Motorna i menjacka ulja

10

Motorna i menjacka ulja

offline
  • Pridružio: 04 Feb 2010
  • Poruke: 203



Važi samo za kompanije (proizvođače) koje su u tabeli a ne uopšte. Ovo je zbog toga što su kategorije već objavljivane na blogu u julu a odnosile su se na proizvođače o kojima je pisano do tada. Od kraja avgusta 2009. do marta 2010. pisano je o proizvođačima koji se nalaze u tabeli. Objašnjenje tabele i detalji dati su na blog-u. Tabelu shvatite fleksibilno jer su cene raznolike te zavisno od uslova na tržištu svako od ulja lako može da bude kategorija više ili manje.
Lukoil je u poslednje vreme počeo da prodaje i ulja blendovana u Rumuniji koja na žalost nisu jeftinija a za nijansu su lošijeg kvaliteta. U tabeli su klasifikovana ulja koja su do sada bila na tržištu Srbije i na sajtu kako Lukoil Srbija tako i sajtu centrale. Rumunska ulja imaju nešto niže API kategorije (SJ namesto SL ili SM) te je samim tim očigledno da su nižeg kvaliteta te obratite pažnju na to jer su u tabeli na visokom nivou.[/img]



Registruj se da bi učestvovao u diskusiji. Registrovanim korisnicima se NE prikazuju reklame unutar poruka.
offline
  • grbe 
  • Moderator foruma
  • Pridružio: 20 Maj 2007
  • Poruke: 3404

Napisano: 04 Apr 2010 14:05

Expendable ::
Lukoil je u poslednje vreme počeo da prodaje i ulja blendovana u Rumuniji koja na žalost nisu jeftinija a za nijansu su lošijeg kvaliteta. U tabeli su klasifikovana ulja koja su do sada bila na tržištu Srbije i na sajtu kako Lukoil Srbija tako i sajtu centrale. Rumunska ulja imaju nešto niže API kategorije (SJ namesto SL ili SM) te je samim tim očigledno da su nižeg kvaliteta te obratite pažnju na to jer su u tabeli na visokom nivou.[/img]

Ja sam uzeo LUKOl oil lux 5w40 sintetika koje je prozvedeno u Rumuniji. Na njemu je oznaka SM/CF. Vidio sam mjesto proizvodnje ali sam mislio da je standard isti za kompletan LUKOIL. Da li ovo ulje ispunjava standard o kojem smo pricali na vasem blogu? Da li da ga micem iz motora i moze li mi sto nauditi motoru?Sve u svemu jesam li se zeznuo i da l vise uopste da ga koristim ubuduce?

Dopuna: 04 Apr 2010 17:11

http://www.petrol.ba/index.php?sv_path=98,112,113
Zna li ko sta o ovim uljima? Naletio na njih u PG sa cijenom od ispod 20eura za sintetiku 5w30 za 4l.



