Poslao: 12 Apr 2009 10:10
|
Hm, ni ja misticno ne mogu da spoznam, niti sve razumem.
Ali ne mogu ni da vidim , pa ni bas sasvim razumem, recimo crne rupe.
Hajde da verujem nauci da postoje, i da su objasnjene. A ko moze reci da nema jos necega, ili jos mnogo toga, zasta ni nauka, ni religija nemaju objasnjenje ?
Problem sa raciom, je to sto covek ono sto ne moze da pojmi, objasni, oseti, dodirne, vidi, cuje i slicno, najcesce jednostavno odbacuje.
Naravno, ne treba preterivati ni u cemu, pa ni misteriji. Za mnogo sta postoje racionalna objasnjenja. Jasno mi je da su zemljotresi i vulkani posledica prirodnih sila, a ne izliv gneva podzemnih bogova. Opet ne verujem da mi sve znamo o svetu kome zivimo, a pogotovo ne o drugim svetovima, univerzumu, prostoru, vremenu..
Jelkica me nazvala kreacionistom, ali ja bi reko da nekako pokusavam pomiriti i racio, i ono drugo ma kako ga zvali, za oba ima mesta.
Mozda osnujem novi pravac...)
|
|
Poslao: 12 Apr 2009 10:29
|
dzon snezni ::Problem sa raciom, je to sto covek ono sto ne moze da pojmi, objasni, oseti, dodirne, vidi, cuje i slicno, najcesce jednostavno odbacuje.
Tačno. Pri tom, nije samo problem što čovek "to" odbacuje, nego što u sebi gasi iskru kojom takve stvari prepoznaje, na dubljem nivou i vančulno. To radi svesno, ubeđen da čini ispravnu stvar.
dzon snezni ::Naravno, ne treba preterivati ni u cemu, pa ni misteriji. Za mnogo sta postoje racionalna objasnjenja. Jasno mi je da su zemljotresi i vulkani posledica prirodnih sila, a ne izliv gneva podzemnih bogova. Opet ne verujem da mi sve znamo o svetu kome zivimo, a pogotovo ne o drugim svetovima, univerzumu, prostoru, vremenu..
Misliš, moguće je "sa merom" uspostaviti pravi odnos prema stvarima? Kažeš, postoje racionalna objašnjenja? Sva ta racionalna objašnjenja, "objektivno" postavljena, moraju da prođu kroz svačiji individualni um, e da bi bila shvaćena i prihvaćena. Ako ratio ne shvatimo samo u značenju "um", "razum", "pamet", nego i kao "smisao", koji je onda ratio pojave zemljotresa i vulkana? Bojim se da "štiva za domaćice", poput Do(u)kinsovog, Barnsovog, Skot Pekovog i inih "tiražnih i popularnih" neće dati odgovore znatiželjnima. Samo će im upriličiti lagodnost samoobmane. Zaboga, tako je mnogo lakše...
|
|
Poslao: 12 Apr 2009 13:57
|
Dospeh među domaćice Ako, ionako ne znam šta znači ontogenično i ontoklasično, pa kad ne mogu da pratim te i takve rasprave, mogu barem da se "zavaravam" petoparačkom literaturom. Ti si tuzore, svakako čitao Barnsa? Znam da ovako nešto ne bi rekao samo na osnovu mojih citata. Barem si čitao ovu knjigu koju poslednju citiram? Ili si čitao nešto drugo pa stekao uvid u njegov celokupan spisateljski žanr? Verovatno je i Eko tu negde, za malko naprednije domaćice, koje su završile neki kurs iz ezoterije.
Kami ... ne smem ni da pitam. U stvari znam, njega ja (a i Barns pride) nisam razumela.
Ne znam šta je lakše u činjenici da se stalno preispituješ i pokušavaš da pomiriš želju i potrebu za smislom i slutnju da ga nema. Slutim, to je sve što mogu, da ga NEMA.
Ako je neko svestan svojih nedostataka, manjka obrazovanja, ograničenosti svog uma, onda sam to ja. Ali me je zabolelo to što si napisao, strašno, do srži me boli.
|
|
Poslao: 12 Apr 2009 14:57
|
Jelkice7,
"Štivo za domaćice" ne sadrži neko nipodaštavajuće, a svakako ne pogrdno značenje. Jednostavno, u nedostatku boljega, pozajmio sam odrednicu jednog svog drugara, profesora filosofije. I nije mi prvi put. Upotrebio sam je i s početka teme "Filozofske mrvice", na šta je Ella uzvratila baš kako treba - duhovito i bez osećaja povređenosti.
Barnsa i Do(u)kinsa ima po celom Netu. Iščitao sam prilično od tog štiva. Nisam nabavio nijednu njihovu knjigu. Ne znači da neću (makar postao "domaćica"). Šta više, verovatno ću nabaviti par naslova. I pokušaću da čitam bez predubeđenja. Da bih stekao celovitu spoznaju o delu (delima).
