offline
- Black Orchid
- Na pola puta...
- Pridružio: 22 Nov 2003
- Poruke: 1978
- Gde živiš: na preseku Vremena i Vechnosti
|
MIT o PTICI
Prvi deo
I
Ko u ramenima osecca zemljinu tezhu
kao prikriveni bol,
pripada potomstvu onih shto su u drevna vremena
znali za veshtinu lebdenja:
onoj potpuno drukchijoj vrsti nashih predaka,
ne ovih shto nas dosezhu krvlju iznutra,
vec nekih prozrachnih shto nas dotichu samo spolja
usnama zlatnim kao vechnost.
To je taj rodoslov od kojeg smo nasledili
neizlechivo muchenje da mislimo.
I u amanet dobili zenicu shto ne sabira
i ne odashilje utiske,
nego je chulo sa iskustvima jednog sutra.
Jedno je: gledati vidom, a drugo: videti vid.
II
Teshko je danas i opisati te nashe chudnovate pretke
obrasle vetrom i svetloshcu.
Jedino nas jos zagrljaji pomalo podseccaju
na njihov nachin letenja.
Ili to, kad neochekivano otkrijemo u sebi
mogucnost da stvaramo takve oblike
iz kojih - kad se primakne uho i oslushne -
dopire lepet krila.
Ako se i znalo za postolja u njihova doba,
to nisu bila uporishta i temelji, vec katapulti.
U prevelikoj strasti da prevazidju sve shto tone
ispisivali su pesme u prostoru pomocu takvih dimenzija
koje nas dovode na sâmu ivicu panike.
Vec tada bili su: sutra. Vec tada bili su: mi.
III
U znak seccanja na te predivne, jake ljude,
pokushao sam jednog sumraka dole na obali reke
da i sam uoblichim neshto potpuno neogranicheno.
Da smislim takvu vrstu strogosti i chistote
koja bi od fantastichnog stvorila uverljiv gest.
Pokushao sam da nauchim svoje delo da misli.
Da ima belu radoznalost.
Usudio sam se da nadjem odgonetku
da li smo oblikovanjem nechega oduzeti od sebe
ili smo sebi vracceni.
IV
Ali pre sâme odluke da pridjem sâmom chinu stvaranja
valjalo je da utvrdim da li postoji, ili ne,
suprotno klube svesti.
Bio sam duzhan da ispitam da li rodjenje nije
ili rodjenje jeste
obichna senzacija premotavanja zhivog.
Morao sam da oljushtim prethodnu opnu sebe.
Trebalo je da odlozhim sva druga vec izuchena uchenja
i budem spreman da razjasnim da li je stvarno pochetak
bash tako - na pochetku.
V
Bio sam na putu da otkrijem
poslednju slobodu bezazlenosti:
razmak izmedju pripadanja i pripadanja,
izmedju izdvajanja-od i izdvajanja-u.
Kad jednom dospem do toga, rekoh sebi,
da vishe ne chinim nasilja,
jer nemam razloga da primoravam stvari
na neshto drugo no shto oduvek jesu,
prevazicci cu pravljenje i razumeti stvaranje.
Prevazicci cu umetnost. Imaccu zhivi dokaz
gde je pochetak i kraj kugle.
VI
Zatim sam oprao tabane, chelo i ochi u reci.
Moja vechernja molitva bila je sva od sumnje.
Zar izuchavanje stvaranja nije uporno raspitivanje
o svetovima shto i ne znaju za protoplazmu,
a ipak zhive i ipak su od nechega?
Mozhda su tu negde, pored, a mi ih nismo svesni,
jer iz njih dopire neshto shto nazivamo: prazno?
Mozhda smo mi njima: nishta.
Mozhda smo mi njima: prazno?
Koliko puta su proshli kroz nas,
a i ne znamo njihovu nameru?
Koliko puta smo proshli kroz njih,
a i ne znaju nashu nameru?
Da li je oblik oblik, ili je neshto drugo oblik?
VII
Poklonio mi se vetar. Poklonila se tishina.
I sumrak se poklonio. Ovo su njihove rechi:
Kako da nadjete granice i prochitate krajeve,
ako ih uporno trazhite na mestu gde ih nema?
Svako je dno - svemir nechemu ispod njega.
Svako je nebo - pliccak nechemu iznad njega.
Kako dodirnuti kraj, kad je to samo zglob?
U provinciji barskog bilja
i trska je primer za ogromno.
Kome je oko - okean, i kitovi su mu - trunje.
Ko hocce da opipa rubove neka ne istezhe ruke.
Treba presaviti um.
Mozhda vi i znate da letite,
ali jos niste probali na sve mogucce nachine.
