offline
- L A Z A R
- Ugledni građanin
- Pridružio: 21 Avg 2007
- Poruke: 365
- Gde živiš: Gde cveta limun zut
|
BMW Serija 1 Coupe
Za života, a i nakon njega, BMW 2002tii, je sebi obezbedio status ikone. A šta će biti sudbina nove Serije 1 Coupe?
A da li se ikona stvarno može oživeti? Nastala je krajem 60-ih i trajala tokom 70-ih, te bila san mnogih. I nažalost i ostala je samo san. Za nekadašnju Seriju 02 se i dan danas proizvodi 90% delova. I taj podatak je sasvim dovoljan da ilustruje koliko ljubitelja nekadašnjeg 2002 postoji širom sveta.
A gde se tu uklapa Serija 1? Direktno nigde. Nastala je kao odluka BMW-a da ima šta da traži u C segmentu, što su, inače, mnogi stavljali pod znak pitanja. Dobro, ne treba preterivati, Serija 1 je svoj posao već dobro uradila, iako sa dosta kontroverze na temu dizajna, kupcima se dopala osnovna činjenica - to je pravi BMW, što voznom dinamikom, što samom činjenicom da je jedini predstavnik C segmenta sa zadnjim pogonom. A u ta dva podatka i leži cela suština BMW-a. I tu se Serija 1 uklapa u našu priču, kao osnova i platforma za kupe verziju Serije 1. A, uklapa se kao dobro skrojena rukavica.
Ni jedna fotografija ne može da dočara stvarne dimenzije i linije vozila. A upravo je u slučaju novog kupea to bitan detalj, koji treba da pokaže da se i dalje radi o kompaktnom vozilu. Sa 4,3 metra možemo ga definisati i kao mali kupe. I tu je negde i šarm novog BMW-a. Dobro mu stoje proporcije koje znače dugi nos, kabinu pomerenu ka zadnjem delu vozila i kratak rep. Naravno, sve to na što dužem međuosovinskom razmaku kako bi se obezbedile dobre vozne osobine. Par sitnica kao što su prozori na vratima bez okvira, crni B stub i kratki prepusti preko točkova su začini koji se uspešno brinu da nikome ni ne padne na pamet pitanje da li je ovo pravi kupe ili limuzina sa dvoje vrata.
Čemu krivine?
Na temu proporcija i siluete vozila zamerki nemamo. Ali, ostaje velik znak pitanja u vezi sa dizajnom i, po nama, nepotrebnih krivudavih linija koje svoj vrhunac dostižu na pragovima vozila. Oni, kada se vozilo malo isprlja deluju kao da su udareni, odnosno oštećeni.
Šta više i prednja maska, preuzeta direktno od Serije 1, bi bez kompleksa mogla da bude malo agresivnija i dinamičnija. Ni ogromni uvodnik vazduha ne pomaže mnogo da bi bavarski kupe dobio, pre svega zasluženu, vizuelnu dinamičnost. A na kraju priče ne treba zaboraviti da smo se na prezentaciji u Švedskoj družili sa M paketom opreme za koji dobro znamo šta znači...
Naravno, koliko ljudi toliko i ukusa. Zato će najnovije dostignuće BMW nastalo pod komandom dizajnera Crisa Banglea i dalje izazivati podeljena mišljenja.
Jeste četvorosed
Međutim, podeljenih mišljenja neće biti kada se na sto, kao tema, stavi enterijer. Podložni kompromisima, kupei često gube funkcionalnost samo da bi unutrašnjost bila podređena niskim siluetama karoserija. BMW izbegava ovu zamku. Naravno, vozačka i suvozačka pozicija se ni ne dovode u pitanje, ali zadnja dva sedišta potpuno opravdavaju 2+2 definiciju. Ovo jeste pravi četvorosed. Putnici pozadi imaju dva odvojena sedišta, sasvim dovoljno mesta za kolena i malo manje za glave, ali impresivno mnogo ako se podseti da se radi o kupeu.
I prtljažnik sa preko 370 litara korisne zapremine i mogućnost preklapanja naslona zadnjih sedišta gotovo da čine Seriju 1 Coupe porodičnim automobilom. Dobro, mada samo za mladi par sa malom decom.
