offline
- Sagacity
- Elitni građanin
- Pridružio: 27 Feb 2013
- Poruke: 2318
- Gde živiš: Zapadna Srbija
|
Procedura za otvaranje radnje
Procedura za otvaranje preduzetničke radnje u Srbiji je dosta pojednostavljena nego što je to bio slučaj prethodnih godina.
Osnivač radnje može biti domaće ili strano fizičko lice a jedan osnivač može registrovati samo jednu radnju dok se delatnost radnje može odvijati na više lokacija (više izdvojenih poslovnih jedinica). Osnivač radnje neograničeno odgovara za obaveze koje nastanu poslovanjem radnje.
Izbor imena radnje
Sastavni deo imena radnje je lično ime osnivača i deo koji bliže opisuje delatnost poslovanja (trgovinska radnja, agencija za nekretnine, kozmetički salon i slično). U sr
Određivanje sedišta radnje
U postupku registracije se ne proverava da li će prijavljeno sedište biti i stvarno sedište radnje ali prilikom podnošenja zahteva za PIB u Poreskoj upravi (u daljem tekstu PU) PU vrši terensku kontrolu postojanja stvarnog sedišta. Tom prilikom se i proverava osnov korišćenja navedenog prostora za sedište radnje kada ćete morati da dokumentujete ugovorom o zakupu, ili vlasničkim listom, ugovorom o kupovini tog prostora - stana itd.). Ukoliko je adresa sedišta radnje ista kao adresa osnivača iz lične karte, najčešće se ne vrši se provera sedišta radnje.
U zavisnosti od opštine na kojoj se nalazi sedište radnje pripašćete i Poreskoj upravi za tu opštinu gde ćete dobiti svog poreskog inspektora koji će biti zadužen za vas.
U zavisnosti od lokacije razlikuje se i visina komunalne takse (firmarine) u skladu sa Odlukom o lokalnim komunalnim taksama za teritoriju Grada Beograda, dakle za svaku opštinu je poseban tarifnik. Radnje imaju popust do 80% na firmarinu u Beogradu.
Određivanje pretežne delatnosti radnje
Prilikom osnivanja radnje mora se odrediti pretežna delatnost kojom će se radnja baviti. Pretežna delatnost se određuje prema Zakonu o klasifikaciji delatnosti i o registru jedinica razvrstavanja.
Prilikom registracije radnje, ukoliko je pretežna delatnost ona za koju je potrebna prethodna saglasnost nadležnog organa (zdravstvene delatnosti, veterinarske ordinacije i apoteke, poljoprivredne apoteke, taksi prevoz, promet oružja, obavljanje delatnosti od opšteg interesa, poslovi zastupanja u osiguranju, poslovi stečajnog upravnika) mora se imati ta saglasnost.
Za obavljanje delatnosti za koje je potrebna naknadna saglasnost (recimo prodaja cigareta itd.) ta saglasnost se dobija nakon registracije radnje.
Sastavni deo naziva radnje je bliži opis delatnosti. Ukoliko naziv radnje nije u saglasnosti sa pretežnom delatnošću ili nije dovoljno jasan, APR može odbiti da registruje takvu radnju. Na primer naziv »Agencija za usluge Petar Petrović« bio bi najverovatnije odbijen za registraciju jer nije navedeno koje usluge će biti pretežna delatnost radnje, i taj opis treba da odgovara šifri pretežne delatnosti radnje.
Overa OP obrasca (overa potpisa lica ovlašćenih za zastupanje)
OP obrazac (obrazac overe potpisa lica ovlašćenih za zastupanje) sadrži potpis lica koje je osnivač radnje. Ovim potpisom deponovanim u opštini, garantujete da je to vaš potpis i tako ćete se u buduće potpisivati na svim dokumentima a vezano za vašu radnju. Potrebno je overiti OP obrazac u opštini jer je to jedan od papira koji će vam biti neohodan za otvaranje računa u nekoj od poslovnih banaka.