offline
  • Pridružio: 04 Feb 2010
  • Poruke: 203

Napisano: 04 Apr 2010 21:30

Poštovani "Grbe",
Lukoil odavno proizvodi ulja u Rumuniji i tamo drži više od trećine tržišta.
Postoji (na žalost) bar dve vrste (nivoa kvaliteta) koji se tamo prave. Jedan je onaj koji ste kupili i ima API SM i on je sasvim O.K. za vaš automobil. Kako sam Lukoil navodi na rumunskom sajtu za svoje tržište ima i varijantu koja je API SJ i koja nije pogodna za vozila najnovije generacije.
Dakle bez obzira što je iz Rumunije vaše ulje je dobrog kvaliteta. I SJ je dobro ulje ali očigledno dva nivoa nižeg što se više ogleda u nepotpunoj kompatibilnosti sa novijom generacijom motora nego u apsolutnom opštem kvalitetu. Samo polako i bez panike!
"Petrol" je kompanija iz Slovenije i njihov je nacionalni distributer gorivom i kao takvi imaju nekoliko ulja u svojoj ponudi. Kvalitet im se sasvim solidan no ne i izuzetan. Ulje koje pominjete je HC ulje te nije full sintetika. Ipak po ceni koju pominjete sasvim je konkurentno i mogu ga preporučiti.
Može mala šala: samo pazite da nije iz BiH ili tako nešto!
Dobrodošli u globalno selo, ako Colgate počinje sa zubnim pastama iz Kine zašto ne bi Mobil ulja pravio u Turskoj a Lukoil u Rumuniji?
Kuku nama! Neko bi rekao: Sami ste to tražili, uživajte!
Konkretno za vaš automobil Eko Hellenic Megatron Synthetic je ipak bolje od pominjanog Petrol jer ispunjava oštrije ACEA i API standarde.
Za neki stariji automobil Petrol 5W-30 ili 5W-40 mogu biti podjednako dobri te uz pominjanu cenu bolja kupovina.
Još jedanput: Uz sve ostalo obavezno, ali obavezno pogledajte dobro ambalažu pre kupovine. Standardi su najvažniji, uvozna deklaracija takođe (zemlja porekla) i bar kod. Naravno sve se može falsifikovati ali gledajte i gde kupujete. Naravno ovo je baš neprijatno iznenađenje: da sama firma može samu sebe "falsifikovati". Ovaj put ste dobro prošli ali obratite pažnju sledeći put da ne naletite na "isto" ulje ali nižeg kvaliteta.
I nemojte odmah biti prestrogi prema Lukoil-u. NJega u dobroj meri vode ljudi koji su školovani na zapadu (pored "ruske škole") te se vidi da su dobro ispekli zanat. Fušeracija je izmišljena upravo na zapadu, počevši od Mletačke Republike (i njihovih "šupljih" zlatnika ili onih sa više srebra) pa sve do danas (da ne idemo dalje u istoriju).
Šta mislite kako su opstale manje i srednje komapnije kao što su: Motul, Liqui Moly, Kroon i ostali pored takvih divova? Proizvode se u Francuskoj, Nemačkoj, Holandiji, ...
Tema jeste ozbiljna te zaslužuje poseban tekst.
Kako niko nije stradao (ni jedan motor) ajde malo da se našalim.
Q: Kako da prepoznate da li je Liqui Moly sintetika falsifikat?
A: Ako nije pocrnela posle par hiljada km!!
Ovo je blizu istini jer čak i u odnosu na Shell koji se prosto razmeće sadržajem detergenata (prilično zasnovano čak) LM ima baš jake i u velikom procentu. Mislite da vam je motor iznutra čist? Sipajte LM sintetiku pa da vidimo posle 5 ili 6 ili bar 10k km.
Evo malo i na račun Motul-a:
Q: Zašto se Motul ne falsifikuje?
A: Ne isplati se! (toliko je skup da se slabo prodaje).
AMSOIL je teško dostupan u Evropi i nema povoljnu cenu kao preko bare. Oni bi vam sad rekli nešto kao: tako vam i treba kad kupujete kod multinacionalki, kod nas tako nešto ne može da vam se desi.
evo nekoliko šala na njihov račun (opet tipa pitanje/odgovor):
Q: Zašto se AMSOIL ne može falsifikovati?
A: Toliko im je ružna ambalaža te to niko ne može tako da napravi!
A šta kažete za ovo:
Q: Zašto ne možete kupiti AMSOIL ulje niže API kategorije od one koja vam treba?
A: Zato što i nemaju API kategoriju!!
(i zaista imaju izuzetnu seriju koja nije API sertifikovana, mada ruku na srce i više njih koje jesu).
I na kraju (ovo mi je najbolje):
Q: Kako prepoznati AMSOIL falsifikat?
A: Vozite 50 hiljada km bez izmene ulja pa ako vam zariba motor onda je falsifikat!

