bobby ::Definitivno si pobrkao znacenje pojedinih reci (izvini ako sam se grubo izrazio).
Ajmo malo o teoriji pogona (neka me isprave oni koji bolje znaju, nisam bas sturcnjak).
Kao osnovno, svaki terenac ima uzduzno postavljen motor iza kojeg ide menjac. Menjac je manje-vise standardan, kao kod kola.
Iza menjaca ("iza" u smislu prenosa, ne mora i fizicki da bude postavljen bas iza menjaca) ide reduktor.
Veza izmedju menjaca i reduktora moze biti direktna, tj. osovinska, ili pomocu kratkog kardana.
Reduktor vrsi sledece funkcije:
- raspored prenosa na prednje/zadnje tockove
- dodatnu redukciju obrtaja osovine
Sto se prenosa na prednje zadnje tockove tice, obicno se koriste odnosi 60:40 i 70:30 (zadnji u odnosu na prednje tockove). Znaci, uvek se vise snage "prenosi" na zadnju osovinu.
Koristi se i odnos 50:50, ali uglavnom (ako ne uvek) u kombinaciji sa redukcijom obrtaja (sporohodne brzine).
Od reduktora vode dva kardana, jedan prema prednjem i jedan prema zadnjem diferencijalu.
Diferencijal je takav sklop koji omogucava da se tockovi na istoj osovini krecu razlicitim brzinama. Ovo je potrebno zbog skretanja u krivinama, kada se onaj tocak koji ide spoljnom stranom krivine krece brze od onog koji ide unutrasnjom stranom krivine.
Znaci, poluosovine koje idu od diferencijala do tockova mogu da se vrte razlicitim brzinama.
Nus-proizvod je taj da, ako jedan tocak proklizi, drugi se uopste nece kretati.
Diferencijal je moguce i tako napraviti da u sebi ima mehanizam koji ce direktno povezati obe poluosovine, tako da se obe moraju okretati istim brzinama.
Ukoliko jedan tocak proklizi, on se u sustini ipak okrece, pa ce i tocak sa druge strane morati da se okrece.
Kada je ovaj mehanizam ukljucen (blokada diferencijala), tockovi se vise ne mogu kretati razlicitim brzinama, tako da je nemoguce da se vise normalno krecu u krivinama.
Znaci, kada je ukljucena blokada diferencijala, vozilo se sme voziti samo pravo, inace ce jedan od tockova da se krece usiljeno (vuci ce se po putu), ili dolazi do pucanja diferencijala.
Osim klasicnih diferencijala sa blokadom postoje jos i LSD (Limited slip differential) koji imaju lamele. Momenat se sa jedne na drugu lamelu prenosi fluidima. Sto je veci broj obrtaja, lamele su blize jedna drugoj (ali se nikada ne dodiruju direktno) pa se momenat jace prenosi sa jedne na drugu.
Svaka lamela je spregnuta sa po jednom poluosovinom, sto znaci da se momenat uvek prenosi sa jedne na drugu poluosovinu, ali nikada ne dolazi do potpune sprege (blokade).
Ovakav sistem znaci moze da posluzi da se prevazidju neka od proklizavanja a da pri tome tockovi i dalje mogu da se krecu razlicitim brzinama.
Ovakvih diferencijala mislim da nema u serijskim vozilima zbog cene i odrzavanja. Koriste se kod reli-vozila.
@Bojan`
Znaci, blokada diferencijala ne postoji u nekim odnosima (spominjes 1:1 itd.).
Ono sto moze imati neke odnose, to je reduktor. On odredjuje u kom odnosu ce snaga biti prenosena na prednje i zadnje tockove.
samo da te dopunim za blokadu
blokada se ukljucuju samo kad se nalazis na rastresitom terenu inache kad se vozi po asfaltu dolazi do pucanja kopchi ili kako ih vec zovu
|