offline
- Pridružio: 16 Mar 2010
- Poruke: 160
|
Napisano: 26 Mar 2010 12:13
KRITIČKA ANALIZA UDŽBENIKA U NASTAVI MATEMATIKE
(V-VIII razred)
Miroslav B. Mladenović-Mirac
Nastavnik matematike
OŠ „Braća Milenković“ selo Šišava Vlasotince
mmirac@ptt.rs
Sažetak:-Često se danas udžbenik zapostavlja- kao pomoćno nastavno sredstvo u nastavi školama- u funkciji sticanja znanja i osposobljavanja učenja-učenja u funkciji samoobrazovanja učenika.
Udžbenik je u funkciji aktivnog odnosa učenika prema nastavi-aktivna nastava-aktivne metode u fukciji učenja-sticanja znanja, primena znanja i razvoja kreativnosti kod učenika u nastavi . Potom i formiranju radnih navika za samostalan rad u rešavanju matematičkih zadataka i samostalno sticanje znanja iz udžbenika
Konkretnim primerima u praksi u nastavi matematike- udžbenik služi u fukciji učenja-učenja-putem otkkrića, rešavanja problema-kako u sticanju novih pojmova, pravila, tako i u snalaženju problemskih situacija iz konkretne prakse.
Udžbenik je u funkciji aktivnog odnosa učenika prema nastavi: aktivna nastava-aktivne metode u funkciji učenja sticanja znanja, primena znanja i razvoja kreativnosti kod učenika u nastavi; formiranja radnih navika za samostalan rad u rešavanju matematičkih zadataka i samostalno sticanje znanja iz udžbenika.
*
Često se danas udžbenik zapostavlja- kao pomoćno nastavno sredstvo u nastavi školama- u funkciji sticanja znanja i osposobljavanja učenja-učenja u funkciji samoobrazovanja učenika.
Korišćenje udžbenika u nastavi matematike je osposobljavanje učenika za samoobrazovanje i sticanje navika na samostalan rad-prilikom obrade, utvrđivanja, vežbanja zadataka ili rešavanja problemskih situacija u životu.
Rad sa užbenikom u nastavi matematike je u funkciji boljeg jezičkog i logičkog izražavanja-u smislu „prevođenja“ sa govornog na matematički jezik-matematičkim simbolima i obratno.
Udžbenik treba koristiti u pogledu menjanja učenika u korist njegovog razvoja-koristiti kao vaspitnu ulogu udžbenika u nastavi matematike.
Danas treba da se teži osavremenjivanjem nastave matematike u osnovnoj i srednjoj školi-putem uvođenja savremenih oblika i metoda rada; kao i stvaranjem novih udžbenika u nastavi matematike; koji će biti konceptirani u funkciji ospososobljavanja učenika za samostalan rad-takozvani „diferencirani udžbenici“ prema nivoima sposbnosti učenika za grupni i individualni rad.
Nastavnicima i učenicima su potrebni kvalitetni udžbenici koji će biti kretaivnog sadržaja; sa metodskim postupcima napisani –gde će učenici „tehnikom“ učenja moći da samostalno i obrađuju nastavne jedinice uz pomoć mentora nastavnika.
Nažalost danas takvih udžbenika sa diferenciranim zbirkama zadataka i sadržajem za sve nivoe sticanja znanja –još u nastavi matematike nema .
Još se teško napušta stara koncepcija udžbenika u nastavi matematike.
Danas se nažalost još pišu uxbenici iz matematike u osnovnoj školi samo za „osrednje“ učenike.
KRITIČKA ANALIZA UŽDBENIKA I ZBIRKE MATEMATIKE ZA PETI RAZRED OSNOVNE ŠKOLE
(U izdanju Zavoda za uždbenika Beograd)
Urednik ZAVODA: Žarko Jović
Izvodim nastavu preko trideset godina, učesnik sam nekoliko matematičkih kongresa i simpozijumima; na kojima sam se konkretno bavio problemom uždbenika i danas ga koristim kao nastavno sredstvo UČENJE UČENJA- dece na času matematike, pa to moje pedagoško didaktičko metodsko iskustvo ima na značaj koliko i kako je neki uždbenik u nastavi matematike osnovne škole pristupačan deci; tako da o ovoj problematici mogu kompentento da dajem svoj sud.
Odmah u globalu da iznesem svoj stav da autori uždbenika i zirke zadatka za peti razred nisu dovoljno koristili iskustva drugih u dovoljnoj meri poput profesora Prvanovića, Obradovića, Stojanovića (uždbenici i zbirke) i autora predhodne knjige i zbirke, a i mogli su da potraže sugestije svojih kolega iz nastave matematike u osnovnoj školi.