Dečaci i odrasli ljudi
I tu negde stižemo i do dela gde se dečaci razlikuju od odraslih ljudi. BMW-u se po nešto i može oprostiti, ali mu se ne može oprostiti manjak snage i znak pitanja ispred voznih osobina. Jer upravo tu, gde se najviše i očekuje, BMW dostiže prave visine.
Sa ukupno tri motora koji se za sada nalaze u izboru, Bavarci su pokušali da izbalansiraju želje kupaca. Ekonomični start na dvolitarskom dizelu ne znači odricanje od snage. Sa 177 KS i njegovih 350 Nm vozač neće biti uskraćen za temperament. Međutim, već naredna opcija pod oznakom 123d krije malu revoluciju. Ovo je prvi i za sada jedini četvorocilindarski bi-turbo dizel motor sa varijabilnom geometrijom turbina. Iako se i dalje radi o dvolitarskom agregatu, ”disanje” punim plućima mu dozvoljava da stigne do moćnih 204 KS i 400 Nm obrtnog momenta. Ali o dizelima nekom drugom prilikom.
Izlet na maleno švedsko ostrvce Gotland nam je dao priliku da se družimo samo sa najsnažnijom opcijom. Iako pod oznakom 135, agregat je zapremine 3 litre, ali malom igrom sa turbo kompresorima, BMW postiže i snagu i ekonomičnost. Umesto jednog velikog, agregat koristi dva manja turbo punjača, koji za pogon upotrebljavaju izduvne gasove sa po 3 cilindra. Manje mase, a samim tim i manje inercije, turbine lakše postižu obrtaje pri ubrzanjima, čime je potpuno eliminisana ”turbo rupa”.
300 konja i policija
I zaista, iako potpuno skrhani podatkom da se na ostrvu Gotland sme voziti maksimalnom brzinom od samo 90 km/h, otkrivamo da je veliki trolitarski šestocilindraš umiljato jagnje u svakodnevnoj gradskoj vožnji. Čini se beskrajno elastičan, agregat tiho ”prede” na niskim obrtajima, ali uvek spreman za skok.
Doduše i pored svih obećanja o efikasnoj dinamici, putni računar i pri maksimalno pitomoj vožnji nije uspeo da pokaže ispod 13,8 litara potrošnje. Srećom, na pomenutom ostrvu, sa netolerantnom policijom, se nalazi i prava trkačka staza Gotland Ring, na kojoj se turbinama može dati dovoljno ”vatre”, da bi pokazale šta mogu.
I pored kiše i ekstremno mnogo vode na stazi, BMW-ov kupe se snalazi kao riba u vodi. A upravo to je ono što od njega i očekujemo. Dinamičan, precizan i odlučan. Sjajnog balansa, toleriše vozačevu grešku i ne iznenađuje ga nepredvidivim reakcijama. Čitavih 306 KS pod papučicom gasa su u svakom trenutku raspoloživi za ubrzanje, a agresivne kočnice za usporenje.
Dovoljna sloboda
Elektronika stabilnosti sa objedinjenom funkcijom kontrole proklizavanja je trimovana tako da ”ne ubija” svo zadovoljstvo u vožnji. Dozvoljava sasvim lepu i zabavnu vožnju, sa kontrolisanim preupravljanjem. Intervencija će uslediti tek kada elektronika ”shvati” da vozač kasni sa reakcijama. I zaista, za to zakašnjenje može biti zaslužan samo vozač.
Kada se elektronika stabilnosti isključi, zabava postaje kompletna. Naravno, samo ukoliko vas nije preterano briga za trošenje pneumatika. A čak i sa isključenom elektronikom stabilnosti kontrola proklizavanja i dalje ostaje aktivna, ali power slide postaje radost vožnje, koju nam je bezbednost Gotland Ringa i omogućila.
Ipak, s obzirom na 306 KS na zadnjoj osovini, vozač uvek mora biti svestan čime raspolaže pod papučicom gasa. Ekstremno precizno aktivno upravljanje sa elektroservo pojačanjem reaguje već na samu pomisao. Uz to, u oštroj vožnji se otkriva i odlična ergonomija vozačeve pozicije i konfiguracija sedišta koja ne puštaju iz svog zagrljaja.