VIII
Poklonio sam se vetru. Poklonio se tishini.
Mislim da sam razumeo.
Chitava stvar je, znachi, u vatrometu hitrine
kojom se emituje i prima um u povratku.
Zato se kazhe da dosezanje nije nishta drugo
do - prepoznavanje sopstvene poruke.
Zato se kazhe da je prostor: iskustvo
kojim nas je dodirnuo sopstveni dodir
kad nam se vratio iz buducnosti.
Mozhda me je to sunce pozlatilo na zalasku:
bio sam chudno smiren, sa ridjim oreolom kose.
Bio sam spreman za stvaranje.
IX
Celog zhivota opsedala me je zhelja
da stvorim sebi zhivu pticu.
Pticu koja je samo jednom.
Mozhda je trebalo da to pokusham ranije.
Bio sam dete i, vrlo nepogreshivo,
dospevao sam do svega u shta umem da poverujem.
Oblikujuci bezoblichja, uzimao sam shaku nichega.
I nishta nisam dodavao. I nishta nisam oduzimao.
A imao sam uvek na dlanu neshto novo.
Kakva magichnost materijala!
Kakva chudesna linija!
Kakva raskosh boja i povrshina, senki i svetlosti!
Celog zhivota opsedala me je zhelja
da stvorim pticu drukchiju od svih ostalih.
X
Napushtajuci detinjstvo, sve vishe sam se hvatao
za sadrzhine koje se mogu zarobiti
i sachuvati kao dokaz.
Nekad mi je bilo vazhno da sebi pokazhem sebe.
Docnije mi je sve to postalo nedovoljno.
Pred kraj dechachkog doba vec sam umeo da se ponasham
namerno, kao izlozhba.
Nekad su me privlachile samo tajanstvene nauke.
Sada sam stajao opchinjen pred charolijom obichnog.
Kako nisam imao nicheg sem peska,
ja sam ga pokvasio u vodi i umesio pticu,
jer odjednom sam shvatio da umem takve stvari.
Zinuo sam, isukao sam mach iz svoje kichme:
udahnuo sam mojoj ptici chelichno sechivo umesto krila.
XI
Sve sam to chinio nechujno, sporo i neprimetno.
Malo sam nakrivio glavu, zatim sklopio ochi:
razmishljao sam o pesku shto se talasa i prosipa,
a ipak ima svoj mir, i povezanost, i sigurnost,
jer niko ga nije uhvatio da zhuri.
Naidju nepogode.
I on ih utisha svojom tezhinom.
Prolaze stolecca.
I on ih nadzhivi i zatrpa.
Nichu i sahnu civilizacije.
I on im poravna tragove.
Shta posle vredi najveca bina vekova,
ako okolo nema gledalishta?
Smrt nije zavrshetak predstave,
vec nedostatak publike.
XII
Eto zashto se neke stvari umeju polako, kao pesak,
dok se prislanja uho na gluvi prostor oko sebe
i oslushkuje zvuk koji nas chini drukchijima od ostalih.
Samo onaj, ko nije uhvacen da zhuri,
mozhe se uzvisiti nad pochetkom i krajem,
i biti vladar jednog predela,
istrazhivach lepote ili ruzhnoce stvari oko sebe
i vojskovodja sna.
Ko zhuri - zakasnice. Shiroko zachudjenih zenica
ostacce zauvek pobedjen. Zauvek samo podanik.
XIII
Budi oprezan, rekoh sebi. Budi isuvishe oprezan.
Valjanost pomnog motrenja na takve oblike zbivanja
koji se izluche jednom, pa bezbroj puta umnozhe,
zove se: mogucnost moguceg.
Tako ti dokazhu sve, a zatashkaju objashnjenje
kako nastaje lichnost.
U mnoshtvu istih klikera dete ce svaki razlikovati.
Ne zna da kazhe po chemu. Ne zna to ni da nazove.
Dete ne zna vajarstvo, ali prepoznaje oblike,
jer im pripada.
Budi oprezan da se ne svrstash u ono
shto ne zasluzhuje chak ni da bude opovrgnuto.
XIV
Iz daleka, zvezde se chuju kao vasiona.
Iz daleka, ptice se chuju kao jato.
Iz daleka, ljudi se chuju kao chovechanstvo.
Nije dovoljno samo chuti.
Treba se setiti ushima.
Treba imati smisla za beskonachnost blizine.
Ko nema takvo uho - nema sluha.
Ko nema sluha - nisam siguran da je zhiveo.
XV
I rekao sam sebi jos i ovo:
nauchio si napamet kako se dogadjaju razlike
izmedju tkiva leoparda i tkiva ananasa,
i shta je ono zbog chega belutak nije pahuljica
niti ameba - medved.
