Izvor: B92
Beograd -- Polovinu sobraćajnih nesreća na putevima u Srbiji izazovu vozači koji vozačku dozvolu imaju manje od godinu dana.
Kako postati (dobar) vozač (Fonet)
Nacrt zakona o bezbednosti saobraćaja predviđa uvođenje probnih vozačkih dozvola i izmene u načinu polaganja ispita. Prošle godine vozači sa iskustvom od godinu dana prouzrokovali su 1.067 saobraćajnih nesreća s nastradalima, što je četiri puta više nego što su izazvali vozači s desetogodišnjim iskustvom. U auto-školama preporučuju neiskusnima da posle položenog vozačkog ispita neko vreme voze sa iskusnijima.
Milenko Jezdimirović, direktor auto-škole Zeleno svetlo, kaže da auto-škola može dati neki početni temelj i početne korake. "Mladi ljudi puni temperamenta, a nedovoljnog iskustva, u nekim slučajevima iz neznanja lako ulaze u teško rešive saobraćajne situacije, a posledice su nam svima poznate", kaže on.
Nacrt zakona o bezbednosti saobraćaja na putevima predviđa uvođenje probne vozačke dozvole koja će važiti dve godine. Vozač koji ima probnu dozvolu neće smeti, na primer, da vozi brže od 90 km/h na auto-putu, ili ne brže od 70 km/h na ostalim putevima.
Nacrt predviđa zabranu upravljnja vozilom početnicima u periodu od 23.00 do 5.00.
Kandidati za vozače saglasni su u tome da nisu spremni da sami odmah sednu za volan.
"Mislim da ne treba odmah baš da se ide sam, ipak ne može se cela slika dobiti na ograničenom prostoru na kom vozimo. Mislim da treba neko vreme voziti s nekim ko zna, ali ne baš dve godine"
"Naravno da ću odmah početi sam da vozim, ne treba mi neka pomoć, pošto sam već duže vreme vozio i stekao sam određeno iskustvo".
"Sigurno će mi neko pomoći nekih 20 dana dok ne steknem rutinu, a posle ću sam".
"Neko osnovno znanje može da se stekne, ali baš za neku vožnju... nisam siguran".
U nacrtu je predviđeno formiranje Agencije za bezbednost saobraćaja, po ugledu na zemlje EU. Ako taj predlog bude prihvaćen, na polaganje vozačkih ispita će, umesto predstavnika MUP-a, s kandidatima ići predstavnici Agencije.
Nacrtom zakona je predviđeno i uvođenje kaznenih poena, koji imaju za cilj praćenje ponašanja svakog vozača preko Agencije za bezbednost saobraćaja.
Vozač koji u roku od dve godine sakupi 18 poena privremeno gubi pravo na dozvolu, a moguće je dozvolu izgubiti i trajno. Svaki upisani poen važi 24 meseca, nakon čega se briše iz evidencije, a prema broju poena koje je stekao tokom dve godine, vozači se svrstavaju u jednu od četiri grupe: vozač sa 1- 7 poena spada u grupu nepažljivih vozača, od 8-13 u grupu rizičnih, od 14 do 17 opasnih, a sa 18 i više postajete nepodobni za upravljanje motornim vozilom.
Osim promena koje se odnose na kaznene mere, značajano pooštravanje mera bezbednosti odnosi se na decu i pešake, odnosno ograničenja brzine.
Svi prekršaji u saobraćaju biće mnogo strožije kažnjavani u slučajevima kada se ugrožava bezbednost dece. Na primer, ako u svom vozilu imate dete do 12 godina starosti i prekoračite brzinu, a za prekoračenje je predviđena kazna od 5 do 25 hiljada dinara, vi nećete biti kažnjeni s pet, već s minimum 10 hiljada dinara, a biće vam zabranjeno i upravljanje vozilom 12 meseci i o tome će biti obavešten Centar za socijalni rad.
|