Da li postoji ”ali”
I na kraju da li postoji neko ”ali”? Na kratkom druženju u Švedskoj ga nismo otkrili.
Šta više, ni najavljena početna cena, na našem tržištu, za osnovnu verziju 120d, od oko 31.000 evra nije prevelika za ovaj, nećemo preterati ako kažemo, jedinstven kupe. Jedino što ćemo morati da ga sačekamo do marta naredne godine, kada će BMW početi sa prodajom, i to uporedo sa kabrioletom na identičnoj platformi. Da, dobro ste pročitali, već na proleće stiže i Jedinica u kabrio verziji...
http://www.b92.net/automobili/vozili_smo.php?nav_id=275161
Dopuna: 07 Dec 2007 1:16
VW Tiguan
Ohrabren uspehom luksuznog Touarega, nemački gigant je odlučio da razvije još jedan, za broj manji, SUV. Kao rezultat, na Salonu automobila u Frankfurtu biće predstavljen VW Tiguan. Ipak, da li brojni aduti novog urbanog terenca i izgrađena reputacija većeg brata čine Tiguan potencijalnim bestselerom u svojoj klasi?
Priča o modelu Tiguan je, zapravo, počela još na prošlogodišnjem Salonu automobila u Ženevi kada je predstavljena studija Concept A. Već onda se moglo zaključiti da je kompaktni terenac marke Volkswagen veoma blizu serijske proizvodnje, a konačna potvrda je stigla polovinom 2006. Tada je, naime, u saradnji sa čitaocima nemačkog časopisa Auto Bild, u izboru od nekoliko potencijalnih imena, budući SUV ”kršten” kao Tiguan.
Ime modela je, inače, nastalo sintezom reči ”tigar” i ”iguana”, što asocira na divljinu i egzotiku. Spomenuta akcija je označila početak velike kampanje ”pripremanja” javnosti za novitet iz Volfsburga. Ona je materijalizovana u obliku predprodukcijskog koncepta Tiguan, predstavljenog na novembarskom Salonu automobila u Los Anđelesu.
Serijska verzija modela VW Tiguan, koja je nedavno doživela svoju ”internet premijeru”, samo se neznatno razlikuje od istoimenog koncepta. Dužina karoserije iznosi 443, širina 185, a visina 169 cm. Kao mehanička osnova, iskorišćena je modifikovana platforma Golfa pete generacije. Rastojanje od podloge je 20 cm, a ugrađeni su dodatni noseći okviri od aluminijuma.
Prema već uobičajenoj praksi kuće VW, ni u slučaju Tiguana nisu primenjeni radikalni ili previše inovativni dizajnerski zahvati. U osnovi, radi se o smanjenom Touaregu, uz primese određenih elemenata ostalih modela Volkswagena. Prednji deo, čije osnovne konture potiču od Koncepta A, krasi tradicionalna VW-ova maska u obliku slova ”U”. Konfiguracija prednjih usisnika za vazduh, odnosno nivo agresivnosti dizajna prednjeg branika, razlikovaće se u zavisnosti od izabranog nivoa opreme. Udvojena zadnja svetla su kreirana po ugledu na model Golf Plus, ali je kod Tiguana njihov oblik elegantniji. Bočnu liniju karakterišu upadljiva proširenja oko blatobrana, koja su, kada je reč o urbanim terencima, neizostavan detalj.
Enterijer ne donosi velika iznenađenja, jer je akcenat tradicionalno stavljen na maksimalnu upotrebljivost i komfor. Naravno, kvalitet izrade koji je tipičan za VW, ne bi trebao da ”zakaže” ni u slučaju Tiguana. Izgled centralne konzole i većine delova u unutrašnjosti je, takođe, preuzet od Golfa Plus. Zapremina prtljažnog prostora je 505 litara, a preklapanjem zadnje klupe se može povećati na maksimalnih 1640.
