offline
- bios1
- Ugledni građanin
- Pridružio: 18 Jan 2012
- Poruke: 435
|
Evo jedan odlican tekst koga malo vise zanima o Azor Ahaiju...
+ AAProročanstvo se u priču uvodi posredstvom Melisandre. Crvena kometa i okolnosti njene pojave provlače se (bolje reći, proleću!) kroz drugu knjigu serijala kao glavni lajtmotiv- svi protagonisti je sa zanimanjem prate, komentarišu i tumače na svoj način. Zemlja je u gotovo pred-apokaliptičnom rasulu, atmosfera više nego pogodna da ožive stare legende, u kojima narod traži utehu i slutnju spasenja, a oni na vlasti potvrdu sopstvenog prava. Zato ih svako i prilagođava ličnoj potrebi. Uglavnom, Crvena sveštenica podseća:
„U drevnim knjigama Ašaija zapisano je da će doći dan kada će zvezde, nakon dugačkog leta, krvariti i hladni dah tame teško će pasti na svet. U tom strašnom času, ratnik će iz vatre iščupati plameni mač. A taj mač će biti Svetlonosac, Crveni mač junaka i onaj koji ga stegne biće Azor Ahai vaskrsnut, i tama će pobeći pred njim.“
Salador San potom pripoveda Davosu opšte poznatu legendu o kovanju „Svetlonosca“. Obrazac joj je tipično epski, herojski: tri etape, tri vatre (tri je magični broj, bitan i za Denine vizije), tri pokušaja i žrtva u krvi koja naposletku dovodi do uspeha. Vreme uloženo u rad se povećava, pa tako imamo:
1) trideset dana i noći kovanja mača u svetoj vatri; kaljenje sečiva u vodi je bezuspešno, jer čelik puca;
2) pedeset dana i noći, kaljenje u srcu lava, ponovo bez uspeha;
3) sto dana i noći (ponovo magični broj, 100 je savršenstvo celine), uspešno kaljenje u živom srcu Nisa Nise.
Sledeće pominjanje pronalazimo u „Oluji mačeva“, kada Melisandra obrazlaže svoje uverenje Davosu: „Videla sam ga kako predvodi bitku protiv tame, videla sam ga u plamenu. Plamenovi ne lažu, inače ti ne bi bio ovde. To je zapisano i u proročanstvima. Kada crvena zvezda prokrvari, a tama se zgusne, Azor Ahai će vaskrsnuti međ dimom i solju, da probudi zmajeve iz kamena. Krvava zvezda je došla i prošla, a Zmajkamen je mesto dima i soli. Stanis Barateon je Azor Ahai ponovo rođen.“
Meštar Emon je prvi koji podvlači znak jednakosti između figure Azor Ahaija i Obećanog Princa, mada još uvek dosta nejasne i diskutabilne jednakosti. Najpre je Džeherisu Targarjenu prorečeno da će iz loze njegove dece Erisa i Raele biti rođen Obećani Princ. Iz tih razloga je među njima sklopljen brak. Njihov najstariji sin Regar u mladosti veruje da je reč o njemu, jer se rodio na dan izbijanja požara u Letnjim dvorima- „dim“, kada su suze prolivene za nastradalima-„so“. Pročitavši još uvek zagonetne spise, odlučio je da "mora postati ratnik“. Jasno je da se verovatno radi o pročitanoj legendi o AA. Onda se naglo menja njegovo uverenje, pa će smatrati da je njegov sin Egon OP, jer je „kometa primećena u noći njegovog začeća“, a Regar je bio "ubeđen da krvava zvezda znači kometu". Dakle, ubeđen, a ne podstaknut činjenicom. Ali, Egon nije rođen „nakon dugačkog leta“, niti ispunjava uslov o „dimu i soli“, niti je poživeo dovoljno dugo da potvrdi to očekivanje (Grif još nije provereno taj za koga se izdaje). Odmah potom sledi, iz Denine vizije, još jedna zagonetna misao o „neophodnom postojanju trećeg“ i „pesmi leda i vatre“.
