Poslao: 28 Apr 2006 15:42
|
offline
- Pretendress
- Little Mermaid
- Pridružio: 05 Apr 2005
- Poruke: 407
- Gde živiš: Under the sea...
|
Pa ovako, ko do sada nije shvatio ja sam luda za Irskom i svime sto je vezano za smaragdno ostrvo . Naravno, tu preovladjuje ples, kultura, muzika i istorija...pa sam eto odlucila da malo od svega toga podelim i sa vama pogotovu sto su mi neki to i trazili
Za pocetak evo jednog mix-a:
Istorija Irskog Plesa
Irski ples deli mnoge sličnosti sa plesovima i igrama drugih naroda Evrope. Time se mozda i može objasniti njegovo poreklo. Smatra se da se menjao vekovima kako su u Irsku pristizali novi narodi. Nastanak plesa se vezuje za druide, drevne stanovnike Irske, sveštenike paganske kulture koji su održavali obrede krećući se po krugu što se zadržalo do danas. Zatim su u Irsku došli Kelti i sa sobom doneli svoje nasledje. U sudaru dve kulture nastala je nova tvorevina koja se menjala i razvijala u zasebnu formu i negovala medju pripadnicima nižih slojeva.
Prema nekim izvorima, ples dolazi u Irsku tek sa dolaskom katoličke crkve, tj. Engleza(koji su u to vreme još uvek bili katolici). Naime, smatra se da je crkva dovodila francuske instruktore plesa, zvane Masters of dance da uče engleske lordove dvorskim igrama. Vremenom su dvorske igre upoznali i niži slojevi društva, tako da je igra stigla do pabova i tu doživela transformaciju i prilagodila se tradicionalnoj muzici. Samim tim što je inicijativa navodno potekla od crkve, koja je nametala moralne standarde, objašnjavaju se pojedine odlike irskog plesa kao sto su skupljena kolena tokom igranja, mirne i ispravljene ruke položene uz telo koje se gotovo ne pomera (što nije bio slučaj ranije), mada postoje legende kako su Irci u pabovima, u vreme Elizabete kada je bilo zabranjeno iskazivati i pokazivati irske simbole i irsku kulturu u bilo kom obliku, igrali iza šanka kako bi im se ne bi videle noge pri čemu bi gornji deo tela ostao miran kako se ne bi primetilo da igraju; ili kako je kraljica jednom prilikom pozvala Irce na dvor i tražila da joj se poklone sto su oni odbili i ostali da stoje uspravno,drzeći ruke uz telo i kako je takav uspravan stav zapravo postao simbol irske neposlušnosti prema okupatorima. Represija Engleza je trebalo da spreči prenošenje tradicije sa jedne generacije na drugu, tako da se podučavanje mladih plesu održavalo u tajnosti. Za popularizaciju plesa tokom 18. veka zaslužni su učitelji plesa, koji su putovali od sela do sela podučavajući druge zaboravljenoj tradiciji.
Prosto je neverovatno da igra nije postojala pre dolaska Engleza, obzirom na postojanje muzike, tako da je verovatno tradicionalni ples nastao mešanjem dvorskih igara i plesa koji se razvijao vekovima paralelno sa muzikom.U tome u prilog govori i to da je ples bio i ostao, uostalom kao i kod drugih naroda, sastavni deo slavlja kao što su svadbe ili čak sahrane ili manifestacije kojim se obeležava dan nekog od irskih katoličkih svetaca.
Kostimi koji se danas nose inspirisani su izgledom odeće koju je pre par vekova nosilo stanovništvo koje je živelo u selima, ukrašeni su ručno izvezenim šarama preuzetih sa monolita ili iz Book of Kells (manuskript iz IX veka poznat po ornamentima), sa kopijom broša legendarnih kraljeva Tare koji je pričvršćen za rame od kojeg polazi takodje šarama ukrašeni ogrtač (brath).
to be continued...
|
|
|
|
Poslao: 28 Apr 2006 16:00
|
To mention just a few that contributed a lot to literature: James Joyce, Bram Stoker, Oscar Wilde, Samuel Beckett, William Butler Yeats, Thomas Moore and many more.
|
|
|
|
|
Poslao: 02 Maj 2006 12:48
|
@Black Orchid- Hvala
@MiB- sticicu i do U2-a, imam ponesto i o njima da kazem
@Pretender- Znala sam da ce ti se svideti
A sada, idemo dalje...posto sam pocela vec pricu o plesu red je i da je zavrsim. Ovo mozda nece biti tako interesantno ljudima koji nisu upuceni u ples ali red je spomenuti i pravila irskog plesa.
