goust, Helenska je htela da (se) pitanju Boga pristupi na jedan sasvim drugi nachin... namera uopshte nije da se kazhe i nametne da Bog postoji ili ne postoji, koji, chiji, i kakav, vec da se razmisli i zapita shta, otkud i kako, sa filozofskog aspekta, pri chemu je moguce dati i neko svoje lichno vidjenje svega toga... a na temi su dobrodoshli i oni koji veruju i oni koji ne i svi koji veruju ali drugachije i ... jednostavno - svi i svako. ne da bi jedni dokazivali neshto drugima, vec da se hladne glave razmotre pogledi na stvar...
ti bi mogao da razmislish za pochetak o sledecem:
1. "Jednako kao i mene sto iznenadjuje netrpeljivost "neverujuc'ih" (sa pravim znacima navoda) u trudu da svoj ateizam postave kao superiornost u odnosu na one koji veruju u Boga"
a) ovde nisam videla da je iko to pokushao samo, a kamoli radio...
b) a shta je sa trudom verujuc'ih da svoje verovanje i/ili svoju veru i/ili svoju religiju (3 razl. stvari, nadam se jasno) postave kao superiornost u odnosu na sve ostale?
2. o bogu/Bogu/religiji/religijama/veri/verama/verovanju/neverovanju/..., oblicima, nachinima, potrebama... istog... se itekako mozhe prichati iz razlichitih perspektiva, u razlichitim kontekstima, sa stanovishta razlichitih nauka, itd... i nema razloga za vredjanje, oseccanje prozvanim, trazhenje "zavera" u svemu tome, i sl.
3) kada neko, kao u ovom sluchaju Helenska, upotrebi rech "Bog", bez obzira shto je napisana velikim slovom (razloga za to mozhe biti vishe - pravopis, subjektivni dozhivljaj, bog kao 'pojam', kao shto se mozhe videti: Vera, Ljubav, Nada, Zhivot, Sloboda, ...), ne misli se automatski na 'hrishcanskog Boga'. niti se on/On, dakle, brani, napada, shta vec. 'Bog' je opshtiji pojam, i u ovom kontekstu onaj ili ono neshto u koga/shta se veruje... niti je hrishcanstvo jedina religija, niti jedina monoteistichka, niti jedini obik vere i verovanja...
4) boga/Boga niko nece ugroziti, svojim post-ovima na ovom forumu svakako ne, drugachijim oblicima vere ili neverovanjem takodje... pa tako nema potrebe da ga iko (ovde) brani... (a ni napada, ali ljudi to ni ne chine)
a jos osnovnija potreba chovekova je da pita i razume... e, to ljudi pokushavaju... i neka, i treba da postavljaju svoja pitanja, i da razumeju svojim nekim putem, i da dodju do svojih nekih odgovora...
5) pitanja chak ni ne iskljuchuju veru/verovanje - neko mozhe recimo da veruje da postoji Neko/Neshto/Bog, ali da se pita kakav/kakvo je taj/to neko/neshto, otkud, zashto, kako... i Bibliju su (na)pisali samo ljudi, i prepravljali samo ljudi, i prevodili samo ljudi, i... i to je samo jedna Pricha, i jedna od pricha... (a pogle razlike samo izmedju Starog i Novog zaveta..), i to prepuna svih mogucih stilskih figura, a ne 'fakat-rechenica' koje treba uzeti zdravo za gotovo... dakle, chak i Bibliju treba znati i umeti (pro)chitati...
6) sushtina bilo koje vere je "zhivi i pusti druge da zhive", prihvati, ne osudjuj, ne chini zlo, ovaj, "voli blizhnjega svoga", i tako to. ne pishe "pogledaj prvo da li je taj blizhnji beo, crn, crven, zhut ili meshan, socijalista ili kapitalista, chistach podova ili inzhenjer, dama ili kurva, homo- ili heteroseksualan, lep ili ruzhan, zdrav ili bolestan, vernik ili nevernik, pravoslavac, katolik ili protestant, hrishcanin, judista ili musliman, budista, hinduista, paganin, ateista, marsovac ...."
i, ako ti (bilo ko) verujesh u neshto, znash zashto i u shta i kako, mozhesh da budesh sasvim miran, i pustish druge da (ne) chine isto iz svojih razloga i na svoj nachin (v. 4) ...
7) postoji i neshto shto se zove "agnosticizam". agnostici kazhu da ne znaju da li bog postoji ili ne, odnosno, da to nije bash dokazivo. pritom, jedan agnostik mozhe da veruje u Boga, i ne mora. tj, njegovo 'filozofsko' vidjenje problematike nema veze sa njegovim lichnim verovanjem. (pitanja chak ne iskljuchuju obavezno veru)
8 ) bog/Bog postoji / ne postoji nezavisno od religije, jer je religija i skup raznoraznih obichaja, od kojih je, inache, veccina paganska zatim, neko mozhe iskreno verovati u Boga u svom srcu, a ne praktikovati odredjene verske obichaje... itd.
9) mogu ja 'vako do sutra (al' sad sam vec pospana )
p.s. samo da napomenem da nema ni svrhe ni potrebe donositi bilo kakve zakljuchke o nekim mojim uverenjima ili neuverenjima, jer mi ni na kraj pameti ne pada da to iznosim ovde na seciranje pa nemojte, pls, ni pokushavati a ja cu kuckati max. neutralno, i zbog diskusije po sebi
|