offline
- Pridružio: 25 Avg 2008
- Poruke: 740
- Gde živiš: na bezbednom rastojanju od pojedinih
|
Napisano: 13 Apr 2009 16:50
Prvobitan,pocetan...
Izgleda da smo vremenski veoma udaljeni od njega,sto bi trebalo da olaksa, da sa vise osmatracnice sagledamo njegovu pamet i njegov svet uopste.
Kako to mocno zvuci''arhaican''...Ali,kada govorimo o coveku uopste, naravno da ne mislimo na oblik lobanje,anatomiju,boju njegove koze,
vec na njegovu psihu,ljudsko-dusevni svet,znaci njegovu svest i njegov nacin zivota...
Znaci,ovde govorimo sa aspekta psihologije,i to sa arhaicne ili tacnije-primitivne psihologije'...Ne znam da li uopste covek zavredjuje da se njegova prvobitnost izdvaja od njegove civilizacijske prodornosti!Mislim da ipak treba pricati o tome,ne samo zbog toga sto covek predstavlja najvisi oblik zivog organizma, nego nam to jedino preostaje kao dokaz ubedjivanja ''sebe'' da smo ''uspeli'' i da jos uvek grabimo napred(doduse sa cestim dokazima posustalosti,i u potpuno neskladnom i razarajucem ataku na prirodu i njene blagodeti,kojima smo se jos nekoc beskrajno divili i negovali je ) ali,ipak napredujemo...i zato se mi ne ljutimo i ne srdimo,jer smo odavno spoznali da
arhaicna psihologija nije samo psihologija primitivnog coveka,vec i modernog,civilizovanog pojedinca,ne misleci pritom na pojedinacne lose pojave u modernom drustvu,vec na psihologiju svakog civilizovanog coveka,koji je bez obzira na visinu svesti,u svojim dubljim slojevima psihe jos uvek arhaican ,pocetan,prvobitan!
Kao sto i nase telo,telo sisara pokazuje citav niz slicnih relikata iz mnogih ranijih stanja i jos uvek pokazuje brojne arhaizme,tako se ,naravno i nasa dusa menjala i vremenom razvijala...ona je jos i specificnija zbog svoje slojevitosti i nepoznanica koje i dan danas nosi u sebi,jer i ovog 21 veka (doduse na pocetku...),mi nismo u stanju da spoznamo svu slozenost,slojevitost,bogatstvo,tajnovitost i raskosnost dusevnog bica naseg...(ponekad pomislim da ''duse''imaju skrivene lavirinte svoje iznenadne iskricavosti i bljestavila ,a koje kuda nas vesto mogu povesti i svojim iluzijama ocarati i omadjijati)
Arhaican covek i pregrst njihovih osobenosti...
Levi Bril...majstor svog zanata,ekspert primitivne psihologije...uvek i iznova istice izuzetnu razlicitost ''etat prelogique'' od nase svesti...
Za primitivnog coveka pre svega smrt nikada nije rezultat neke bolesti,...ili duboke starosti,stvarno objasnjenje za njega je uvek magija!(duhovi,vradzbine,snaga vraca...)
Smrt koja se dogodi u prirodi, moze biti priznata kao takva,ali cak i tada se traze razlozi koji se nazivaju vestackim(protivnik-carobljak ili je imao zacarano oruzje...)''Jednom je neki Evropljanin ustrelio krokodila u cijoj su utrobi nadjene dve alke za nogu...)Domorodci su prepoznali ,da su pripadale dvema zenama,koje je krokodil progutao.Odmah se pocelo govoriti da su vradzbine u pitanju i ako je svakome Evroljaninu bilo jasno da se radi o prirodnom slucaju koji nikome nije bio sumnjiv,zbog duhovne predispozicije(Levi-Brilov''representations collectives'')
Navodno je vrac pozvao krokodila i zahtevao od njega da uhvati i donese mu obe zene.Krokodil je ispunio ovu naredbu.Alke je krokodil dobio kao nagradu od vraca!
Primitivan covek,ustvari nije nista manje logican ili nelogican nego mi!Zasto?...
Ako bismo kao i on bili uvereni u postojanje carobnjaka i ostalih tajanstvenih sila,vradzbina ,kao sto verujemo prirodnim uzrocima,onda bi njegov zakljucak bio sasvim logican.
Znaci,samo je njegova pretpostavka drugacija i tu lezi ono sto je razlicito...on zivi i misli sa sasvim drugaciji predstavama,nego mi...
Nama je prirodno da objasnimo.:..''ovu kucu je zapalio grom!'',na primer..Za Arhaicnog coveka je prirodno da kaze:''Carobnjak je koristio grom da bi zapalio ovu kucu!''
Za njega je apriori sigurno da je bolest izazvana duhovima ili vradzbinama,kao sto je za nas od pocetka izvesno da bolest ima prirodan uzrok!Pojam dobrog kod arhaicnog coveka je kao i kod nas i pojam zlog takodje, samo sto su oblici drugaciji,dok je eticka funkcija ista!
