Prvi privatni (istorijski) let u svemir
----------------------------------------------------------------------
Probni pilot Majk Melvil, koji se u ponedeljak spustio na aerodrom Mohava,
oko 130 kilometara severno od Los Andelesa, nazvao je svoj let "skoro
religioznim iskustvom". Melvil je pilotirao prvom privatnom letelicom koja
se otisnula u svemir i stigla do visine od oko 100 kilometara, koja se
uobicajeno smatra za ivicu svemira.
Letelica SpaceShipOne poletela je sa aerodroma Mohava u ponedeljak u 6.45
ujutro nošena mlaznjakom White Knight. Nakon zajednilckog leta do visine od
50.000 stopa (oko 17 kilometara), svemirska letelica se odvojila i
kratkotrajno jedrila, a zatim je pilot ukljucio motore da bi dostigao brzinu
tri puta vecu od brzine zvuka (tri maha).
Ipak nije sve proteklo glatko. Nakon leta saznalo se da je Melvil zbog
problema u letu bio primoran da koristi rezervni sistem za upravljanje i
skrati let. Probleme su izazvali pokretni delovi na krilima letelice koji su
se zaglavili, tako da se letelica nagnula za 90 stepeni i u roku od nekoliko
sekundi skrenula sa kursa za više od trideset kilometara. Koristeci rezervni
sistem za upravljanje, Melvil je ipak uspeo da održi SpaceShipOne na kursu i
dostigne visinu od 100,12 kilometara. Letelica se nakon leta od 90 minuta, u
8.15 spustila na aerodrom Mohava.
Prve ideje o privatnom, bezbednom i finansijski dostupnom letu u svemir
nastale su 1995. godine. Letelicu SpaceShipOne je izgradila kompanija Scaled
Composites, a njen osnivac i predsednik Bert Rutan je izjavio da let
predstavlja ostvarenje dugodišnjeg sna. Jedan od onih koji su verovali u
ostvarivost planova bio je i suosnivac Microsofta Pol Alen, koji je sa
dvadeset miliona dolara finansijski pomogao projekat.
Poletanju i sletanju letelice prisustvovali su i zvanicnici NASE, americke
Savezne uprave letenja (Federal Aviation Administration, FAA), Ginisove
knjige rekorda i fondacije X Prize. Predstavnici te fondacije su verovatno s
posebnom pažnjom pratili let, buduci da je ona ponudila nagradu od deset
miliona dolara za podsticanje civilnih svemirskih letova. Nagradu Ansari X
Prize osvojice ona kompanija cija privatno finansirana i izgradena letelica
prva ponese tri osobe u svemir do visine od 62,5 milja (100,56 km). Dodatni
uslov je da ista letelica ponovi taj let u roku od dve nedelje. U nadmetanju
za X Prize dosad se prijavilo 24 kompanije iz više zemalja, a nakon ovog
leta mnogi najvece šanse daju kompaniji Scaled Composites. Rutan je izjavio
da ce, nakon što tehnicki problemi uoceni tokom prvog leta budu otklonjeni,
pripreme za zvanicni let za nagradu trajati oko 60 dana.
Letelica Space ShipOne napravljena je od kompozitnih materijala i lakih
grafita, a njene hibridne motore pokrece mešavina tecnog i cvrstog goriva.
Majk Melvil je šezdesetdvogodišnji, iskusni, probni pilot sa više hiljada
casova leta na razlicitim tipovim aviona i helikoptera. Za prvi let
letelicom SpaceShipOne odabran je u konkurenciji sa još dva pilota. Melvil
je inace potpredsednik kompanije Scaled Composites, koja je osim letelice
SpaceShipOne napravila i letelicu White Knight.
Bert Rutan je svetsku slavu stekao dizajniranjem letelice Voyager, koja je
1986. godine obletela Zemlju bez spuštanja i dopunjavanja goriva. (G.B.)
Mikro Vesti
|