Svima nama koji izvodimo nastavu matematike u osnovnoj školi je da imamo dobar uždbenik; što pristupačniji za decu i da se u njemu i zbirci nađu raznovrsni zadaci prema nivoima, kako bi se kod učenika pored obrazovne funkcije; ostvarivali i vaspitni i prakticni značaj nastave matematike u osnovnoj školi.
Nažalost ovaj uždbenik i zbirka su nedovoljni za to, pa je bila prinuda da na času matematike koriste matematički list i drugi priručnici i zbirke; što otežava izvođenje nastave, jer je na selo sa četiri programa teško je raditi sa decom, kada još nemamo ni prave table a nekada nemamo ni krede za pisanje.
Sugeriram autorima na bolji didaktičko metodski kvalitet uždbenika u nastavi matematike.
Sami autori nisu dobro iskompovali nastavne jedinice po celinama, jer taj odnos za sada bi trebalo da bude 40%:60% odnosa obrade i vežbanja; a moj stav je da „sužavanjem” gradiva, izbacivanjem suvišnog materijala, treba biti što više za uvežbavanje i produbljivanje gradiva, kako bih decu učili da nauče da misle i rešavaju zadatke, problemske - sa primenom u običnom životu.
Prevelika “faktografija” i razni “podaci” danas u vreme kompjuterizacije nemaju više na značaj, jer sve računske operacije se rade računarom.
Autori uždbenika (geometrija) Vera Jockovic i Vladimir Micić (aritmetika) su se trudili da nekim inovacijama grafički i faktografski unesu sugestiju samom učeniku da se brže dođe do određenog pojma u matematici.
Naravno bilo bi to dobro, da su imali meru u tome.
Ovaj uždbenik je preopširan po “sadržaju” nastavnih jedinica. Tako je dato toliko primera za neki pojam da učenik i nastavnik se “gube” i na kraju se „pogleda“ ono samo nekoliko zadataka.
Znači treba “rasporediti” nastavne jedinice za obradu najviše sa tri do četiri primera, jer ako je još i geometrija- crteži onda je još teže učenicima za obradu. Naravno da je veliki propust kada posle neke obrađene nastavne jedinice nema nijedan zadatak za vežbu.
Zadatke rasporediti po nivoima težine:Lakši, srednji, teži i za učenike koji se više interesuju za matematiku. Zašto ne iskoristiti i zadatke sa školskog i opštinskog takmičenja i zadatke iz matematickog lista.
Smatram da za vreme svakog časa uvek treba po jedan takav zadatak rešiti na času vežbanja, da se deca malo više zainterresuju za predmet. Postaviti i zadatke vezane za život u gradu i na selo.
Tako će se matematika više približiti deci a nikako “eksperimentima” sa razlomcima.
Bilo bih dobro da se i zadaci obeleže :”tablom” za rad na času, “trouuglom” za elementarna znanja (2 i3), viši nivo za četvorku se označe sa “kvadratom”, a sa “kružicem” se obeleže zadaci za peticu i istaći dodatne zadatke za učenike koji žele više da nauče matematiku .
Dakle, izbaciti neke suvišne nastavne jedinice koje su kao “eksperiment”.
Smatram da u knjizi a potom i u zbirci mora da bude zastupljeno u raznovrsnom obliku svih nivoa zadataka u svim fazama nastave: predavanja, uvežbavanja, ispitivanja, kontrole i pismenih zadatka, kontrolnih i testovnih zadataka.
Posle svake nastavne teme treba da stoje zadaci u knjizi za vežbe, a u zbirci za vežbe po nastavnim jedinicama- na kraju teme zadaci za obnavljanje gradiva, potom “modela” kontrolnih vežbi, pismenih zadataka i “modela” testa sa bod sistemom-prema sosptevenoj praksi za sve oblike proveravanja.
Iz svoga iskustva u nastavi matematike predlažem bod sistem od 40, 50 do 60 bodova, a najbolje je 5o bodova-koga duže vremena koristim u pedagoškoj praksi.
POTREBA NOVOG UŽDBENIKA
Nekoliko godina unazad, nastavnici koji predaju matematiku u petom razredu su muku mučili sa postojećom knjigom i zbirkom zavoda za izdavanje uždbenika. Kao neposredni izvođač nastave-a i sam baveći se problemom oko upotrebe uždbenika kao nastavnog sredstva u samoobrazovanju učenika (podnosilac i saopštenja-uždbenik u funkciji samoobrazovanja u nastavi matematike- iz kon kretne pedagoške prakse na X kongresu matematicara Jugoslavije), smatram da je potreba za novom uždbenikom za peti razred-sa preurađenom zbirkom zadataka na više nivoa.
