Poslao: 28 Nov 2015 16:53
|
offline
- mirjanavas
- Novi MyCity građanin
- Pridružio: 28 Nov 2015
- Poruke: 4
|
Dobar dan svima.Imam cerku drugi razred OS i evo krenuli su sa pisanjem sastava iz srpskog. Nisam uopste vicna i ne znam kako da joj pomognem.Naime, mene licno zanima da li postoji neka univerzalna shema za pisanje zadataka. Oni su mali i nisu jos imali prilike da procitaju dosta knjiga. Da li postoji neki kostur, shema, uputstvo za pisanje?Nesto odakle bi mogli da nauce? Jedino nasta sam naletela to je uputstvo za sastav o godisnjim dobima. Naime kaze kako uvod treba da ima 1-2 recenice da opise kakvo je vreme. Onda u raradi da pisu o drvecu, poslovima koje ljudi obavljaju, odeci, mojoj basti. Kako bi ta shema glasila za neke druge teme? Na primer za opis neke licnosti iz teksta? Za moj najbolji drug? Za moja mama? Ne kapiram, kako deci nisu objasnili kako se pise ili im dali odakle da nauce a ocekuju da su se deca sa tim rodila. Jednostavno, nije svako talentovan. Molim pomoc
|
|
|
Registruj se da bi učestvovao u diskusiji. Registrovanim korisnicima se NE prikazuju reklame unutar poruka.
|
|
Poslao: 28 Nov 2015 17:18
|
offline
- Sirius
- Moderator foruma
- Sad radim sve ono što pre nisam stizao.
- Pridružio: 17 Maj 2006
- Poruke: 18550
- Gde živiš: I ja se pitam...
|
Добар дан и теби!
Упутство јесте прилично једноставно, а посао и обавеза наставног особља (учитељ, наставник, професор) је да дете упуте у опште правило. Не постоји, наравно, шаблон, али постоји опште правило за све текстове овога света који имају одређену тему (а сви текстови, осим неких рефлексивних, имају као што знаш неку тему).
1. Увод
(кратак опис теме, односно приступ теми; нпр: ако се пише на тему ''зима и ја'', у том делу се кратко напише о томе какво је то годишње доба, онако како га већина доживљава).
2. Разрада
Централни део теме . У њему се у неколико целина разрађује однос према предмету теме (какво је мој доживљај зиме, искуства, виђења, осећања
3. Закључак
У њему се начелно тема потврђује или реторички побија (ако је писац током текста тврдио да је зима корисно и пријатно доба, треба то и да закључи, са поуком).
Као што видиш, не постоји (на сву срећу) рецепт за писање. Постоји оквирна методологија (прилично разграната помоћна научна дисциплина; ја сам је предавао као обавезан део наставе), а све унутар рада је таленат писца (у овом случају детета): шта ће приметити интересантно у наслову и теми, шта ће и како издвојити и нагласити, итд...
Чему служе писмени задаци из матерњег језика? Наравно, најпре да се развија моћ запажања, описивања и закључивања, а затим и да се провери (и утврди) познавање правописа и граматике. То се, практично, једнако третира све до виших разреда док се познавање тих двеју дисиплина не освоји потпуно. То конкретно значи да код средњошколаца не би смело да дође до незнања и грешака из области правописа и граматике, већ да главни део оцене буде машта и обрада теме.
Надам се да сам ти помогао. Данас од деце већ у том узрасту много траже, али ово знање јесте важно јер ће га касније примењивати на формирање и давање усмених одговора! Сваки одговор има управо ову шему.
Овде нам често долазе ленштине које траже за сутра ујутру готов рад, богу хвала да ниси тај случај. Таквима и не одговарамо или се мало нашалимо с њима.
|
|
|
|
Poslao: 30 Nov 2015 08:02
|
offline
- mirjanavas
- Novi MyCity građanin
- Pridružio: 28 Nov 2015
- Poruke: 4
|
Hvala puno.Uzele smo iz citanke koja gde je inace konfuzno napisana podela i definicije i izvukli na papir najbitnije. Poenta je da dete u drugom razredu ne uci napamet nego da u svoje fiokice u glavi smesti procitano delo u oderedjenu fiokicu. Molimo vas da procitate, kopirate tekst i gde smo pogresno shvatile tj napisale, ispravite. Termini su iz citanke ali nema svih podela pa smo nesto dodale a vi molim vas proverite i ispravite nas.
Knjizevna dela, podela: price, bajke, basne, pesme , dramski tekst. (a zar bajke i basne nisu price?)
Price (pisane u prozi) dele se na : autorske i narodne(saljive, porodicne)
Bajke: autorske i narodne
Basne: autorske i narodne
Pesme (poezija) dele se na autorske i narodne. Narodne pesme na epske i lirske. Lirske na porodicne i saljive.
Fabula je redosled povezanih dogadjaja u prici, basni i bajci
Tema je ono o cemu se govori u pesmi, prici, basni, bajci
Poruka glavnamisao u pesmi, prici, basni, bajci. Porukau basni se zove pouka
|
|
|
|
Poslao: 30 Nov 2015 10:14
|
offline
- Sirius
- Moderator foruma
- Sad radim sve ono što pre nisam stizao.