Sa nestrpljenjem čekam da najzad neko postavi adekvatnu temu na "Filozofiji", i prikaže njegovo/njihovo delo, misao, stav, ličnost, ideju... Ovde ipak vlada "blogovska" atmosfera, pa tim pre napisano ne treba primati isuviše k srcu. A kamoli da nekoga zaboli napisano! I to do srži! Nije valjda reč o poistovećivanju sa nekim Barnsom/Do(u)kinsom? Jeste da vlastiti smisao treba tražiti u prepoznavanju i poistovećivanju sa drugima, ali sa SVIMA drugima i zarad celine, a ne zarad zamene identiteta.
Svestan sam i ja svih svojih nedostataka. Svest o tome me upravo jača da saznajem, i da se usavršavam. Živi smo ljudi, zaboli i mene svašta-po-nešto, ali većeg blaženstva u OVOM životu nema od saznanja uzroka bezrazložnog bola, i njegovog otklanjanja. Duh i volja, u sadejstvu, i na intuitivnoj podlozi. (Uh, postadoh i moralizator, pored svega!)
|
|
Poslao: 12 Apr 2009 18:57
|
dzoni snezni ::Ali ne mogu ni da vidim , pa ni bas sasvim razumem, recimo crne rupe.
Hajde da verujem nauci da postoje, i da su objasnjene.
Fizika je verovatno najbliža filozofiji u odnosu na ostale nauke. Ni meni nije jasno gde je granica između onoga što je dokazano i onoga što je u sferi pretpostavki. Nauku nikada nisam doživljavala kao skup pravila i zakona, pre kao niz dostignuća u sferi misli, zabeleženih od strane izuzetnih ljudi koji su pokušavali da objasne pojave koje nas okružuju. Među fizičarima verovatno ima najviše takvih. Za mene je i Darvin jedan od tih izuzetnih.
Ja sasvim lepo mogu da zamislim da vulkani i zemljotresi nemaju svrhu.
Nije cilj nauke da spreči bolesti, produži život, ponudi nekakav lažni spas. Cilj nauke je da objasni, pruži odgovor "kako". "Zašto" je, kažu danas, prevaziđeno pitanje. Nema odgovora.
Sinoć sam briznula u plač pred jednom temom sa "Filozofije" i pred knjigama koje sada čitam. Osetila sam se bednjikavo pred gomilom tuđeg znanja, svesna da nikada neću dosegnuti neke nivoe učenosti. To mi se sve češće dešava u poslednje vreme.
Uzrok mog bola nije bila zamena identiteta.
tuzor ::Duh i volja, u sadejstvu, i na intuitivnoj podlozi.
Trudiću se. Ali dok me ova bednjikavost ne prođe, bojim se da ovde neću imati šta da dopišem. A kamoli na Filozofiji.
Ako je slučajno išta od toga "svašta-po-nešto" proisteklo od mene, ja se izvinjavam. Izvinjavam se i zbog nedostatka smisla za humor.
I još nešto, ja bez predubeđenja ne umem da čitam. Ne ponosim se time, ali je tako.
|
|
Poslao: 13 Apr 2009 22:05
|
Citat:Crkva i nauka su u necemu slicne- svaka ima svoju istinu, i svaka je grcevito brani. Ja ne verujem bas previse ni jednim ni drugim.
Γенерално став Православне Цркве је да се Библија не може тек тако тумачити као некакав биолошки спис.Тј ми из ње директно не видимо како је створен сам свет,знамо само да су све врсте створене посебно,али не знамо неке посебне детаље.То се коси са еволуционизмом,но сам појам креационизма представља неку врсту крајности.
Тј можемо сад причати о рупама у теорији еволуције,али то неке хоће а неке неће навести да поверују у Бога.Генерално и то је теорија,као што већ знамо,ал ајде да се понови
Када се каже да је Ноје богобојажљив,то се сматра врлинском особином,а не маном.Другим речима,сматра се да он није био огрезао у греху.Као и праведни Лот у Содоми и Гомори.
Џоне,поента вере је да човек сам својим понашањем на земљи себи одреди место у рају или паклу,нико то не одређује накнадно.
Вулкани и земљотреси ? Сигурно имају сврху,е сад што ми не можемо увек да је видимо,то је нешто друго...
|
|
|
Poslao: 14 Apr 2009 14:17
|
ljubičasta ::...naucne teorije ipak samo teorije i da smo mozda i vise nego sto cesto umemo da sami sagledamo u delu u kome u njih verujemo u tom svom uverenju vrlo slicni i bliski verujucima sa 'druge strane ograde'...
- jer tako se osećam.
ja, oko 3h jutros, uz malu cenzuru ::To me strašno muči, gde je granica arogantnog ponašanja. Stalno imam utisak da je prelazim. Imam groznu potrebu da uvek budem u pravu i mrzim to kod sebe. To mora da je neka kompleksaška osobina.
Ali neke pojave se kose sa zdravim razumom, kada je potrebno ukazati na njih, kako, gde naći meru? Šta ja znam o jednom Miroljubu Petroviću, jako malo. A opet dovoljno da mi se ne dopadne. Tešim se da iskreno iznosim svoje misli, pa koliko god zbrkane i neuke bile, a ...