Ovim bi se obradovao svaki kreativni nastavnik matematike, učenici i roditelji ; kako nebudu više primorani da vrše fotokopije raznih zbirki za peti(a i druge razrede) razred, jer bi sigurno bili zadovoljni takvim novim uždbenikom sa zbirkom, koja bi štampana po programu ministarstva prosvete i dobila odobrenje za izdavanje i korisćenje za narednu školsku godinu.
Novi uždbenik bih bio napisan po najsavremenijoj koncepciji, po ugledu na najbolje svetske uždbenike namenjene učenicima osnovnih škola-čita se lako, pitko, sa razumevanjem.
Najvažnije je da takav udžbenik bude oslobođen suvišnih pojmova; ilustrovan pažljivo odabranim primerima, neopterećen matematickom strogošcu, ali na visokom metodičko-stručnom nivou.
Bila bih zanimljiva takva metodska koncepcija samog uždbenika, koja bih omogućavala efikasno i opušteno izvođenje nastave, uz maksimalnu saradnju sa učenicima.Tako bih se pojednostavilo izvođenje nastave.
Svaki naslov treba da predstavlja temu koja se realizuje na jednom času, a u okviru svake teme jasno bi se označilaa mesta koja obavezno izlaže nastavnik i mesta na kojima bih se aktivno uključili učenici, a imala bih i alternativna mesta, na kojima prema određenoj pedagoškoj klimi bih se “menjala“ uloga nastavnhika i učenika u aktivnom procesu izvođenja nastave.
Bilo bih zanimljivo da sama zbirka koncepciski bude napisana-tematski, po nivoima u rešavanju zadataka-od lakšeg ka težim i onih problemskih zadataka koji razvijaju matematičko logičko misljenje-a i bili označeni takvi zadaci, bilo “kružićem’, “trouglom’ ili “krugom”.
Nama u nastavi matematike treba od petog do osmog razreda udžbenik u kome će nastavnik i učenici ga koristiti kao sredstvo samoobrazovanja; odnosno u kome će se „tehnikom“ učenja učenici osposobljavati na učenje učenja.
Dakle, ovakav uždbenik i zbirka razvijaju novi vid diferenciranom pristupu nastave matematike u osnovnoj školi i podstiču učenike na samoobrazovanje i individualizaciju i samostalnosti rada u nastavi matematike i pogoduje samoj afirmaciji nastave matematike kod učenika od petog do osmog razreda u osnovnoj školi.
U sadašnjem šestom razredu nastave matematike, autor zbirke ima test sa 100 boda što je nepraktično. Neka svoja praktična pedagoška iskustva u nastavi matematike- izneo sam u “pedagoskoj praksi” lista “Prosvetni pregled”.
Pedagoško- praktično iskustvo mi kazuje da za korišćenje uždbenika u nastavi matematike na času (V-VIII razred), potrebno je insistirati na savlađivanju “tehnike” rada sa uždbenikom-a u toj svrsi kod škola budu angažovani: pedagog, psiholog, razredni starešina, profesor srpskog i učitelj- da insistiraju da deca nauče”tehniku učenja” iz knjige i aktivnog čitanja sa razumevanjem, kako bi lakše bilo matematičarima da ih uvode u rad sa knjigom kao nastavnim sredstvom na času matematike.
Didakticki pristup udžbenika je veoma važan.Naročito didaktičko metodskog pristupa nastavnim jedinicama. Obavezno u novim izdanjima uždbenika bilo bi potrebno da autori u uvodnom delu navode PONOVI- sve sto je potrebno za novu nastavnu jedinicu, najkraće sa razumljivim rečnikom, umerenim brojem primera se dođe do pojma i određenog pravila.
Takođe da pored tog “glavnog dela” časa na kraju ima i ZAKLJUČAK- u vidu kontrolnih pitanja; kojih ima sada u udžbeniku šestog razreda, ali nema UVODA, kako bi se učenici uputili da sami kod kuće pročitaju kontrolna pitanja i sami zatraže odgovore u knjizi.
