offline
- Pridružio: 18 Nov 2005
- Poruke: 79
- Gde živiš: NBG
|
E,pa ovako,da krenem od pocetka...Imao sam prilike uzivo da vidim i da cujem novi Yamaha-in model YZF-125R i mogu ti reci da sam se poprilicno razocarao.Motor je prvo izuzetno malih dimenzija (pa,kad je R1 spakovan u kuciste R6,ZX-10R spakovan u ram ZX-6RR,sta se moze i ocekivati od 125 ccm ;-)?),na prvi pogled izgleda smesno,kao bicikl,ima izuzetno mali i nizak vizir,tanke gume,nesrazmeran...Sta reci,na mojoj listi najjadnijih i najsmesnijih motora godinama je dominirao RS-50,a sada je otisao u zasluzenu penziju...Znaci,ja bi od ovoga bezao daleko.Dosta je zagusen katalizatorom,ima blokadu na karburatoru i na dizni,tako da izuzetno bedno ide.A i kad bi mu se sve to poskidalo,osecam da ne bi bilo neke velike promene.Jednostavno,ja u klasi 125 sa R predispozicijama nikada ne bih ubacivao 4T,jer se onda gubi svaki smisao cvaje,miris mesavine,potezanje na 8-9k rpm...Znaci,4T agregate u nesto jace ili eventualno u klasu 125,ali u kruzerima i enduracama.Sto se tice razlika izmedju 2T i 4T motora,prvo razlika je u samoj konstrukciji,jer 2T,kao sto mu i samo ime kaze,ima 2 takta,nema ventile,ima 2 karike (mazajucu i kompresionu,brisuca mu ne treba,logicno),trosi 4% mesavinu kako bi se podmazivao,ima neodoljiv miris sagorele mesavine :-D,i srz njegove kompletne snage se nalazi u AUSPUHU!Znaci,na 2T motorima NIKAKO ne dirati i ne menjati AUSPUH!Kod 4T motora postoje ventili,kod 125-ica skoro uvek 2 po cilindru,trosi cist benzin,ima sve 3 karike na klipu,podmazuje se uljem iz kartera...2T motor je "mrtav" do nekih 8-9k rpm (kao sto vec rekoh),a onda dolazi do explozije snage,sto veoma neprijatno ume da iznenadi mlade i neiskusne vozace,do 4T masina ravnomerno ostvaruje snagu prateci kazaljku obrtomera od nekih 2-3k rpm,pa sve do crvenog polja.Kod 4T motora se "srz" ne nalazi u auspuhu,dozvoljeno ga je promeniti,ali samo "u klasi" (ako ste,recimo,imali fabricki za 125ccm,pa ste kupili Remus,Leo Vince,Termignioni,Akrapovic ili sl., ali isto za 125ccm),jer se u suprotnom moze narusiti konstrukcija motora (zatvoren ciklus od usisavanja goriva do oslobadjanja snage na radilici) i tako dolazi do gubitka snage.Auspuh ne treba menjati na motorima koji imaju povratni,tzv. EXUP ventil (koji se shiri i skuplja kao oni na vojnim mlaznjacima,u zavisnosti od obrtaja,i time omogucava bolju preraspodelu snage u odnosu na obrtaje,tj. ako ima manje snage,on se "skupi" i pravi povratne gasove koji potiskuju klip,a kad ima vise snage i vise izduvnih gasova iz cilindra,on se rasiri i oslobodi nesmetan prolas u spoljasnju sredinu,i pritom ne gusi motor).Sto se potrosnje tice,tacno je to da 125ccm 2T motori neretko umeju da potrose i kao jedan prosecan 4T od 600ccm (neki redni dvocilindras-twister tipa KLE500,EN500,GPZ500,Suzuki GS500,neki V-Twin kao XRV650 Africa Twin,Suzuki DL650 V-Strom,monocilindrasi i sl.),ali nije tacno da tipa RS125 i GSX-R600 u istim uslovima i na istom rezimu voznje potrose isto (taj isti Suzuki GSX-R600 zna da "ubije" i po 15l kada se divlja,a neki od jacih i preko 20,recimo Ducati 749 pri normalnoj voznji trosi 18l)!2T motor orijentaciono trosi 4-8l/100km,znaci kombinacija "shminkerske" voznje,normalne voznje (kao sto je kod auta poznata "peta-devedeset"),i potezanja u blokadu,dok 125ccm 4T uz divljanje potrosi max 3l/100km (opet zavisi od modela,ali neka to bude optimalno,a 4l neka gornja i krajnja granica),a neretko u normalnoj voznji to bude i ispod.A sada,najvaznija razlika izmedju 2T i 4T motora koja se i najvise promecuje u voznji - 2T motor NEMA MOTORNO KOCENJE!!!Znaci,ruka i noga su non-stop na kocnici,nizbrdo nema "u manju,pa nek' bruji"...