Dopuna: 04 Apr 2010 21:57

Za čitaoca "labradod":
Zaista morate na blog za više detalja. U najkraćim crtama:
OMV je jako blizu brendova koje pominjete a prednost mu je u "originalnosti" pa mu uz istu cenu dođe isto. Ipak zbog specifičnosti tržišta veća je garancija kupiti OMV na njihovoj pumpi.
Za vaš automobil: OMV BIXXOL premium SAE 5W-40.
Uzgred isto važi i za MOL a kod njih: MOL Dynamic Prima 5W-40.
Možete i uštedeti pa pazariti takođe originalna:
Eko Megatron Synthetic 5W-40 ili još povoljnije FAM Fenix Premium SAE 5W-40. Sva pomenuta ulja su više nego dobra za vaš Audi. OMV je malo kvalitetniji a dosta skuplji. MOL je najbolji kompromis a FAM najpovoljnija kupovina.
Izgred obzirom na godište i pređene kilometre, verovatno je vreme i za ulja za starije motore i/ili malo viskoznija.
Tu bi moglo da se proba sa: Valvoline MaxLife 5W-40 sintetikom ili 10W-40 polusintetikom.
Inače možda je 10W-40 polusintetika (obična) i ono što je najbolje i najisplatljivije za vaš automobil (motor) čak iako je u solidnom stanju (mala potrošnja ulja, dobra kompresija itd.) jer ipak ima ne toliko veliku kilometražu koliko ima godina te je verovatno zreo za 10W-40 ili čak (leti) 15W-40.
OMV BIXXOL extra 10W-40 i MOL Dynamic MAX su vam ionako ponajbolje polu-sintetike (MB 229.3) a najmanje su sumnjiva ulja po pitanju originalnosti.

offline
  • grbe 
  • Moderator foruma
  • Pridružio: 20 Maj 2007
  • Poruke: 3404

Expendable

E sada jedno krajnje laicko pitanje.
Zasto su u globalu bolja (modernija) ulja gradacije 5w30 od 5w40, jer se prostim citanjem gradacije da zakljuciti da ova druga pokrivaju vece klimatske zone. Da li je to zbog toga sto je teze napraviti ulje koje pokriva vise klimatskih zona?

offline
  • Pridružio: 04 Feb 2010
  • Poruke: 203

Poštovani Grbe,
Na ovako kratkom i naizgled lakom pitanju je verovatno (u nekom obliku) već napisano više doktorskih disertacija i na stotine stručnih radova (ovo sigurno).
Najkraće (ko bi rekao da i ja to mogu što bi neki rekli):
1) 5w30 su više modernija nego kvalitetnija ulja, zapravo kvalitetnija su upravo zbog modernosti (veći zahtevi za nova vozila).
2) 5w30 u istom motoru omogućava 1 do 2% manju potrošnju goriva.
3) Iz ekoloških i ekonomskih razloga (manja potrošnja) trend je da ulja budu što više "lakotečljiva".
4) Manja viskoznost zapravo je bolja za podmazivanje jer smanjuje trenje, teorijski bi ulja sa viskoznošću bliskoj vodi bila najbolja u oblasti hidrodinamičkog podmazivanja (radni uslovi; zagrejan motor i obrtaji preko 1000 u minuti no zavisi i od motora).
5) Ipak 5w40 ima jači uljani film i pogodnije je ne samo za topliju klimu već i za oštrije (teže) uslove vožnje. Ovo više što se radi o 40-tici jer 15W-40 iako mineralno obično ima još stabilniji film od čiste sintetike.
6) 5w40 ima veći sadržaj modifikatora viskoznosti (popularno se nazivaju "polimerima" jer su hemijski tog tipa, mada je isuviše uopšten naziv) što je češće mana nego prednost mada se tome pridaje prevelik značaj; ipak kako je gore navedeno ima smisla.
7) Veći se značaj (bar poslednjih 5 ili 10 godina) pridaje 5W30 nego 5W40 viskoznosti te i to ima uticaj.
.
.
.
100) Zaista je teže napraviti izuzetno 5W40 nego 5W30 ulje.
.
.
.
1001) Zapravo 5W30 su češće kvalitetnija i naravno ne uvek!

Da zaključim (ovo sam već rekao više puta ali ko zna gde):
U svetu motornih ulja najteža (najkompleksnija) su pitanja koja na prvi pogled izgledaju laka i jednostavna (kao i u životu doduše samo malo izraženije).

Pozdrav!

offline
  • grbe 
  • Moderator foruma
  • Pridružio: 20 Maj 2007
  • Poruke: 3404

Postovani Expendable zna zasto sam postavio ovo pitanje, jer sam imao veliku nedoumicu o izboru motornog ulja za moje vozilo.

