offline
- draganstojanovic
- Novi MyCity građanin
- Pridružio: 11 Okt 2008
- Poruke: 16
- Gde živiš: Moskva
|
Back – Gammon
Back-Gammon je savremeni oblik „Trik-Traka“,a smatra se da je nastao pre 5000 godina.Mnogi ga tretiraju najpopularnijom igrom na Tabli,čak ga stavljaju i ispred Šaha.Igra se skoro u celom Svetu,a aktuelni naziv potiče iz Engleske i Amerike.Pravila igre su usaglašena 1920-e godine,a od tada se sprovode i međunarodni Turniri.Ipak,najveću popularnost ima u Arapskom svetu,Turskoj,svim državama Kavkaza i Rusiji.Tu nosi naziv „Nardi“,tačnije „Kratki Nardi“ (Kratke Linije).Mnogi je prosto nazivaju „Trik-Trak“,ali je to pre svega naziv za celu porodicu ovih igara.
Za igru se koristi Tabla,kao na slici,dve Igraće Kockice i po 15 belih i crnih Pločica (u svojstvu figura),koje su na početku igre,postavljene kao na slici.
Na svakoj strani Table se nalaze po 12 polja (Linija),koja su obeležena brojevima,od 1, do 24.
Cilj svakog igrača je pre svega,da sve svoje figure uvede u „Kućicu“.Za belog,to su polja 19,do 24,dok se crne figure moraju dovesti do polja 1,do 6.Tokom igre,bele figure se kreću po linijama,rastućim smerom brojeva,a crne,u opadajućem smeru.
Kada igrač sve svoje figure uvede u „Kućicu“,sledi drugi njegov zadatak,a on se naziva „Izvođenje na Dvor“.Drugim rečima,on ih jednu po jednu,uklanja sa Table,kao je već opisano u daljem tekstu.
Pobednik je igrač,koji prvi sve svoje figure „Izvede na Dvor“.
FIGURE NA LINIJAMA : Na svakoj Liniji se može naći neograničeno figura iste boje.Međutim,nikada se na istom polju ne smeju naći raznobojne Pločice.Kada se na jednoj Liniji nađu najmanje 2 Pločice iste boje,ona je za protivnika „zablokirana“,tačnije,on ne sme na nju stupiti svojom.
Ako se na Liniji nalazi samo jedna figura,a u daljem tokom igre,na nju stigne protivnička,prva biva izbačena na „Dvostruku Liniju“. Dvostruka Linija je slobodno polje na sredini Table i ono nije numerisano.Figura,koja se na njemu nalazi,trenutno je van igre.Njen vlasnik ne sme igrati sa ostalim svojim figurama,sve dok nju ne vrati na neku Liniju,a tek posle toga normalno produžava igru.Figura se vraća u igru,na suprotnom kraju Table od svoje „Kućice“.Za belog,to su polja 1,do 6,a za crnog,19,do 24.
POTEZ : Na svom potezu,igrač najpre baca Kockice,a rezultat bacanja mu ukazuje, za koliko polja će pomeriti figure.Ako pretpostavimo,da su pale vrednosti 2 i 3,igrač može bilo koju svoju pločicu pomeriti za 2 polja prema svojoj „Kućici“,a zatim sa istom ili nekom drugom,odigrati još za 3 polja unapred.Pri tome je uslov,da Linije na koje figure ulaze,nisu blokirane protivničkim Pločicama.Ako igrač želi obe vrednosti odigrati sa jednom svojom Figurom,on je pomera za ukupno 5 polja,ali pomeranje mora izvesti najpre za 2,ili za 3 polja,pa tek zatim i za drugu dobijenu vrednost.Iako se igra sa istom figurom,to su ipak dva poteza,pa pored petog polja,na koje figura dolazi,mora i treće ili drugo biti slobodno za igru.U slučaju,da je i drugo, i treće polje od figure blokirano za igru,ovaj potez je nemoguć.Međutim,ako se na jednom od dva pomenuta prolazna polja nalazi usamljena protivnička figura,ona u prolazu biva izbijena na Dvostruku Liniju.
