''Milivojev štap i šešir'' - peti put...

3

''Milivojev štap i šešir'' - peti put...

offline
  • Sad radim sve ono što pre nisam stizao.
  • Pridružio: 17 Maj 2006
  • Poruke: 18663
  • Gde živiš: I ja se pitam...

Evo, kad me moje omiljene dame ovako slatko ogovaraju, da doprinesem malo temi. Naravno da mi je sada najvažnije da svima udovoljim, ali MC svakako ima prednost. Evo mog mini-prikaza, skice za kritiku, sinoćne predstave:

NESUMNJIVO POZORIŠTE

Drugo veče festivala obeleženo je klasikom – našom. Reče jedan aforista – ko o čemu, Nušić o našim trenutnim teškoćama. Recepet za uspešan repertoar u Srbiji nije komplikovan. Kao što je fudbal igra u kojoj igra 11 igrača jedan protiv drugog i na kraju pobede Nemci, tako i u pozorištu: predstava je oživljen tekst koji izaziva salve smeha a ispod naziva potpisan je Nušić. Kako taj recept prošireno glasi? Ansambl sačiniti od jedne glavne muške i (ili) jedne glavne ženske uloge. Epizodne uloge moraju da budu obavezno efektnije i bolje jer se glavna uloga podrazumeva da bude moćna. Ako se predstava zove ’’Sumnjivo lice’’ poželjno je da Žika pisar bude dobar, Jerotije solidan, a ostali ne mogu da budu loši. Sve to ubaciti u punu salu publike i dobro mešati dok se ne pojave veliki mehurovi smeha. Kad oni počnu da prskaju po dvorani, predstava je uspela.

Veljini kritičari mogu da kivno i kroz zube nemoćno konstatuju sledeće: ’’Opet je probao i opet mu je uspelo’’. Pozorište ’’Sklonište’’, iskusna i redovno podmlađivana ekipa iz Batajnice , opredelila se za saradnju sa Veljom Mitrovićem koji je klasičnim pristupom, bez ikakvog eksperimentisanja i ’’novog čitanja’’ postavio Nušića onako kako je to, verovatno, više puta radio. Ništa nije preskočeno i sve je tu – svastikin but, kljukana dinastija, pismo sa mirisom promincli, ulazak u ’’Evropu’’, lumerajka s tanjirima i paradoksalan kraj. Za takav ziher-model nije potrebno mnogo – nešto olinjale scenografije, kakvi – takvi kostima, pristojna rekvizita i to je to. Uatvari, ne; nije to – to, jer ako nemate poletnu ekipu, spremnu da se igra i da uživa u Nušićevim aktuelnostima zvanim ’’Srbija je zemlja čuda’’, onda ništa od toga. Velja je manirom iskusnog pozorišnog lisca ili vuka (zavisi kako ko posmatra to što je on uradio) dobro odmerio da ima takvu ekipu i ona mu je poverenje uzvratila. Batajničani, koji su bili gosti na prvom festivalu, pa sada , posle pet godina opet , umeli su da uzvrate ukazano poverenje selektora. Igrali su se na sceni, uživajući u svakoj replici. U izuzetno raspoloženoj ekipi briljirali su dobitnici nagrada, ali ni drugi nisu bili uočljivo slabiji. Tom poletu doprinela je i sala u koju su, prvi put od kada postoji, za jednu amatersku predstavu ubacivana pomoćna sedišta. Glumci su umeli da uzvrate takvo poverenje. ’’Sumnjivo lice’’, dobro garnirano poletnim ansamblom i raspoloženom publikom priredilo nam je nesumnjivo pozorište.