Odbaci sva druga uchenja i odluchi da dokuchish
zashto je lichnost - lichnost.
U prevelikoj zabludi da stalno otkrivash tajne,
promaklo ti je da odgonetnesh javnost oko sebe.
Nauchio si napamet samo otkricca mudrih,
umesto da si uchio shta to mudri prikrivaju.
Sad, rekoh sebi, budi oprezan.
Ne odgonetaj tajnu, nego chin odgonetanja.
XVI
Dan, isuvishe pognut, zalazio je za brda
natovaren obiljem ljubichastog i sivog.
Kakvo neverovatno slepilo, razmishljao sam
posmatrajuci odlazak boja.
Neshto mi je govorilo da sam uspeo
da obuhvatim dlanovima prostor prema spolja.
Ne znam kako drukchije da nazovem taj zagrljaj
shto se prostire iz unutrashnjosti u svim pravcima.
Neshto mi je govorilo da dodirujem rubove obrisa
i da polako pochinjem da razumem vajarstvo.
XVII
Postoje stvaraoci koji gospodare snovima.
Ne znam kako to chine, ali zaista sanjaju
to shto su sebi odredili.
Meni nedostaje stanje razumne umetnosti.
Ja nikada unapred ne znam shta cu uistinu usniti.
I uvek kad zaklopim ochi - tonem u nered i haos.
U unutrashnjost sna.
Tako i ovog puta: potpuno nepripremljen,
odjednom sam se sreo sa pochetkom zhivota,
na pochetku svog velikog i najchudesnijeg sna.
To je strashna samocca.
Jedino mesto gde dostojanstvo potpuno prestaje.
Poznanstvo sa sopstvenim delom.
Prvi put bio sam istinski preplashen.
XVIII
Postoje stvaraoci chiji se vid zadrzhava
kao brid dlana karatiste, zaustavljen i ukroccen
tachno na onoj skrami gde prebiva charolija.
Ja vidim ispod kozhe chvrstih i tamnih predmeta.
Vidim zglobove prostora i nervni sistem vremena.
Ne znam da vidim oblik, ako mu ne vidim bezoblichje.
Ne primeccujem vidljivo bez njegovog nevidljivog.
Svako me delo pri susretu ponovo do bezumlja zapanji.
I ono koje sam prevazishao. I ono koje tek prevazilazim.
Ko pristane na stvaranje, pristao je na chudjenje.
XIX
I mora pristati i na strah.
Odjednom, usred charolije, pokosila me je slutnja:
shta sam ja tome chudu sto mi na dlanu pulsira?
Tvorac?
Ili tek chuvar smisla?
Shta je to, shto celijama tog bicca kazhe: dosta je?
Jesam li ja odluchio da se dalje ne razlazhu?
Jesam li ja odluchio dokle mogu da rastu?
Da li sam ikada primetio bar u nekom svom postupku
nechiji krajnji cilj?
Shta gospodari mojom mudroshcu? Mojim umeccem?
I slobodom?
Nije li moja sloboda - sloboda da budem usmeren?
Nisu li moje delo i moj zhivot - tudj zadatak?
XX
Chija je ovo ptica?
Shta ja to prenosim? Chiju poruku?
Shta je to shto mojoj ruci kazhe: dosta je?
Jesam li ja odluchio da vishe nishta ne dotichem
i da je oblik zavrshen?
Zashto sam odjednom prestao da zgrccem pesak i vodu
i dodajem zhivotu jos zhivota?
Zashto je svako moje delo tek zakasneli oblik misli?
Chijih misli?
Ko je to vec usavrshio sva moja savrshenstva?
XXI
Odjednom mi se uchinilo da me iz Mlechnog puta
odande, gde zvezde tonu u prastaru buducnost,
izgubljeno iza obronaka prostora i vremena
posmatra neka iznurena svetlost: neshto okruglo crno.
Da, neko me je gledao.
Neshto je nechim motrilo to shto chinim.
Odjednom, nisam znao shta sam:
chim upotrebim sebe, vidim - za dah pre toga,
vec ono tamo crno mene je upotrebilo.
Jesam li konachno bio pred licem pravca
koji od mene bezhi prema - ovamo?
XXII
U dramaturgiji toga shto u neznanju zovemo haos
to tamo crno oko sigurno mora znati:
shta sam bio pre mene,
shta sam sad dok sam ja,
i shta cu biti kad ne budem.
Mora znati i to: otkud meni dar
da chinim zhive stvari.
Jesam li prorok? Kurir? Ili nekakav bog?
Da li sam ja to probio izlaz u neko drugo
mnogo prostranije unutra?