Ako obe Kockice pokazuju istu vrednost,igrač igra duplo.Odnosno,za tu istu vrednost igra četiri puta.Npr,ako su pale 2 „Četvorke“,igrač odigrava za 4 polja,čak 4 puta i to,sa jednom,dve,tri,ili četiri Pločice.
Već je rečeno,da ako je neka figura na „Dvostrukoj Liniji“,ostale se ne smeju pomerati, dok se ona ponovo ne uvede u igru.Ako igrač npr, dobije (3,4),on na polje 3,ili 4 (ako je beli) uvodi Figuru sa Dvostruke Linije,a zatim preostalu vrednost odigrava sa istom,ili nekom drugom svojom Pločicom.Crne figure bi se za pomenute vrednosti uvodile u igru na poljima 22 i 21, jer je rečeno,da se crni kreće sa suprotnog kraja Table.U slučaju da su oba polja trenutno zablokirana od strane protivnika,igrač propušta ceo potez.
IZVOĐENJE NA DVOR : Kada sve svoje Figure smesti u „Kuću“ (bele se nađu na poljima 19 do 24,a crne na 1 do 6),igrač počinje da ih „Izvodi na Dvor“.On i dalje produžava sa standardnim bacanjem Kockica i pomeranjem Figura u napred,ali sada neke vrednosti može iskoristiti i za skidanje Pločica sa Table.Ako je npr,ishod bacanja za belog (1,3),on može ukloniti po jednu Figuricu sa polja 22 i 24.Ako su ta dva polja trenutno prazna,on može npr, sa polja 21 odigrati za vrednost „3“,sa čime stiže na polje 24,a zatim je za vrednost bacanja „1“ odmah i uklanja sa Table
Drugim rečima,svako bacanje se može proizvoljno iskoristiti,bilo za pomeranje,ili uklanjanje Figura sa table,odnosno,kombinaciju ove dve vrste poteza.
Ako mu protivnik u međuvremenu izbaci jednu figuru na Srednju Liniju,igrač mora trenutno prestati sa Izvođenjem na Dvor,vratiti je u igru,sa njom stići do „Kućice“,pa tek zatim nastaviti sa uklanjanjem pločica sa table.
Pobednik je igrač,koji prvi skine sve svoje Pločice sa table.Njemu se upisuju ostvareni bodovi i prelazi se na sledeću partiju.
PROPUŠTANJE POTEZA : Kada igrač ne može odigrati ni jedan svoj potez,on ga propušta,a kada ponovo dođe na red za igru,ponovo baca Kockice.Igrač najčešće propušta potez, ako su sva polja na koja može da stupi sa svojim pločicama zablokirana.
Ako je ikako moguće,potez se mora igrati,makar samo za jednu vrednost bacanja.
Igrač ne pomera ništa,dok mu je figura na Dvostrukoj Liniji i dok je ne uvede u igru.
Ne sme se Izvoditi na Dvor,dok sve figure te strane nisu u svom Domu.
BODOVANJE : Pobednik dobija 1 bod.Međutim,on osvaja 2 boda,ako do tada protivnik nije sve figure uveo u svoj Dom.U slučaju da protivniku neka figura ostane na Dvostrukoj Liniji,pobednik dobija 4 boda.
Partija traje do 5 bodova.
Kratke Nardi
Kratki Nardi su naziv za „Back-Gammon“ među Arapima,Turcima,Jermenima, Bugarima,a takođe i u Rusiji.Jedina bitna razlika je,što se nikada ne vrši bodovanje,već se svaka partija tretira zasebno.Igrači se pre početka igre dogovore o visini Uloga,a on se tokom igre uvećava ako:
-protivnik nije izveo ni jednu figuru na „Dvor“ (2 puta),
-protivnik ima jednu ,ili više izbačenih pločica na Dvostruku Liniju (3 puta).
