offline
- Momcilo
- Legendarni građanin
- Pridružio: 26 Feb 2004
- Poruke: 2510
|
Rešili ste da prodate automobil, ali ne želite baš da ga poklonite, prijatelji nisu zainteresovani za vaš auto, a dileri novih i polovnih kola vam nude isuviše malo novca za vašeg "lepotana". Šta onda prvo učiniti?
Izrada oglasa
Prvi korak je naravno i najvažniji, a to je – izrada oglasa. On mora biti kratak, jasan i sa svim potrebnim podacima. Nemojte pisati "romane", već samo ono najvažnije, a tu pre svega mislim na sledeće:
• Obavezno stavite kada je automobil prvi put registrovan
• Zatim, proverite koji tačno model posedujete, i koje su mu tačno oznake, jer nije isto da li vaš četvorotočkaš ima opremu GL ili GLS.
• Navedite važniju opremu koju auto ima, na primer: ABS, klima uređaj, alu felne, CD plejer, servo upravljač, vazdušne jastuke.
• Obavezno kratko opišite stanje karoserije i motora.
• Ukoliko imate servisnu knjižicu, obavezno to i napomenite, a pripremite eventualno i račune od svih ozbiljnijih intervencija na automobilu.
• Potrebno je da navedete i koja je trenutna pređena kilometraža, kao i boju vozila.
• Nije zgoreg navesti i da ste prvi ili drugi vlasnik, posebno ako je vaš auto u odmaklim godinama.
• Navedite i do kad je auto registrovan, i obavezno istaknite da ste vlasnik vozila, ukoliko je to zaista tako.
• Na kraju, stavite realnu cenu, i naravno vaš kontakt telefon.
• Savetujem vam da ne štedite za oglas, i da platite i za fotografiju, a ne samo za tekst.
• Obavezno iskoristite blagodeti interneta, a na većini sajtova možete ostaviti čak besplatno i nekoliko slika vašeg ljubimca.
Procena vrednosti
Verovatno ste često imali prilike da čujete od vaših komšija ili rodbine, kako pokušavaju da prodaju auto u odličnom stanju, kao i to, kako se niko ne javlja na njihov oglas. Nemojte se zbog takvih tvrdnji, koje su vrlo verovatno istinite, obeshrabriti, jer za ovaj problem postoji objašnjenje i rešenje. Na prvom mestu, ljudi u samom startu naprave najveću grešku prilikom oglašavanja, i u želji da izvuku što više novca za svoj automobil stave preveliku cenu. Jednostavno, ukoliko je prosečna cena vašeg modela na tržištu manja od tražene sume, neće vas niko zvati. Svakako, vi možete misliti da je baš vaš auto najbolji, i da ostali prodavci nisu svom ljubimcu redovno menjali ulje poput vas, ali i da ste u proteklim godinama za održavanje istog potrošili pravo malo bogatstvo. Međutim morate biti realni, i najbolje je da pre određivanja cene posetite neke auto pijace, na kojima su po pravilu cene malo naduvane, ali i prodavce koji sličan automobil već oglašavaju. Tako ćete imati realnu sliku o stanju na trištu polovnjaka, ali uvek imajte u vidu da su prodajne cene uvek primetno niže od traženih iznosa. Ukoliko vaš automobil ima bolju, specifičnu opremu od sličnih modela koji se nude, to će vam eventualno pomoći da ga brže prodate, ali zbog toga nećete moći da dobijete i više novca. To što ste vi recimo potrošili 500 evra na vrhunske zvučnike i kvalitetan CD plejer, neće ubediti eventualnog kupca da on treba da refinansira vaš hir, da imate kvalitetan zvuk u putničkom prostoru. Imajte u vidu da pomenuti CD plejer više nije nov, a to bi se isto moglo reći na primer i za alu felne.
Imajte takođe u vidu da ukoliko vaš model nema neku bitniju opremu, koju ostali automobili u klasi imaju, onda morate odrediti znatno nižu početnu cenu za svoj auto. Recimo, nedostatak klima uređaja može sniziti cenu i za 1.000 evra, ali i neispravnost istog takođe može poprilično oboriti vrednost vašeg vozila.