Svi agregati koji su predviđeni za ugradnju u Tiguan su opremljeni direktnim ubrizgavanjem goriva i nadpunjenjem. Benzinski deo ponude čine TSI pogonske jedinice, koje kombinuju direktno ubrizgavanje benzina sa turbopunjačem i mehaničkim kompresorom. Oni će biti dostupni u tri verzije sa 150, 170 i 200 KS. Dvolitarski TDI agregat će, po prvi put u serijskoj proizvodnji, biti opremljen common rail sistemom ubrizgavanja i ostvarivaće maksimalnih 140 i 170 KS. Oba turbo-dizel motora zadovoljavaju norme Euro 5 koje stupaju na snagu 2009.
Prenos snage će se obavljati putem šestostepenog manuelnog menjača i nove sekvencijalne DSG transmisije sa sedam stepeni prenosa. Osnovni model 1,4 TSI će biti dostupan i sa prenosom snage samo na prednju osovinu, dok će sve ostale verzije biti opremljene isključivo 4 Motion integralnim pogonom.
Karoserija osnovnih nivoa opreme Trend & Fun i Sport & Style je konstruisana za savladavanje uspona od 18%, a najluksuznija Track & Field verzija može da savlada maksimalni uspon od 28%. Osim toga, za vrh ponude je rezervisan i tzv. off-road mod, koji se aktivira pritiskom na dugme. Spomenuti sistem objedinjuje različite elektronske uređaje koji omogućavaju kvalitetno ”snalaženje” Tiguana u terenskoj vožnji. Tu je HDA sistem za asistenciju prilikom kretanja na nizbrdici, AADC sistem za maksimalno iskorišćenje obrtnog momenta, elektronski zatvarač diferencijala, HCA sistem za pomoć prilikom savladavanja uspona, automatska aktivacija kočenja motorom itd. Zanimljivo je da će Tiguan biti prvi kompaktni SUV koji je opremljen sistemom za pomoć pri parkiranju (Park Assist), u čiji sastav ulazi i video-kamera za vožnju unazad.
Oslanjanje, koje je izrađeno od aluminijuma, je tipa McPherson na prednjoj osovini, dok je na zadnjoj osovini multilink poreklom sa modela Passat 4 Motion. Sigurnom ponašanju u vožnji doprinose i brojni uređaji aktivne bezbednosti (ABS, ASR, ESP, EBD itd.), a primenjena je i potpuno nova generacija elektromehaničkog servo uređaja. Bazne verzije će u osnovnoj opremi imati točkove od 16, a vrhunski Sport & Style od 17 cola. Sa spiska dodatne opreme je moguće naručiti aluminijumske naplatke od 18 cola sa pneumaticima dimenzija 235/50 R18.
Završni testovi izdržljivosti i pouzdanosti novog kompaktnog SUV-a marke VW obavljeni su nedavno u ekstremno surovim klimatskim uslovima u pustinjama Namibije. Proizvodnja Tiguana će se obavljati u fabrikama u Nemačkoj (Wolfsburg) i Portugalu (Pamela), a cena osnovne verzije 1,4 TSI sa pogonom na prednjim točkovima će iznositi oko 25.000 evra.
Kada je reč o osvajanju kupaca, najveću konkurenciju ”malom Touaregu” će predstavljati Toyota Rav4 koja, već više od decenije, dominira segmentom urbanih terenaca. Uz spomenutog ”Japanca”, gužvi u ovoj klasi su nedavno doprineli mnogi ubedljivi noviteti, među kojima se ističu Opel Antara i Chevrolet Captiva. Sasvim logična pretpostavka je i da u Wolfsburgu računaju na to da Tiguan, povoljnim odnosom cene, kvaliteta i imidža može da ”prisvoji” i određen broj kupaca premium modela kao što je BMW X3. Ne treba zaboraviti ni dolazeće SUV-ove fabrika Audi (Q5), Mercedes (GLK) i Volvo (XC 60), čija premijera se očekuje neposredno nakon komercijalizacije Tiguana.
Da li će VW Tiguan u takvom okruženju uspeti da postane ono što je, na primer, Golf u kompakt klasi, ostaje da se vidi?! Ono što je, za sada, sigurno je to da očekivanja najveće evropske fabrike nisu nimalo skromna...
http://www.b92.net/automobili/aktuelno.php?nav_id=274757
|