Poslao: 09 Feb 2010 20:37
|
offline
- FAMAS
- Legendarni građanin
- Pridružio: 10 Avg 2007
- Poruke: 5475
- Gde živiš: Strawberry Field
|
U temi o Mazdi RX-7 smo se dotakli teme o Wankel (rotacionom) motoru i o tome koliko je on bolji/lošiji od klasičnog. Ja sam nešto čitao o tom motoru pa sam rešio da napišem jedan tekst kako bi i drugi saznali nešto više o ovom, ne tako popularnom motoru. Prvo da se upoznamo sa tvorcem ovog motora. Idejni tvorac ovog motora je Feliks Wankel, koji nikada nije uspeo da stekne diplomu inženjera, niti da dobije vozačku dozvolu ali je ipak uspeo da bude među najpoznatijim konstruktorima iz sveta automobilizma. Sredinom dvadesetog veka, Feliks Wankel je konstruisao rotacioni SUS motor, kasnije nazvan po njemu Wankel-ov motor. Ovaj inženjer je imao ideju da umesto klasičnog klipa napravi komoru u obliku broja 8, unutar koje rotor u obliku trougla. Ovaj projekat je Feliks Wankel realizovao u saradnji sa NSU-om (danas Audi).Prvi model sa ovim motorom koji je izašao u serijsku proizvodnju je bio NSU Spyder Wankel davne 1963. godine a četiri godine kasnije se pojavila Mazda Cosmo 110 Sport. NSU je iste godine na tržiste izbacio model NSU RO 80. Kasnije su i druge firme uvele u proizvodnju ovaj motor sa manje ili više uspeha. Zbog povećane potrošnje popularnost ovog modela je polako opadala, dok je tokom naftne krize 70-tih godina udeo na tržištu najviše smanjen. Mnoge fabrike su nakon toga odustale od proizvodnje modela sa ovim motorom, tako da danas jedino Mazda pravi automobile sa Wankel motorom. Jedan od najpopularnijih modela je RX-7, koji se pravio od 1978-2002. godine i proizvedeno je preko 800.000 primeraka. Danas se njegov naslednik RX-8 proizvodi kao jedini model sa ovim motorom.
Konstrukcija motora
Ovaj motor je četvorotaktni motor ali se bitno razlikuje od klasičnog motora sa unutrašnjim sagorevanjem. Kod klasičnog motora se klipovi pomeraju gore-dole dok kod Wankel motora postoji samo rotor koji se okreće unutar statora (bloka motora). U zavisnosti od veličine i snage motora, može se nalaziti jedan ili više rotora. U središnjem delu rotora naleže točak sa zupcima koji pri okretanju zahvata drugi točak koji naleže na radilicu.
Kako funkcioniše
Bočne strane rotora obrazuju tri praznine čija se zapremina menja u zavisnosti od položaja rotora. U ovaj motor se smeša vazduha i goriva ubacuje putem usisne grane. Okretanjem rotora se smeša sabija. Dve svećice bacaju varnicu i pale smešu i rotor se potiskuje nadole. Za razliku od klasičnog motora, ciklus se kod Wankel motora kompletira jednim punim okretajem rotora.
U vožnji
Razlike u vožnji u odnosu na klasične motore nema. Može se primetiti da se motor čuje drugačije i da radi na većem broju obrtaja u odnosu na klasične. Svoje sportske performanse je potvrdio pobedon na čuvenoj trci ’’24 časa Le Mana’’.
|
|
|
Registruj se da bi učestvovao u diskusiji. Registrovanim korisnicima se NE prikazuju reklame unutar poruka.
|
|
Poslao: 09 Feb 2010 20:54
|
offline
- zeljko f
- Legendarni građanin
- Pridružio: 20 Jul 2008
- Poruke: 4682
|
Ovo sam vec pomenuo u jednoj temi, ali da pomenem i ovde, jer ovo je pravo mesto za tu informaciju.Mazda je prosle godine objavila da radi na novom projektu Wankel motora koji ce imati „twin spark“ tehnologiju i direktno ubrizgavanje goriva.
|
|
|
|
Poslao: 09 Feb 2010 20:59
|
offline
- FAMAS
- Legendarni građanin
- Pridružio: 10 Avg 2007
- Poruke: 5475
- Gde živiš: Strawberry Field
|
Unapredjuju ''Renesis'' motor. To je inace do sad najsavremeniji tip Wankel motora.
|
|
|
|
Poslao: 09 Feb 2010 21:24
|
offline
- zeljko f
- Legendarni građanin
- Pridružio: 20 Jul 2008
- Poruke: 4682
|
Pa dobro Renesis je u RX-8, to je normalan sled dogadjaja.Negde sam naleteo da se povecava zapremina kucista motora, sto znaci da ce se povecati i kubikaza.Samo sto taj motor nece skoro biti u serijskoj proizvodnji.
|
|
|
|
Poslao: 09 Feb 2010 23:54
|
offline
- Ričard
- Lavlje srce
- Supermoderator
- Zver!