Malo ulaganja – brža prodaja
Ponekad je mnogo bolje uložiti malo truda, vremena i novca u svog ljubimca, kako biste ga brže i bolje prodali. Mnogo efektniji utisak na potencijalnog kupca ostavlja opran, čist auto, zato nemojte cicijašiti i odvezite ga u dobru perionicu. Uvek je bolje platiti kompletno čišćenje, spolja i iznutra, jer zapušten, prljav i prašnjav automobil odbija veliku većinu kupaca, a vi kao prodavac dobijate etiketu na kojoj piše – nemaran vlasnik. Kada se kod kupca pojavi i najmanja sumnja da niste redovno održavali auto, računajte da od prodaje nema ništa, osim ako značajno ne spustite cenu. Zatim, voskiranje automobila nije skupo, a može jednim delom povratiti stari sjaj automobilu, čak treba pristupiti i poliranju (koje doduše tanji lak), ukoliko boja nema potreban sjaj. Za malo novca možete kupiti preparate za održavanje kokpita ili pneumatika, a postoje i sprejevi koji otklanjaju fleke, ili vraćaju sjaj alu felnama. Ukoliko imate razbijen far ili recimo retrovizor, potražite iste na nekom otpadu, može se desiti da ovaj problem rešite vrlo jeftino, a ne da se potencijalni kupac zakači za naprsli far, kao pijanac plota, i obori vam cenu za 200-300 evra dok kažete piksla. Male ogrebotine na branicima se takođe mogu delimično sanirati specijalnim sredstvima, a neprijatne vibracije na upravljaču je vrlo često moguće otkloniti centriranjem trapa i balansiranjem pneumatika. Ukoliko agregat nije baš u najboljem stanju, mudro je pre prodaje zameniti ulje, i koliko toliko obrisati motor. Mada, ipak se nemojte odlučiti na pranje istog, jer će kupci odmah pomisliti da vam motor troši mnogo ulja. Bolje je ostaviti stanje onakvo, kakvo jeste (ukoliko je relativno dobro) time ćete uštedeti i svoje vreme. Potrudite se da ispraznite pepeljare, i da obavezno uklonite smrad duvana iz vozila, jer morate znati da nisu svi pušači, i da miris duvana nekima strašno smeta. Kupite jedan osveživač, ne košta mnogo, a ipak atmosferu može učiniti prijatnijom.
Šta raditi kad se kupac pojavi
Kada se zainteresovana stranka konačno pojavi, gledajte da mu, što je moguće kraće i iskrenije, odgovorite na pitanja, i nikada ne potcenjujte znanje kupca. Hvalite svoj auto umereno, nemojte preterivati sa hvalospevima tipa, moj automobil je bez mana, služi me kao švajcarski sat, prodajem ga samo jer moram, inače se se od njega ne bi rastao ni za kakve pare, itd. Time sami sebe diskvalifikujete, a i ponižavate potencijalnog kupca jer vređate njegevu inteligenciju. Ukoliko procenite da je kupac ozbiljan, i naravno, da ima vozačku dozvolu, ponudite mu sami probnu vožnju, ali tek kada prvo sednete na suvozačevo mesto. Saobraćajna dozvola neka uvek bude kod vas, jer se nikad ne zna. Prihvatite odlazak u servis, jer time dokazujete da ništa nekrijete. Pošto ste i sami svesni da prodajete polovan auto, koji svakako nije u idealnom stanju, bolje je da odmah malo spustite cenu, i time pokažete dobru volju. Ukoliko sa nivelacijom cene oklevate, kupac će odustati, ili će vam ponuditi znatno nižu cenu kada se dobro upozna sa svim manama vozila. Preprodavce ćete mnogo teško prevariti, a upravo se oni najčešće pojavljuju kao ozbiljni kupci. Odredite svakako i sumu ispod koje nećete ići (osim ukoliko ste u dugovima do guše), i gledajte da automobil prodate pre nego što mu istekne registracija, jer vam to može osetno oboriti cenu.
Ukoliko imate servisnu knjižicu, i održavate auto u ovlašćenom servisu, to obavezno navedite, jer će vam upravo to prodati auto u ekspresnom roku. Ipak, ako ste za 50 evra kupili lažnu servisnu knjižicu, pokazaće se da su u laži "noge zaista kratke" već prvom posetom servisu, jer je preko kompjutera lako utvrditi da li je kilometraža štimovana ili ne. Nemojte misliti da prevareni kupac nema prava da vas tuži, jer po postojećem zakonu na to itekako ima prava, recimo ako mu prodate auto za koji tvrdite da je prešao 200.000 km, a ovlašćeni servis potvrdi da bi na brojčaniku morao da ima preko 400.000 km.
Prenosu vlasništva nad vozilom pristupite tek kada se uverite da kupac ima traženi iznos, a novac obavezno proveriti u banci ili obližnjoj menjačnici u koje imate poverenje. Na kraju, evo jednog saveta i za kupce. Prvo proverite ličnu kartu prodavca i uporedite je sa onim što piše u njegovoj saobraćajnoj dozvoli. Ne nasedajte na priče prodavca, tipa - ja imam ovlašćenje, i pravi vlasnik vozila je u komšiluku, jer šta možete očekivati od prodavca koji nije mogao da priušti plaćanje prenosa, koje je sada simbolično. Dakle kupujte auto uvek samo od vlasnika, i samo njemu dajte novac pre nego što ste sve papire proverili bar dva puta. Mutne tipove, prepustite onima koji vole da se kockaju sa svojim novcem, i naravno sa "momcima u plavom", sasvim sve jedno. I svakako, zapamitite da je polovan auto – polovan automobil, koji će u narednom periodu tražiti mnogo pažnje, a neka vam ovo posluži kao još jedan argument u cilju obaranje cene, jer danas jeste prodavac, a sutra ste već kupac. Ukoliko sumnjate u ispravnost papira, možete posetiti i policiju, jer vam za to ne treba mnogo vremena, a verujte mi na reč, kasnije ćete mnogo mirnije i bolje spavati. Znajte da se ovlašćenja vrlo lako falsifikuju, i prilikom kupovine bolje je da pored sebe imate prijatelja, poznanika, koji vam kasnije može u eventualom sudskom postupku poslužiti i kao svedok.
Preuzeto sa http://www.automarket.rs/mozaik/kako_da_prodate_auto.asp
Piše: Aleksandar Todorović
|