Ali da se vratim na Vas odgovor kroz jedno moje pitanje.
Ako su 5w30 preporucljivija ulja za modernije motore, sta se desava sa modernim vozilima koja se voze u klimatskom pojasu koji ljeti daje i preko 40, ne mislim sam na moju CG, vec prvashodno recimo na zemlje Arapskog poluostrva koji imaju dosta takvih vozila a znamo kakve su temperature tamo. Tu je onda ipak prednost na strani 5w40 ako ja dobro kontam stvari. Iz toga slijedi da je obavezna zamjena motornih ulja ljeti, bez obzira na propisana zamjenu do 15000km, iako je to vozilo ne ispuni,tj.predje manje od te cifre, zar ne?

offline
  • Pridružio: 04 Feb 2010
  • Poruke: 203

Napisano: 16 Apr 2010 21:46

Prvo izvinjenje što sam kasnio sa prethodnim odgovorom (no can do).
Veoma zanimljivo pitanje.
Mi smo već apsolvirali CG gde sam dao svoje mišljenje da je 5w-40 za letnji period idealno (kod 5W-30 default-a).
Suptropski i tropski predeli forsiraju više viskoznosti.
Kao što mi imamo letnje i zimsko ulje i u oblasti Severne Afrike, Arabije, Južne Afrike ili Australije su u doba monogradnih ulja imali isto tako dva tipa ulja no sa suprotnim zahtevima i prilagođenju zapravo velikim letnjim temperaturama.
Doduše bliže polutaru je temp. zapravo ujednačena te oni i dan-danas koriste monogradna ulja u velikoj meri (znatno više nego bilo gde drugde).
Sada (kao i kod nas) multigradna ulja problem rešavaju vrlo uspešno.
Naravno postoje izuzeci ili nepisana pravila kod kojih se dolazi do zaključka koji ste izneli: da je često poželjno (iako ne obavezno) koristiti dva ulja godišnje različite gradacije.
Sve zavisi od lične percepcije ali je ovo tehnološki idealno. Naravno troškovi su veći ali u ukupnim troškovima za automobil motorno ulje ne uzima više od 2% a sva maziva ne više od 3% (često i manje). Tako da dupliranje ovih vrednosti nije nepodnošljiv trošak.
U toplijim predelima motori koji kod nas koriste 5W-30 tamo imaju 5W-40 preporuku (idealna moderna multiregionalna viskoznost).
Slično 15W-40 postaje 20W-50 a 10W-40 prelazi u 15W-50. Naravno zavisi i od motora.
U šta prelazi 20W-50? U 25W-60, viskoznost koju u Evropi teško možete naći.
I na kraju ali ne i po značaju:
Mnogi proizvođači imaju ulja prilagođena za toplije oblasti (regione).
Tako da su za toplije krajeve česte sledeće viskoznosti:
5W-50 ili 10W-50 (sintetička ulja).
15W-40 polu-sintetička (koja se ne mogu naći u Evropi).
15W-50 polusintetička (kojih nema u ponudi u Evropi).
20W-40, 20W-50 i 25W-50 mineralna motorna ulja.
I na kraju krajeva:
10W-60 sintetička, 15W-60 polusintetička, 20W-60 mineralna, HC ili polu-sintetička ulja i 25W-60 mineralna motorna ulja.
Ovo je u kratkim crtama.
Možda (jednog lepog dana, letnjeg i na +35 cel.) i opširniji tekst na ovu temu.
Naravno greota je sintetiku koristiti manje od 10 hiljada km ali svakako postoje situacije kada je to (uz spremnost vlasnika za veće troškove) čak i preporučljivo ili bar dolazi u obzir.
Pozdrav!