- Pridružio: 17 Maj 2006
- Poruke: 18550
- Gde živiš: I ja se pitam...
|
Јасно ми је шта је поента оваквог рада, то сам и назаначио - дете треба да формира свој ментални склоп тако да са лакоћом ''потеже'' потребна знања из одговарајућих ''преграда'' (или директоријума, да се информатички изразим).
Како ће то урадити и да ли ће у томе успети?
Само ако разуме садржај, има шансе да га правилно разврста. Дакле - ако дете не зна шта значи придев ауторски, онда ће његово знање бити само вербалистичко, а не стварно. Да ли ће у томе успети , то зависи од процеса учења, а он је двосмеран: колико и како објасни предавач, а при том активира радозналост детета, тако ће и дете схватити поенту и ''сортирати'' своја знања.
Шта то конкретно значи? Када схвати како функционише прихватање и чување нових знања, моћи ће и да их разврстава и брзо користи. Да упростим - значење ауторства неће тражити у биологији.
Овај текст који си постовала је, наравно, лапидаран до крајности. И не очекује се да дете у другом основне напише нешто више, али ипак: добро би било да реченица почне неким препознатљивим уводом.
Пример:
Реченица како сада стоји: Bajke: autorske i narodne
Како би могла да гласи ова реченица? Ево једног од решења: бајке су такве врсте књижевних дела које могу настати као ауторске и као народне. Наравно, лепо би било додати: њхове личности су измишљене, итд...
Још питања? Слободно постави јер знам да се деца (па и средњошколци, студенти, одрасли људи) врло често , и по правилу, устежу да питају пред колективом , мислећи да ће им се неко подсмехнути.
|
|
|
|
Poslao: 30 Nov 2015 12:04
|
offline
- mirjanavas
- Novi MyCity građanin
- Pridružio: 28 Nov 2015
- Poruke: 4
|
Slazem se u potpunosti i zato i radim sa njom jer mi je nepojmljivo da sa skoro 9 godina dete buba definicije. Ona zna da kada procita delo razvrsta u glavi sta je. Imenice, prideve, glagole vezbamo sa recima izprostorije a ne buba definicije. Ja se ne stidim da kazem da klasifikaciju knjizevnih dela ne znam(ETF sam zavrsila). Pitanje: da li je gruba podela knjizevnih dela: price, pripovetke, bajke , basne, dramski tekst, pesme? Ako nije kako ide? Hvala. I molim vas da mi odgovorite da li je ostatak teksta tj podela tacna ili nije? Ona zna da prepozna vrstu dela i da opise sta je karakteristicno za svaki od njih, ali problem je ova gruba klasifikacija
|
|
|
|
Poslao: 30 Nov 2015 13:07
|
offline
- Sirius
- Moderator foruma
- Sad radim sve ono što pre nisam stizao.
- Pridružio: 17 Maj 2006
- Poruke: 18550
- Gde živiš: I ja se pitam...
|
Није спорна та подела. За тај узраст подела је сасвим у реду. Жанровска подела има и своје подржанрове, затим помешане жанрове (типичан пример - вилинска фантастика), али то је нешто за шта су подребни много виши облици знања и образовања. Ова подела ће за то дете бити сасвим, сасвим довољна.
|
|
|
|
Poslao: 30 Nov 2015 14:15
|
offline
- mirjanavas
- Novi MyCity građanin
- Pridružio: 28 Nov 2015
- Poruke: 4
|
ok, sada je jasno. Knjizevna dela se dele na poeziju, prozu i dramu. Proza se deli na : pripovetke, price,basne , bajke , saljive pesme, porodicne pesme. Poezija se deli na : lirsku, epsku.
|
|
|
|
Poslao: 30 Nov 2015 16:42
|
offline
- Sirius
- Moderator foruma
- Sad radim sve ono što pre nisam stizao.
- Pridružio: 17 Maj 2006
- Poruke: 18550
- Gde živiš: I ja se pitam...
|
mirjanavas ::ok, sada je jasno. Knjizevna dela se dele na poeziju, prozu i dramu. Proza se deli na : pripovetke, price,basne , bajke , saljive pesme, porodicne pesme. Poezija se deli na : lirsku, epsku.
Уметничка књижевност се дели на родове - лирику, епику и драму.
Лирика се дели на врсте: љубавне, описне, елегичне, социјалне, мисаоне, родољубиве, сатиричне, итд...
Епика се дели на : еп, поему, роман, приповетку, новелу, цртицу, путопис, биографије, дневнике, мемоаре, епистоле (писма),
Драма се појављује у четири основне групе - комедију, трагедију, драму у ужем смислу и радио-драму.
Све ове врсте даље компликују живот студентима тако што се могу мешати једна с другом (у различитим размерама), па се може видети и : књижевна позорница, драма за читање, роман у различитим жанровима (ток свести, роман - река, итд, итд).
Као што видиш, муке тек предстоје...
|
|
|
|