Inostrani bandovi koncerte snimaju visekanalno i pola stvari na tim koncertima je dosnimljeno naknadno, a to polako postaje praksa i kod nas. Velika je stvar sto su zahvaljujuci osobama, ciji je radni profil nepozeljno pominjati na forumima, nama postale dostupne stvari koje koje se koriste i u inostranim studijima i koje su sve samo ne jevtine. Software je danas mocna stvar.
Na kucnom racunaru, koji nije opremljen kvalitetnom zvucnom karticom i odgovarajucim hardware-om, je moguce uraditi stvar prilicno dobro, ma da zaista ne kao na racunaru sa nekome RME, Creamware itd. karticom + par externih stvari.
Soundblaster Live uz instalaciju KX drivera (ruskog programera) postaje znatno ozbiljnija kartica nego sto inace jeste (ma da i dalje 16 bitna sa prilicno losom AD\DA konverzijom). KX driver donosi ASIO za live (sav profesionalni software radi manje vise bez problema), daje veci broj internih kanala (ne secam se tacno koliko) i otvara mogucnost routinga kartice. Sa KX driverom latencija Live-a moze slobodno da se spusti na desetak ms, a da system i dalje funkcionise bez nekih problema. Stos je sto je chip Live-a (emu 10k1) svojevremeno bio koriscen za Emu APS osmokanalnu profesionalnu audio kartu koja je za to vreme bila jako dobra. Creative je iskoristio taj chip, znatno slabije AD\DA konvertore (koji su vrlo bitna stvar u svemu) i znatno slabije okruzenje. Isti chip je bio koriscen i za tadasnji Emuov sampler.
Stos je sto uz instalaciju KX drivera iz SB Live mozes da izvuces fantastican DEMO, a midi deo posla mozes da odradis cak i prilicno profesionalno.
Prva kartica iznad Live je M-Audio Audiophile, koji i dalje nije dovoljno ozbiljna stvar, ali je naj jevtinija profesionalnija kartica koja ne pravi probleme sa ozbiljnim software-om. AD\DA konverzija kod Audiophile 2496 nije bas na vrhunskom nivou, ali je daleko, daleko iznad Live, Audigy i slicnih kartica. E sad... mali je problem za amatere sto vec Audiophile (kao i skoro sve profesionalnije kartice) podrazumeva posedovanje nekog mic predpojacivaca i na njemu je snimanje microfona bez predpojacivacke jedinice nezamislivo! Lepa stvar je cena Audiophila koja je nesto malo ispod 200 Eu, sto je zaista malo u odnosu na ono sto ta kartica pruza.
Kad smo vec poceli o produkciji, da malo pojasnim za one kje to mozda zanima:
-AD konvertor se nalazi na ulazu u karticu i vrsi konverziju analognog signala u digitalni, dakle odgovoran je za kvalitet onoga sto usnimavamo.
-DA konvertor se nalazi na izlazu iz kartice i vrsi konverziju digitalnog signala u ponovo u analogni, da bi mi to mogli da cujemo na zvucnicima.
-ASIO (Steinbergov standard) je driver uz pomoc koga mnogi profesionalni audio programi komuniciraju sa audio hardware-om u racunaru. Koristeci ASIO driver (kod programa koji ga podrzavaju), dobija se izuzetno mala (apsolutno zanemarljiva) latencija (kasnjenje) zvuka pri upotrebi VST instrumenata, efekta, samplera itd.
Ova objasnjenja nisam dao da bih te uvredio, vec da bih stvari pojasnio nekome ko mozda prati nasu diskusiju i takve stvari ga zanimaju, ali nezna puno o njima.
Posto ovo nije forum gde se okupljaju profesionalci iz ovog posla, suvisno bi bilo da opisujem stvari koje su iznad Audiophila i Live, jer kostaju i suvise da bi se neko ko se amaterski bavi muzikom bavio takvim stvarima, a i zvucne kartice koje su u rangu iznad Audiophila same za sebe ne vrede puno bez pratece opreme kao sto je predpojacavac, monitoring, kvalitetno gitarsko pojacalo, mic kojim ce to pojacalo da bude ozvuceno itd., itd. U tom lancu je dovoljno da zakaze neka sitna stavka i da sve padne u vodu (npr. losa provodljivost gitarskog kabla, ili stare zice).
U svakom slucaju, ako nekoga bude zanimalo vise o snimanju i obradi audio signala na racunaru, microfonima, bass gitarama i sl., rado cu izaci u susret....
|