Strašno mi smeta kada se kaže da su naučne teorije samo teorije. To mi zvuči kao najgora moguća relativizacija. A verovatno je tačno. U prvom postu kažem, i pri tome ostajem, da se svako od nas snalazi na osnovu svoje intuicije. Ja više bauljam kroz svet nauke nego što idem pravo, to se valjda i vidi
Još jednom se izvinjavam, u svoje ime, ukoliko se bilo ko osetio povređenim ili se iznervirao čitajući ono što je ovde ispisano, ali to jesam ja. Verovatno uvek mogu da potegnem onu "kome se ne sviđa, ne mora da čita", samo što to onda nisam ja.
|
|
Poslao: 15 Apr 2009 04:05
|
"U svakoj nauci postoje pravila koja je opasno zanemariti. Inače će reći da ste otišli u 'science fiction', i zameriti da vaš pristup nije dovoljno egzaktan nego pripada više intuiciji, emociji i slutnji. Arheologija je odnedavno, znači otkad se ja njome bavim, poželela da bude egzaktna nauka kao i prirodne: da ovlada metodologijama koje će ličnost arheologa potisnuti u drugi plan, a u prvi istaći činjenice koje se, navodno, mogu egzaktno opisati, sa istom izvesnošću kao što se čini u prirodnim naukama. To pogotovu važi za praistorijsku arheologiju. Sve podele na praistorijsku, klasičnu i srednjovekovnu veštačke su, kao i svaka podela istorije. Kao što ne postoji neki stari i srednji novi vek, jer svu tu istoriju kreira jedno biće koje se veoma sporo menja, koje je konzervativno, biološki gotovo nepromenljivo. Naravno, arheologija odavno nije ono što je bila u XIX veku, kada je utemeljena; ona je naše traganje za izgubljenom prošlošću. Ne da se nešto egzaktno utvrdi o ljudima, već da pokušamo da ih razumemo. Svaki arheolog traga za prošlošću da bi razumeo sadašnjost, sebe, znači čoveka. Ljudsko biće je tajanstveno, zagonetno, puno iznenađenja, neočekivanosti. Naše uverenje da poznajemo ljudsku ličnost i ljudske osobine, zabluda je kao što je zabluda da sebe poznajemo. Predstava o nama odgovara samo jednoj od uobičajenih tradicionalnih normi, elitnom ukusu, okolini u kojoj se nalazimo."
Dragoslav Srejović, Prazno polje.
Još jedan istomilšjenik Baš me briga što mi se spočitavalo ovde da ne umem da sagledam celinu
Moji materijalistički ispadi su usmereni upravo ka težnji da celinu sagledam. Mnogo čemu se moja intuicija opire i ne prihvata kao moguće, ali pokušavam da svim teorijama (koje smatram smislenim) pružim jednaku šansu. Pa šta moj mali mozak na kraju uspe da iskombinuje, to je nekakva moja opšta slika. Čitanje tektova ljudi koji na svet gledaju slično kao ja za mene je utešno. Ako je uteha samozavaravanje, let it be. Ionako svet smatram uglavnom okrutnim i nepredvidivim, neku utehu ja moram da imam.
|
|
Poslao: 03 Maj 2009 15:26
|
Nastasijevića prebacih na drugo mesto, nekako mi se nije ovde uklopio, ne znam šta mi bi da to ovde kucam.
Nisam mogla da odolim Nego,
tuzor ::Misliš, moguće je "sa merom" uspostaviti pravi odnos prema stvarima? Kažeš, postoje racionalna objašnjenja? Sva ta racionalna objašnjenja, "objektivno" postavljena, moraju da prođu kroz svačiji individualni um, e da bi bila shvaćena i prihvaćena. Ako ratio ne shvatimo samo u značenju "um", "razum", "pamet", nego i kao "smisao", koji je onda ratio pojave zemljotresa i vulkana?
Naš profesor Đorđević uvek je naglašavao značaj koji je religija imala u svesti srednjevekovnog čoveka. Tada nisu postojali datumi, ljudi se nisu vodili brojevima, već verskim praznicima. Danas je to samo lep običaj koji ja prepoznajem tek u ponekoj posveti u knjizi. Govoreći o svetom Simeonu Nemanji kao mirotočivom, naveo nam je primer crkve Svetog Dimitrija. Sveti Dimitrije je takođe bio mirotočivi svetac, i njegova bazilika u Solunu je bila veliko središte hodočasnika koji su dolazili po čudotvorno miro. Nakon požara iz 1917. godine, mislim, otkriven je čitav sistem cevi kojima je ovo miro, na ne tako čudotvoran način, distribuirano. Ukoliko je neko i bio izlečen ovim mirišljavim uljem, danas se možemo pozvati na placebo efekat zarad objašnjenja. Ali u tome i jeste kvaka. Snaga vere je ta koja leči, a gde je tačno granica između onoga u šta verujemo i onoga što je "realno"? To što je otkriven sistem cevi, ne dokazuje da sveti Dimitrije nije zaista bio mirotočivi. Dokazuje samo da su ljudi oduvek bili preduzimljivi.
Ali ova priča sa kreacionizmom nikakve veze nema.
|
|