Tokom igre,bilo koji igrač može pre svog poteza reći „Duplo“,a protivnik to prihvata,ili odbija.Ako je prihvaćeno,protivnik može u bilo kom sledećem trenutku,ponovo zatražiti uvećanje.Ulog se prema dogovoru uvećava aritmetičkom (2,3,4 puta),ili geometrijskom (2,4,8 puta) progresijom.
Termini se takođe razlikuju od Back-Gammona.Tako se Kockice nazivaju „Zarje“,a rezultat bacanja 2 Kockice,jednim imenom „Kamen“,što aludira na dve strane Domine.
Engleski Back-Gammon
U Engleskom Back.Gammonu postoji samo jedna sitna razlika.Na svakom polju,sme se naći maksimalno 5 Pločica.
Irski Back-Gammon
Irski Back-Gammon se razlikkuje od Engleskog,samo na samom kraju,prilikom izvođenja figura „Na Dvor“.Pločice se ne mogu izvoditi sa većim vrednostima bacanja,već samo sa tačnim.Znači,ako se figura nalazi na V-om polju od kraja,ne može se izvesti iz igre sa Šesticom.
Roll Over
Klasičan oblik Back-Gammona,u kome svako bar jednom u toku partije,ima pravo odbiti da igra dobijeni rezultat bacanja i zamoliti protivnika,da baci još jednom za njega.Po dogovoru, igrači mogu ovo pravo koristiti i više puta tokom jedne partije,npr,3,ili 5.
Tan - Ten
Ovo je Turska varijanta Back-Gammona,sa samo jednom razlikom.Kada figure stignu u svoj Dom i krene Izvođenje na Dvor,one se ne mogu pomerati prema prvom polju za manje vrednosti bacanja,već se moraju izvesti odande,gde se nalaze.
Francuski Trik-Trak
U Francuskoj varijanti Kratkih Nardi,ako se sa istom pločicom igraju obe vrednosti bacanja,to se ože činiti i direktno na završno polje,a nije neophodno,da se potez sastoji iz dva hoda.Npr,vrednost 5-3 se igra za 8 olja,pri čemu i treće i peto može biti zauzeto.
Ovde međutim,obavezno se moraju iskoristiti obe vrednosti bacanja.Ako igrač iz predhodnog primera može odigrati 3,a ni sa jednom drugom nije u stanju odigrati vrednost 5,on propušta ceo potez.
Dve iste vrednosti se odigravaju udvojeno (4 puta),a zatim isti igrač baca ponovo.
Plakoto
Plakoto je Grčka varijanta Back-Gammona,u kojoj je jedina razlika početan položaj figura.Bele se sve nalaze na polju 1,a crne,na polju 24.Pri izbijanju od strane protivnika,pločica se vraća na početno polje.
Plakoto – Expres
Za razliku od standardnog Plakotoa,ovde se pojavljuje razlika kod bacanja Dupleta (2 iste vrednosti).Bačena vrednost se odigrava 4 puta,zatim svi ostali Dupleti redom,do (6,6),a isti igrač odmah baca još jednom.
T - Deo
Pre početka igre,sve Bele pločice se nalaze na polju 1,a Crne,na polju 24,odakle polaze jedne prema drugima.
Zadatak svakoga je,da svoje figure najpre sve dovede u „Dom“(poslednja četvrtina table),a zatim ih izvodi „Na Dvor“.Udaljena pločica se izbacuje na Bort (Dvostruku Liniju),odakle se uvodi na jedno,od prvih 6 svojih Linija,po pravilima Back-Gammona.
ACEY DEUCEY : Pojam „Acey-Deucey“ označava rezultat bacanja (1,2).Pošto igrač odigra za pomenute vrednosti,imenuje sam bilo koje druge dve vrednosti i igra još i za njih.