A evo i najnovije vesti, baš ekskluzivne:
Danas su počela da se prodaju pomoćna sedišta i za leskovačku predstavu, ali i za ostale. Leskovačku sam prvo spomenuo jer je ona prva i probila ''zvučni zid'' koristeći ''bum'' Batajničana. No, o tom - potom, jela treba iznositi na sto jedno po jedno. Wink

U ime naših glumaca, hvala za ohrabrenje. Sedmi ili osmi put igraju pred svojom publikom i njima je najteže, pa ipak je i za večeras sala ''planula''. Neka onda paze na noge i na kučke... Very Happy



Registruj se da bi učestvovao u diskusiji. Registrovanim korisnicima se NE prikazuju reklame unutar poruka.
offline
  • tuzor  Male
  • Legendarni građanin
  • Pridružio: 03 Sep 2007
  • Poruke: 4115
  • Gde živiš: U Kraljevstvu duha

Ала се захуктало... Свака част! Ово убацивање помоћних седишта ме посебно радује.
Жељно чекам наредно "слово" Siriusа, али имаћу разумевања за кашњење, те га нећу прозивати. Wink



offline
  • Sad radim sve ono što pre nisam stizao.
  • Pridružio: 17 Maj 2006
  • Poruke: 18663
  • Gde živiš: I ja se pitam...

Hvala kolega, pa iduće godine i tvoje Kraljevčane da vidimo. Da nam u goste dođe kraljevsko pozorište. Wink Bez obzira što su iza naše ekipe brojni festivali, nikad nema opuštanja i ''ovo ćemo lako'', tako da i našu predstavu dočekujemo kao da dolazi u goste. Javljam se obavezno i s prikazom jer je Mira Ojdanić pravi pozorišni, ''pogonski'' pisac čiji tekstovi prorade onog trenutka kad se dohvate scene.

Dopuna: 24 Feb 2009 22:55

Evo i telegrafsko-agencijske vesti: specijalna nagrada ide u ruke Snežane Mandrašević, a štap sa znamenjem dobila je Vesna Rajković. Ujutru, po običaju, fotke i utisci...i prvi, i drugi i treći...

offline
  • Pridružio: 26 Feb 2008
  • Poruke: 79
  • Gde živiš: Požarevac

Trag ljudskih zuba, požarevačkog pozorišta















offline
  • Sad radim sve ono što pre nisam stizao.
  • Pridružio: 17 Maj 2006
  • Poruke: 18663
  • Gde živiš: I ja se pitam...

Ja sam zadužen za slikanje počasne straže. U špaliru su bili epizodista predstave i reditelj.



TRAG LJUDSKIH ZUBA

Požarevačko pozorište, koje trenutno na repertoraru ima ’’Knjigu drugu’’, ’’Jeste li mi rod...’’, ’’Krčmu na glavnom drumu’’ , ’’Kabare’’, opredelilo se za ’’Trag ljudskih zuba’’. Bile su to svojevrsne kvalifikacije jer domaćin je trebalo da ispuni bar dva zadatka : da bude na visini državnog festivala i da animira publiku koja je naše predstave gledala više puta.
Uspeli smo i u jednom i u drugom (mada bi to trebalo drugi da kaže) stoga što se u našem repertoarskom fundusu našlo mesta i za izvanredan tekst Mire Ojdanić. Za one koji manje prate njeno stvaralaštvo podsetio bih da je reč o izvrsnom piscu i dramaturgu pozorišta ’’Boško Buha’’ . Nagrađivana je više puta otkupima predstava, a najbolju nagradu, oživljavanje svojih tekstova na sceni, doživela je već toliko puta da se može govoriti o igranom piscu. Samo naša publika bila je u prilici da gleda ’’Privatizaciju’’ i ’’Doba baraba’’, a od početka prošle sezone i ’’Trag ljudskih zuba’’. Mira je ’’pogonski’’ pisac. Čitajući njene tekstove ne stiče se utisak da će osvojiti scenu; međutim, onog momenata kada se ’’dohvate’’ proba i dasaka, počinje da deluje veliko praktično iskustvo dramaturga čije radove proverava najstroža publika – deca.