XXIII
Da bih opisao to neshto crno shto me posmatra
sa neporubljenih nebesa juzhnog avgusta,
bilo bi potrebno mnogo rechi,
- toliko je to crno usisalo govora
u svoje ccutanje.
Da bih ga sagledao u celini,
oko bih morao da izokrenem naopako,
- toliko je to crno vezalo mnogobojnog
u svoj chvor.
Da bih ga obuhvatio,
morao bih da pristanem da i ono mene obuhvati,
- toliko je to crno bilo unutrashnja umetnost
okrenuta ka spolja.
Jesam li bio pred duhom neke drukchije prirode?
Jesam li bio ovde ili sam bio jos negde?
Jesam li sada pre ili sam sada vec i posle?
Kako se postizhe nashe istinsko stanje:
prisustvom ili neprisustvom?
XXIV
Poklonio sam se reci. I pesku sam se poklonio.
Moja je dusha, rekoh, raskorachena i razroka,
a jedino mi chvrsto tle: neravnotezha u glavi.
Zemlja je princip materinstva.
Ko ce, ako ne moja mati, da mi objasni
o koji smisao da se oduprem?
Da se ne ponasham kao potok
koji ima uzhasan strah od potopa.
Da se ne ponasham kao busen
koji ima uzhasan strah da ce ga zakopati u zemlju.
Da se ne ponasham kao plamichak svecce
koji ima uzhasan strah od pozhara.
Mogu li od vas da nauchim kako se menja ritam pameti?
Nedostaje mi, vidim, nekakva vasha vrsta.
XXV
Kad dodirujem prstima ukus talasa,
u komeshanju vode oseccam poljubac svetlosti.
Kad dodirujem prstima ukus belutka,
u belom srcu vulkana oseccam poljubac sazvezhdja.
Kad dodirujem prstima ukus svojih usana,
u dahu oseccam poljubac neprolaznog.
Shta je sa oblikom svetlosti kad udje u oblik tame?
Ima li lichnu ili bezlichnu svest?
Shta je sa prirodom svetlosti kad udje u prirodu tame?
Ima li lichnu ili bezlichnu sadrzhinu?
Kako da utvrdim shta sam:
jednina ili mnozhina?
XXVI
Nashe uchenje nije sistem, rekoshe oni.
Ali mozhe postati znanost,
ako ne bude bezglavo prihvaceno,
vec stalno opovrgavano sa mnogo oshtroumlja.
I tada oni, koji su njim nadahnuti,
dokazujuci u odbrani nepogreshivost svoje vere,
morace da se uspnu do takvih domashaja
koji se zovu i: razumevanje.
Nashe uchenje nije nikakva gotova nauka.
Jer gotove su nauke uvek na strani one nosivosti
koja uspeshnije zavarava i opsenjuje istinom.
Dokaz nije u istini. Ona je uvek istinita.
Dokaz je u veshtini upotrebljavanja istine.
XXVII
Uchili su me zatim kako da mislim i kazujem.
Ne doticati oblik shljunka,
nego oblik svojih prstiju u sadrzhini kamena.
Ne udisati miris trave,
nego miris svojih nozdrva u sadrzhini bilja.
Ne oslushkivati zvuk vetra,
nego zvonjavu svoga uha u sadrzhini vazduha.
Ne sagledavati sjaj mesechine,
nego blistavost svoga oka u sadrzhini svetlosti.
Ne kushati ukus kishe,
nego ukus svog daha u sadrzhini vodenog.
Premnogo rechi utrosheno je da se objasni
shta je sve potrebno ccutanju.
XXVIII
Mi nismo u dosluhu sa nebom, rekoshe,
i tezhe nam je da pronadjemo pitanje nego odgovor.
I mi se grchimo u strahu i prevelikom neznanju
pred onim crnim gore shto usisava svetlost.
Gledajte ovaj prirodni poredak oko nas,
to umnozhavanje iskusnih nagona,
ta krda istovetnog, taj stampedo zhivota,
to nelogichno: logiku prirode.
Pupoljci svih boja i oblika izleccu iz svoje dushe
odmah u nepogreshivom pravcu - prema suncu.
Svaka nova kap izvora zna da sidje ka reci
kao da tuda prolazi ko zna po koji put.
I mi i vi preskochili smo prvu rech.
Sve oko nas je druga rech, kao i ptica koju drzhite.
XXIX
Kako objasniti, rekoshe, to shto je zhelatin ikre
vichan plivanju chim se izmresti?
Kako objasniti to, shto sve, bez ikakvog chudjenja,
ima vec gotove navike?
Svi pochinju da zhive tako zapanjujuce sigurno
kao da ih je neko pre toga dugo dresirao.
