Fotografija obnazene ili poluobnazene zene je postala neizostavna prilikom reklamiranja raznoraznih proizvoda. To nije slucaj samo kod nas nego je tako i u svetu.
Seks prodaje, pa se seksualne poruke provlace kroz gotovo sve reklame. Tako naga devojka s kauca koji reklamira objavljuje "Ne smete propustiti!", ili uzdise dok kosu trlja samponom. A ako ne kupite klima-uređaj, može vam se dogoditi da vam iz znojavih ruku sklizne naga zena koju ste ubedili da vam se pridruzi u krevetu. Jasno je da je rec o zloupotrebi kad obnazene zene predstavljaju nesto sto nije namenjeno nezi zenskog tela, ili kad dete reklamira proizvod namenjen odraslima da bi izazvalo određene emocije.
Marketing iz dana u dan pomera standarde u gramatičkom određenju subjekta i objekta zarad raspirivanja potrosackog i seksualnog nagona muškaraca. Eksplicitno pokazivanje poluobnazenog zenskog tela,koketiranje sa seksom i poruke sa viseznacnom konotacijom postale su standard u reklamiranju. Da li je ijedan muškarac pomislio da ce poboljsati svoj seksualni život kupovinom majoneza koji reklamira razuzdana zenica ili uz kupljeni auto postati (robo)vlasnik polugole lepotice sa bilborda? U reklamnoj igri jedno je sigurno – potrosac zeli da poseduje "proizvod". Iako vrlo cesto nismo sigurni sta je sa reklame proizvod.
Prvi tip zena(devojcica) u reklamama-Reklama u kojoj se devojcica "navukla" na omeksivac za rublje, zatim spot u kojem dve devojčice zavidljivo porede svoje gomile peskira - ko zeli da ima kcerku koja zavidi drugarici na meksim peskirima?!
Drugi tip ima brojne podvrste ali uglavnom podrazumeva neku vrstu emancipovane domacice – one koja je lepa i negovana, ali istovremeno do krajnosti posvećena svom domacinstvu. Tu zenu prepoznajemo po tome što muskarce zavodi sirenjem svog blistavo belog rublja, sto vec zavedenog muzjaka dodatno zavodi cekajući ga naga s vanglom instant krompir pirea ili po tome sto mu, jadnom izmucenom celonocnim radom, donosi solju tople mirisne kafe.
Savremeni proizvodi za ribanje, na svoj carobno nestvaran marketinski nacin tvrde da su savrseno izribano kupatilo i dugi, savrseno ofarbani nokti domaćice u savrsenoj svilenoj kosulji bez kapljica znoja - moguc spoj.
Treci tip mozda je i najraznovrsniji i obuhvata svekrve koje ne veruju u snajkin svemocni deterdzent za masinsko pranje sudova, staramajke koje postopoto zele da ubede svoje kcerke kako su "uvek jadne same", mlade mame koje svojim potomcima oprastaju najgore nestasluke zbog toga sto poseduju kesu praska koji pere sve fleke na carapama...
Naravno, u ovu tipologiju ne ulaze one fatalne zene-gimnasticarka koja polunaga reklamira automobilske gume uz poruku "Prilagodljiva svakoj podlozi", manekenka koja lize automobil poručujući "Lizni me" i reklamirajući prodaju na lizing, kao i ona koja reklamira automobile uz poruku "Kresni me". Zloupotreba zena u reklamne svrhe tu je toliko ocigledna.
Lose je, medjutim, to sto je tesko ocekivati od sire javnosti da shvati kakve su dugorocne posledice i one "Prilagodljive" i one što lize automobil, i svih onih silnih reklamnih majki i baka koje ushiceno pričaju o mirisu praska i jacini sredstava za ciscenje klozeta. Naime, ne samo što se zena posmatra kao bezvredni, priglupi, samozaonestvari dobar objekt, vec se na taj nacin formiraju i nove generacije, oni mladi ljudi koji ce danas-sutra formirati svoj stav o suprotnom i o svom polu. U tom smislu, lakse je ocekivati da danasnji decaci vec sutra tretiraju zene kao potrosnu robu, nego kao ravnopravne jedinke; lakse je ocekivati da devojcice posmatraju sebe samo kao tela, nego kao kvalitetne individue.
|