’’Trag ljudskih zuba’’ jeste savremen tekst, kao i sve kod Mire. On govori o dvema ženama koje su se upoznale i dele sobu u sigurnoj ženskoj kući (neverovatnom jezičkom i sociološkom bastardu srpskog sadašnjeg vremena). Potpuno su suprotne po karakterima, biografiji, mentalitetu, navikama. Zajednička im je nesreća to što imaju pogrešne partnere ili pogrešno shvatanje života. Međutim, dok Grozdana (naoko priprosta, već baba iako je gotovo vršnjakinja ZK) to prihvata sudbinski kao nešto što se podrazumeva i što je od boga dato, ZK bi da se bori. Ona je ’’razbijačica’’, ali istovremeno i silom prilika majka koja i od prepovijanja bebe pravi nauku. U gotovo nehotičnim i na silu razmenjenim replikama, Grozdana počinje da na svakom delu predstave nadmudruje ZK i svojim jednostavnim znanjima počinje da u njoj izaziva sumnju u sopstvenu filosofiju i pratične , svakodnevne postupke. Pisac se potrudio da svoje simpatije ravnomerno podeli na obe glumice, lukavo ostavljajući publici da se opredeljuje na čiju će stranu. Simpatije tokom cele predstave prelaze s jedne na drugu stranu, da bi na kraju obe žene doživele ovacije svojim prirodnim i urođenim postupkom: ZK u svojoj nemoći i strahu zove u pomoć čoveka od koga je pobegla, a Grozdana se rešava da narodski uzme sudbinu u svoje ruke i uzvrati udarac, podsećajući druge i sebe da je ljudsko biće.

Zašto ’’Trag ljudskih zuba’’? Nije reč o metafori. Grozdana je silovana na ratištu i od svega pamti ujede koje je njen muž prepoznao i dodatno je premlatio ne verujući njenoj priči. I da nije bilo tako, ostaje činjenica da taj ujed, iako najređi, najviše boli.

ps

Ova duodrama ''bacila'' je u očaj žiri koji je stvarno imao najteži zadatak do sada. Razrešio ga je uz pomoć publike. Dugotrajan aplauz dobila je ZK, a uz štap i znamenje Grozdani su pripale i ovacije. Zasluženo.

Dopuna: 25 Feb 2009 11:12

Evo i plakata večerašnje predstave...


Dopuna: 25 Feb 2009 22:16

Sa plakata na monitor stižu dva imena i najnovija vest: specijalnu nagradu za slikovito predstavljanje svoje uloge dobila je Mirjana Savin za ulogu Milice Njegovan, a nagradu večeri, Milivojev štap, osvojio je Slavoljub Matić za ulogu Simeona Njegovana. Utisci - sutra.

offline
  • Pridružio: 26 Feb 2008
  • Poruke: 79
  • Gde živiš: Požarevac

Korenšpodencija iliti Cincari Smile
















Glumac večeri je bio Slavoljub Matić u liku Simeona

offline
  • Pridružio: 23 Dec 2006
  • Poruke: 973

Neka mi ne zamere ostali učesnici, ali sudeći po fotografijama Senćani su potvrdili moje utiske o umivenosti sa prethodne strane. Očigledno je da su prefinjeno iskoristili svetlosni park koji nudi požarevačka scena, koja na žalost, tu vrstu efekata nije upotrebila i za matičnu predstavu.
R. Jevremović je možda mogao da dopusti sebi malo više igre, i spoljašnim sredstvima potpomogne da se na kuću sa potresnom pričom dogradi i dimnjak. smešak

offline
  • Sad radim sve ono što pre nisam stizao.
  • Pridružio: 17 Maj 2006
  • Poruke: 18663
  • Gde živiš: I ja se pitam...

Upravo tako. Taj rafinman teško da može da dočara običan digitalac. Evo mojih fotki, a prikaz stiže , samo da se otresem tekućih poslova.


Posle gotovo pet sati puta, devojke i momci složno su navalili na posao.


Počasna straža. Ova dama (Goca) zaslužna je za kostime koji u prirodi tek fantastično izgledaju. Trebalo je da napravim poseban album samo sa kostimima. Mogu komotno da odu na neki bal u njima, ništa od one pozorišne iluzije, jevtinog materijala i šarade. Pravljeno kao da će sad na prijem kod Marije Terezije.