Pravila Irskog Plesa
U tradicionalnom irskom plesu razlikujemo jig, reel, hornpipe i set dances. U osnovi jiga je takt deljiv da tri, odnosno za slip jig 9/8, single jig 1 2/8 i za treble jig 6/8 za koji je takodje karakteristično da se igra u takozvanim hard shoes, tojest cipelama koje su na petama i vrhovima prstiju ojačane metalnim blokejama, nekada ekserima a sada pleksiglasom.Postoji i light jig koji se, kao i slip i singe jig, igra u cipelama zvanim najčešće pomps, koje su zapravo baletanke od kože, karakterističnog oblika i dizajna sa specifičnim pertlanjem koje omogućava efikasno prijanjanje baletanke za stopalo celom njegovom dužinom a mogu postojati i dodaci koji sprečavaju izvrtanje nožnog zgloba. Pomps nose isključivo devojke.
Reel je praćen muzikom sa taktom od 2/2 i 4/4 i za razliku od jiga, koji u odredjenom obliku postoji i kao ples i kao reč u drugim evropskim kulturama, reel je autentični irski ples. Izvodi se uz hard shoes, mada devojke mogu nositi pomps kada se koreografija sastoji iz dosta skokova. Hornpipe ima isti takt kao reel i igra se isključivo u hard shoes. Ranije su ga izvodili samo muškarci. Ispred naziva ove tri vrste plesa može stajati toponim koji ukazuje na oblast odakle potiče muzika. Koraci u koreografiji su prizvoljni i ne odredjuje ih toponim.
Za set dances se formiraju lese od po 4 igrača koje se smenjuju odredjenim koracima po utvrdjenim formacijama ili se formira krug od više igrača koji se takodje tokom koreografije formacijski menja. Set dances, za razliku od ostalih tradicionala, imaju odredjenu koreografiju uz odredjenu muziku.Muzika ima formu jig-a ili hornpipe-a i može biti stara preko 200 godina. Najpoznatiji su Blackbird i St Patrick’s Day, koja se izvodi na dan ovog hrišćanskog sveca, 17. marta u velikim paradama.
to be continued...
|
|
|
Poslao: 04 Maj 2006 16:12
|
@Sanjaj-svidja ti se Bojan ...pa dobro, ukusi su razliciti
E, sad, bio bi red da zavrsim sa plesom (ma koliko ga ja volela ) a zavrsavam sa onim stvarima sa kojima je najveci broj ljudi i upoznat...
Moderni Irski Ples
Solo ples se razvija u XIX veku kad dolazi do obnavljanja tradicije nakon viševekovne represije. Tada počinje organizacija festivala-takmičenja feis (fesh) koji obuhvataju takmičenja u solo i formacijskim igrama, sviranju instrumenata, pevanju i znanju irskog jezika (Gaelic). Takmičenja su organizovana od strane An Coimisiún Le Rincí Gaelacha (The Irish Dancing Commission), asocijacije osnovane 30-tih godina prošlog veka, koja propisuje pravila takmičenja (bodovanje i kostimi), standarde za profesore plesa i sudije, čuva i neguje tradiciju irskog plesa u suštini. Ekspanzijom irskog plesa poslednjih decenija slične asocijacije i takmičenja postoje i na američkom kontinentu i uostalom svim zemljama sveta sa irskim emigrantima, a poslednjih godina takmičenja i festivali koji su netakmičarskog karaktera se ogranizuju u mnogim evropskim zemljama kao što su Rusija, Češka ili čak susedna Madjarska. Svake godine se u Dablinu, na Uskrs održava All Ireland Championships koji okuplja najbolje igrače iz celog sveta koji se takmiče za zvanje najboljeg na svetu.
Pored formalnih okupljanja kakva su takmičenja, postoje i okupljanja širom Irske zvana céili (kay-lee), prema plesu nastalom kombinacijom set dances i kvadrila a koji se igra na ovim manifestacijama koje vode poreklo još iz vremena kada je glavna zabava u selima leti bilo okupljanje, najčešće subotom, devojaka i mladića na velikim raskrsnicama gde bi svi zajedno igrali uz muziku lokalnog violiniste. Današnja okupljanja se organizuju u većim gradovima gde bend svira tradicionale zainteresovanima koji se zabavljaju igrajući céili koji potiču iz 20tih i 30tih godina prošlog veka kada je ova tradicija, nakon dugo godina gladi, sukoba i nestabilnosti u zemlji, obnovljena.