Uplata naknada za osnivanje preduzetničke radnje
Takse se menjaju pa je najbolje videti iznose i brojeve računa na zvaničnom sajtu APR-a naknade za prijavu preduzetničke radnje ...Naknada
Popunjavanje i potpisivanje Registracione prijave osnivanja
Registracionu prijavu osnivanje radnje (preduzetnika) treba popuniti i potpisati. Prijavu potpisuje osnivač ili lice kome je osnivač dao punomoćje (ako postoji potreba za punomoćjem overava se u sudu). Prijavu možete preuzeti sa sajta Agencije za privredne registre
Podnošenje registracione prijave osnivanja radnje (preduzetnika) Prijava
Registraciona prijava se podnosi Agenciji u jednom primerku, neposredno ili poštom. Moguće je registracionu prijavu podneti i elektronskim putem.
Registraciona prijava se podnosi elektronskim putem tako što njen podnosilac unosi podatke u propisani obrazac objavljen na internet strani Agencije, a dokumentaciju koja se prilaže uz registracionu prijavu dostavlja u elektronskoj formi na elektronsku adresu Agencije.
Podnosilac registracione prijave je dužan da, u roku od pet dana od dana podnošenja registracione prijave elektronskim putem, dostavi Agenciji original dokumentacije.
Uz registracionu prijavu osnivanja radnje prilaže se:
1) dokaz o identitetu osnivača (fotokopija lične karte ili pasoša fizičkog lica i/ili izvod iz registra u kome je registrovano pravno lice);
Važno je i navesti način na koji se želi preuzeti rešenje o registraciji. Moguće opcije su:
- lično preuzimanje u APR (može da preuzme samo osnivač ili punomoćnik)
- preporučeno poštom na adresu podnosioca prijave
Dobijanje rešenja o osnivanju
Ukoliko je sve u redu, rešenje o registraciji osnivanja radnje se dobija u roku od 5 dana od dana podnošenja registracione prijave. Ukoliko nije u redu APR donosi zaključak da se isprave greške ili dopuni dokumentacija. Rok za ovo je 30 dana od dana donošenja zaključka. Provera statusa se može videti na sajtu APR.
Izrada pečata
Nakon dobijanja rešenja potrebno je izraditi pečat radnje.
Dok je za jedan deo preduzetnika ovo formalnost za druge je prilika da dobrim dizajnom pečata animiraju svoje kupce i dobavljače sa svojom kreativnošću.
Dobijanje PIB-a
Da bi dobili PIB trebaće vam vaš nov pečat. Dokumenta koja se prilažu uz ovaj zahtev su kopija Rešenja o osnivanju radnje iz Agencije za privredne registre i fotokopije lične karte.
Isticanje firme
Firma se može istaći na sandučetu ili ulaznim vratima stana koji će se koristi kao sedište radnje ukoliko imate potrebe za tim. Uprava za finansije grada Beograda po automatizmu izdaje Rešenje o plaćaju firmarine za radnju i šalje vam kao naknadu da se plati. Ukoliko nije istaknuta firma može se tražiti od Uprave za finansije grada Beograda da ukine rešenje o plaćanju firmarine.
Terenska kontrola sedišta radnje od strane Poreske uprave
Nakon podnošenja zahteva za PIB-om, terenska kontrola PU dobija nalog da proveri podatke navedene u prijavi, dakle da izađe na teren i uveri se u istinitost podataka. Ukoliko je sedište radnje isto kao adresa osnivača iz lične karte najčešće se ne vrši terenska provera sedišta radnje.
Ukoliko bude potrebe za terenskom proverom po pravilu inspektor/ka će se prethodno najavi telefonom i kada stigne kod vas tom prilikom potrebno je dati na uvid sledeću dokumentaciju:
- rešenje o registraciji
- osnov korišćenja prostora kao sedišta firme (overen ugovor o zakupu, vlasnički list, saglasnost roditelja kao vlasnika stana, ugovor o kupovini stana i slično)
Potrebno je imati pečat sa sobom (kao budućem uspešnom preduzetniku savet je da UVEK nosite pečat sa sobom).
Otvaranje računa u banci
Dakle sada kada imate Rešenje o osnivanju, overen OP obrazac, izrađen pečat i PIB broj otvara se račun u banci.
Prvo treba izabrati banku koja najviše odgovara potrebama a ima ih 33 na tržištu. Ono što je bitno da bi ste odlučili u kojoj ćete banci da otvorite račun:
- lokacija (ako je potrebno da svakodnevno idete u banku, npr. uplata pazara ili slično, lokacija će vam igrati značajnu ulogu),
- tarifnik banke i troškovi održavanja računa
- dodatne usluge koje će vam biti od velike koristi (elektronsko bankarstvo, debitna biznis kartica, sms obaveštavanje itd.).
