Biciklistička azbuka

Biciklistička azbuka

offline
  • Milan
  • Pridružio: 17 Dec 2007
  • Poruke: 14824
  • Gde živiš: Niš

Kao što znamo, bicikl se sastoji od mnogo delova. Međutim, sve te delove ja ću grupisati u tri grupe radi lakšeg predstavljanja. Te tri grupe su:

[1] Osnova (ram, viljuška/vila, korman, sedište...)
[2] Točkovi (obruči, nable, žbice...)
[3] Mehanika (menjači, lanac, pogon, kočnice...)



[1] Osnova




1) RamRam je jedan od osnovnih delova svakog bicikla. Međutim, iako se ram uglavnom sastoji iz jednog dela, postoje posebni nazivi za delove rama.


1) Gornja cev (top tube)
2) Donja cev (down tube)
3) Sedalna cev (seat tube)
4) Cev viljuške/Glavna cev (head tube)
5) i 6) Zadnja viljuška/vila (seat stay i chain stay)

Što se MTB-a tiče, postoje nekoliko osnovnih vrsta ramova: Hardtail - ramovi sa krutom zadnjom viljuškom Full-suspension - ramovi sa odvojenom zadnjom viljuškom koja rotira oko zglobova i suspenzijom sa većim hodom Softail - ramovi sa suspenzijom sa malim hodom koji se aktivira uvijanjem zadnje viljuške



2) Prednja viljuška/vilaPošto se bicikl vozi po različitim terenima, u skladu sa tim postoje i različite vrste prednjih viljuški. Evo nekih primera:




3) Obujmica šticneObujmica šticne je deo kojim zatežemo šticnu kako bi bila fiksirana. Na starijim biciklima ovaj deo je bio deo rama, međutim, na novim biciklima je odvojen od rama.




4) ŠticnaŠticna je cev koja povezuje ram sa sedištem. Postoje šticne različitih dužina i prečnika.




5) Sedište/sedlo/sicVerujem da je svima poznato. Smile



Inače, što se sediša tiče, ne postoji univerzalno udobno sedište. Svako sedište je priča za sebe, i svakome od nas odgovara drugačije. Wink


6) LulaLula je deo koji povezuje korman sa prednjom viljuškom. Bitne karakteristike lule su dužina i ugao. Postoje fiksne i podesive lule. Fiksne lule mogu da budu i flip-flop, odnosno, mogu da se okrenu tako da im ugao bude pozitivan ili negativan.




7) KormanKorman je cev upravljača bicikla. Kormani mogu da se podele u dve grupe, ravne (flat) i krive (rizer).



Takođe, na kormanu se nalaze i gripovi koji nam obezbeđuju udobnost.





[2] Točkovi




1) Spoljašnje gumeKako se bicikl vozi na različitim terenima tako se javila i potreba za različitim gumama. Tako se na asfaltu voze gume bez krampona (slick/slikovi), dok se na drugim terenima voze gume sa kramponima. Što se guma tiče, postoji još jedan tip guma, prelazna forma između guma za asfalt i guma za teren. To su semislick gume. Takođe, kod guma sa kramponima postoje velike razlike koje zavise od tvrdoće i rasporeda krampona.




2) Bandaši/obruči/felne/felgeNajbitnija karakteristika obruča jeste prečnik. Kod MTB-a su najčešće veličine 26", ali postoje i oni od 24" i 29".



Takođe, prilikom kupovine obruča treba obratiti pažnju i na profil, broj rupa i debljinu zidova obruča.


3) i 4) Žice/žbice i nipleOsnovna karakteristika žbica je dužina. Ukoliko kupujete nove žbice ne bi bilo loše da odnesete bicikl kod servisera da izmeri odgovarajuću dužinu žbica, jer prilikom merenja neko neiskusan lako može da pogreši.

Niple su delovi koji pričvršćavaju žbice za orbuče. One se navijaju na žbice.




5) Nable/glavePrednja i zadnja nabla se razlikuju, jelte. Smile Zadnja ima dodatak na koji se kači kaseta. Takođe, nable za disk kočnice se razlikuju od nabli za V-brake.



Evo i nabli sa kačenjem za disk:




6) Ekscentar nableOmogućava skidanje točkova bez dodatnog alata.



Ekscentri za prednji i zadnji točak su različite dužine.


7) Ventil unutrašnje gume
Što se ventila tiče postoje dva osnovna tipa, Presta i Shrader. Schrader je klasični auto ventil.