Idejnom kombinacijom solo i tradicionala nastaje savremeni ples koji je svetu predstavio Michael Flatley stvorivši Riverdance, Lord of the Dance, Feet of Flames i najzad Celtic Tiger, velike šou programe koji su irski ples i kulturu približili širim masama kombinujući zanimljivu scenografiju, kostime, moderne melodije, plesove drugih naroda i pokrete ruku i tela sa tradicionalnim irskim stepom.Kao rezultat, širom sveta u roku od nekoliko godina, nastale su mnogobrojne škole plesa, pa i naša...
Da, moram da spomenem i Irski ples kod nas, ma koliko on bio mali u odnosu na trupe u drugim zemljama...
Prva prezentacija irske kulture održana je u avgustu 2001. godine u Domu Omladine u Beogradu pod nazivom “Irska na beogradski način”. Mesec dana zainteresovani posetioci su se upoznavali sa irskom muzikom, početnim koracima irskog plesa, irskim običajima i mitologijom, kao i sa nekoliko osnovnih reči irskog jezika-gelika. Taj jednomesečni projekat završen je koncertom u Barutani.
Posle kraće pauze zainteresovani za ovu vrstu plesa osnovali su prvu trupu i školu pod nazivom “Merry sisters & brothers”. Nakon nekoliko meseci druženja i igranja, članovi ove trupe savladali su osnovne korake irskog plesa i sa nekoliko koncerata u SKC-u publici su uspeli da dočaraju delić atmosfere pravih irskih plesnih spektakala.
Kada je ova trupa prestala sa radom, iz velike ljubavi prema ovoj vrsti plesa i velike upornosti da irski ples zaživi i u našoj zemlji, nekolicina njenih članova nastavila je da igra i oformila novu trupu "Celtic Rhytham" u oktobru 2002. godine. Sa dotadašnjim znanjem osnovnih koraka, plesači počinju ozbiljnije da se bave ovom vrstom igre. Nabavivši specijalne cipele iz Irske, počinju da uče step, pretačući svoju ljubav prema plesu u magične zvuke udaraca cipela.
Pod ovim nazivom trupa je imala više zapaženih nastupa u Beogradu i okolnim gradovima.
Trupa je u junu 2004. godine promenila ime u “Celtic Spirit”. Bez pomoći koreografa iz Irske, članovi ove trupe sami uče korake sa video kaseta i DVD-a. Koreografije se prave po uzoru i uz muziku poznatih trupa irskog plesa, kao što su Lord of the dance, Riverdance, Gaelforce dance i mnoge druge. Pored već dobro uvežbanih step koraka, počelo se sa vežbanjem i tradicionalnog irskog plesa, koji se igra na takmičenjima kako u Irskoj, tako i širom sveta. Ova trupa broji oko pedeset članova i sastoji se od dve grupe početnika i jedne grupe starijih članova, koji ih podučavaju. Posle godinu dana uvežbavanja koraka i osmišljavanja koreografija, trupa "Celtic Spirit", svoje umeće pred beogradskom publikom pokazala je na SURF-u (srednjoškolskom festivalu) na platou ispred Filozofskog fakulteta. Pored mnogobrojnog sadržaja ovog festivala znatiželjne prolaznike privukli su zvuci stepa i nesvakidašnja muzika Smaragdnog ostrva. U početku rezervisana publika sa svakim novim taktom sve se više oduševljavala udarcima cipela i aplauzima propratila igru do kraja koncerta.
Istog meseca učestvovali smo i na Međunarodnom festivalu pozorišta u Suborici.
Mesec dana kasnije u pozorištu „Vuk Karađić“ u Beogradu, organizovan je koncert za koji se tražila karta više. Prepuna sala fasciniranih posetilaca, imala je priliku da uživa u jednoiposatnom raznovrsnom programu. Na sceni su se smenjivali stariji članovi sa stepom, početnici sa veselim koreografijama, zvuci umilne irske muzike na fruli i tradicionalne irske pesme, koje je izvodila vokalni solista.
Udavila jesam, znam, ali sta cete...jednostavno to volem
to be continued...
|
|
|
Poslao: 06 Maj 2006 00:26
|
Pretendress ::@Sanjaj-svidja ti se Bojan ...pa dobro, ukusi su razliciti
nisam znala da se tako zove, fala na info (uvek sam neobavestena, a pevace ne pratim)
|
|