Šuškalo se o velikim promenama na Facebooku. Poslednjih dana dobili smo uvid u neke od njih, večeras su predstavljene i ostale.
Upravo je završena četvrta konferencija f8, koju organizuje Facebook, a namenjena je pre svega programerima. Kako su prethodnih godina na njoj predstavljane nove opcije na ovoj društvenoj mreži, fokus se, čini se, sa programera sve više pomera na medije. Bar kada je o uvodnom izlaganju reč.
Za one koji žele ukratko da saznaju o tome na koji će se način Facebook promeniti, slede dve rečenice: Zaboravite na stare Facebook profile, uvodi se Timeline. Facebook postaje medijska platforma.
Za sve ostale, sledi nastavak teksta.
Timeline
Kako je prvih pet godina bilo dovoljno da svi shvate da su društvene mreže alat kojim se povezuju ljudi širom sveta, a kontakti su već uspostavljeni, sada sledi nova era. Sledećih pet godina će, prema mišljenju Marka Zakerberga, obeležiti aplikacije.
Iz Facebooka su još na samim počecima shvatili da su profili jako bitni korisnicima. Da je potrebno da se na njemu nalazi više od osnovnih informacija shvatili su još 2008. godine, kada su na njima počele da se objavljuju informacije o različitim Facebook aktivnostima.
Međutim, kako staž na Facebooku postaje sve duži, mnoge priče odlaze u zaborav. Zbog toga je Facebook proteklih godinu dana radio na novom načinu predstavljanja, nazvanom Timeline.
Timeline sadrži sve priče, sve aplikacije i novi način da se izrazite, kažu iz Facebooka. Razvrstano po godini, po vrsti sadržaja ili vrsti aktivnosti.
Skorašnji datum donosi detaljnije preglede, što više idete u prošlost vidljivije su samo najznačajnije priče.
Priče koje želite možete naglasiti ili sakriti, a korisnik, ističu iz Facebooka ima kompletnu kontrolu nad onim što se na Timelineu nalazi, iako se prvobitno on kreira automatski.
"Ljudi koji koriste Facebook, zaista vole aplikacije", kaže Zakerberg, ali isto tako većina ne voli pop-upove koji ih prekidaju dok se igraju pitajući želeli da neku informaciju podele na svom profilu. Sada će sve aplikacije za koje odaberete da budu na Timelineu to činiti automatski.
Pored profil slike, Timeline će sada imati i jednu veliku sliku koja odaberete, koja će služiti kao omot društvene "knjige" o vašem životu.
Tako je, od prvih profila, koji su izgledali ovako, Facebook evoluirao u potpuno nov način predstavljanja informacija, i to svih informacija.
Timeline u beta verziji kreće odmah, ali je potrebno prijaviti se za nju na www.facebook.com/about/timeline .
Kada svi sitni nedostaci budu ispravljeni, u narednih nekoliko nedelja, biće dostupan svima, kažu iz Facebooka.
Tim koji stoji iza trenutno najveće društvene mreže na svetu bio je izgleda nestrpljiv, pa nam je tiker omogućen dva dana pre konferencije. On se, čini se, pokazao kao dobro rešenje za oslobađanje News Feeda pričama o igrama prijatelja ili njihovom komentarisanju tuđih statusa, fotografija...
On će ubuduće služiti i za različite aktivnosti. Kada, putem nove verzije Open Grapha to bude omogućeno, jednom klikom moći ćete da slušate istu pesmu koju trenutno sluša vaš prijatelj, a za šta ste saznali u tikeru, da pogledate isti film ili televizijsku emisiju ili čitate članke na istu temu. I to sve na Facebooku.
Celokupan koncept društvenih aplikacija se proširuje na dve nove oblasti, oblast medija i takozvane lifestyle aplikacije.
U prvoj, Facebookovi partneri su neka od najpopularnijih imena koja su zadužena za isporučivanje sadržaja, Netflix, Spotify ili Vevo, koji su koristeći novu verziju Open Grapha omogućili nov način konzumacije sadržaja.
Društveno konzumiranje muzike ili filmova putem nekih od ovih aplikacija, pored istovremene aktivnosti, što su iz Facebooka nazvali realtime serendipity, omogućiće korisnicima i uvid u podatke o tome šta su njihovi prijatelji ranije gledali ili slušali.
Lifestyle aplikacije, kao što su one koje beleže vaše rute trčanja, one koje prate vašu ishranu ili kulinarske poduhvate, takođe dobijaju društveni epitet, te je sada aktivnost o njima dostupna i u tikeru, na Timelineu ukoliko dodate tu aplikaciju, a vi sami možete imati uvid u, na primer, poslednje dve godine vaše ishrane ili drugih aktivnosti. A, da, i Facebook će imati uvid u njih.
Aplikacije će vam eksplicitno navesti u koje vaše podatke će imati uvid, pa možete izabrati da li to želite ili ne, a imaćete i mogućnost da stopirate deljenje informacija o vašim aktivnostima u okviru te aplikacije onda kada to budete želeli.
Sve predstavljeno biće dostupno na svim platformama - Androidu, iOS-u, mobilnoj verziji Facebooka. Novu klasu aplikacija, korisnici će, kao i Timeline, dobijati u narednih nekoliko nedelja. I to svih pola milijarde dnevnih posetilaca Facebooka, ali i oni koji to nešto ređe čine.
Opa, reality show za ovih 800 miliona korisnika (+ ?) . Kada bi mi omogućili besplatan pristup bazama kao što su JSTOR, EBSCO, SAGE, etc. i download knjiga iz društvenih nauka, gledanje filmova i TV, možda bih i razmislila da napravim ponovo nalog. U svakom slučaju, zanimljivo mi je i kao outsider-u koliko su taj M. Cukerberg, ili kako se već zove, i njegov tim programera poduzetnički raspoloženi i kako na društvenoj mreži implementiraju idejna rešenja elektronskih medija u informisanju.