Pošto je za presta ventile potrebna drugačija pumpa napravljen je i adapter, tako da se gume sa presta ventilima mogu pumpati i pumpom za auto ventile.



[3] Mehanika




1) PedalePostoji nekoliko različitih vrsta pedala. Svima su poznate klasiče pedale, ali pored klasičnih postoje i clipless pedale. Kod nas se najčešće nazivaju SPD. SPD pedale omogućuju da u vožnji, pored pritiskanja pedale, pedalu drugom nogom vučemo. Tako su obe noge aktivne pa je samim tim opterećenost mišića manja.




2) Srednji pogon i osovinaSrednji pogon se sastoji od osovine, leve i desne kurble koje se na osovinu navlače i u koje se šrafe pedale. Desna kurbla nosi lančanike. Lančanici su kod jeftinijih modela pogona spojeni sa kurblama, dok se kod kvalitetnijih pogona može menjati svaki lančanik zasebno.



Što se osovina tiče, postoje različiti tipovi:




3) Prednji menjačPrednji menjač omogućuje promenu brzina na srednjem pogonu. Prema načinu na koji se prednji menjači montiraju na bicikl razlikujemo tri grupe: Menjači sa obujmicom iznad osovina oko kojih se kavez okreće (bottom swing), menjači sa obujmicom ispod osovina oko kojih se kavez okreće (top swing) i menjači koji se montiraju na osovinu srednjeg pogona (e-type). Evo slika redom:




4) LanacLanac je deo bicikla koji najčešće zahteva promenu jer se vrlo brzo izdužuje. Što je veći broj brzina na kaseti, to je proces trošenja i izduživanja duži jer je samim povećanjem broja brzina lanac uži. Oko potrošnje nema pravila. Potrošnja zavisi od stila vožnje, kvaliteta lanca, terena po kome se vozi, ostalih mehaničkih delova pa i od načina održavanja lanca. Međutim, po nekoj gruboj proceni, lanci za devetofaz traju od 1000-5000km, a lanci za osmofaz od 2000-7000km.




5) Zadnji menjačZadnji menjač ima najveći uticaj na kvalitet rada bicikla. Zadnji menjači se razlikuju prema dužini kaveza (rastojanju između gornjeg i donjeg točkića menjača). Tako postoje kratki, srednji i dugi kavezi.




6) Zadnji lančaniciPostoje dva osnovna tipa zadnjih lančanika i to su klasični lančanici sa navojem i kasetni lančanici. Osnovna razlika ova dva tipa je u freewheel-u. Naime, freewheel je mehanizam koji omogućava lančanicima da se okreću u jednom smeru bez pokretanja točka, dok u suprotnom smeru stvaraju direktnu spregu sa točkom. Kod klasičnih lančanika sa navojem ovakav mehanizam je integrisan sa lančanicima. Kod kasetnih lančanika ovaj mehanizam se nalazi na zadnjoj glavi/nabli.




7) KočniceOsnovna podela kočnica je na V-brake kočnice i disk kočnice. Pored toga, i jedne i druge mogu da budu mehaničke ili hidraulične. Najrasprostranjeniji tip kočnica je V-brake zbog svoje niže cene i dostupnosti.




8) Ručice menjačaŠto se ručica menjača tiče postoje četiri osnovne grupe i to su: ručice menjača sa jednom polugom, ručice menjača sa sve poluge (rapid fire), grip shift i DCL. O istim više možete da pročitate ovde: http://www.mycity.rs/Biciklizam/Trigeri-Twist-ili-DCL-sifteri.html




9) Ručice kočnica



Takođe, na ručice kočnica mogu da budu integrisane i ručice menjača. To izgleda ovako:




10) BužiriBužiri su kablovi kroz koja prolaze sajle. Kod bužira se razlikuju bužiri za kočnice i bužiri za menjače. Takođe, bužiri imaju veoma važnu ulogu u preciznom menjanju brzina i utiču na kvalitet kočenja.



Registruj se da bi učestvovao u diskusiji. Registrovanim korisnicima se NE prikazuju reklame unutar poruka.
Ko je trenutno na forumu
 

Ukupno su 844 korisnika na forumu :: 2 registrovanih, 0 sakrivenih i 842 gosta   ::   [ Administrator ] [ Supermoderator ] [ Moderator ] :: Detaljnije

Najviše korisnika na forumu ikad bilo je 3466 - dana 01 Jun 2021 17:07

Korisnici koji su trenutno na forumu:
Korisnici trenutno na forumu: procesor, saputnik plavetnila