Pojmovi razvoja i socijalizacije su srodni pojmovi.
Socijalizacija oznacava takodje kontinuirano menjanje ponasanja, ali pri kome se naglasava delovanje socijalnih faktora.
Formiranje licnosti ostvaruje se uvek pod uticajem socijalnih faktora.
Socijalizacijom se sticu za drustveni zivot vazne osobine. Ali to ne znaci da se socijalizacija ogranicava samo na sticanje pozitivnih i za drustvo korisnih osobina. Njome se mogu obrazovati i negativne osobine - netrpeljivost, agresivnost, gramzivost itd.
Socijalizacija se ostvaruje socijalnim ucenjem.
Činioci socijalizacije
- Porodica (E to je ono što ja uvek govorim, sve počinje od kućnog vaspitanja)
- Škola
- Vršnjaci
- Društvene organizacije
- Masovni mediji [Štampa, Filmovi, TV, Radio]
Porodica
Najveci znacaj za formiranje licnosti pripisuje se porodici, a posebno odnosima roditelja prema detetu.
Uslovi porodicnog zivota u prvim godinama detinjstva, shvatanje je mnogih strucnjaka, narocito su vazni za to kakva ce se licnost formirati i kakva ce ona biti u toku citavog zivota.
Frojd je rekao:
"Dete je otac coveka"
Time je on hteo da kaze da licnost odraslog coveka vise od svega odredjuje njegovo rano detinjstvo. Ali, porodicni uslovi ostaju vazan faktor socijalizacije tokom celog detinjstva, ali i u adolescenciji.
Za razvitak licnosti je pre svega vazno da dete ima osecaj sigurnosti, da oseca da se roditelji o njemu brinu i da ga vole, on jednostavno mora da oseti tu sigurnost..
Nedovoljna briga ili nepostojanje ljubavi za dete i krut autoritaran odnos prvenstveni su uzroci javljanja drustveno nepozeljnih osobina kao sto su agresivnost, neprijateljski stav prema okolini ili povlacenja u sebe i pasivnost. (E kad bi svi roditelji ovo znali, ne bi bilo u svetu ovoliko problema koliko ima)
Kad god vidim da je neko tako agresivan i ima u sebi taj neki bes i taj bes istresa na neduznima, odmah prepoznam takve, procitam ih kao bukvar, i priupitam ih:
"Sta su ti roditelji uradili? Zlostavljali te, napustili te kad si bio klinac, preminuli ti kad si bio klinac? Pa se zato tako ponasas? Tako je ocigledno..."
Skola
Skola sistematski i organizovano, koristeci i strucna znanja o procesu socijalizacije, tokom mnogo godina utice na sirok krug svojstava i ponasanja pojedinca i na razvoj njegove licnosti.
Ona je glavni cinilac u sticanju znanja i vestina, glavni faktor obrazovanja, a istovremeno i vazna ustanova vaspitanja i formiranja stavova, vednosti i normi.
U skoli se stvaraju uslovi za integraciju u drustveni zivot i ona znacajno deluje na razvoj licnosti pojedinca.
Vršnjaci
Veliki broj autora istice da vršnjaci imaju u detinjstvu i mladalackom dobu znacajan uticaj na formiranje mnogih osobina licnosti.
Drugovanje predstavlja veoma vazno sredstvo socijalizacije pojedinca.
Drustvene Organizacije
U svakom drustvu postoji veliki broj drustvenih organizacija. Sve su one osnovane radi ostvarivanja odredjenih ciljeva i zalazu se se za odredjena shvatanja i stavove.
Politicke stranke i crkvene organizacije imaju izgradjen ceo vrednosni sistem koji nastoje da usvoji i da ga se pridrzava sto siri krug stanovnistva.
Pokret gorana razvijaljubav i brigu za prirodu, Crveni krst se angazuje za pomaganje drugima...
Profesionalna udruzenja ili sportske organizacije uticu na usvajanje odredjenih stavova i razvijanje odredjenih interesovanja, a time i na socijalizaciju.
Masovni mediji
Masovni mediji, ili sredstva masovnih komunikacija, uticu ne samo na ocene i gledanja pojava i kojima se informisu, nego su i vazan cinilac socijalizacije i razvoja licnosti.
Njihovo dejstvo je znatnoiz vise razloga:
Prvo, sto dopiru do velikog broja osoba, sto su stvarno masovna sredstva; drugo, sto raznovrsnoscu svoga sadrzaja uticu na razne i mnoge oblasti ponasanja; trece, sto smo im izlozeni svakodnevno i mnog ovremena u toku dana(drugim recima nezibezni su jel)
Postoji vise vrsta masovnih medija:
1) Štampa
2) Film
3) Radio
4) Televizija (Danas, nesumnjivo najuticajnije sredstvo[uz racunare jel])
To bi bilo to, pa do sledeceg clanka.
|