offline
- Srki94
- Mod u pemziji
- Pridružio: 14 Feb 2008
- Poruke: 12402
|
Evo od mene jednog tutorijala za pocetnike u vb. Objasnicu osnove i jos nesto. Nemojte nista da dodajete dok ne zavrsim.
Da krenemo od pocetka:
Osnove VB-a
Uvod u programiranje
Pod programiranjem se podrazumeva proces koji se sastoji od pripreme, razrade i pisanja programa radi rešavanja problemea pomoću računara.
Proces programiranja se realizuje kroz:
- projektovanje
- pisanje programa
- testiranje programa
- pisanje dokumentacije o programu.
Programiranje podrazumeva kreiranje, pisanje, menjanje, testiranje programa.
Program je skup zahteva upućenih računaru , uz korišćenje nekog programskog jezika.
Program jeste sintaksna jedinica koja usklađuje pravila pojedinih programskih jezika koja je sastavljena od dekleracija i izjava , ili instrukcija potrebnih za rešavanje određenih
f- ja, zadataka ili problema.
Programski jezik je veštački jezik koji se koristi za predstavljanje programa.
Veštački jezik je jezik čija su pravila ranije jasno ustanovljena za njegovu upotrebu.
Algoritam je grafički niz potpuno definisanih pravila za rešavanje problema. Algoritam poseduje sledeća svojstva i karakteristike:
- determinisanost
- univerzalnost
- diskretnost
- invarijantnost
- određenost
- elastičnost
- rezultativnost.
Visual Basic koristi sledece simbole:
-Slova engleske azbuke: A,B...X,Y,Z.
-Cifre Dekadnog brojnog sistema: 0,1,2,3,4,5,6,7,8,9
-Simbole artimetickih operacija: + - * / \ >?
- Simbole relacija: < > <= >= <> >< =
- Simbole ligickih operacija: And, or, Xor, Not
- Specijalne simbole: ?; !; "; %; $
- Sluzbene (kljucne) reci : End, If, For, Next, Then, Else, Case...
OSNOVNI TIPOVI PODATAKA
U ovom delu cu objasniti osnovne tipove podataka i njihove duzine:
Byte = 1 byte - od 0 do 255
Integer = 2 bytes - od -32.768 do 32.767
Long = 4 bytes - od -2.147.483.648 do 2.147.483.648
Single = 4 bytes - od -3.402823E+38 do 1.401298E-45 za negativne vrednosti
i od 4.94065645841247E-324 do 1.79769313486232e+308 za pozitivne vrednosti
Double = 8bytes - od -1.79769313486232e+308 do -4.94065645841247E-324 za negativne vrednosti
i od 4.94065645841247E-324 do 1.79769313486232e+308 za pozitivne vrednosti
Curency = 8 bytes - od -922,337,203,685,477.5808 do 922,337,203,685,477.5807
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Promenljive
Veličine koje mogu da imaju vrednosti različitih konstanti nazivaju se promenljivim veličinama. Svaku promenljivu karakterišu tri svojstva: ime, oblast definisanosti i tekuća vrednost.
Definisanje imena promenljive
Prilikom definisanja imena promenljive u Visual Basic- u mora se voditi računa o sledećem:
- da ime promenljive počinje slovom
- da dužina imena promenljive može da bude najmanje jedan a najviše 255 znakova
- da ostali simboli imena promenljive mogu da budu slova, cifre i znak za podvlačenje
- ime promenljive ne sme da bude isto kao i neka službena reč Visual Basic-a.
Primer:
Dobro definisana promenljiva Lose definisana promenljiva
Moj_Pas Moj.Pas
OvajDan 1Dan
Srki_94 Ja&On
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
U VB ne koristimo iste matematicke znakove vec sledece:
Ovde je objasnjeno koji se znakovi koriste u VB:
Mnozenje u vb = * (Zvezdica)
Stepenovanje u vb = ^
Sabiranje u vb = +
Oduzimanje u vb = -
Vece, Manje = >; < a za jednako >= ; <= itd.
Pored ovog bi trebalo da znate da u vb postoje jos 2 nacina deljenja : 1. Celobrojno; 2. Deljenje sa ostatkom
1. Celobrojno deljenje
Za celobrojno deljenje koristimo znak "\"
Primer:
32 \ 6 = 5 (int)
2. Deljenje sa ostatkom
Za odredjivanje ostatka prilikom deljenja se koristi "Mod"
Primer:
32 Mod 6 = 2
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Uslovi : IF....Then, ....
Uslovi u vb su mnogo korisni, mozete da ih napisete na 3 nacina
1. Nacin: IF... Then ....
Primer 1. : IF Srki = True Then Label1.Visible = False
2. Nacin IF... Then
blok naredbi
End if
Primer 2.:
If Srki = True Then
Label1.Visible = False
Label2.Visible = True
End if
3. Nacin If... Then
Blok Naredbi
Else
Blok Naredbi
End if
Primer 3.:
If Srki.Visible = true then
Label1.visible = False
Label2.visible = True
Else
Label1.Visible = True
Label2.Visible = False
End if
--------------------------------------------------
Objasnjenje
1. Nacin
U ovom nacinu pisemo samo jednu liniju koda bez End If
2. Nacin
Primetite da u ovom nacinu na kraju stoji sluzbena rec End IF
End if koristite samo ako imate blok naredbi. Ovaj nacin je koristan
ako pod jednim uslovom zelite da ucinite vise promena.
Ovaj nacin je prakticniji od prvog zar nije lakse ovako nego pojedinacno da pisete kao u 1 primeru
3. Nacin
Primetite da u ovom nacinu stoji sluzbena rec Else.
Ona znaci Drugacije ili bolje receno ako uslov nije ispunjen onda
se desava to sto ste napisali ispod Else.
