offline
- vasiljevic
- Stručni saradnik
Hardware
- Pridružio: 09 Jan 2006
- Poruke: 1882
- Gde živiš: Beograd
|
Ajd manja analiza onoga što je urađeno.
Prvo, prepaid korisnici koji su većina su izisili po pitanju brzina, dakle ostaju gde su i dosad. Ako se uzme u obzir da je veliki broj njih na vreme plaćao račune i to iz meseca u mesec kod njih na noge, da za to vreme nisu dobili ni hvala,a da ne govorimo o nekom popustu ( inače normalna stvar da se veran korisnik nagradi u svetu), biće mnogo ljutih korisnika. Znam da sam jedan od njih, od 2004te imam net kod njih, platio sve račune na vreme dosad, uvek par dana pre kraja paketa, tako da mi se ovo ne sviđa mnogo.
Oni koji pređu na postpaid bez vremenskog roka, dobijaju nešto povećanja, najmanji paket od 0.5 Mbita download i duplira im se upload ( ili ti dobijaju dodatnih 128 Kbita), paket iznad dobija nešto veći download ( za 1Mbit) i isto povećanje downloada ( dakle 128-). Potom idu treći paket (onaj od 6 Mbita) koji ne dobija ništa download i dobije pomenutih "velikih" 128 Kbita uploada plus, i poslednji paket ( 8Mbita) kod koga nema povećanja downloada ali se baš otvorili sa "ogromhih i neviđenih" dodatnih 256 Kbita. Pitanje je prosto, ko na većim paketima (dakle onim od 6 i 8 Mbita), će uopšte razmatrati da pređe na ovaj ugovor. Jednostavno, dobitak je mali za njijh (upload prema brzinama downloada je mizeran u oba slučaja, pa im neće previše značiti).
Ugovor na 12 meseci donosi povećanja downloada, i to duplira ga, ali pošto vam ionako netreba download ( po SBBu) on ostaje isti.
Naravno, ko želi da ima veći upload (dakle, poželi da stigne na neke normalne odnose u svetu), treba za dupliranje uploada da plati 900 dinara. I to, za najmanji paket i za najveći paket isto, razlika je "sitna", onaj najmanji dobija plus 256Kbita, onaj najbrži nešto "slično", 768 Kbita.
Parkiranja paketa koliko sam našao po odgovoru korisničkog servisa nema, dakle, ako odete na odmor, i imate ugovor na 12 meseci, jedina solucija je da se pređe na slabiji paket za taj mesec, ali mora da se plati. Sad, mogu da shvatim da je ovo mobilni telefon, odem na odmor pa ga ponesem samnom tamo, ali kako ja da sa sobom ponesem SBB net na more? Da ne pominjem da ova usluga postoji kod ADSL operetera, parkiram nalog, neka nadoknada za to vreme i to je to.
Lokal po kome je nekada bio vrlo poznat SBB? E to je bilo i pripoveda se, sad je totalno ukinut, posle godinu dana mučenja, sakaćenja, ograničavanja i davljenja. Šta da kažem, znalo se odavno da mu nema spasa, hrabro se borio do kraja, neka mu je laka zemlja. Jest da ga nisam koristio, ali zbog dobre borbe zaslužuje da ga pomenemo. Šalu na stranu, mnogo korisnika je baš zbog njega došlo na SBB, imao je veliku bazu, mnogo ljudi će biti vrlo razočarani ovim postupkom, I iskreno, ovim postupkom je SBB ubio zadnju razliku između kablovskog operatera i ADSLa.
Šta smo dobili? Pa povećanje downloada, pod uslovom da se obavežete na 12 meseci. Jedini paket koji ima odnos koji je normalan je paket na ugovor bez onih 12 meseci i to verzija od 2 Mbita kod koje je upload 256 Kbita. Ostali paketi, ne krš već mislim da nigde u svetu tako nešto nikome nebi palo na pamet. Odnos download/upload kod najbržeg paketa na 12 meseci je "sitnih" 21:1. Izgleda da je matematika kod gospode malo zastranila jer njima je isto dali je upload 256 ili 768, cena je ista. Sad, ako je tu cena ista što svi ne dobiju isto ubrzanje od 768 Kbita? Fleksibilnost po pitanju promena brzina kakva je bila moguća kod prepaid korisnika ovde ne postoji, može da se uzme za sledeći mesec da paket bude ili brži ili sporiji, ali da promenim danas na veću brzinu jer mi treba, e na to danas zaboravite kod ugovornih paketa. Oni koji odluče da pređu na ugovor neka se spreme na redove, nema jednostavnog načina da se to odradi preko neta, mora kod njih na noge. Mislim, kablovski ooperater koji radi sa internetom nema rešenje da se to odradi preko interneta .... Mada, kad se pogleda da kod njih već dve gopdine rešavaju problem plaćanja računa preko kartice, a kad će ga rešiti, nezna ni baba Vanga, mislim da nam je jasno.