Emon će zaključiti da su se prevarili u tumačenju, jer zmaj nema pol, tj. da je Deneris zapravo OP. Epizoda njenog silaska sa Drogove lomače, koju prati prvo pojavljivanje komete i izleganje zmajeva, posmatra se kao sigurni pokazatelji da je baš ona ta. Međutim, Deni nije ratnica. Ona, barem koliko mi znamo, ne ume da rukuje mačem, što ponovo dovodi do udvajanja figura OP i AA. Emon, kao spojnica između Deni i Stanisa/Džona, na samrti zaključuje:
„Stanis ima u sebi nešto zmajeve krvi, da. Imala su je i njegova braća. Nasledili su je preko majke njihovog oca. Zato sam i dozvolio sebi nadu...možda sam želeo...svi mi umemo da se zavaravamo kada želimo da poverujemo. A rekao bih, Melisandra najviše od svih. Mač je pogrešan, to je morala da zna...svetlo bez toplote...prazna opsena...mač je pogrešan, a lažno svetlo može da nas povede dublje u tamu, Seme. Deneris je naša nada.“
Zaključuje i to da joj treba poslati meštra da je poduči i zaštiti, a sa tom misijom Marvin kreće da je pronađe. Već u sledećem delu, putujući Deni u susret, Tirion razmišlja o izvesnom fragmentarnom, anonimnom tomu pod nazivom „Krv i vatra (Smrt zmajeva)“, čiji se jedini sačuvani primerak krije zaključan u odaji duboko ispod Citadele. Povežimo ovo sa prologom „Gozbe za vrane“...
Istovremeno, Crveni sveštenici u Volantisu najavljuju dolazak junaka koji će spasiti svet od tame. I naravno, ponovo svi veruju da je to Deni.
Pa, ipak!
Emon pre odlaska ostavlja Džonu obeležene odlomke koji govore o Azor Ahaiju. Na Snežnog će oni ostaviti izuzetno jak utisak, o čemu svedoči i san u kome se plamenim mačem bori protiv Tuđina – a istovremeno, Melisandra počinje da ispoljava neobično interesovanje za Džona, Duh je ne napada, ona ga sve češće vidi u svojim plamenovima („Molim se za sliku Azor Ahaija, a R’Lor mi pokazuje samo Snežnog“). Melisandra ga upozorava da se ne odvaja od svog vuka, a govori mu još nešto bitno: „Trebalo bi da pogledaš iza sebe, lorde Snežni. Mesec te je poljubio i iscrtao tvoju senku na ledu, 20 stopa visoku“. Setićemo se scene sa prvih stranica prvog dela, kada Tirion ulazeći u zimovrelsku dvoranu baca senku „visoku poput kraljevske“, Deni će u Kući Neumirućih videti „plavookog kralja bez senke“-Stanisa, a "da bi dodirnula svetlost, mora proći ispod senke". Hm....
Dok je Stanisov mač, navodni Svetlonosac, daleko od pravih i očekivanih osobina mitskog sečiva, Džonova Dugačka kandža je „iskovana u zmajskom plamenu stare Valirije, prožeta činima. Zmajčelik, snažniji od običnog, lakši, tvrđi, oštriji“ i on razmišlja kako bi mu mogla doneti veliku slavu i podvige, čime je implicirano da bi možda to mogao biti pravi Svetlonosac. Ako uzmemo u obzir da Matori Medved mnogo ranije govori Džonu - istina, s drugom namerom- o tome kako je svojevremeno prvoobrednik nudio Emonu da ga razreši zaveta kako bi mogao preuzeti vlast; da gavran ubrzo zatim neprekidno izgovara „Kralj“ u Džonovom prisustvu,; i naposletku sve pretpostavke o njegovom mogućem poreklu, dolazimo do njegovog poslednjeg poglavlja u „Plesu“ koje nam iznenada daje još tragova.
OGROMAN SPOJLER ZA POSLEDNJU EPIZODU!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
+ E10Da rezimiram, u prvoj knjizi serijala gotovo sve „vrišti“ da je AA Deni. Zatim se u tu priču uvodi Stanis, ali, jasno je da uprkos Melisandrinom uverenju, on nije očekivani spasitelj, što je jasno pokazalo ironično razotkrivanje (ne)moći njegovog „Svetlonosca“. Situacija se znatno komplikuje od petog dela, kada Džon sve više izbija u prvi plan kao moguća reinkarnacija mitske figure ratnika, a čini se i da su njegove predispozicije jače od Deninih.
|