Mozhda je proshlost samo zanemarena sadashnjost?
Mozhda je sadashnjost samo zanemarena buducnost?
Mozhda je nepoznato samo zanemareno poznato?
Idite, rekoshe, i zavrshite svoje delo.
Drugi deo
XXX
Tako je rodjena moja jedina ptica.
U neukosti i strahu.
U sumnji i panici peska. I gorkom priznanju vode.
Isprva nije razumela da se kroz beskraj ne izlazi.
To nisu nikakva vrata,
- to je potpuno drukchija vrsta shvatljivog.
I kad joj nije uspelo da prestigne brzinu,
ni da se lukavstvom provuche ispod rubova bezgranichnog,
najzad se, u ochajanju, setila suprotnog pravca.
Onu, onakvu stvarnost, izvrnula je na nalichje.
I chim se u sebe zagnjurila, izletela je iz sebe sâme.
XXXI
Posmatrao sam zadivljen taj chin:
videh kako se klube njenog prostora odmotava u levak,
sliva kroz uvrnut odushak potpuno lishen dimenzija
i odande se istache i obrnuto namotava
na neshto shto se otvorilo
kao zhivo prostranstvo susedne, ove stvarnosti.
U svakom moru postoji drugo, suprotno more.
U svakoj reci, reka shto teche ka svom pochetku.
Nema mislenih imenica.
Nema nevidljivog - ima samo nemocnih ochiju.
Stvarno sam ja to video njen duh kako se radja.
XXXII
Pretochena u plazmu, u jedan od onih oblika
koji se zovu vlazhnim i mekim imenom: bicce,
u magnovenju je proshla kroz tachku bez velichine
i postala je ptica:
uspomena na perspektivu vrtloga.
Uspomena, koja je svakim izdisajem
sve vishe gubila pamccenje kroz svoje sopstveno grlo.
Ona je disala!
U onoj drukchijoj stvarnosti to joj je bilo nepotrebno.
Ona je disala!
To znachi da je pochela da zaboravlja.
XXXIII
U redu, rekoh. Poznao sam Vas, ptico.
Sad vidim da Vas nisam stvorio hotimice
niti mi se Vash izvanredni oblik iznenada dogodio.
Vi ste neshto od mene sâmog, lepa ptico,
i vracceni ste mi sasvim prirodno
kao shto su mi,
kad sam rodjen,
polako vracceni zubi,
chvrstina prshljenova, radoznalost, ili dar govora.
Vi ste vrhunac kretanja. Mog i Vasheg.
Zanemarivanje vremena. Mog i Vasheg.
Sazhetost bezbroj gipkosti u jedan beli gest.
XXXIV
Drzhao sam je, eto, na svom drhtavom dlanu.
Drzhao sam je pazhljivo, shccuccurenu i mokru.
Bila je meka i prozirna poput svetlosti kandila.
Osetih kako vetar u mirisavom mlazu
paperjasto treperi uz moje ushi i nozdrve
slaveci svojim pra-shapatom ovaj torzhestveni dan,
dan na koji se namotavaju prostori.
O, zemljo, rekao sam,
vidite shta smo stvorili Vi i ja!
Nachinili smo krila shto ne rastu iz tela,
nego iz duha ove ptice.
Nachinili smo charoliju shto nikad nece ostariti.
Nachinili smo bicce koje je vrshnjak vechnosti.
XXXV
Najtezhe mi je pala ona krhka munjevitost
kojom je valjalo da je podsetim
na sâmu svechanost letenja.
Tu uvek postoje dva mozhda:
- ili ja da joj pomognem,
- ili da sâma shvati da je u ovom stanju
proglashena za neshto shto mi se chinilo najpogodnijim
da krstim imenom: pokretljivi vrh stvaranja.
Nije lako nahraniti prostranstvo jedne tachke.
Shto manji oblik - vecca glad.
XXXVI
Ispraznio sam joj nebo. Pobio grabljivice.
Dao sam joj slobodu da se poistoveti s vazduhom,
da se pretope medjusobno i prozhmu jedno drugim.
Sedite, rekao sam, tu kraj mene, uz vodu.
Poslednja duzhnost tvorca je, pre blagoslova,
da malo poccuti sa svojim delom.
U tishinu volshebno staje sve ono
shto je promaklo da se kazhe.
Nemam nameru da Vas uchim, ptico mog ushiccenja.
Mogu jedino da Vas podsetim
na neka nachela krilatosti.
Ostalo je u Vama. Prisutno. Vi to znate.
Mogu jedino da Vas podsetim da ne znate da znate.
XXXVII
A ptica reche u svom dubokom ccutanju:
Nije strahota u tome shto ne znam shta vec znam.