(Dosta za uvod...)
Dopuna: 13 Apr 2009 16:50
NJegova cula su naravno drugacija od nasih,nekako ostrija,ali ako ga stavimo pred stvari koje se nalaze izvan njegovog podrucja,postaje zacudjujuce spor ,nevest i izgubljen!Ima nesto veoma interesantno,recimo smisao za orijentaciju kod primitivnih ljudi u velikoj meri je profesionalan ,a objasnjava se njihovom apsolutnom neophodnoscu u snalazljivosti oko boravka u sumama i savanama...
Funkcionisanje psihe,paznja,misli,osecanja kod ovih ljudi su identicni nasim,ali im je nemoguce zadrzati koncentraciju duze od dva sata...(Posle tog vremena izjavljivali su da su umorni i na krajnje jednostavna pitanja nisu bili sposobni da odgovore, ili su to cinili, jako tesko ...)
Isti ti ljudi su u lovu ili pri dugim pesacenjima pokazivali zapanjujucu koncentraciju i istrajnost.(K.G.Jung-je na svojim putovanjima imao prilike da vidi,recimo,zenu u sestom mesecu trudnoce ,koja je na ledjima nosila bebu i pusila dugacku lulu, kako skoro citavu noc igra oko uzarene vatre na 34 stepeni,a da nije pala od iscrpljenosti...znaci, imaju jako izrazenu koncentraciju,ali oko stvari koje ih interesuju...)
Svakako je da su arhaicni ljudi drugaciji i specificniji od nas..razlikuju se kako u dobru ,tako i u zlu,i zive u svom,uredjenom i sarolikom svetu...''arhaicna pretpostavka odstupa od nase u bitnim delovima '',kaze Jung...to sve ga cini jako zamrsenim i nejasnim ,sve dotle dok ne shvatimo i ne upoznamo njegove pretpostavke!Posle toga, i takvog saznavanja,sve postaje krajnje jednostavno i razumljivo...
Nasa racionalna pretpostavka je da sve ima svoje prirodne sagledive uzroke i uzrocnost predstavlja jednu od nasih najsvetijih dogmi.U nasem svetu ne postoji legitiman prostor za nevidljive neprirodne sile(osim ako,sa savremenim fizicarem ne krenemo u najsitniji mracni svet sadrzaja atoma gde se,kako izgleda,dogadjaju cudnovate stvari)..
Okruzuje nas svet koji sledi razumne zakone!Postoje,doduse i slucajnosti,ali one su jednostavno slucajne i zbog njihovog sopstvenog kauzaliteta nece se nista pomeriti..inace,one su nemile svesti koja voli red.One na ismevajuci i zato iritirajuci nacin remete zakonomerno kretanje sveta.
Treba priznati da smo svuda i stalno izlozeni nepredvidljivoj slucajnosti i da ona ima svoje sasvim prirodne uzroke,ciju smo banalnost,na svoju zalost primorani suvise cesto da otkrivamo.Slucajnost je cesto ''samovoljna'' i to coveka veoma cesto ljuti(pitamo se mnogo puta''da li se nesto moralo dogoditi bas sada''!?)
Ma kako tumacili slucajnost,moramo da priznamo da je njena ''moc'' veoma velika i da cesto dolazi do izrazaja!Nasa pretpostavka je da postoji pozitivno uverenje , da sve bar teorijski opazajno ima svoje prirodne uzroke! Arhaican covek,sve podvodi pod slucajnost'' sve izmice nevidljivoj sili samovolje''-samo sto on to ne naziva slucajnost,vec namerom!
''Ako tri zene odu na reku po vodu i krokodil dohvati srednju i povuce je u vodu,mi cemo reci:''sasvim slucajno je to bila srednja zena!''..A,to sto je krokodil uopste uhvatio zenu,sasvim je prirodno,jer krokodili povremeno jedu ljude!Za primitivnog coveka,postojala je namera krokodila,da zgrabi srednju zenu.Ali,odakle krokodilu ta namera..oni po prirodi ne napadaju coveka,zapravo veoma su plasljive zivotinje,retko napadaju ...
Ovo sto se dogodilo je neprirodno i potrebno je to objasniti:''Odakle je ova zivotinja dobila naredbu da ucini to sto je i ucinila"?
Primitivan covek se u najvecoj nameri oslanja na cinjenice iz svog okruzenja i s pravom je zapanjen i pita o specificnim uzrocima kada se dogodi nesto neocekivano.Medjutim ,on ide dalje i od nas!Mi kazemo, nista drugo,do slucajnost!On kaze:proracunata svojevoljnost!Teziste stavlja na zbinjujuce i zapletene ukrstenosti kauzalnih nizova,koje nazivamo slucajnostima.Odavno je prilagodjen zakonomernostima prirode,zato se plasi sile nepredvidivog slucaja kao samo voljnost,nepredvidjenog agensa.Tu je takodje u pravu.Zbog toga je razumljivo sto mu sve neobicno uteruje strah!