HIT : Tokom igre,igrač ima pravo neko polje od prvih 6,na kome se trenutno nalaze 2,ili više njegovih pločica,može proglasiti za „Hit“.Pri tome,protivnik na njega može teorijski dođi nekom svojom figurom (ne računaju se Dupleti).Ako on to i ostvari,izbacuje sve pločice sa njega.Međutim,sko na osnovu svog bacanja to nije u mogućnosti,on onda propušta taj svoj potez.Kada pravo „Hita“ iskoristi i protivnik,ponovo oboje dobijaju te mogućnosti.
Američki Acey-Deucey
Ovo je identična igra predhodnoj,ali se pločice na početku partije ne nalaze na Linijama 1 i 24,već ispred njih,pa se uvode od početka.Npr,za vrednost 1,figura dolazi na Liniju 1, odnosno 24.
Prilikom „Acex-Deucey“-a,igrač posle odigravanja vrednosti 1 i 2,imenuje proizvoljan rezultat bacanja,ali za razliku od predhodne igre,on zatim baca Kockice još jednom,pa igra i po treći put za redom.
Posle udaljavanja pločice od strane neke protivničke,ona se odbacuje na Dvostruku Liniju,već prosto van table,na početni položaj,odakle se uvodi sa bilo kojom vrednošću.
Evropski Acey-Deucey
Jedina razlika u odnosu na Američki je,što se izbačena figura nalazi na Srednjoj Liniji,odakle se uvodi u igru po pravilima Back-Gammona,na jedno od prvih 6 svojih polja, prema rezultatu bacanja.Dok to ne izvede,prestaje sa svim drugim aktivnostima.
Pravilo „Acey-Deucey“-a je identično Američkom.Posle svakog Dupleta (bacanje dve iste vrednosti),igrač igra 4 puta,a zatim baca ponovo.
Meksički Trik - Trak
Početna pozija figura,kao i sama igra je identična Back-Gammonu.Razlika je u odigravanju dobijenih vrednosti.Naime,ako odluči da oba pomeranja izvede sa istom pločicom, igrač je obavezan igrati najpre nižu vrednost.Ako to nije u mogućnosti,rezultat bacanja mora realizovati na neki drugi način.
Pravilo „Acey-Deucey“ važi,posle čega isti igrač odmah baca ponovo.
Mizer Nardi
Pravila su u potpunosti preuzeta iz Back-Gammona,ali je cilj obrnut.Pločice koje udalji protivnik,više se ne vraćaju u igru.One koje stignu u svoj Dom,odatle se odmah mogu „Izvesti na Dvor“,a u ovoj igri,odlaze na Dvostruku Liniju.Sa nje se po previlima Back-Gammona ponovo uvode u igru.Za „Izvođenje na Dvor“,nije neophodno,da se figure te boje stignu u svoj Dom.
U svakom potezu,igrač je obavezan odneti bar jednu protivničku pločicu,ako za to ima bar i teorijsku mogućnost.
Pobednik je igrač,koji prvi ostane bez pločica.
P u f
Ovo je varijanta Back-Gammona,koja je jako popularna u Nemačkoj,ali i u svim zemljama Zapadne Evrope.
Na početku igre,Tabla je prazna.Svako svoje Figurice drži ispred sebe i postepeno ih uvodi u igru.Za razliku od Back-Gammona,na Tabli ne postoje „Kuće“ („Domovi“ belog i crnog).Prvi zadatak svakog igrača je,da sve svoje pločice uvede u igru,a zatim da ih dovede do naspravnog kraja Table.Kome to prvom pođe za rukom je pobednik partije.
POČETAK PARTIJE : Obojica igrača bacaju po jednu kockicu,a ko baci veću vrednost,igra prvi.Pri tome,te prve bačene vrednosti se moraju zapamtiti.Npr,ako jedan baci 2,a drugi 5,tokom čitave igre,kad god nekome padne ishod 2-5,odigrava taj potez i odmah baca još jednom.