Bilo bih dobro da neki sadržaji “eksperimentalnog” sadržaja se napišu sa „* „ i budu kao dodatak za bolje učenike; tako bi se nekako počinjao ostvarivati moj ideal nekada neke reformisane škole- za sve nivoe škola:bogate srednje i siromašne, a i za učenike prema svojim mogućnostima, pa zašto nebi postojali i uždbenici matematike od tri nivoa- kako bi deca i nastavnik mogli da biraju koju će težinu gradiva da obrađuju na času.
To su ideje o kojima treba razmišljati.
Pitanje korišćenja ili nekorišćenja udžbenika od strane učenika umnogome zavisi odnosa nastavnika prema organizaciji i realizaciji nastavnih časova.
U nekim osnovnim i srednjim školama stanje je zabrinjavajuće:-ne postoje pripreme za čas, nema časova dodatne i dopunske nastave ili se takvi formalno upisuju. Pripreme se često pišu samo za nadzornike ili direktore, a kad oni „prođu“-sve ide po starom. Sve to ostavqa velike negativne posledice i u pogledu korišćenja udžbenika .
Učenici mahom uče iz svojih beležaka, pa se njihovo znanje svodi na nivo reprodukcije. Osposobljavanje učenika da se služi udžbenikom je veoma složen segment nastavnog rada u osnovnoj školi.
Takav rad u nastavi matematike na primer zahteva i „promašaje“ u istraživačkoj nastavi. Nažalost-to odudara od šeme opštih i oprativnih planova za osnovnu školu, pa takve časove i nadzornici smatraju „promašenim“ ili neusklađenim sa Operativnim planom. Nastavnik istraživač, zbog nerazumevanja, doživljava niz neugodnosti.
Kada se učenici u osnovnoj školi ne nauče korišćenju udžbenika-u srednjoj školi imaju problema sa učenjem. Tako se lekcije i dalje uče „napamet“, bez razumevanja, pa se gradivo i brzo zaboravlja. Kako i koliko se učenici služe udžbenicima, to zavisi i od kvaliteta samih udžbenika; što je i tema za posebno promišljanje u nastavi matematike osnovne škole.
OPŠTI ZAKLJUČAK O UŽBENICIMA U NASTAVI MATEMATIKE
(V-VIII razred)
U školskoj 2007/2008. godini su se pojavili veći broj uždbenika, koji su putem „diskova“ slati poštom na adrese škola.
Sve sadržaje sam pregledao na komjuteru i još sa matematičkim uždbenicima Zavoda, dožao do zaključaka da je ovo „šarenilo“ a ne prava konkurencija kvaliteta uždbenika.
Naravno da postoje neki - sa izuzetkom nekih dobrih pokušaja, da se osavremeni uždbenik sa svih aspekata; ali primena za takve sadržaje ne postoji ni pedagoška ni materijalne okolnosti u nerazvijenim sredinama seoskih sredina.
Tako će se u ovakvim sredinama još dugo morati da se „fotokopiraju“ raznorazni zadaci i sadržaji koji bi odgovarali potrebama učenika i realnosti mogućnosti dece, roditelja i uslova za rad nastavnika matematike u školi.
O problemima sa uždbenicima se treba otvoriti posebna inetrdisciplinarna rasprava -preko jednog okrugog stola u oragnizaciji Društva matematičara Srbije, na kome bih učestvovali eminenti matematičari( nauke i iz nastavne prakse ), pedagozi, psiholozi, predstavnici ministarstva prosvete i izdavači. Samo zajednička saradnja može podići kvalitet uždbenika u nastavi matemaitike od petog do osmog razreda u osnovnoj školi.
Dosta je bilo monopola i nametanja i nastavnicima i učenicima raznih udžbenika i zbirki u nastavi matematike; pa se zato zalažemo za zdravu konkurenciju i istisnke vrednosti u pisanju uždbenika
U nastavi matematike osnovne škole sa kvalitetom i potrebom da se prati savremena koncepija u izvođenju nastave sa uvođenjem inovacija u radu, sa potrebom za 21. vek.
Maj 2008.godine
OŠ „Braća Milenković“ selo Šišavca-Lomnica
Vlasotince
Miroslav B. Mladenović Mirac
28. jun 2009. godine Autor: Miroslav B.Mladenović Mirac
Miroslav B. Mladenović-Mirac
Nastavnik matematike
OŠ „Braća Milenković“ selo Šišava Vlasotince
mmirac@ptt.rs
Dopuna: 26 Mar 2010 12:14
Dodatak
26. mart 2010. godine Vlasotince Srbija
Miroslav B. Mladenović-Mirac
Nastavnik matematike
OŠ „Braća Milenković“ selo Šišava Vlasotince
mmirac@ptt.rs
|