Pitanje je i što su na ovaj način praktično diskriminisani korisnici. Jednostavno, nemam protiv da se neko ko je veran korisnik nagradi, ali ta nagrada nemože i nigde se ne radi na ovaj način. Korisnik se nagrađuje nižom cenom usluge ili nekim dodatnim povoljnostima, ne drastično većim brzinama za istu cenu. Gde god da sam pogledao na netu, to se svodilo na to da vam daju popust u ceni, ali ni on nije ovako drastičan, obično je oko 20% cene na godišnjem nivou. Dakle, diskriminacija korisnika na delu, dopadalo se to njima i nama ili ne. Da ne pominjemo da korisnici iz mnogo mesta na jugu zemlje ili manjih mesta nemaju ovu mogućnost, njima ostaju isti paketi, plaćaju cenu ko i do sada, neke najave kažu da veća mesta će to dobiti tek na proleće ako bude sreće i sl. Jedan korisnik na forumu SBBa je to prokomentarisao otprilike ovako: da ste u zadnje dve godine peške išli do nas sa optičkim kablom, dosada bi se vratili u Beograd sa povratnom vezom.
Sad se posle ovoga što vidimo, postavlja još jedno pitanje koje nikako da dobije odgovor na zadovoljavajući način. Već mesecima se po njihovom forumu ljudi bune zbog mizernog uploada, i postavlja se pitanje zašto se on ne dovede na neke normalne nivoe kao u svetu. Tad je dato objašnjenej da njihova tehnologija ne dozvoljava na sadašnjoj mreži veći upload od 768, i tu je kraj. Sad, imamo paket od 16 Mbita na kome je upload pomenutih 768, i koji može da se duplira na 1.5 Mbita za 900 dinara mesečno (mislim da je to i dato ko primer kod njih, bar sam ga video na faljeru kad su uvodili burazeru vezu pre dva dana). Kako je sad moguće da može i 1.5 Mbita upload? Sad objašnjenej koje sam čuo od njihovog montera je da to rade da nebi ljudi kod kuće pravili servere, što za igru što za druge stvari pa time štite nekoga i nešto (koga nezna ni on). Ako je ovo postao njihov zvaničan stav ( a izgleda da jeste), od povećanja uploada na neke normalne brzine neće biti ništa skoro.
Šta je ovo na kraju balade i našta liči? Pa liči na pokušaj da se ljudi obavežu da ih koriste sledećih 12 meseci, i da se oni osiguraju da će dobiti pare za pomenuto vreme, jer ako u tom periodu odlučite da raskinete ugovor, tad morate da platite sve do kraja ugovora. Tad se postavlja pitanje šta mi to neznamo a oni znaju kad oće da dođemo na ovaj nivo? Da osiguraju sigurnu bazu naplate na mesečnom nivou? To je lako, imaju i onaj postpaid koji nije vezan za 12 meseci, prebacite ljude na njega, i nema problema, imate istu bazu korisnika, svaki mesec pošaljete račun, ljudi ga plate i kraj balade. Zašto su napravljene dve kategorije postpaid korisnika i među njima napravljena drastična razlika kad obe kategorije su stalni i sigurni korisnici i platiše? Logika bi rekla da mešu njima nebi trebalo da ima razlika, čak bi oni bez vremenskog roka trebalo da su pouzdaniji korisnici jer su prelomili koga će da koriste. Ima tu dosta pitanja koja će trebati da dobiju neki smisleni odgovor u skoro vreme.
Za kraj se postavlja pitanje koja je danas razlika između SBBa i ADSLa sa strane korisnika. Pa oba imaju brzine do 16Mbita, oba imaju očajan upload, oba su u zadnje vreme po kvalitetu se skoro izjednačila ( dakle, negde je malo bolji SBB, negde ADSL, nema pravila), ostaje pitanje cene, a nesumnjam da će i tu Telekom uskoro da da svoj adekvatan odgovor. Sa strane nekog budućeg korisnika neće biti velike razlike, i to je činjenica. Sve u svemu, kakva je zemlja, takvi nam i internet provajderi.
|