Dobitna kombinacija - Koen i Stepski vuk u sredini...


O ovoj slici pričamo već drugi, treći dan. San svakog organizatora. Puna sala. Tako će biti i večeras i sutra, sudeći po izveštaju sa bilet - servisa, pu pu pu...



Dopuna: 26 Feb 2009 13:11

Evo sada i prikaza, neke vrste kritike. Tek sad sam stigao da ga napišem jer mi je kroz kancelariju prodefilovalo milion ljudi od jutros i svi su bili prepuni utisaka, tako da već imam osećaj deja vu, pa sam se bojao da se neću ponoviti.


DOBRO TEMPEROVAN KOMAD, ILI: DUPLO DNO NA GLUMAČKI NAČIN

Od ’’Seoba’’ Miloša Crnjanskog, najvećeg romanopisca na našem jeziku, do danas mnogi pisci su pokušavali da progovore o vekovnim lutanjima srpskoga naroda. Stradanje, trpljenje i izdržljivost tog nažilavijeg dela slovenstva može se nazvati Pasijom po seobama, gigantskom istorijskom freskom koja još nije oslikana i na kojoj svaka nova generacija prepozna sebe. Od ’’Pesni na insurekciju Serbijanov’’ do ’’Korešpodencije’’ smestile su se asocijacije Vase Rešpekta, Šamike Kirića, Malčike, Isakoviča; putovale su dereglijama, čezama, vlakovima bez voznog reda, traktorima...Kako su putovale, tako su se taložile tuge i neumitnosti, ali i svakodnevne životne brige, a valjalo je živeti, dohodovati, jer jedan je život pa makar bio daleko od Majčice Srbije.
Samo tako veliki mislilac kakav je Pekić mogao je filigranskom istranščanošču da spoji srpski duh, jetkost, inat i žilavost sa još žilavijim cincarskim, moskopoljskim instinktom svojih junaka, pripadnika jednog od brojnih naciona koji su kreirali ono što mi danas obeležavamo prilično maglovitim pojmom srpstvo, pa i srbijanstvo. Zahvaljujući njegovoj erudiciji i dramaturškoj veštini, preko scene nam defiluju pitoreskni likovi koje bi poželeo svaki flamanski portretista jer ne bi morao mnogo da radi na dovršavanju. Koliko god su se mnogi veliki srpski stvaraoci trudili da oslikaju, dramatizuju ili ekranizuju ’’Seobe’’ i pri tom redovno lomili i ruke i zube (bez obzira na autorsku veličinu, umeće i ambiciju), toliko bi se ’’Korešpodencija’’ lako u svakoj postavci privukla ansamblu i ansambl njoj, a svi zajedno prodrli bi do gledaoca gotovo neprimetno. U tu pekićevsku magiju s lakoćom su se uključili i naši jučerašnji gosti, kamerna scena ’’Miroslav Antić’’ Senta. Oni su se prvi put juče sreli sa našim gradom i našom publikom i rekao bih da je to bila ljubav na prvi pogled. Prefinjenim rafirmanom iskusnog, zrelog pozorišta, repliku po repliku, scenu po scenu osvajali su punu salu požarevačkog Centra za kulturu. Prvo što je publika mogla da vidi bila je vrlo jednostavna, stilizovana scenografija u kojoj su dominirali kirovsko-cincarski simboli – ormar iz koga svašta može da izađe, i solidna škrinja , simbol svega što oslikava njihov život , uključujući i duplo dno. Takvom scenom lako i gipko kretali su se izvanredno kostimirani glumci. Ako bi se ovaj festival bavio ocenjivanjem predstava u celini, kao drugi klasični festivali, onda bi ova predstava s lakoćom bila proglašena najboljom u dosadašnjem toku festivala. Jedan od presudnih delova te sjajne celine svakako je bila i kostimografija; uspešno izvedena ’’epoha’’ nije bila samo stilski verna. I pogled iz najveće blizine (netipičan za pozorišnu vizuru) pokazivao je zanatsku veštinu i umeće koji su od ovih kostima načinili prave odevne predmete, a glumcima omogućili da kompletiraju svoj habitus i ovom važnom, likovnom komponentom.