- krediti (raspitajte se koji su uslovi za dobijanje kredita jer će vam možda jednog dana zatrebati pa vidite kakva je kreditna politika banke, odnosno koliko dugo godina morate da postojite da bi mogli da podnesete zahtev, koliko prihoda tj. prometa treba da pravite itd.).
Prijava na obavezno socijalno osiguranje osnivača
Prema zakonskim propisima osnivač radnje je obavezno socijalno osiguran.
Osnivač radnje plaća doprinose (35,8%) ako je radnju osnovao kao osnovno zanimanje. U tom slučaju osnovica za plaćanje doprinosa može biti:
- paušalno utvrđen oporezivi prihod koji odredi poreski inspektor (ako ste paušalac i ne vodite knjige, utvrđuje vam se fiksan iznos poreza koji ćete plaćati mesečno a na osnovu delatnosti kojom ćete se baviti) ili
- oporeziva dobit koju završnim računom utvrdi vaš knjigovođa a složi se poreska uprava.
Ako osnivač radnje radi u nekoj firmi, tada je osnivač plaća samo doprinose za penzijsko i invalidsko osiguranje (PIO - 22%).
I u ovom slučaju osnovica za plaćanje doprinosa može biti:
- paušalno utvrđen oporezivi prihod koji odredi poreski inspektor ili
- oporeziva dobit koju završnim računom utvrdi vaš knjigovođa a složi se poreska uprava.
Prijava na osiguranje vrši sama Agencija za privredne registre, ukoliko se radnja osniva kao osnovno zanimanje.
Knjigovodstvo
Ukoliko se prijavi radnja kao paušalac nije obavezno imati knjigovođu.
Ako nije u pitanju paušalno oporezivanje onda je potrebno imati knjigovođu.
Podnošenje dokumentacije Poreskoj upravi
U Poreskoj upravi dobićete poreskog inspektora/ku prema početnom slovu prezimena osnivača.
Potrebno je svom poreskom inspektoru dostaviti sledeću dokumentaciju (fotokopije):
- Rešenje iz APR
- PIB-a
- Ugovor sa bankom o tekućem računu
- Karton deponovanih potpisa iz banke (koji ćete dobiti u banci kada otvorite račun)
- Prijava na socijalno osiguranje za osnivača
- Ugovor sa firmom kojoj je povereno vođenje poslovnih knjiga (ukoliko nije paušalno oporezivanje ili ukoliko ne vodite sami knjige)
- Izjavu o zaposlenim radnicma
- Izjavu o poslovnom prostoru
- Izjavu o maloprodajnim, velikoprodajnim objektima i magacinima
- Izjavu o osnovnim sredstvima
Podošenje prijave za akontaciju poreza na prihod od samostalne delatnosti, paušalno oporezivanje
Pored gore navedenog inspektoru je potrebno dostaviti i prijavu za akontaciono utvrđivanje poreza na prihod od samostalne delatnosti (PPDG-1).
Prilikom podnošenja ove prijave osnivač može da se podnese zahtev za paušalno oporezivanje. U tom slučaju nije potrebno proceniti rashode, već samo prihode radnje u periodu do kraja godine.
Ako se osnivač radnje ne izjasni za paušalno oporezivanje, mora proceniti prihode i rashode za prvu poslovnu godinu (od dana osnivanja do kraja godine). Procena treba da je istinita, a eventualno je može proveriti poreski inspektor.
Po pravilu treba proceniti veće prihode od rashoda. Ta razlika predstavlja osnovicu za plaćanje akontacije doprinosa (35,8%) i poreza na prihod od samostalne delatnosti (10%) na godišnjem nivou. Akontacija se plaća mesečno, do 15. u mesecu za prethodni mesec.
Na kraju godine bi se utvrdila stvarna razlika između prihoda i rashoda (to se zove oporezivi prihod od samostalne delatnosti) i stvarna obaveza za doprinose i porez. Tada bi se uplatila samo razlika doprinosa i poreza, ili ako postoji pretplata ona bi ostala za naredne periode (ili u nekim slučajevima se može tražiti povraćaj poreza).
