I danas se u svetu vode rasprave u pogledu opravdanosti smrtne kazne. Iznose se prilično ubedljivi razlozi i ZA i PROTIV.
Rasprave, međutim, ne potiču od skora. Čuvena je rasprava iz 5. veka pre nove ere. Dva vešta besednika su u skupštini zastupala međusobno suprotstavljene stavove. Ubedljiviji je bio govornik koji je besedio da je smrt nedelotvorna kaznena mera, i ukazao na uzaludnost smrtne kazne. Inače, u prethodnom glasanju odlučeno je da se jedan "izdajnički" grad kazni tako što će se pobiti svi njegovi stanovnici. U ponovljenom glasanju (doduše, tesno) nadjačala je struja "humanijeg" govornika, tako da je izglasano da se smrtna kazna izvrši samo nad onima koji su direktno odgovorni za izdajstvo.
Gde je ova rasprava vođena, i kako se zovu besednici?
Dopuna: 09 Feb 2008 6:58
Mala pomoć: Rasprava je vođena o tome kako treba kazniti Mitilenjane (stanovnike grada Mitilene na Lezbosu), a o njoj je pisao i Tukidid ("Peloponeski rat").
Dopuna: 10 Feb 2008 8:08
Izgleda da je pitanje bilo "teško"... Pošto nema odgovora, navodim da su dva besednika KLEON i DIODOT. Rasprava je vođena u atinskoj skupštini, o tome kako treba kazniti Mitilenjane koji su bili na strana Peloponežana u Peloponeskom ratu. Kleon je podsetio na opasnost kojoj su Atinjani bili izloženi zbog izdaje Mitilene, i pozvao da se ne dovodi u pitanje već doneta odluka: da se pobiju svi stanovnici Mitilene, pošto je grad čije se odluke (makar i pogrešne) poštuju daleko jači od onog koji donosi najbolje odluke, ali nije u stanju da ih sprovede. Diodot je u prvi plan istakao da se rukovodi isključivo onim što je korisno za državu; naveo je nedelotvornost smrti kao kaznene mere, pošto će prestupa svejedno i dalje biti, pošto je svima urođeno da greše, i nema zakona koji bi ih u tome sprečio. Istakao je da su ljudi primenjivali čitav niz kazni, povećavajući njihovu strogost, u nadi da će se umanjiti krivična dela prestupnika. Međutim, i kad je vaspostavljena smrtna kazna, prestupa je i dalje bilo. Ili bi trebalo pronaći neko sredstvo koje bi bilo užasnije od smrti, ili priznati da smrt nikoga ne sprečava da izvrši zločin. Zato se, po Diodotu, smrtna kazna pokazuje nekorisnom i u slučaju Mitilene, i bila bi štetna za atinsku pomorsku imperiju, pošto bi primenom kazne izgubila danak koji je do tada ubirala, a rizikuje i opasnost udruživanja ostalih gradova u sveopštoj pobuni.
(ANTIČKA GRČKA; Martino Mengi; Za smrtnu kaznu i protiv nje)
http://sr.wikipedia.org/wiki/%D0%9A%D0%BB%D0%B5%D0%BE%D0%BD
http://www.alexandria-press.com/online/online19_karl_popper_pouka.htm
http://hr.wikipedia.org/wiki/Peloponeski_rat
Pošto trenutno nemam neku "bolju" ideju za postavljanje pitanja, molim moderatora, ili nekog od redovnih učesnika kviza, da to učini.
|