Posebnu vrednost ove dramatizacije čine izvanredni dijalozi , tekst koji se s pažnjom i znatiželjom čita i bez dramske postavke. Reditelj i ansambl bili su spremni za to iskušenje, pa je scenskom govoru posvećena izuzetna pažnja. Najveći deo ansambla odlično i razgovetno se čuo u sali koja je mnogim pozorištima i glumcima bila podmukla zamka svojom širinom i dubinom. Posebno se to odnosi na glavne aktere koji su intonaciju i dikcijske vrednosti svojih replika dovodili do perfekcije. Žiri je , naravno, rekao svoje, ali bez previše obrazlaganja, a meni će to biti dozvoljeno da na svoj način protumačim. Nagradu za slikovito predsavljanje svoga lika dobila je Mirjana Savin, za ulogu Milice Njegovan. Ako bih mogao da je uporedim sa prvim najbližim poznatim pandanom, to bi svakako bila Brehtova majka Hrabrost; njena, srpska verzija čuvene izreke da je ’’muškarac glava porodice, ali da je žena vrat koji okreće tu glavu’’ u potpunosti je došla do izražaja. Zbog čega je ona , do poslednjeg trenutka, u očima žirija i publike bila kandidat za priznanje večeri? Stoga što je u prvom delu predstave kada se , sportski rečeno, lomi rezultat a borba za pažnju publike nalazi u najvažnijoj i najkritičnijoj fazi, ona je ta koja je ubedljivo vodila igru, delila šlagforte, uzvraćala na vreme i neverovatnom količinom energije vladala scenom. Publika je to nagradila i prvim aplauzom na otvorenoj sceni.
Kako je onda uspelo Slavoljubu Matiću da ’’za recku’’ nadmaši svoju sjajnu koleginicu ? Rekao bih da je to bilo na obostrano zadovoljstvo jer je kreacija Matićeva ne samo njegova lična, glumačka zasluga i veština, već i rezultat nesebičnog davanja celog ansambala. U maniru dobro skrojenog pozorišta, oni su kolegijalno i pravoremeno davali svoj doprinos celoj predstavi, a onda – kako kome Talija pomogne. Nije samo Talija bila ta koja je pomagala: muzika je bila primerena situaciji i kao retko kada, poznate, ’’izlizane’’ melodije, ponovo su dobile na aktuelnosti i dinamičnosti u korespodenciji sa ansamblom. Inače, ima nas koji Matića pamtimo sa prvog i jedinog Bambulafesta 1991. godine , preteče Glumačkih svečanosti, kada je sa onom legendardnom generacijom kikinđanskog narodnog pozorišta, predvođenom fenomenalnim Branislavom Šibulom, nastupao u Fejodovim ''Preljubnicima''.
Kada bih kao dežurni namćor hteo da nađem falinku ovom komadu, morao bih mnogo više da se potrudim nego što sam to do sada radio. Jasno je da je ovaj ansambl najveće iskušenje imao pod svojim nogama – a to je scena Doma kulture koja je veća od mnogih sala u našoj zemlji. Korak više ovde, korak – dva više tamo i deo energije pretočen u tempo potražio je od ansambla napor koji ga je umalo savladao pri samom kraju predstave. Na sreću, efektna bavura Juliške sa neobičnim svetlosnim efektom stroboskopa (van epohe, ali funkcionalnim), pomogli su ansamblu da svoju predstavu, kao jedan veliki, moćan i solidan brod lagano privede uz dok, nežno ga dodirnuvši.
Cela predstava je ostavila utisak umivenosti , doteranosti i pedanterije. Reditelju od iskusnog ansambla nije bilo teško da traži ono što je u zanatu najvažnije – preciznu igru i pametno ispunjavanje zadataka. Muzičari bi to nazvali ’’dobro temperovan komad’’. Mnogo toga je u ovoj predstavi punoj zamki moglo da krene naopako jer se ovo pozorište odlučilo na najrizičniji put – put vrhunskog, beskompromisnog bavljenja pozorištem – od epizode do glavne uloge, od efekata do kostima; od rekvizite do scenografije. U tome im je pomogao i cincarski duh koji je kružio iznad one volšebne kutije. Kao što samo Cincari znaju vrednost i značaj duplog dna, tako je i ovaj ansambl umeo da nam pokaže tu veštinu: taman kad bi publika pomislila da je sve rečeno, neko od glumaca bi otvorio i taj drugi poklopac i duplo dno bi učinilo svoje – iz kutije koja je bila sve, samo ne Pandorina, opet bi ravnomerno i pravoremeno stizale pozorišne magije i prikazanja, pucali bičevi i sevale strasti, ječao grohotan smeh i zazebla diskretna pretnja.
Iz male vojvođanske varoši stiglo nam je i kratko vreme bilo naš gost pozorište kojim bi se podičili mnogi veći gradovi, pa i naš. Burni i iskreni aplauzi publike rekli su svoje, a meni preostaje da u svoje ime kažem: nadam se da ćemo ih ponovo, što pre videti – u čast i slavu glumačkog poziva.

