offline
- L A Z A R
- Ugledni građanin
- Pridružio: 21 Avg 2007
- Poruke: 365
- Gde živiš: Gde cveta limun zut
|
Jeftina vozila - moguće ili ne?
U Iserniji, u pokrajini Molise na jugu Italije je 70 zaposlenih firme DR Motor Company počelo sa proizvodnjom novog SUV-a, DR5, koji uvodi brojne novosti, neke čak radikalne, na području konstruisanja, proizvodnje i prodaje automobila...
Možda je najneverovatnija tvrdnja da će DR Motor Company, poslovati sa dobitom, već ako proizvede 6.000 automobila, sa posebno povoljnom cenom. Znači, da terenac DR5, želi da u život sprovede nov način rada proizvođača automobila. Utopija ili alternativa, koja ima perspektivu?
Po obliku manji SUV, a po tehnici, pogonu isključivo na prednje točkove, u stvari svakidašnji automobil, DR5 je Italijan sa kineskim genima. Privlačnost njegove cene naime proizlazi iz, u većini kineskih sastavnih delova, dorađenih i sklopljenih u Evropi.
Tako je kineska karoserija izrađena na osnovu Toyote RAV4 prošle generacije. I već u startu je za italijansko tržište izrađena nešto robusnije, kako bi zadovoljila više bezbednosne standarde. Kineski je i benzinski četvorocilindraš, sa radnom zapreminom 1597 ccm. Pri 6000 obrtaja u minuti njegova najveća snaga iznosi 80 kW (109 KS), a pri 4200 o/min postiže svoj maksimalni obrtni moment od 144 Nm.
U granicama prihvatljivog
I motore i karoseriju izrađuje kineski Chery, ali posebno evropsku dimenziju automobila daje drugi agregat, koji proizvodi Fiat Power Technologies. To je najsavremeniji, četvorocilindarski turbo-dizel od 1,9 litara, sa common rail sistemom ubrizgavanja goriva, koji dostiže 88 kW (120 KS) pri 4000 o/min i 280 Nm najvećeg obrtnog momenta pri 2000 o/min. I benzinskom i dizel motoru namenjen je manuelni, petostepeni menjač...
Uz prosečnu potrošnju goriva od 8,5 litara na 100 km, maksimalna brzina koju DR5 sa benzinskim motorom postiže je 160 km/h, dok je ubrzanje iz mesta do 100 km/h 13,5 sekundi. Model sa dizel motorom dostiže maksimalnih 175 km/h, a do 100 km/h ubrzava za 12,4 sekunde. I uz to potroši u proseku 6,3 litara dizelskog goriva na 100 kilometara. Zanimljiv je i ekološki aspekt, pa tako DR5 sa dizel agregatom u proseku ”optereti” okolinu sa 164 grama CO2 po kilometru, a benzinski sa 198 gr CO2 na kilometar pređenog puta.
Dobijeno za uloženo
Uz međuosovinski razmak 2511 mm, dužina DR5 iznosi 4285 mm, a visina 1705, dok je širina 1765. Ali, među glavne adute ovih, na jugu Italije izrađenih vozila, nesvakidašnjeg porekla, ubraja se vrednost u poređenju sa sumom novca koju je potrebno odvojiti za njih. A za tu vrednost posebno značenje ima dužina spiska dodatne opreme.
Tako u serijsku opremu DR5, uz ostalo idu i naplatci točkova od lakog metala dimenzija 16 cola, ABS, dva vazdušna jastuka napred, kvalitetan audio sistem, otvor na krovu, kožom obložena sedišta i klima uređaj.
Uopšte, celu unutrašnjost dizajnirali su i proizvode sami Italijani. I to je još jedna od brojnih osobina, koja ovo vozilo čini jedinstvenim, ali i na poseban način uverljivim. Sa druge strane, jeftino je ono što može biti jeftino. Ali, italijanski dizajn poštuje ceo svet. I ovde se na njega ozbiljno računa...
No, da vidimo koliko sve to košta? Ili koliko je sve to jeftino? Za DR5 sa benzinskim motorom potrebno je izdvojiti 16.900 evra, a model sa dizel agregatom 21.900 evra. Malo ili mnogo, zavisi iz kog ugla posmatrate stvari. Ali, u svakom slučaju, zanimljiva ponuda.
Digla se prašina
Ali novi evropski SUV nije nešto sasvim novo u svetu automobilizma samo zbog kineskih gena i povoljne cene u poređenju sa onim šta nudi. Potpuni novitet je i u načinu distribucije i mogućnosti kupovine. Za sad ga je, naime, moguće kupiti samo u 25 velikih trgovskih centara Iper, grupe Finiper u Italiji.
Da je novitet digao veliku prašinu i privukao pažnju kupaca, potvrđuju podaci da je do kraja prošle godine, za nešto više od mesec dana od početka prodaje, detaljniju ponudu tražilo više od 40.000 kupaca.
A DR Motor Company u prvoj punoj godini proizvodnje planira da izradi samo 12.000 DR5! A kada naredne godine broj zaposlenih poraste na 200, planira se i povećanje obima godišnje proizvodnje na 40.000 vozila. Naravno, planira se i povećanje kvaliteta, sigurnosti i još mnogo toga, što kupac opravdano očekuje od vozila, jer trenutno, neki od ovih pojmova su samo ”deklarativni” i njihova prava vrednost i ubedljivost će se pokazati tek tokom eksploatacije u dužem vremenskom periodu.
Dakle, jug Italije, Kina, profit iz male serije jeftinih vozila, prodaja uz krompir i druge namirnice i još puno toga stvara neobičan ”koktel”. Pomalo, on miriše čak i na prevaru, jer deluje tako utopistički. Ali, sa malo optimizma, i sreće, može da bude i sasvim stvarna i ubedljiva alternativa.
I ako uspe DR5, onda u automobilskoj industriji zaista ništa više neće biti isto, kao što je do sada bilo...
http://www.b92.net/automobili/razno.php?nav_id=290060
|