offline
- L A Z A R
- Ugledni građanin
- Pridružio: 21 Avg 2007
- Poruke: 365
- Gde živiš: Gde cveta limun zut
|
Toyota Land Cruiser V8
Land Cruiser 100 napustio je proizvodne pogone, ali ne i pozornicu nepristupačnih terena. Njegov naslednik, kratko ”kršten” sa V8 nema neki pomodni naziv, kao što i dolikuje nekrunisanom "Kralju" svih puteva. Može li on opravdati svoju ”plavu” off-road krv?
Oznaka V8 ima vrlo jednostavno simbolično značenje. Pred nama je osma generacija modela Land Cruiser 100, jednog od najboljih vladara nepristupačnih terena i svih mogućih ratišta širom planete. U filozofiji njegovog nastanka, na ovom terencu malo šta je menjano za gotovo čitavih šezdeset godina od kada se prvi put pojavio na tržištu, ali i u tehnici i mehanici.
Ipak, nova vremena donose nove navike i potrebe. Ratišta se smanjuju, asfalt osvaja i najzabačenija sela, zimske službe rade sve bolje, a zakoni masovne produkcije automobila uništavaju sve pred sobom sa manjom serijom od milion primeraka. Dakle, nije više dovoljno biti samo grubijan već i uglađen i fin.
Prilagođavanje ovim zahtevima nije zaobišlo čak i ovako robusne naprave poput tradicionalno beskompromisnog Land Cruisera 100.
Snaga, izdržljivost i pouzdanost
Šta sve ima i ume, novi V8, otkrivali smo čitava tri dana na asfaltnim, kamenim i veoma džombastim zemljanim putevima jednog od kanarskih ostrva Fuertaventura, gde nam je kao prvoj grupi novinara prezentovana sva moć ovog ”Kralja”. Na licima menadžerskog vrha terenskog programa Toyote, zapažam uzbuđenje. Svetska promocija i prve grupe specijalizovanih novinara donose presudu svakom modelu, pa i Land Cruiseru.
Tri su ključne reči koje Sadayoshi Koyaria, glavni inženjer Land Cruisera V8 pokušava da ubaci u naše lap-top beležnice: snaga, izdržljivost i pouzdanost. I to bez obzira na to da li se radi o potpuno novom V8 dizel ili V8 benzinskom motoru.
Ipak, malo ko iskusniji obraća pažnju na ove dobro poznate priče. Kroz našu redakciju protutnjalo je mnogo raznih hvaljenih, izdržljivih i manje ili više izistinskih terenaca. Svaki proizvođač tvrdi da je baš njegov terenac - bingo dobitak za off-road. Od 100.000 Land Cruisera V8, koji će biti proizvedeni tokom 2008. godine, zanimalo me je da li su u Toyoti pravili istraživanje koji je to procenat njihovih korisnika koji će zapravo ikada sići sa asfalta ovim terencem?! Na to pitanje je gospodin Koyari ustvrdio da oko 80% vlasnika Land Cruisera u Australiji(!) i nešto manji procenat na Bliskom istoku se stalno vozi ”džombama”.
Nama ostaje da im verujemo na reč, da konstatujemo da je to, ipak, daleko od evropskog manira korišćenja moćnih terenaca ispred omiljenog kafića, ali i da su u Toyoti među prvima prepoznali tržište Rusije, kao najvažnije u Evropi. Nije ni čudno, jer je u bratskoj Rusiji prodato više Toyota nego u celoj Evropi zajedno, a u Evropi se potražnja za terencima u poslednjih 5 godina udvostručila, i to naročito sa dizel motorima. Osim u Rusiji. Izgleda da je mnogo hladna ta ruska zima, a i goriva imaju napretek, tako da su tamo benzinci daleko popularniji. Zato ne iznenađuje što je prezentacija ovog automobila obavljena baš na Salonu u St. Peterburgu krajem 2007. godine.
Enterijer radan i paradan
Land Cruiser V8 na ”prvo sedenje” jeste ono što se očekuje. Jasna i logična komandna tabla bez suvišnih komandi i dugmića, sa spontanim i brzim prilagođavanjem u kokpitu.
Sedište je udobno iako ostaje nejasno zbog čega Toyota godinama insistira na (baš) kratkom sedalnom delu. Možda je problem i u nama. Niko nam nije kriv što smo mi ”balkanski brđani” nešto krupniji od Japanaca.
Inače, za unutrašnjost i enterijer Land Cruisera slobodno se može reći i da je radan i da je paradan. Svojim dizajnom, ali još više funkcijama prilagođava se baš svakom, bez obzira na vozačke sposobnosti i želje. Sedišta su presvučena udobnom, mada čvrstom kožom. Upravljač, takođe. Plastika enterijera je čvrsta, a ipak pitoma i prijatna na dodir i pogled.
Izgleda da je baš u toj činjenici simbioze grubosti i finoće, Land Cruiser pronašao put do modernog kupca uprkos svojim ubedljivim dimenzijama i tehnički sofisticiranim ”pomagačima”.
Na domaćem terenu
Ambijent tvrdih, ali prašnjavih zemljanih puteva, peščanih i blatnjavih plaža, okruženih Atlantskim okeanom, je više nego zanimljiv za oko, ali i kao podloga za zahtevnu tehničku vožnju. Ovde je očigledno Land Cruiser na ”domaćem” terenu. Vojni putevi Fuertaventure nisu blagonakloni prema finim drumskim automobilima, osim ako nemaju blokadu diferencijala, ili izbor 4Lo, koje smo uključili pre silaska na plažu ”Playa Garcey” na zapadnoj obali ostrva gde se nasukao luksuzni lajner ”SS America”, čiji se ostaci i danas vide kako se opiru neumornom dejstvovanju okeana.