Najnižu mesečnu osnovicu za paušalno oporezivanje za doprinose čini iznos od 35% prosečne mesečne zarade u Republici isplaćene u prethodnom kvartalu za koji su objavljeni podaci republičkog organa nadležnog za poslove statistike.
Prijava komunalne takse (firmarina) i prijava za korišćenje građevinskog zemljišta
Kako je navedeno ranije, komunalna taksa je prihod grada ili opštine. Sama lokalna samouprava određuje visinu ove takse, s tim što ona ne može biti viša od zakonom propisanog iznosa.Tako je i Skupština grada Beograda donela Odluku o lokalnim komunalnim taksama za teritoriju Grada Beograda. Tom odlukom ceo Beograd je razvrstan u zone, a u zavisnosti od tog kojoj zoni pripada lokacija sedišta radnje utvrđuje se visina komunalne takse (firmarine). Na sajtu www.finansijebgd.org možete preuzeti Odluku, a za visinu firmarine po zonama možete pogledati pod posebnim podnaslovom u okviru poglavlja Porezi i poreska uprava.
Takođe je potrebno izvršiti i prijavu za plaćanje naknade za korišćenje građevinskog zemljišta po odluci lokalnih vlasti. Na istom sajtu možete preuzeti i Odluku o naknadi za korišćenje građevinskog zemljišta za Beograd. Ove odluke postoje za svaki grad i opštinu posebno.
Evidentiranje za PDV
Evidentiranje za PDV nije obavezno.
Obavezu evidentiranja za PDV imaju firme koje započinju delatnost, a procene da će u narednih 12 meseci ostvariti promet iznad 4.000.000 dinara. Firme koje započinju delatnost, a koje procene da će u narednih 12 meseci ostvariti promet između 2 i 4 miliona dinara mogu, ako hoće, da se evidentiraju za PDV ili ne moraju.
Firma koja započinje delatnost, a proceni da će ostvariti promet manji od 2 milion dinara ne može da se evidentira za PDV i ne treba ništa da radi po tom pitanju.
Kada se firma registruje za PDV u tom statusu mora ostati najmanje 2 godine. Nakon toga može podneti zahtev za brisanje iz evidencije ukoliko je to po zakonu moguće.
Prijava PIB-a i računa u banci Agenciji za privredne registre
Nakon dobijanja PIB-a i otvaranja računa u banci, ove podatke je potrebno prijaviti APR-u. To se radi podnošenjem registracione prijave za promenu podataka, a u prilogu se dostavljaju fotokopije PIB-a i ugovora sa bankom o otvaranju računa.
Izvor:Procedura za otvaranje radnje
-Kod otvaranja radnje bilo koje vrste pa i te, troškovi zavise i od toga da li imaš sopstveni objekat ili prostor ili je u pitanju zakup
-Zatim koliko radnika planiraš da zaposliš
-Da li imaš gotovinu sa kojom planiraš da kreneš u posao sa zdravom hranom ili planiraš da podigneš neki kredit
-Da li već imaš neke kontakte kada su dobavljači u pitanju i način na koji ćeš im plaćati robu itd.
-Lokacija takvih radnji je veoma bitna. Uglavnom najbolje prolaze one u blizini pijaca....
Retko ko će ti na osnovu samo tvoje želje da želiš da otvoriš radnju reći koliko ti treba za ulog da bi pokrenuo vlastiti biznis.
Nisam se bavila tom vrstom poslovanja, ali sam se bavila proračunima raznih vrsta i planiranjem troškova za iste. Nadam se da će se pojaviti neko ko ima neko iskustvo u toj oblasti, odnosno ko ima baš takvu radnju pa da ti tačno kaže koliko košta džak čaja ili ne znam oraha i kolika dobit je po jednom džaku itd. Potrebno je mnogo detalja da bi došao do paušalnog iznosa novca koji ti je potreban za početak.
Inače i sam znaš da pored novca i volje treba imati i malo sreće. To ti je ona situacija kada su kafić do kafića, oba su odlično opremljena, oba super izgledaji u oba ljubazni konobari, ali je jedan pun, a drugi uvek prazan.
Ako si naumio da otvoriš radnju otvori, probaj. Postoji puno sličnih radnji, ali skoro svaka radi. Da nije isplativo, ne bi ih ni držali.
|