Mnogo je vecci uzhas shto ne znam shta jos ne znam.
U pepeljastim lukovima
vetar se isparavao nad predelom,
krunio se u kroshnjama i talozhio na lishccu
kao gorka prashina.
Polako, kazao sam. Pitanje vam je preveliko
i jos se nisam usudio da razmishljam o njemu,
a kamo li i da ga objasnim.
Duzhan sam da Vam saopshtim deset zaveshtanja.
Ne o letenju, nego o dostojanstvu Vashih krila.
Ostalo je Vash posao.
XXXVIII
Prvi amanet ptici:
Chim ste se zadesili u jednom ovakvom unutra,
znachi da ste morali nekako ucci.
Zato se kazhe: ne istrazhivati ovde i tamo,
nego trenutak dodira - vrata izmedju.
Ne izuchavati oblik. Ni obris. Nego neshto
u pretapanju iz c'udi u c'ud materije.
Ne izuchavati ton. Ni zvuk. Nego: eho.
Ne spektar. Ne boju. Nego to
chime se prozrachno drzhi za sebe: ravnotezhu.
Ne tkivo pre zhivota i tkivo posle zhivota,
nego sâm chin prelivanja iz jedne svesti u drugu.
Ne arhitekturu. Ni opeku. Izuchavati otvore.
Izuchavati usta prostora. Dah.
XXXIX
Drugi amanet ptici:
Isto odelo, gledano iz raznih pobuda,
mozhe da bude promashaj ili da bude charolija.
Ista daljina, merena raznim potrebama,
mozhe da bude tu negde, ili da bude chak tamo.
Ista svetlost za nekoga je melem,
za nekog opekotina.
Ne menjaju se gibanja, vreme i bezgranichnost.
Ne menjaju se rechi, nego njihovo znachenje.
Kad jedna shkola svrgava drugu shkolu,
ona se tachno uspravlja na rushevinama stare:
koristi isti materijal,
samo ga drugachije razmeshta.
Ne menjaju se temelji. Ne menjaju se uchenja.
Jedino shto se menja, to su - uchitelji.
XL
Trecci amanet ptici:
Sve se mozhe dokazati putem vec proverenih uchenja
ili umovanja shto se tek naziru,
ali stvari ce ipak tecci onim brzinama
kojima putuje Vasha misao.
Primite zato s rezervom dokaze jednog nosoroga
da je lebdenje lakshe ili tezhe izvodljiv posao,
makar on posvetio takvoj dirljivoj nauci
chitav svoj preozbiljni i uvazheni zhivot.
Postoji neshto shto se ne dâ nauchiti.
Ko mozhe govoriti lishccu kako se menjaju boje?
Ko vatri da bude topla i izvoru da bude pitak?
Gde se to zvezda shkolovala da sija?
Koji nas to uchitelj uputio u disanje?
Silom se ne mozhe biti ni krilat, ni darovit.
XLI
Chetvrti amanet ptici:
Obichaj je da se postavi jedno i jos jedno
i razmishlja o njihovoj slichnosti ili razlici.
Mi sebi moramo nacci drukchije pravilo poredjenja.
Mi zato uzimamo jedno
i uporedimo ga s njim sâmim.
Unutra bezhi napolje. Spolja uranja u dubinu.
To nazivamo mudroshcu kosmichkog gesta.
Pre svakog polaska prvo prevalite rastojanje
izmedju ovde i ovde.
Izmedju prvog koraka i njega sâmog.
XLII
Peti amanet ptici:
Osloboditi sebe od robovanja slobodi,
to jos uvek ne znachi i raskid s tradicijom.
Raskinuti s tradicijom,
to jos uvek ne znachi: imati u rukama neko znanje.
Imati u rukama znanje,
to jos uvek nije i posedovanje vlastitog mishljenja.
Imati svoje mishljenje,
to jos uvek nije i otudjenje od navika.
Otudjenje od navika,
to jos uvek nije i objava rata.
Objava rata jos uvek nije i pobeda.
Pobeda jos uvek nije i istorija.
Istorija - to jos uvek nije i vechnost.
Vechnost - to jos uvek nije i sloboda.
XLIII
Shesti amanet ptici:
Sa neskrivenim poshtovanjem
odnosite se prema onima
koji ne misle kao Vi.
Samo njih smatrajte vrednima.
Ko misli kao Vi,
oduzima Vam sposobnost vijanja vetra
i druge slichne pokretljive veshtine.
Ne uzimajte ga za sagovornika
da svojom beslovesnoshcu ne obezvredi
smisao Vashe pobede.
Sa neskrivenim poshtovanjem
odnosite se prema onima
koji su dostojni da ih prevazidjete.
