Sinhroni trofazni motori su se najcesce koristili na brodovima, za kontrolu kormila, sidra, radara... Bar su nas tako ucili u skoli. U industriji sam 10 godina, obisao sam poprilican broj pogona i za sad jos nigde nisam sreo trofazni sinhroni elektro motor. U firmi imamo dva sinfrona generatora 22KW i 400KW. Ne znam koliki je tvoj hidro potencijal, ali taj od 22KW pokrece dizel motor od 50KW. Za sinhroni generator je jako bitno da ima konstantni, potrebni, broj obrtaja da ne bi dolazilo do oscilacija u naponu i frekvenciji.
Za potrebe jednog prijatelja, napravili smo generator trofaznog napona od trofaznog asihronog elektro motora, tri kondenzatora i dizel motora.
U sustini veoma je prosto. Treba da imas trofazni asihroni motor koji moze da radi na naponu od 380V u spezi zvezda, obicno se mogu naci motori snage do 4KW, nas je bio od 3KW. Tri kondenzatora od 17 mikrofarada 400V vezanih u trougao se vezuju na slobodne krajeve namotaja, tamo gde bi dosao napon i sa tih krajeva se dobijaju tri faze. Nula je u zvezdistu.
Mi smo za pogon uzeli jednoklipni dizel motor "Lambordini", veza izmedju el. motora i dizel motora je ostvarena perifleks spojnicom. Potrebno je paziti da broj obrtaja ne prelazi nominalni broj obrtaja el. motora.
Prvi put kada smo probali dobili smo napon od preko 1000V, toliko je instrument mogao da meri, kondenzatori su ekspoldirali, a instrument je pregoreo. Upalili smo dizel motor i dali gas do "daske". Iz toga smo izveli zakljucak da je potrebno ici polako sa dodavanjem gasa i istovremeno meriti napon.
Maksimalna snaga koja se moze ostvariti ovkavom metodom je oko 70% od nominalne snage el. motora, a i ako se to prekoraci el. motor jednostavno prestaje da indukuje napon. Tada ga je potrebno zaustaviti i ponovo pokrenuti. Iz nase prakse smo videli da je prakticno neunistiv.
Napon varira u zavisnosti od opterecenja. Pa je tako u praznom hodu 380V, a kada se optereti sa 1KW padne na oko 350V. Tada je potrebno malo povecati gas, ali uz konstantno merenje napona. To je mana kada se koristi trofazni asihroni motor kao generator.
malo mi je to nejasno ta sema veze kako si je opisao sa tri kondezatora i nulom u zvezdistu pa ako bi mogao bar nekako semu nacrtati.I kao bi ja odredio kolili bi mi trebali kondezatori jacine tj od koliko farada za jacinu od npr 15kw asinhr. motor tj.generator za moje potrebe mikro hidro centrale.A sto se tice dali imam vode za takvu centralicu imam je i na pretek.Sada raspolazem sa oko 100l/sek. leti i zimi sa visine 5m.Mozes pogledati na yutube/brezanska reka mikrohidrocentrala.
Nadam se da cu u ovoj godini uspeti napraviti tu Banki turbinu koja bi mi dala moc od 15kw ciste snage
Tesko ces, skoro pa nemoguce naci asinhroni el. motor snage 15KW da moze da radi kao generator. Motori te snage obicno rade na naponu 660V zvezda, 380V trougao, te su kao takvi ne upotrebljivi za potrebe izrade el. generatora. A ima tu jos jedan problem, tesko ces moci da izvedes promene brzine rotacije u zavisnosti od opterecenja.
Ipak je za tebe bolje da generator pravis od sinhronog motora, jer njemu nije potrebna promena brzine u zavisnosti od opterecenja. Mada, napominjem, nemam nikakvo iskusto u vezi sinhronih motora, osim onoga cega se secam iz skole, nisam siguran da se sinhroni trofazni elektro motor moze koristiti za izradu generatora napona. Bolje se raspitaj da li je to izvodljivo, pa se ona upusti u projekat.
Semu kondenzatora i sinhronog motora cu nacrtati i poslati kada budem bio na poslu, sutra popodne, kuci nemam ni jedan program kojim bih crtao.
ovo je moj stari i koji je jos uvek u funkciji dvofazni generator iz drugog svetskog rata sa nekog nemackog aviona koji je kako kazu pao u okolini planine golije i planine rudna.On je jacine od 3.8kva radi na 50hz i brzine 1400ob/min.daje napon od 2 puta po 220v.Moglo bi se reci da je u funkciji od drugog svetskog rata jer smo mi dosli na red 1981 kada je ugradjen u nasu centralicu koja je sada zrela za penziju.Preko njega se napaja jedno domacinstvo gde moze da posluži za male potrosače kao što je rasveta,tv,usisivač,...