Poslao: 10 Mar 2010 09:45
|
offline
- lnenad
- Stručni saradnik
Web
- Pridružio: 16 Jan 2007
- Poruke: 2860
- Gde živiš: Bijeljina
|
Čisto da se i ja ubacim na kratko, jer je kod nas u BIH zakon već duže vrijeme. Vozio sam 3 različita auta u trajanju zakona (Opel Omega 90', Mazda 626 2000', Skoda Octavia 2010') i nikad nije bilo problema sa akumulatorom, ler, brza vožnja, gradska vožnja sa puno paljenja-gašenja, uvijek su auta radila bez problema.
|
|
|
Registruj se da bi učestvovao u diskusiji. Registrovanim korisnicima se NE prikazuju reklame unutar poruka.
|
|
Poslao: 10 Mar 2010 17:05
|
offline
- trojan
- Ugledni građanin
- Pridružio: 02 Mar 2008
- Poruke: 396
|
ddragan@
podseti se osnova el. tehnike (Milosava Pirocanac) iz prvog razreda ets. posebno obrati paznju na kirhofova pravila i omov zakon.
ako te zanima princip rada elektronskog reglera, prouci materiju iz knjige za drugi razred ets, elektronika 1 od Ratka Opacica.
ukoliko savladas ovo gradivo, dobices odgovor na svoje pitane.
ukoliko budes imao nekih nejasnoca, sa zadovoljstvom cu ti pomoci i preporuciti literaturu.
nije sramota ne znati, nije sramota pitati...
|
|
|
|
Poslao: 11 Mar 2010 20:03
|
offline
- mrmr
- Super građanin
- Pridružio: 07 Mar 2008
- Poruke: 1273
- Gde živiš: Medakovic 3 Beograd
|
Uf meni je Opaki predavao svojevremeno....
|
|
|
|
Poslao: 24 Jul 2010 13:44
|
offline
- plavii
- Zaslužni građanin
- Zoran - Plavi
- elektronicar , ing. informatike,PENZOS
- Pridružio: 07 Jun 2010
- Poruke: 630
- Gde živiš: BGD
|
Napisano: 24 Jul 2010 13:35
Da i ja dodam slag na tortu.
Stari elektro meh. regleri su imali spulnu koja "meri" napon i spulnu koja je "merila " izlaznu struju diname ,bile su namotane na jednom ili dva jezgra (cak i tri).Imali su glavni kontakt koji spaja dinamu i akomulator kad napon na dinami poraste iznad pretpostavljenog napona AKUmulatora , tek tada da se aku. nebi praznio kroz dinamu.Drugi par kontakta koji je drzao maksimalnu pobudu u startu sa porastom napona je ukljucivao otpornik na red ili u ekstremnom slucaju cak kratko spajao pobudni namotaj diname a (isti) otpornik vezivao kao opterecenje diname. Ovo zadnje jer je jezgro diname magnetski rezistentno i u nekoj "iber" turi motora bi sa tim zaostalim (nekontrolisanim) mag. poljem dinama stvorila veci napon i vise struje od nominalne.Podesavanja takvog reglera su komplikovana i "majstori" koji su to radili dizuci reglazu su produzavali vek aku. ali i skracivali vek novog po zameni.Kod diname cetkice i kolektor imaju ulogu ispravljaca i "skidaju"sa rotora uvek istu polarizaciju.Regler kontrolise struju pobude u pozitivnoj ili negativnoj strani pob.namotaja zavisno od proizvodjaca.
Kod alternatora se struja "skida " sa trofaznog namotaja na statoru i ispravlja trofaznim grecom i vodi direktno na aku i instalaciju. Da regler ne bi trosio struju iz aku. kad motor ne radi postoje tri (manje)diode koje sa donje tri diode iz glavnog greca cine ispravljac za regler i pobudni namotaj .Pretpostavlja se da je pad napona na diodama priblizno isti t.j.da je napon na + vodu ka aku. jednak naponu ka regleru.Regler ga kontrolise i odredjuje struju pobude.Interesantno je da je jezgro pobude rotor i nije magn. rezistentno tako da alternator kad se sam zavrti ne daje struju,minimalna struja pobude se dobija kroz kontrolnu lampicu i kad ona izgori alternator nece da krene Hi.Nazivni napon koji pise na reglerima je oko 14,1V i regler pokusava da "natera "alternator da ga odrzi , da li ce uspeti zavisi od snage alternatora , potrosnje i normalno od broja okretaja motora.Regler moze da bude u pozitivnoj ili negativnoj grani pobude zavisno od proizvodjaca , cini mi se da su reg. tranzistori vecinom u minus vodu princip je isti kao na Ricardovoj semi samo sto je regler napravljen "naopako".