XLIV
Sedmi amanet ptici:
Pravi i veliki letachi, ti, koji su nam uzor
i kojima najvishe verujemo,
moraju na vreme da se povuku s neba,
jer zablenuti u lepotu svoga umecca
smetaju onima koji dolaze.
Mrtvo drvecce je ugalj.
Mrtav ugalj je vatra.
Mrtva vatra je pepeo
iz kojeg niche korenje novog drvecca.
Zato se veliki mudri letachi na vreme povlache
i ne guzhvaju nebo.
XLV
Osmi amanet ptici:
Za vreme Vasheg posmatranja
sve su charolije normalno stanje uma.
Zashto tvrditi nekom
da su plavi glecheri Grenlanda smedji,
ako ih je on video ruzhichaste?
Oni si, ustvari, isto to: isto beli.
Neka za vreme Vasheg posmatranja
purpur crvenog cvecca shto se zhuti
neodoljivo podsecca
na zeleno sivilo ljubichastog.
Moguccnost nemoguceg postizhe se kad uman stvor
izgubi oseccanja za prepreke i tvrdo,
izmigolji se svim zahvatima, chak i vetru
i zauvek prestane da se bavi dijalogom.
XLVI
Deveti amanet ptici:
Ko samo razgleda sebe kao celinu,
taj mozhe biti i odmaknuto radoznao
da bi neprestano posmatrao obe svoje sushtine
i razumeo kako to pravac ka ovamo
vodi u onom pravcu.
Ali ko sebe hocce kao celinu i da obuhvati,
taj mora podjednako ispunjavati obe zapremine
i biti vrlo spolja u jasnocci nejasnog
i vrlo unutra u nejasnocci jasnog.
Iz ovog stanja sebe, shto je jos uvek tamo,
dospeti u ono stanje sebe, shto je vec sasvim ovde.
To nazivamo dostojanstvom svih stvari.
XLVII
Deseti amanet ptici:
Pokrecite se kroz razum bez saplitanja. Glatko.
Bez namere. Naprezanja. Optereccenja. I prisile.
Ne predvidjajte unapred dubinu nijednog zamaha.
Misle li da ste ukopani - ukopana je njihova misao,
jer nije u stanju da Vas prati.
I plachite i smejte se zbog iste stvari. U isti mah.
U isti mah se i vraccajte i odlazite tamo i ovamo.
Istodobno zaboravljajte i pamtite.
Letenje je onaj trenutak, kad shvatite
da vas u svemu svako mozhe zameniti
samo ne u sopstvenoj besmrtnosti.
Ja to najbolje znam. Ja ta umecca nisam umeo.
Strahovito sam ukopan. Strahovito sam smrtan.
XLVIII
Da li da Vas nazovem uchiteljem, gospodine,
upitala me je ptica nekakvim mirisavim osmehom
dok je u vetru njushila dah teshkih vlazhnih senki
i zhmirkala u gumenu daljinu
shto se skraccivala i rastezala podno bregova.
Uchitelj umecce daruje da bude svima korisno,
a Vi ste tako munjevito izveli svoje stvaranje
i niste chak ni meni rekli kako me ljushtite
sa same granice prostora.
Za sve shto ne znate, unapred pogadjate odgovore
bez straha da li ce biti tachni
i bez radoznalosti zashto su zaista tachni
mnogo docnije kad se prouche ili dokazhu.
Vi ne pravite jata,
nego poseban sluchaj krilatosti.
Mogu li da Vas nazovem uchiteljem, gospodine?
XLIX
Ako ste uchitelj, objasnite mi neke stvari.
Mogu ja divno da verujem u to shto ne znam shta je.
Zar ne verujem i u sebe, iako ne znam shta sam?
Ali potrebno mi je znanje zashto verujem.
Zashto me bacate uvis?
Zashto mislite da sam zhiva?
Zashto mislite da sam ptica?
I zashto mislite da sam krilata?
Mozhda jedino zato shto ste u meni primetili
da sam toliko opchinjena slobodom
da mi je neudobno i to shto pripadam sebi.
L
Po chemu neshto,
shto je privremeno nachinjeno od peska,
kao ja,
mora i da misli kao pesak: privremeno?
Po chemu i najstarije moje pitanje
mora da bude mladje od bozhanskih pitanja svemira?
O chemu nas dvoje govorimo dok ccutimo?
O stvaranju zhivota?
Ili o stvaranju vec stvorenog?
Da li je isto: isto? Ili je isto: razlichito?
LI
Strahovito sam meka i neotporna.
Oseccam se kao plima i oseka.
Mozhda jedan kamen misli o meni da sam ruzhna
i ljigava,
kao shto ja to mislim za sipu ili zhabu.