Vozilo bez problema savlađuje sve zadatke, obezbeđujući pri tom udobnost koju i očekujemo za sve pare - 78.800 evra sa sedam sedišta, carinom i porezom. Da dodam i za sav benzin koji možemo da sipamo u rezervoar zapremine 85 litara. Vozili smo ga oko 200 km po delimično razvaljenim putevima, najvećim delom u sekvencijalnom modu u prvoj ili drugoj brzini. U ovom režimu vožnje za njega nema prepreka, uz povećanu koncentraciju vozača i ne malu potrošnju koja je u okviru prosečnih 25 litara potrošenog benzina na stotinak off-road kilometara.
To samo na prvi pogled deluje zastrašujuće, što zapravo i nije mnogo ako se uzme u obzir neproverena masa vozila od oko 2.500 kg (imam osećaj da je mnogo teži) i pogonski V8 VVT-i zapremine 4664 litra sa 212 kW, odnosno 288 KS pri 5400 obrtaja u minuti. Uz to, on pruža maksimalni obrtni moment od 445 Nm pri 3400 o/min.
U fabričkim podacima Toyota tvrdi da je prosečna potrošnja goriva smanjena za 12% u odnosu na prethodnika, u normalnim uslovima eksploatacije ona iznosi 14,4 litara. Na ovoj promociji to nismo proveravali, s obzirom da je akcenat prezentacije bio na terenskoj vožnji, nama inače dražoj i interesantnijoj.
Poslastica na 60%
Predmet našeg posebnog interesovanja bilo je ispitivanje nove funkcije Crawl Control, koja je dostupna samo kupcima benzinske verzije Land Cruisera. Ukratko, njegovom aktivacijom i izborom neke od tri brzine 1, 3 ili 5 km/h načinju se neki od zakona fizike iz osnovne škole. Provereno!
Programom je bilo predviđeno da demonstraciju Crawl Controla obave samo profesionalni vozači Toyote, na posebno odabranom poligonu, sa blokiranim zadnjim diferencijalom, odabranim 4Lo, brzinom od 1 km/h, u nagibu od otprilike 60%. Ovakva priča na licu mesta, ljubitelje tehnički zahtevne vožnje može da odvede samo u ozbiljno iskušenje i da se završi pitanjem: ”A ja?”
Kratko ubeđivanje, i volan je bio moj, ”profesionalac” na suvozačkom mestu, a stopala kulturno ispod sedišta - ni na gasu ni na kočnici. I Land Cruiser puzi (engl. crawl - puziti) sam. Prvo kvrgava nizbrdica, pa odmah posle džombasta i prašnjava uzbrdica. Uživanje neopisivo, 8 cilindara, i sva sila elektronike dokazuju da uz ovakvu mašinu i malo hrabrog srca svako može da gospodari bilo kojim putem.
A to je i bio cilj kreiranja ovog samo na prvi pogled ”preteranog” vozila. Aplauz na kraju avanture...
Gutač asfalta
Iako programom promocije nije bila obuhvaćena posebna ”asfaltirana” tura, uspela sam da se na sat-dva izvučem iz savršeno organizovanog off-road karavana kako bih osetila ponudu Land Cruisera u manje-više standardnim uslovima vožnje.
Naravno, pre toga sam isključila blokade diferencijala i pogon dovela u stanje za brzu vožnju, što nije bio slučaj sa jednim kolegom, koji je krenuo mojim tragom i nakon 40 kilometara na užas celokupne tehničke podrške Toyote uspeo da ”skuva” ulje u diferencijalu i onesposobi celokupan pogon.
Ovim smo naučili najmanje dve stvari. Prva, nije sve za svakog! A druga, još niko, pa ni Toyota, nije napravila ”mašinu koja se ne može raskantati”. Istina, u ovom slučaju vozilo se samo ubacilo u tzv. ”sigurnosni mod” pa je, kako sam kasnije saznala, ipak nastavilo put nakon rashlađivanja diferencijala. A za nas je sva sreća da je u Land Cruiseru dovoljno mesta za 7 osoba, pa smo tako svi nastavili dalje jednim vozilom...
Osim osećaja da snažan motor i robusna, ali, ipak, kockasta karoserija neracionalno pomiče brda i doline, treba biti iskren i priznati: Land Cruiser se podjednako dobro i udobno vozi i na kvalitetnom asfaltu. Zvučna izolacija kabine je (gle čuda kada je Toyota u pitanju) konačno dovedena u rang sa konkurencijom. Šum vetra više ne oduzima glas kvalitetnom CD sistemu, a ni ne oseća se svaka sitnica ispod točkova. Menjač u automatskom modu skladno sarađuje sa pogonskim agregatom, a u sekvencijalnom vrlo aktivno učestvuje u dinamičnom osećaju vožnje kroz krivine.
O komforu putnika na svim sedištima ne treba trošiti reči, ako izuzmemo lagano ljuljanje karoserije i proklizavanje tela iz sedišta u krivini.
Sve u svemu na kraju ovog druženja, pre iscrpnog testa još u avionu prvo pišem zaključak - Land Cruiser V8 mi je veoma ”legao”. Možda je to i zato što volim grubijane u high-tech pakovanju!
http://www.b92.net/automobili/vozili_smo.php?nav_id=279201
Dopuna: 05 Jan 2008 0:39
|