pneumaticima, učinivši ga tako lakom metom ostalim rivalima koji su uglavnom bili na srednjim ili mekim, pa ga je, i pored jednog okretanja na stazi, Maks Ferstapen u nekoliko krugova čak dva puta obišao na stazi, a nešto kasnije pretekao ga je i Rasel. Silom prilika, Skuderija je pozvala svog vozača i na treći pit-stop, pa je Lekler na kraju kroz cilj prošao tek kao šesti. Mercedesi su ponovo bili odlični i drugu trku zaredom završili na postolju.
Sledi letnja pauza do 28. avgusta kada će biti vožena trka za VN Belgije na stazi Spa.
Inače, pre trke u Mađarskoj objavljeno je da će se na kraju sezone povući četvorostruki svetski šampion Sebastijan Vetel, a najavljeno je da će njegovo mesto u Aston Martinu zauzeti niko drugi do Fernando Alonso...