Akumulator na dobrom punjacu koji drzi zadatu struju punjenja moze da dodje do oko 16V ,to je fabricki podatak i tada je pun i pocinje da kuva.Verovatno je neki kompromis izmedju 12 i 16V napon od 14,1V koji jos nije opasan za potrosace u kolima a odrzava aku. u dobrom stanju.
Smatra se da aku. pod OPTERECENJEM ne sme da padne ispod 1,8V po celiji.To se testira sa viljuskama sa kalibrisanim opterecenjem i Vmetrom na njima.
U kolima V metri su relativni pokazatelji stanja aku.treba se zabrinuti ako je napon manji od uobicajenog ili ako vrlo brzo po paljenju motora dostigne max vrednost ,sto bi znacilo da mu je opao kapacitet pa ga alternator za cas napuni (A znate da je bio relativno prazan pre toga).
Stalno upaljena svetla ce verovatno smanjiti vek aku. zbog vise punjenja i praznjenja a koliko saznacemo uskoro.
Dopuna: 24 Jul 2010 13:44
|
|
|
|
Poslao: 02 Dec 2011 15:27
|
offline
- Jimi_H
- Novi MyCity građanin
- Pridružio: 02 Dec 2011
- Poruke: 1
|
ddragan ::Molim ako neko moze i zna tacno da odgovori.
POsto novi zakon trazi da srednja svetla budu stalno ukljucena dali to utice na dopunjavanje akumulatora.
Primer ako srednja svetla koriste dve sijalice od 70w struja je samo za srednja svetla oko 11A.
Zanima me koliku struju punjenja dozvoljava alternator koliko ja znam mislim da je oko 6A pa ispada da se potrosi vise sruje nego sto se proizvede. molim objasnjenje .
Neznam zasto svi navode da je normalno da se napon na akumulatora krece pri radu motora od-13.3v do 13.8v mislim da je malo da je punjenje akumulatora dozvoljeno do 14.6v max ali neka bude 14.5v
Imam osecaj dami se aukumulator vise isprazni nego sto se dopuni pogotovu u gradskoj voznji kod cestog gasenja i palenja motora.
Nije mi jasno samo sto razbijate glavu oko punjenja akumulatora ovo je stvarno smiješno... Zar vam nije palo na pamet da imate tim inzinjera koji su proračunali svaki mogući dio oko elektrike i mehanike na autu, bilo bi suludo da su propustili punjenje akumulatora hahaha... ali naravno sa izuzetkom sve je moguće kod nase industrije automobila zvanu zastava, moja preporuka je kupite BMW-a
pa sad moram i ja da dodam nesto, akumulator se puni pomoću alternatora, voltažu zaboravite, ona nije nikakav pokazatelj, merite amperazu punjenja, ukoliko postoji neki kvar.... regler naravno regulise količinu energije koja će biti sprovedena... ako je ispravan regler i alternator moze biti da postoji neko praznjenje pored potrosača u autu, to izmjerite amermetrom tako što dok je ugašen auto i dok su isključeni svi potrošači izmjerite da li auto crpi neku struju iz akumulatora to predpostavljam da svi znaju da urade... ako i to nije u pitanju naravno akumulator je problem, e sad
Akumulator kao i svaka jedinica za skadištenje el energije ima svoj vijek trajanja, kao baterija na tel sve se brze puni i prazni tj gubi kapacitet... akumulator odnesite na testiranje i zavrsen posao, ukoliko sami zelite da uradite, napunite akumulator, i spojte potrošač od jednog ili vise ampera i lako ćete izmjeriti kapacitet, iako na akumulatoru piše 60A ne mora da znači ta toliko i ima. To važi za akumulatore u fabričkom stanju.... ja nisam auto električar ali sam upoznat sa karakteristikama raznih akumulatora... trenutno radim na instalacije solarnih ploča ako ima neko iskustva sa tim voljeo bih da podelite samnom linkove i seme... hvala
|
|
|
|
Poslao: 02 Dec 2011 17:29
|
offline
- Hit-Man
- Prijatelj foruma
- Pridružio: 15 Avg 2006
- Poruke: 2381
- Gde živiš: Trenutno nigde...
|
branko62 ::
Problem moze biti zimi, kad kapacitet akumulatora pada, auto teze pali te potrosi vise struje, relacije su kratke po gradu sa puno stajanja u leru i uz ukljucene farove...
Za jedne upaljene farove digla se ovolika frka!