Ovaj nacin je takodje praktican kao i drugi nacin.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
I zasada jos ovo pa cu posle nastaviti:
Pravila deklarisanja promenljivih
Promenljivima se u Visual Basic-u dodeljuju podaci. Zato bi trebalo da se program Visual Basic- a obavesti o tome kakve će tekuće vrednosti promenljiva moći da dobija u programu. Dakle, treba deklarisati promenljive pre njihovog korišćenja dodeljujući im ime i tip podatka.
U jeziku Visual Basic postoji onoliko tipova promenljivih koliko ima tipova podatka. Postupak prijavljivanja vrste promenljive naziva se deklarisanje promenljive.
Dozvoljena su dva načina deklarisanja promenljive: eksplicitni i implicitni.
Eksplicitni način deklarisanja promenljive koristi službenu reč Dim. Ova naredba izgleda ovako:
Dim ImePromenljive As Vrsta promenljive, ImePromenljive As Vrsta promenljive...
Za sada toliko kad imam vremena "doteracu" tutorijal da izgleda lepo.
Poz
Autor : Srki'94
Nastavak Tutoriala
Primer:
Dim Srki as Integer
Dim Milan as Boolean
Dim Broj_Soba as Double
Boolean:
Boolean je jednostavno da ili ne , True ili Falsh evo primera kog mozete iskoristiti :
Dim Broj as Boolean
Private Sub Command1_Click ()
MsgBox "Sada ce se u Label1 ispisati "Ovaj tekst vidite zahvaljujuci Booleanu" zahvaljujuci Booleanu","VbOkOnly, "Boolean"
Broj = True
' Primetite da cim ste ispisali "=" pojavilo se True i Falsh to je zato sto smo deklarisali "Broj" kao Boolean
' Ovo je kod za proveru da li je Broj = True ili Falsh
If Broj = True Then Label1.caption = "Ovaj tekst vidite zahvaljujuci Booleanu"
End Sub
Na formu stavite jedno dugme i jedan Label i prekopirajte kod.
Primetite da se tekst ne bi ispisao da je Broj = Falshe
Nadam se da ste shvatili boolean Evo i primera.
https://www.mycity.rs/must-login.png
Za sada je dovoljno teorije "bacimo se" na neki primer.
Uradicemo par primera uploadovacu svaki tako da mozete da pratite:
Ne znam zasto ali ovaj primer rade svi pocetnici pa sam mislio da krenemo od njega.
Program Zdravo Svete:
Potrebno: Na formu kreirajte 2 dugmeta, i jedan Tekst Box
Kada kreirate ovo sve, kliknite na Command1 i desno u Propertis pronadjite svojstvo Caption. Tu pise Command1, obrisite to i napisite "Ispisi".
Kliknite na Command2 i ponovo pronadjite svojstvo Caption pa upisite izadji.
Sad bi trebalo da vam na jednom dugmetu pise Ispisi a na drugom Izadji.
Svojstvo caption je Ime objekta koje ce korisnik da vidi, NEMOJTE mesati Caption i Name, jer je svojstvo Name ono koje vi koristite u programiranju posle cu pokazati na primeru, vratimo se nasem programu.
Sad kliknite dvaput na dugme Ispisi. Otvorio vam se nov prozor gde pisete kod.
Ispisite :
Text1.Text = "Zdravo Svete"
zatim kliknite dvaput na dugme izadji
Ovde mozete kotistiti vise nacina da prekinete rad programa.
Ja koristim Unload (ime Forme)
a mozete koristiti i End, Stop,...
ispisite :
Unload Form1
To sve treba da izgleda ovako:
Private Sub Command1_Click()
Text1.Text = "Zdravo Svete"
End Sub
Private Sub Command2_Click()
Unload Form1
End Sub
Upravo ste zavrsili svoju prvu aplikaciju.
Primer: https://www.mycity.rs/must-login.png
Da objasnim ono sa Name dakle gore pise Private Sub Command1_Click() a ne Private Sub Ispisi_Click() a da ste promenili svojstvo name u Ispisi onda bi pisalo Private Sub Ispisi_Click()
Znaci kad promenite svojstvo name onda menjate naziv, IME dugmeta i to korisnik ne vidi. SAVET: Nemojte da menjate Imena u sred izrade jer ce te morati da menjate kod najbolje je da to uradite u pocetku. Prvo isplanirajte pa onda radite.
Izrada Digitalnog Casovnika
Program : Digitalni Casovnik
Potrebno Na formu stavite 2 Label i Jedan Timer
Prepisite kod:
Private Sub Form_Load()
Timer1.Interval = 500
End Sub
Private Sub Timer1_Timer()
Label1.Caption = Str$(Time)
Label2.Caption = Str$(Date)
End Sub
Pritisnite F5 i primetite da vam se u label1 pojavilo vreme a u label 2 pojavo datum.
Da pojasnim ovo Str$ ono pretvara Date i Tame u Broj. Mozete koristiti u raznim situacijama kao da String prevedete u Broj i tako dalje. Znaci sve sto ova aplikacija radi jeste "uzima" datum i vreme i prebacuje ga u broj.
Mozete se malo poigrati, npr Evo kako sam se ja poigrao napravio sam ovaj projekat odavno.
Ja sam dodao Skinove u program. To je lako za skinove samo uzmite Masku tj Sliku mozete i sami da napravite evo kako sam ja uradio moj digitalni casovnik:
https://www.mycity.rs/must-login.png
Postavite pitanja u temi koju je rqdrajko postavio i ja cu da dopunim tutor.
Poz Do seldeceg dela tutora u kome ucimo malo ozbiljnije stvari
Autor: Srki'94
Ovaj tutorijal je zasticen CC licencom
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/legalcode
|