offline
- tuzor
- Legendarni građanin
- Pridružio: 03 Sep 2007
- Poruke: 4115
- Gde živiš: U Kraljevstvu duha
|
Са горе написаним сасвим фино кореспондира текст, посвећен сећању на Николу Милошевића као великог философа, књижевног критичара, херменеутичара, полемичара, политичара (који је политику схватао као, пре свега, питање одговорности и обавеза према грађанима) и писца (многе своје поштоваоце Никола је изненадио романима "Нит михољског лета" и "Кутија од ораховог дрвета", у којима време губи своју привидну омеђеност, а меланхолија узраста до висина са којих се другачије гледа на сеновито пролажење појавним светом).
У његовом обимном и смисаоно разуђеном делу постоји јединствено духовно искуство које проналазимо у књигама посвећеним како књижевним тако и филозофским темама. Као што је на оригиналан начин осветљавао дела тако великих писаца као што су Достојевски, Ками, Црњански, Сервантес, Стриндберг, тако је луцидно писао о проблемима који ће знатно касније подстаћи нашу радозналост: о појму алибија у култури, о томе одакле потиче привлачна снага негативног књижевног јунака, о компромису који у човековом духу склапају потреба за илузијом и потреба за истином, о томе зашто велики писци или велики филозофи изневеравају моћ своје уметности или умности у часу када дају преимућство својим идеолошким и психолошким склоностима.
Склапајући мозаик од најситнијих теоријских делова, Никола Милошевић је написао низ упечатљивих филозофских портрета, од којих су многи - попут оних о Унамуну, о Шестову, о Берђајеву - остали и нови и неупоредиви у српској култури, док су други - о Ничеу, о Фројду, о Марксу, о Леви-Стросу - откривали елементе једне аутономне и у себи разликотворне теоријске мисли, да би трећи - о Лукачу, о Троцком, о Лењину - преко дубоке и темељне критике марксизма у његовом практичном и теоријском виду, преко оштроумног осветљавања унутрашњих веза између марксизма и језуитизма, постали део мислиочевог одговора на питање о постојању смисла у историји.
Читаво његово дело, међутим, добија посебан лик када га осмотримо у светлости његове самотничке личности. То треба правилно разумети, јер то не значи да је он био усамљен човек него значи да је самотник у српској култури: као Божидар Кнежевић, као Аница Савић Ребац, као Црњански о коме је писао најбоље од свих. Уздржан, господствен, симпатичан или несимпатичан, оштрорек, циничан, али увек уљудан и васпитан сабеседник, Никола Милошевић је обележио свој лични ангажман у студентској побуни у години 1968. Чинио је то - како је записао његов некадашњи гимназијски друг Борислав Пекић - са аналитичким даром, високом интелектуалном концентрацијом, артикулисаношћу, вештином, ношен спремношћу да се упркос својој резервисаној природи нечему у потпуности посвети. Та посвећеност била је знак страсти: његов ангажман је одатле проистицао, а страст је не само порив и врлина које човек поседује, него и патња коју он подноси. Трагове те страсти проналазимо деценијама.
Она му је омогућила да створи духовну ауру која је његовим студентима даровала високу меру њиховог времена. Поменимо само један међу толиким примерима: док је у свету био једва познат, тек упознаван, касније један од најутицајнијих теоретичара културе, велики руски мислилац Михаил Бахтин у нас је био подробно тумачен у истанчаним размишљањима Николе Нилошевића. Била је то неупоредива привилегија за његове студенте: није се морало ићи никуд, велики европски професор беседио је сваке недеље, ту, одмах испред нас, ушавши у сивом сакоу, са седом и немирном косом, без подсетника, ставивши сат испред себе, тихо отпочевши тачно тамо где смо стали прошли пут, са цитатима из главе, са мислима у глави.
. . .
И по свом непристајању на трибализам, и по својој страсти за јавним деловањем, и по својој усредсређености на истину, и по свом родољубљу, и по свом културном самотништву, Никола Милошевић је био у наше сиво време залутали изданак велике лозе српских професора. Он није оличавао ни другу, ни прву, ни друкчију, ни једину, ни праву, него најбољу Србију.
http://srpskaliberalnastranka.org.rs/Dokumenti/Vel.....otnika.pdf
У оно пар прилика сусрета са Човеком, Професором и Мислиоцем, био сам дирнут његовом скромношћу, и снебивљивом спремношћу да саговорнику не укаже одмах на грешке у размишљајном процесу. Свако са имало "соли у глави", после пар минута разговора, осетио би колики број шупљина у властитом органу за размишљање просто вапи за попуњавањем, и колико тамних кутова властите душе чезне за исцељујућим просветљењем. Још када је такав сусрет био "ојачан" присуством "непоправљивог естете" Ферида Мухића, остајало је само да се благосиља чињеница истовременог постојања, а самим тим и реализована могућност да се чује њихова жива реч, и присуствује безграничним узлетима духа.
|