Dopuna: 17 Apr 2010 21:18

Poštovani,
Da samo dodam tačku na i ili j.
Neki proizvođači naprave modernije i upotrebljivije ulje u 5W-40 nego u 5W-30 verziji što znači da zavisi i od ambicija. Kvalitet bude nekad bolji a nekad i gori sve zavisi.
Možda jesam a možda i nisam spominjao jedno veoma interesantno ulje.
Ulje je zanimljivo i sa šireg aspekta ali i za vaš konkretan automobil.
Na primer FAM. Iako je 0W-30 Gold verovatno kvalitetnije taj kvalitet je delom i zbog sužene primenjivosti tako da onaj opšti kvalitet gotovo ide na stranu Premium-a dok je savremenost daleko na njegovoj strani.
Fenix Premium SAE 5W-40.
Ispunjava: API SM/CF/SL, ACEA A3/B4-04 ali i C3-04 zatim MB 229.31, VW 502, 505 i 505.01, BMW Longlife 04 i FORD WSS-M2C917A.
Izvanredno, zar ne?
I tu nije kraj. Osim što ispunjava ACEA C standard i spada u Mid-SAPS ulja, ima i indeks viskoznosti od 190 što je gotovo identično Mobil 1 0W-40 čak i nešto više.
Iako je SHC/HC osnove (III ili mešavina II+ i III grupe baznih ulja) ima izuzetan paket aditiva. Osim standardne tačke tečenja od -39 cel. ostale su osobine uglanom iznad prosečne. TBN mu je ultra modernih 7,6 što je identično sa plejadom sličnih ulja (5W-30 ili 5W-40) i pokazuje kako se vodilo računa o sitnim detaljima.
Jedno je od najboljih sintetskih ulja za TNG rame uz rame sa Liqui Moly uljima (kao što je Top Tech 4100) ili Total Quartz 9000.
Pominjana vrednost je upravo optimalna za TNG, dobre benzine i ED sa manje od 50ppm sumpora a naročito manje od 10 ("Euro 5").
Može se koristiti i za dizele sa PDF-om.
Proizvođač ga posebno preporučuje za VW benzince i dizele te i za vaš motor.
Najbolje od svega je što ne košta mnogo, negde oko 5,5€ po litri.
Znači imate osim Lukoil-a i Eko Hellenic-e i FAM.
Pogotovu što imaju 3 distributera u CG. Podledajte njihov sajt koji je obnovljen i sada je vrlo dobar i baš po mom ukusu. Uzgred pitanja i odgovore su postavili slično mojim komentarima a MSDS-i su sada dostupni i bez registracije (što sam blago kritikovao).
Rečju - sjajno. Ne moraju se stideti ni velikih kompanija a u regionu jedino im je MOL konkurent (za sajt a i za ulja mada ne jedini).
U Podgorici ih zastupa MC Company d.o.o. i originalnost im je na nivou "pumpadžija" pri čemu su dovoljno manji da nema zabune oko države porekla i regionalnih prilagođavanja.
Mislim, čisto da se zna. Primite k znanju a postupite kako odlučite. Još uvek sam pri onome da "zimi" (oktobar-april, uključivši i ta dva meseca) probate 5W-30, Eko kao vrlo isplativo i originalno.
Pozdrav!

offline
  • Pridružio: 15 Apr 2010
  • Poruke: 136

za exp. vezano za grbetov izbor ulja,može li kratak odgovor koja je bitna razlika između repsol elite evolution 5w40 i elite competicion 5w40 da fabrika za seat cordobu 63 kw preporučuje samo ovo prvo bez alternative.za 504/507 5w30 mogu da razumem zbog klime u španiji,ali zašto ne i ovo drugo(competicion).pitam zato što obično proizvođači kao preporuku imju dva ili tri ulja iz svoje ponude rangirane kao standard,premim,ili,dobro,bolje,najbolje?ili je ovaj motor toliko specifičan
i "izbirljiv"?