- Electro maintenance engineer
- Pridružio: 28 Nov 2006
- Poruke: 13745
- Gde živiš: Vršac
|
http://www.mycity.rs/Zanimljivi-sajtovi/Kako-radi-motor.html
http://www.animatedengines.com/wankel.shtml
Wankel motror i nije da bas nije toliko popularan. Pored mazde i rusi ga ugradjuju u neke svoje modele.
Brat mi je dugo vremena radio u jednoj radionici u kanadi. Ordzavao je neku mazdu sa wankel motorom poboljsanu za 1/4 mile trke. Sam motor je kao rodjen za budzenje, jer bukvalno nema ogranicenja za broj obrtaja. Po njegovim recima, mana wankel motora su delovi koji dihtuju izmedju klipa i cilindra (ono sto bi kod klasicnog motora blie karike), medjutim zamena je jeftina i brza. Problem kod ovog automobila je bila i lamelasta spojnica (keramicka), sto i nije cudo jer je auto isao na trku. Ima tu jos toga, ako ga nahvatam zamolicu ga da napise jos neku rec Sve ovo se odnosi na trkacku mazdu, dok su kod gradskih verizja ti problemi smanjeni. Kod mene u gradu se vozi jedna RX.
Jedno poredjenje, nije bas vezano za SUS motore, ali shvatice se poenta. Namie radi se o kompresorima za sabijanje vazduha.
Za 10,000 radih sati wankel kompresor se jednom servisira, vijcani ima pet malih servisa i dva velika, klipni kompresri se sada retko proizvode, ali mi u firmi imamo neki prastari cije odrzavanje kosata ko sam djavo i skroz je ne rentabilan. Takodje wankel kompresor stvara najmanje buke.
|
|
|
|
Poslao: 10 Feb 2010 00:04
|
offline
- FAMAS
- Legendarni građanin
- Pridružio: 10 Avg 2007
- Poruke: 5475
- Gde živiš: Strawberry Field
|
Wankel motor ima odlicnu iskoriscenost i iz male kubikaze izvadi dosta konja. Mana mu je sto trosi ko blesav. Zbog toga i nije popularan. Ovaj motor je takodje ugradjivan u mnoge modele motorcikala.
|
|
|
|
Poslao: 10 Feb 2010 09:23
|
offline
- Sirius
- Moderator foruma
- Sad radim sve ono što pre nisam stizao.
- Pridružio: 17 Maj 2006
- Poruke: 18580
- Gde živiš: I ja se pitam...
|
Jedno pitanje koje nije ni malo stručno, ali eto, možda ima neku svrhu: da li je nekad neko od vas (nas) video uživo taj motor ili bilo koje vozilo? Moj komšija je imao godinama taj RO-80 i uvek smo ga nekako čudno gledali, ali nikad mi nije palo na pamet da pogledam ispod haube. Koliko je to ''čudo''? Šta radi mehaničar kad mu takva zverka dođe na popravku i koliko često (ili češće) dolazi kod ''doktora''? Kako vibracije utiču na ostalu strukturu vozila - trap, karoseriju ,itd? Jasno mi je da ga praksa nije prihvatila, pa ipak - 800.000 primeraka jednog modela nije mala stvar...
|
|
|
|
Poslao: 10 Feb 2010 09:38
|
offline
- Pridružio: 20 Maj 2007
- Poruke: 3404
|
Ja gledam dosta često mazdu RX8, ali nisam imao prilike da zavirim pod haubom.
|
|
|
|
Poslao: 10 Feb 2010 09:51
|
offline
- zeljko f
- Legendarni građanin
- Pridružio: 20 Jul 2008
- Poruke: 4682
|
Ja sam imao prilike da vozim mazdu RX5, sa wankel motorom.Za nekoga ko se ne razume bas u vozila, to sto vidi ispod haube ne predstavlja mu nikakvu razliku ili novinu.Sto se tice vibracija, sasvim se normalno ponasa, znaci nikakvih vibracija.Ima malo drugaciju zvuk, ali ova je imala remuse (auspuh koji omogucava direktan protok gasova), samim tim je bila malo glasnija, pa se razlika u zvuku i nije primecivala.A posto sam ja tu mazdu poprilicno davno imao prilike da vozim, majstori su je bledo gledali.I obicno je isla kod majstora da bi videli kako to cudo izgleda, a ne da bi je popravili.E, a posto je taj auto vozio jedan moj drug koji tesko da zna i normalno da vozi, a da ti ne pricam za nesto vise.Taj je auto isao dok je isao, i samo je odjednom stao, znaci nije imalo nekih simptoma da je pri kraju.Do zadnjeg trenutka je isao kao raketa, i jednog dana je samo stao.A stao je zbog nebrige vozaca.Sto se tice majstora danas, situacija je drugacija.Stigli su neki mladji majstori koje interesuje sve, a ne samo Zastava.Na slici ispod je motor u mazdi RX7.
|
|
|
|
Poslao: 10 Feb 2010 10:16
|
offline
- FAMAS
- Legendarni građanin
- Pridružio: 10 Avg 2007
- Poruke: 5475
- Gde živiš: Strawberry Field
|
Wankel motor ima jako niske vibracije, pa mu i zvuk vise lici na zvuk motorcikla neko na zvuk motora automobila.
|
|
|
|