Gde rade najsrećniji ljudi na svetu
(Preuzeto iz Politike 15.03.2007.)
Silicijumska dolina ima novog heroja: zaposleni u kompaniji Gugl više ni ne žele da idu kući
Kad god se Lari Pejdž ili Sergej Brin maše za novčanik, ono što potroše vrati im se višestruko. I to ne samo kada investiraju u opšta i uvek isplativa mesta kao što su razvoj programa ili obrazovanje zaposlenih. Ne. Osnivači Gugla u stanju su da zarade i kada novac troše na novi bazen za svoje saradnike, zarozane inženjere, hard-kor cvikeraše i ostale hibride koji su hladni kao špricer dok prave milione – jer znaju da svako od njih može istog momenta da kupi najnoviji sportski automobil. Samo ako to poželi. Uz to, svi do jednog sebe vide kao najzanimljivije ljude na planeti.
Neoborivi argument u prilog tezi da ništa ne uspeva kao uspeh jeste i naprasno širenje Gugl kulture diljem planete poslednjih meseci: kompanija Gugl proglašena je za najpoželjnijeg poslodavca i nalazi se na prvom mestu liste prestižnog magazina „Fortune”.
Ako nekoga zapitate šta tačno radi, nikada nećete dobiti odgovor da „prodaje oglasni prostor”, ili „piše kod”. Nipošto, reći će vam da su „na zadatku organizovanja svetskih informacija tako da budu univerzalno dostupne i korisne”. Vrcavo, zar ne? Što bi rekli teoretičari nove tržišne osećajnosti – pa to je fanki!
Kako se dogodilo da raditi za Gugl znači živeti za Gugl? Na sreću onih koji talenat, sposobnosti i vreme ulažu u posao vezan za najvećeg svetskog pretraživača (i šta još), raditi za Gugl znači i živeti – unutar njega, u kampusu gde su okupljeni najveći svetski mozgovi. Prebivalište najbolje plaćenih svetskih cvikeraša nosi romantičan naziv „Prizor sa planine”, i sadrži terene za odbojku na pesku, fudbal, igraonicu sa najboljim video igricama, sale za stoni tenis, zid za fri klajmbing, a dva puta nedeljno se parking isprazni radi ad hok partije hokeja. Kao što stoji u osnivačkoj povelji koju su Pejdž i Brin dostavili svojim akcionarima, „Gugl nije konvencionalni biznis. I nemamo nameru da to postane”!
Zaposlenima u kompaniji Gugl ponekad je teško da napuste svoja udobna radna mesta, što najbolje opravdava sav novac utrošen na njihovu udobnost: veruje se da nijedan zaposleni ne sme od snek bara da bude udaljen više od 150 koraka. U „Guglpleksu” možete i da se ošišate, a ako želite da preporučite prijatelja da radi za Gugl, dobijate nagradu od 2.000 dolara! Ravnoteža posla i života ovde je dovedena na novi nivo: dok rade, zaposleni mogu da operu veš, a „Guglpleks” ima i vrtić za decu, tu su kuglana i fitnes klub, spa centar, servis za automobile, ali i pet lekara za zaposlene...
U čemu je tajna uspeha?
Lari Pejdž i Sergej Brin su 1995. godine u sobi kampusa Stanford univerziteta kreirali pretraživač koji je u roku od pet godina pod svoje stavio više od 100 miliona internet pretraga dnevno, što je tokom prve dekade osnivače učinilo – multimilionerima.
– Gugl ima jednostavnu viziju, a to je da bude savršen pretraživač, ili, kao što kaže Pejdž, „pretraživač koji tačno razume šta hoćete i daje vam baš ono što želite”! Sa više od 80 miliona korisnika i pretragom kroz 80 biliona stranica na mreži, Gugl je najveći svetski pretraživač. Ono što vam udžbenici neće reći u poglavljima o teoriji komunikacije, i ono što će se neke oglasne agencije ipak usuditi da priznaju jeste da – marketing danas počinje sa Guglom. Potrošači su preuzeli kontrolu, na njima je inicijativa za poslovanje, njihova moć se sve više učvršćuje. Ovaj biznis je sasvim okrenut ka potrošačima i to time što Gugl omogućava oglašivačima da na vrlo sofisticiran i efikasan način dođu do kupaca – kaže Piter Fisk, svetski poznat marketing guru koji je skoro gostovao i u našem Centru „Sava”.
Na mreži, demokratija funkcioniše: Gugl i postoji zato što se oslanja na slobodnu volju miliona individua koji posećuju sajtove da odrede gde je sadržaj najvredniji pažnje.
Nema ovde zloupotrebe: Gugl zna šta vas zanima, i to vam isporučuje. Mesto na listi rezultata ne može da se kupi. Korisnici nemaju dilemu oko oglasa i rezultata pretrage – iznad oglasa lepo piše da je reč o plaćenom oglasu. A parametri su takvi da usluge možete da oglasite tako da „naciljate” specifične grupe potrošača, one koje su vama bitne – sami kreirate ko je to.
Gugl je biznis. Dobit stiže od toga što svoju tehnologiju pretrage nude kompanijama, kao i iz prodaje oglasnog prostora. Firme iz Silicijumske doline preuzele su primat nad medijskim carstvom.
Jelena Jovanović
|