offline
- Lorki
- Moderator foruma
- Pridružio: 21 Nov 2006
- Poruke: 2576
- Gde živiš: U automobilu ...
|
Jedan od predloga novog Zakona o bezbednosti saobraćaja je da se kazne neće plaćati na licu mesta već u pošti ili banci, dok će nesavesni vozači dobijati kaznene poene za kršenja propisa koje će izricati sudovi za prekršaje. Ali zbog usaglašenosti sa evropskim zakonima, naše vozačke dozvole važiće u celoj Evropi.
Vozači će dobijati od jednog do sedam negativnih poena u zavisnosti od predviđene kazne za učinjeni prekršaj, a sa 12 bodova biće im oduzimana dozvola na mesec dana. Kada nesavestan vozač sakupi 18 kaznenih poena, vozačka dozvola će mu biti poništena i moraće da pauzira šest meseci, nakon čega će ponovo polagati vozački ispit. Ako isti vozač drugi put sakupi 18 poena, dozvola mu se poništava na dve godine, uz novo polaganje vozačkog, a nakon dobijanja 18 poena treći put, dozvola će biti oduzeta trajno. Međutim, u slučaju nasilničke vožnje, kada je brzina veća od dozvoljene za 50 km/h u gradu ili 70 km/h van grada, vozač će automatski dobiti 18 kaznenih poena.
Jedan od predloga je da se kazne neće plaćati na licu mesta već u određenom roku, u pošti ili banci, a ova mera zavisiće od primenljivosti u našim uslovima.
- Policajac neće imati pravo da uzme pare na ulici već će morati da izda uplatnicu. Vozač će moći u roku od nekoliko dana da plati iznos u pošti ili banci. Ukoliko ne bude platio u tom roku, onda će morati da plati kod sudije za prekršaje i to 50 odsto skuplje. Međutim, osim plaćanja, biće mu upisivani i kazneni poeni - objašnjava za „Blic“ Milan Vujanić, profesor Saobraćajnog fakulteta i jedan od autora novog zakona. Vozači koji ne budu u toku godine imali kaznenih poena biće svrstani u kategoriju savesnih vozača. Oni koji zarade do sedam bodova smatraće se nepažljivim vozačima, od osam do 13 rizičnim, dok će oni koji budu imali od 14 do 18 poena biti zavedeni kao opasni učesnici u saobraćaju.
Rizični vozači će dobiti i pismeno upozorenje od Agencije za bezbednost saobraćaja, dok će opasni vozači, osim što će privremeno ostati bez dozvole, morati da idu i na psihijatrijske i psihofizičke preglede, koje će sami finansirati. Međutim, postojaće i mogućnost da se izbrišu neki negativni poeni i to u slučaju da vozač za dve godine ne napravi nijedan prekršaj.
Pomoćnik ministra za infrastrukturu Dragan Jovanović izjavio je za „Blic“ da će biti uvedene četiri nove kategorije (A1, B1, C1 i D1) koje će biti ograničavajuće u odnosu na standardne, ali i da će vozači biti drugačije školovani prema propisima u većini zemalja u svetu.
- Trenutno ako želite da vozite negde u inostranstvu, morate da vadite međunarodnu dozvolu. S obzirom na to da ta dozvola važi samo šest meseci, ako ostanete u nekoj stranoj državi duže, odnosno čim prijavite prebivalište dolazite u situaciju da morate da polažete ponovo vozački, jer se ne priznaju vozačke dozvole izdate u Srbiji. Usvajanjem ovog zakona steći će se uslovi da se naša dozvola priznaje bilo gde u Evropi - objašnjava za „Blic“ Demir Hadžić iz Ministarstva za infrastrukturu. Hadžić kaže da će ovu privilegiju imati i vozači koji su polagali pre donošenja novog zakona, bez dodatnog polaganja testova za vožnju.
Inače, još se ne zna kada bi zakon trebalo da bude usvojen u Skupštini, a umesto Ministarstva za infrastrukturu, za predlaganje novih propisa biće nadležno Ministarstvo unutrašnjih poslova.
Rangiranje kazni
1 poen - nepropisno parkiranje, nekorišćenje migavca, kretanje žutom trakom, nepoštovanje prvenstva prolaza
2 poena - nepropuštanje pešaka na pešačkom, naglo smanjivanje brzine bez dobrog razloga
3 poena - nezaustavljanje pored vozila za prevoz dece iz kojeg izlaze ili ulaze deca
4 poena - neprilagođena brzina, nebezbedno preticanje, neprekidna vožnja u traci za preticanje, nepropisno zaustavljanje na autoputu
5 poena - upotreba mobilnog tokom vožnje, loše gume ili kočnice i drugi slični uređaji
6 poena - prolazak kroz crveno svetlo
7 poena - nasilnička vožnja, prekoračenje brzine od 100 odsto od propisane, ubacivanje ispred vozila na semaforu, izazivanje neposredne opasnosti loše učvršćenim gabaritnim teretom, vožnja pod dejstvom alkohola ili narkotika
Tri milijarde evra štete zbog udesa
- Negativne posledice loše bezbednosti u saobraćaju, ekonomiji jedne zemlje nanose štetu kroz gubitak ljudskih resursa, materijalnu štetu kao posledicu nezgoda, ali i nematerijalne kao posledica lečenja i socijalizacije povređenih lica. U Srbiji se te negativne štetne posledice mogu vrednovati sa najmanje tri milijarde evra godišnje, prema poznatim svetskim standardima za proračun šteta od saobraćajnih nezgoda - kažu u Privrednoj komori Srbije.
Na drumovima poginulo 35.000 ljudi
U poslednjih 25 godina u Srbiji je poginulo oko 35.000 ljudi, odnosno čitav jedan grad veličine Loznice ili Rume. U ovom crnom bilansu samo prošle godine je bilo nešto manje od hiljadu poginulih lica. Novi zakon predviđa standardne zone gde će brzina biti do 30, gradske do 50, vangradske do 70 i autoputevi 120 kilometara na čas.
- Cilj nam je da 2012. imamo za 50 odsto manje poginulih - rekao je Miodrag Jocić, sekretar Ministarstva za infrastrukturu.
Zbog tri prolaska na crveno ide se u zatvor
Vozačima koji budu imali 18 poena biće oduzimana vozačka dozvola, a sledi im i zatvor od 45 dana do dva meseca. To znači da za samo tri prolaska na crveno svetlo rizikujete oduzimanje dozvole i odlazak u zatvor. Ukoliko vozač u roku od dve godine sakupi 18 poena, dozvola će mu biti oduzeta na godinu dana, nakon čega će morati da ide na seminare za vaspitanje i obrazovanje. Kazne za korišćenje mobilnih telefona u toku vožnje biće 4.000 dinara, osim za vojsku, policiju i Hitnu pomoć.
http://www.blic.rs/drustvo.php?id=29408
|