offline
  • Pridružio: 12 Apr 2007
  • Poruke: 183
  • Gde živiš: na ivici

Jedino što mogu reći jeste da posle 3 decenije bivstovanja u pozorištu, posle pregršt festivala, mase ljudi, mnogo osvojenih i izgubljenih nagrada, dobrih i loših kritika nisam bio na bolje organizovanom festivalu. Scena tehnički opremljena, tehničari ljubazni i predusretljivi (sve "može" - da ne poveruješ) direktor i osoblje uvek tu da pripomognu i vide da li se sve odvija u najboljem redu, medijski propraćeno i ljudi koji su dobrodušni, opušteni, ljubazni, stručni...
Mali detalj. Išlo se toliko u organizaciji da su nas zamolili da zajedinički odemo u klub na večeru posle predstave, da bi nas dočekali domaćini aplauzom.
Jednom rečju, svaka čast.

offline
  • Pridružio: 15 Apr 2007
  • Poruke: 94
  • Gde živiš: City Limit

Da se malo i ja umešam i još jednom, po ko zna koji put, zahvalim domaćinima na izvanrednom prijemu. Bila nam je čast igrati na najjačem i nabolje organizovanom festivalu na kome smo do sada bili, a bilo ih je. Ako bih bio namćor, kako reče Sirius, i pokušao da tražim ''dlaku u jajetu'' i stavim bilo kakvu zamerku, ne bih mogao baš ništa naći. Perfekcionizam festivala je doveden do vrhunca, a glumci su uzvratili, nadam se, onim što najbolje znaju.
Što se nas tiče, mi smo spremni da u čast i slavu glumačkog poziva dođemo ponovo, pa marak i peške. To ovaj festival, svakako, zaslužuje.

Ko je trenutno na forumu
 

Ukupno su 888 korisnika na forumu :: 46 registrovanih, 2 sakrivenih i 840 gosta   ::   [ Administrator ] [ Supermoderator ] [ Moderator ] :: Detaljnije

Najviše korisnika na forumu ikad bilo je 3466 - dana 01 Jun 2021 17:07

Korisnici koji su trenutno na forumu:
Korisnici trenutno na forumu: 6.5lapua, 8u47, _Rade, Avangard, BB, Ben Roj, BOXRR, BraneS, brundo65, Carl Gustaf, Centauro, Djokislav, Dvojac005, Igor Antonic, ILGromovnik, josicz, Jovan.D, krkalon, Lap720, ljubicad7, luka35, m0nstrum_, mgolub, mikki jons, milenko crazy north, MountAndBlade, N.e.m.a.nj.a., nnnnnnnnnn, Nomenklatura, opt1, pisac12, Prečanin30, PrincipL, RED4G-304, rovac, Shinobi, shlauf, smuk, Srki94, Srpska zauvjek, TheBeastOfMG, tvlada, Utd4ce, YugoSlav, Zukov, zzapNDjuric99