Ako se bilo gde dogadja bio sta sto remeti celinu zivota primitivnog coveka,onda je za njega nastala rupa u poretku sveta!Sam Bog zna,sta je onda sve moguce...Odmah se sa tim dovode u vezu svi neobicni dogadjaji koji mogu uslediti...
(Jedan misionar je ispred svoje kuce postavio motku,na kojoj je u nedelju hteo da okaci zastavu svoje zemlje.Ovo bezazleno zadovoljstvo ga je medjutim, skupo kostalo,posto je malo kasnije posle njegovog buntovnickog gesta usledila strasna oluja,koja je naravno,dovedena u vezu sa motkom za zastavu.To je bilo dovoljno da se pokrene opsta pobuna protiv misionara!)
Sigurnost sveta se za primitivnog coveka sastoji u redovnosti uobicajenih dogadjaja i svaki izuzetak od toga mu se cini kao opasan akt samovolje,koji se na odgovarajuci nacin mora okajati,jer on nije samo trenutno krsenje redovnosti,vec istovremeno predznak daljih necuvenig dogadjaja.
Dopuna: 14 Apr 2009 15:07
Stari nacin pisanja istorije:na nebu se pojavila kometa.,u susednom gradu izbio je pozar,a godinu posle toga,desio se veliki oruzani sukob-rat...
Tako je bilo i to pocev od starog veka do u XVIII vek!
Za nas je ovo besmisleno grupisanje,za primitivnog coveka veoma smisleno i uverljivo!Ali i u ovome je on neobicno u pravu...
Njegovo posmatranje i zakljucivanje je sasvim pouzdano a iz prastarog iskustva,on zna da takve povezanosti zaista postoje.
Na svet je doslo tele sa dve glave i pet nogu..takav proboj ''demonske samovolje''-rat i zivotinja sa dve glave -jedno te isto,pri cemu je tele samo anticipacija rata.
Ova veza izgleda primitivnom coveku tako sigurna i uverljiva,jer je za njega samovolja slucaja mnogo znacajniji faktor od zakonomernog i redovnog odvijanja dogadjaja u svetu i posto je on upravo zato, pazeci brizno na neuobicajena zbivanja,mnogo pre nas otkrio zakonomernost pojave grupe ili serije slucajnosti.
Jednom od najpametnijih i najpredanijih muskaraca plemena, vracu, poverava se cesto tumacenje meteorologije dogadjaja.On mora svojim znanjem da objasni sve zasto se nije culo i da ga savlada svojom vestinim.On je ucenjak,strucnjak,ekspert za slucajnosti i istovremeno arhivar ucenjacke tradicije plemena.Okruzen je postovanjem i strahopostovanjem i uziva veliki autoritet,ali ne toliki,da njegovo pleme ne bi bilo potajno uvereno u to,da susedno pleme ima boljeg vraca...
Kada su tezi slucajevi u pitanju ,koristili su autoritet sa strane...jednog M-ganga(carobnjak)...
Arhaican covek svoje psihicko potpuno projektuje i nema razlike od objektivnog psihickog dogadjaja.Zbog toga su slucajnosti za njega dela duhova,sto znaci da se radi o namernim aktima samovolje...
Da li je neki predmet lep zato sto mu ja dajem lepotu,ili me objektivna lepota te stvari primorava da je priznam?
Poznato je da su se najveci duhovi sveta ogledali na problemu,da li sveto Sunce, obasjava svet ili je to suncoliko ljudsko oko.Arhaicni covek veruje Suncu,civilizovani ocima-ukoliko ne boluje od pesnicke bolesti ...On mora da istera dusu iz prirode da bi mogao njome da ovlada ,sto znaci da vraca sve arhaicne projekcije,barem tamo gde tezi da bude objektivan.
U arhaicnom svetu,sve ima dusu:dusu coveka,ili bolje receno dusu covecanstva,kolektivno nesvesno,jer pojedinac jos nema dusu.Zahtev hriscanske svete tajne krstenja predstavlja kamen medjas od najveceg znacaja u dusevnom razvitku covecanstva...
U psihologiji nesvesnog vazi osnovno pravilo ,da svaki relativno samostalni deo duse ima karakter licnosti,to jest, on se odmah personifikuje,cim mu je ponudjena prilika za samostalno ispoljavanje.
Ako se neki bitan deo duse projektuje na nekog coveka,ovaj postaje mana,sto znaci neobicno delatan,dakle carobnjak,vestica,vukodlak...
''Vrac hvata nocu odletele delove duse u kaveze kao ptice-''najjasnije ilustruje sve receno...
Ove projekcije prave od vraca manu,one cine da zivotinje,drvece i kamenje govori i iznudjuju,upravo kao delovi duse, bezuslovnu poslusnost individue.(Zbog toga je dusevni bolesnik nepovratno prepusten svojim glasovima,jer projekcije su ustvari njegova psihicka aktivnost,ciji je on svesni subjekt isto toliko kao sto je i ono sto cuje,vidi i cemu se pokorava.
|