To isto uvek važi i za rezultate 4-4 i 6-6.Posle dve „Četvorke“,ili „Šestice“,najpre se odigra za te vrednosti,a ztim isti igrač baca ponovo.
UVOĐENJE FIGURA U IGRU : Igrač baca 2 Kockice,a za svaku dobijenu vrednost,uvodi po jednu svoju Figuru u igru.Znači,u svkkom potezu se uvode po 2 nove Figure u igru.Npr,ako je dobijen rezultat 1-3,jedna Pločica se postavlja na Liniju 1,a druga,na Liniju 3. Crne Figure bi se uvele na polja 24 i 22.
POTEZ : Kada se sve Figure jedne strane uvedu na Tablu,počinju da se pomeraju prema cilju.U slučaju da se sa istom Figurom odigravaju obe vrednosti,obavezno se prvo odigrava manja od njih,a zatim i veća.
Ako se na jednom polju nalaze 2 istobojne Figure,ono je za protivnika zablokirano.
Ako se na jednom polju nalazi usamljena Figura,tu može stići jedna protivnička i izbaciti je iz igre.Njen vlasnik je u prvom sledećem potezu,najpre mora vratiti na Tablu,a tek zatim produžiti sa pomeranjem svojih Pločica.U slučaju da su u tom trenutku početna polja,na koja se treba vratiti Figura blokirana od strane protivnika,igrač propušta potez.Tek kada uspe da vrati Figuru u igru,produžava sa pomeranjem bilo koje svoje Pločice.
Kako koja Figura stiže do poslednjeg polja na drugom kraju Table,ona se tako i uklanja,bez dodatnog „Izvođenja na Dvor“.
Pobednik je igrač,koji prvi izvede sve svoje Figure do poslednjeg polja.
Holandski Trik-Trak
Ovo je klasičan Back-Gammon,sa samo jednom razlikom.Na početku partije,sve pločice obojice igrača,nalaze se na „Dvostrukoj Liniji“,„Bartu“.Po standardnim pravilima Back-Gammona,one se moraju najpre uvesti u igru,a zatim se nastavlja standardno,uz završno „Izvođenje na Dvor“.
Blokadni Trik-Trak
Oboje kreću sa Barta (Dvostruke Linije).
Kada pločica stupa na Liniju,na kojoj se nalazi jedna protivnička,ona je ne udaljava na Srednju Liniju,već se odigrava preko nje.Na taj način,protivnička figura je Blokirana.Igra se po uobičajenim pravilima Back-Gamona,a kada igrač odigra gornju pločicu,oslobađa protivničku,koja nastavlja svoje kretanje.Pri tome,dok su dve pločice jedna na drugoj,na njih može stići neka treća,iste boje sa blokiranom.Ona se odigrava na njih i blokira obe.Npr,ako je na tabli crna-bela-crna pločica,donja crna se oslobađa,tek kada se odigraju obe.
Naravno,ako je na polju crna pločica,a bela odigra preko nje,ne može se preo njih odigrati druga bela.Naime,ona i ako stiže na tu Liniju,postavlja se kao druga bela pločica i tretira se samostalnom.
Početak je uobičajen za mnoge varijante Trik-Traka.Igrači bacaju po 2 Kockice,a upoređuju se niže vrednosti.Takmičar sa većom od njih igra prvi i on odmah odigrava svoju višu vrednost bacanja.Zatim odmah baca još jednom,sada za prvi regularan potez.
Kada se pojave dve iste vrednosti bacanja,igrač igra 4 puta,a zatim igra i sve Duplete, redom do (6,6).U slučaju da neku vrednost ne može odigrati,potez nastavlja protivnik.Ako se i kod njega pojave problemi,ponovo se vraća prvom igraču,koji produžava ispunjavati sve Duplete do najtežeg.Igrač koji baci Duplet,postupa na predhodno opisan način,ali ne igra još jedno bacanje,već potez prelazi protivniku.
|