offline
  • Pridružio: 04 Feb 2010
  • Poruke: 203

Motor za Seat Cordobu 63kW je VW-ov benzinac novije generacije.
Lepo ste primetili da se sa 504/507 i 5W-30 u Španiji to pretvara u 502/505 i 5W-40. Viskoznost je očigledno prilagođena toploj klimi Španije.
Što se standarda tiče 504.00 ulja su predviđena za interval zamene od 30.000km ili 2 godine i prilagođena su Euro 4 motorima kakav pomenuti jeste. Ipak ovaj standard se tek preporučuje dok je ultimativni VW 502.00 i on se mora ispuniti.
Slično tome ACEA C3 je preporučen ali ne i obavezan jer i A3 (ili A3+B4 iako je B za dizele) zadovoljava.
API nije specificiran ali se implicira API SM.
Motori do 1.4 (benzinci) nemaju obavezu za katalizatorima kao veći motori te čak i kad su trostepeni imaju drugačiju specifikaciju. Zbog ovoga Seat može da koristi i nešto manje moderna ulja.
Da zaključimo:
Svako SM ulje bi moralo da može da se koristi uz uslov da ispunjava i 502. 504 i ACEA C se jako preporučuju ali nisu obavezni.
Osim toga kod ovog Seat-a preporučeni interval zamene je 15.000km ili 12 meseci. Zbog ovoga 504 može da se koristi ali može biti preplaćen.
Kada se vratimo preporuci ulje koje je prvi izbor mora da ima ACEA C3, alternativna ne (moraju).
Normalno je da španski Seat preporučuje špansko ulje Repsol.
Dva ulja koja pominjete su slična kao jaje jajetu.
U čemu je razlika?
Malo u standardima jer je prvo koje pominjete ACEA C3 dok drugo nije. Ovo mu daje prednost u preporuci.
Za Competition sam našao dva podatka (možda su i dve verzije) a to da je API SM i SL. Za verziju SL je očigledno zašto je isključena iz preporuke mada opet ispunjava 502.00 VW-a.
Ako uzmeno SM i 502.00 zašto nije preporučeno, pogotovu što su im (fizičko-hemijske) osobine zaista gotovo identične?
Dva su razloga za to. Competition nije specificirano kao Euro-4 ulje te iako može da ide u dati motor to loše zvuči (u javnosti), non-E-4 ulje u E-4 motor, zar ne? Koliko bi ljudi sipalo to bez da zovu tehničku podršku a znate kakvi su već Španci (temperamentni, teško bi bez psovki prošlo).
Drugo: Competition je blago nastrojeno sportskim takmičenjima i ima drugačiji sastav aditiva koji nisu pogodni za obične motore bar ne za punih 15.000km.
Ovo drugo je malo zasnovanije.
I na kraju: može i Competition ali samo za do 10 hiljada km. Prva preporuka i sigurno na duže staze (za normalnu vožnju) bolje je Evolution 5W-40.
Retki su motori koji su toliko izbirljivi da bi koristili samo jedno od dva pomenuta ulja (uglavnom su ekološki razlozi i trajnost katalizatora). Izbor ulja je ipak stvar ličnog izbora i još više ličnih potreba. Ukoliko ste nižerazredni takmičar ili samo volite da zgazite pedalu gasa bolje ćete proći sa Competition, za sve ostale, a to je uvek fabrička preporuka, bolje je Evolution a i jeftinije naročito što može da se vozi pun interval od 15k km.
Uzgred sa ili bez Competition-a sportski stil vožnje nameće 7500km ili čak 5000km kao interval zamene ulja.
Hvala na pitanju, bilo je inspirativno!
Pozdrav!!

offline
  • grbe 
  • Moderator foruma
  • Pridružio: 20 Maj 2007
  • Poruke: 3404

http://pics.tdiclub.com/data/500/vw_tb_17-05-04.pdf

Zanimljiva tabela ulja koja ispunjavaju VW standard 502 i 505,1

Ko je trenutno na forumu
 

Ukupno su 922 korisnika na forumu :: 24 registrovanih, 4 sakrivenih i 894 gosta   ::   [ Administrator ] [ Supermoderator ] [ Moderator ] :: Detaljnije

Najviše korisnika na forumu ikad bilo je 3466 - dana 01 Jun 2021 17:07

Korisnici koji su trenutno na forumu:
Korisnici trenutno na forumu: A.R.Chafee.Jr., AleksSE, arsa, bojank, bojankrstc, Brana01, darkangel, DPera, FOX, KUZMAR, mercedesamg, mikrimaus, mocnijogurt, nebkv, novator, pedja.st, pein, Povratak1912, raptorsi, Ripanjac, ruma, vukovi, wizzardone, Čivi