Mozhda se sipa i zhaba gade mene i kamena
jer smo im jednako tvrdi.
Htela bih da ispravim neke pogreshke nauchenog.
Da sa ozbiljnosti oljushtim proizvoljno.
Da odgonetnem ono shto se smatra mistichnim.
Ja sam primila svih Vashih deset zaveshtanja,
ali ona su Vashe, a ne moje iskustvo.
Ako mi date svoje prezime
i primorate me na svoju misao,
chime cu onda rasti?
LII
I ovako je rekla: Ja nemam rodoslova,
ali mi je neshvatljivo da sam doshla iz nichega.
Ja nisam ni pesak ni voda. Nisam vishe ni Vi.
Ovo iz chega vam govorim,
taj paperjasti oblik ptice,
- to je tek privremeno moje stanje.
Ne bojim se zhivota. Bojim se shto se ne seccam
koliko sam vec puta bila mrtva.
Ne bojim se ni smrti.
Bojim se shto cu opet zaboraviti da sam zhivela.
LIII
Chudno je to sa stvaranjem zhivota,
priznao sam joj umorno.
Ne, nemojte me zvati uchiteljem.
Samo sam sluchajni uchenik svetlosti.
Poshao sam na sever
da negde izuchim tezhak zanat livca vetra.
To je bojena umetnost oblikovanja misli dahom
i mnogi je ovde svrstavaju u pesnishtvo,
ali je razlika u veshtini neizdisanja
suvishnih rechi.
Ovo je prvi put da vajam.
Prolazeci niz reku pomolio sam se vetru
i svetlost me je primetila
i pomogla mi da Vas stvorim.
Izabrao sam uchitelja koji je prezhiveo svoju smrt.
LIV
Na onoj strani horizonta, gde je vec mrak,
kotrljaju se prve zvezde.
Milionima godina shalju nam stalno svezhu svetlost.
To njihovo iskustvo pamti: shta je nishta.
Pamti kako drvo zatrudni.
Da li je pchela predak ili potomak svoje dushe.
Dokle vreme zri.
Kako se mogu nabrojati sva chula ilovache.
U shta je smeshtena bezgranichnost.
Nisam Vam govorio svoju istinu,
nego istinu svetlosti.
Otac neznanja je: necu da saznam.
Otac znanja je: moram.
Najvece misli dogadjaju se u procepu.
Oslushnite i chuccete: postoji neshto kao pra-govor.
Bio sam priteshnjen. Ja sam morao to da nauchim.
LV
Nije li najzad vreme, rekoh ptici,
da Vas bacim u nebo?
Vi tamo pripadate.
Verujte, priznao sam,
jedva sam uspeo da Vas nachinim.
Sad vishe nemam snage ni da se obradujem.
Laku noc, rekao sam.
I bacio sam je uvis:
Letite u chistoti, ptico moja!
Ne znam pravedniju pochast
koju bih mogao da Vam darujem.
Nachinila je krug nad mojom glavom
kao da crta auru. I odletela.
U ogledalu vode lichio sam na boga.
LVI
Poshto sam napokon uspeo da zanemarim neke chudnosti,
da zanemarim navike i oseccajnost postupka
i da izbegnem zamkama samodopadljivih nauka,
da zanemarim boju i delotvornost oblika,
vreme trajanja prostora i njegovu chistotu,
da zanemarim pitanje: shta je sadrzhaj bicca,
od chega se to pravi,
da zanemarim pitanje: da li ja uokvirujem razum,
ili je razum to shto uokviruje mene,
- bilo je najzad vreme da shvatim i smisao igre.
I mislim da sam ga shvatio.
LVIII
Jedino, mozhda je trebalo da joj poneshto kazhem
i o ruzhnoci. O zlu i smrti.
O kvarljivosti materije.
Ali bio sam divno chist i bezazlen tih godina.
Bavio sam se neogranichenim poverenjem u Lepo.
Bio sam taj shto se raspituje o Snu.
Imao sam sva nemoguca chula
koja se mogu dogoditi u prvoj mladosti.
U prevelikom zanosu zbog mrve savrshenstva,
dogadjalo se da pochinim obilje neoprostivih greshaka.
Najveca od njih je bila shto sam se bavio znacima,
umesto da pazim na predznak.
LVIII
Vodeni vetar u zamrshenoj mrezhi reke.
Vetar vazduha u najezhenom perutanju lishcca.
Veliko vreme rastanka: u pliccacima
ribe su vecherale tishinu.
Negde daleko u brdima kao da je
zbog mene i zbog ptice neshto plakalo.
Kisha.
Kakav naporan dan za uchenja i za odluke!
Miroslav Antic
|