E sad,svi klinci sa 16-17 godina su napaljeni na R motore,loze se na brzinu i zato uzimaju 2T,a nemaju godine za jace.Ja sam konkretno u tim godinama vozio CBR 900RR,i to bez kacige,kao pravi baja,ali verujte mi,to ni malo nije za primer,i kada se malo osvrnem sta mi se sve moglo desiti...Hvala Bogu sto me je sacuvao,valjda zato i kazu "Budalu i Bog cuva",a to je sve bilo iz perioda mladost-ludost (na sta ja volim da se nadovezem "Starost-pedofilija" :-D,no to sad nije tema).Moj savet su,za pocetak,125 4T masine tipa Honda XL125 Varadero (iliti mali Varadero),eventualno neki kruzer Honda Rebel,Kawasaki EL125,Suzuki Marauder (koji nisam vozio,ali kazu da i nije nesto),Yamaha Virago...Znaci,izbegavati R (zbog polozaja,bola u donjem delu ledja,ramenima,laktovima,videcete vec,ko nije imao prilike da iskusi)Pa,polako,dok se ne uvezba odrzavanje ravnoteze,ciklistika,menjanje brzina,kocenje (relativno velika filozofija na 2 tocka,koliko stisnuti prednju,koliko nagaziti zadnju u kojoj situaciji,da li uopste i kociti zadnjom da ne bi prouzrokovao blokiranje pogonskog tocka sto bi rezultiralo pad...),kocenje motorom,odrzavanje samog mezimca,ciscenje i podmazivanje lanca,i slicno.A posle ce se preci i na nesto jace,ima vremena.A ako je neko bas resio da bude faca i vozi R 125ccm 2T,moj predlog ide Hondi NSR ili Cagivi Mito,ali dvojci,jer Mito 1 moze da navije do 170 km/h,ali ima izuzetno slabe kocnice,a to je jos jedna stvar koja moze da iznenadi mladog i neiskusnog vozaca.Nije losa ni Suzana RGr 125...Apriliu RS bih izbegao zbog odrzavanja,pogotovu Extrema verziju.Ja sam uvek pricao kada vidim neke sveze punoletnike na R1,ZX-10RR,CBR1000RR,GSX-R1000 i sl. da oni u stvari ne shvataju da je zivot pred njima i da ima vremena za sve,vec iz dana u dan pokusavaju da dokazu suprotno,i uporno se trude...I jos jedan moj krajnje dobronameran savet - polovinu novca koji ste dali na motor potrosite na opremu!Jer tim sto je cena motora veca,brzine su vece,padovi jaci i fatalniji (ne daj Boze,ali to je realnost).Znaci,ako 3000e date za motor,oko 1500e odvojite za opremu.Pod jedan neka bude kvalitetna kaciga,za R motore,nakede i supermoto obavezno full face (tzv. integralna kaciga,pravljena iz jednog dela i nema gde da zvizdi vazduh na velikim brzinama ili da se rasklima) sa dobrim provetravanjem,a za ove druge neka Flip Up,nikako shlemovi i NIKAKO one iz KINESKE PRODAVNICE!Dobra kaciga se ne moze naci ispod 150e,proizvodjaci Arai,Shoei,AGV,IXS,Shiro i sl..Potom dobra jakna sa protektorima,pantalone takodje sa protektorima,a ako ne,onda farmerice ili trenerke + stitnici od vetra za kolena koji se cicak trakom lepe preko,i obavezno POJAS za BUBREGE i neke rukavice tanje sa dobrim provetravanjem (ko je vozio zna da i leti kad padne mrak ume da bude neopisivo hladno na motoru,a to nikako nije dobro jer ukoceni prsti smanjuju reakciju,a i time sto se koncentrisete na hladnocu,manja je koncentracija nad vozilom).
Od mene toliko.Nadam se da sam bar nekome pomogao i razjasnio neke stvari.Ako bilo kome bilo sta treba u vezi motora,a i automobila,neka mi slobodno posalje PP (o tome koji motor kupiti,koji je bolji,gde kupiti motor/opremu,koju opremu i sl.)
Pozdrav.Nemanja.
|