Tacno je to ali veruj mi neces imati problema ako imas noviji akumulator. Ja vozim zimi kad je -30 po gradu, sa svim upaljenim aparatima, kratka svetla, zadnje staklo obavezno, automatske grejace retrovizora, grejanje, grejace sedista, brisace... Upali, ugasi, upali ugasi i nikad nisam imao problema!
|
|
|
|
Poslao: 02 Dec 2011 22:17
|
offline
- branko62
- Elitni građanin
- Pridružio: 16 Mar 2008
- Poruke: 1567
- Gde živiš: Novi Sad
|
Da najbolje je da zivimo u komunizmu, to se slazem
Sve je to ok kao sto kazes kad je nov akumulator i kad imas auto koji pali iz prve.
Ako imas auto koga da bi upalio treba malo duze verglati, a akumulator malo stariji, sta cemo onda ? Kako onda (bespotrebna) upotreba farova utice - pozitivno ili negativno ?
|
|
|
|
Poslao: 02 Dec 2011 22:28
|
offline
- plavii
- Zaslužni građanin
- Zoran - Plavi
- elektronicar , ing. informatike,PENZOS
- Pridružio: 07 Jun 2010
- Poruke: 630
- Gde živiš: BGD
|
Napisano: 02 Dec 2011 22:24
voltažu zaboravite, ona nije nikakav pokazatelj, merite amperazu punjenja,
regler naravno regulise količinu energije koja će biti sprovedena...
da bi ustanovili stanje napunjenosti akomulatora i negov kapacitet morali bismo da ga praznimo nekom strujom i da merimo vreme posle kog ce napon opasti do donje dopustene granice,time bismo dobili podatak o njegovom trenutnom kapacitetu u Ah (I x T).Ovakav nacin slozicemo se nije bas pogodan u automobilu.Vmetar ce pokazati neko relativno stanje i o tome je vec pisano ranije.
Regler "pokusava" da odrzi nazivni napon i o tome je pisano ranije.
Kolicina el. energije se iskazuje u Wh (u energetici najcesce KWh) a regler nije strujomer Hi.
Dopuna: 02 Dec 2011 22:28
prva dva reda su citat al mi ne ide nesto sa citatima
|
|
|
|
Poslao: 05 Dec 2011 00:33
|
offline
- Pridružio: 11 Nov 2005
- Poruke: 134
- Gde živiš: Krusevac
|
Istina o olovnim akumulatorima!
Napon akumulatora je 2,2v/celiji ili ti maksimalno 13,2v prilikom punjenja akumulatora bilo na vozilu ili van njega struju punjenja uslovljava sam akumulator (zavisi koliko je prazan). Tacno je da: Strija koju dobijamo iz alternatora obicno a zavisno od proizvodjaca se krece od 40-60A sto neznaci da ne postoje na trzistu drugaciji. Napon koji daje regler nesme biti veci od 14,4 v u suprotnom se smatra NEISPRAVNIM. Kada na vozilu vozimo sa upaljenim svetlima trosi se iskljucivo struja iz akumulatora ali ukoliko akumulator ne isporucuje dovoljno struje onda i deo struje kojom se puni odlazi na potrosnju sto znaci da u jednom momentu alternator daje energiju za ukupnu potrosnju sto mora da bude manje od njegove max struje (takvi momenti se prepoznaju po tome sto kad dodamo gas imamo utisak da se svetlo bar malo pojaca) Kada akumulator ima dovoljno svoje energije za svu potrosnju punjenje se odvija normalno odnosno alternator proizvodi koloko se trosi i prakticno mnogo manjeenergije ide na punjenje a vise na potrosace, "preskacuci akumulator".
|
|
|
|
Poslao: 05 Dec 2011 02:42
|
offline
- plavii
- Zaslužni građanin
- Zoran - Plavi
- elektronicar , ing. informatike,PENZOS
- Pridružio: 07 Jun 2010
- Poruke: 630
- Gde živiš: BGD
|
ili ti maksimalno 13,2v prilikom punjenja akumulatora bilo na vozilu Napon koji daje regler nesme biti veci od 14,4 v
-Gde se dedose ova 1,2V razlike?
-Regler ne daje ni napon ni struju on kontrolise napon i pobudjuje alternator da odrzi nazivni napon (~14,1V Iskrini regleri).
Tacno je da: Strija koju dobijamo iz alternatora obicno a zavisno od proizvodjaca se krece od 40-60A
-Tacno je da je to maksimalna struja koju MOZE alternator da da u optimalnim uslovima
-O "prelivanjima i preskakanjima" struje u instalaciji su ocigledno razmisljali projektanti inzenjeri u fabrikama inace bi imali puno automobila po ulicama sa praznim akomulatorima.
-Uzgred jedinica kojom se iskazuje velicina napona je dobila ime po Aleksandru Volti i pise se velikim slovom V.
Malo smo se udaljili od pitanja .
|
|
|
|