offline
- Skywhaler
- Moderator foruma
- vampire and philosopher, problem owner©smt, racist/fascist hunter on duty©t
- Pridružio: 13 Dec 2013
- Poruke: 8808
- Gde živiš: Esgaroth
|
Napisano: 17 Mar 2015 9:00
Moje prvo sećanje na F1 je u danima dominacije MekLarena sredinom '80-ih, kada su njihov pilotski dvojac činili Niki Lauda i Alan Prost. Od tada se mnogo toga promenilo, ali čini mi se da se F1 nikada nije naročito usrećila tim promenama. Pritom, da ne bude zabune, ne mislim na promene koje su podizale bezbednost vozača.
Iako bi u tu klasu spadala i zabrana dolivanja goriva uvedena tokom '90-ih, nedostaje mi taj faktor uzbuđenja u boksu.
Dalje, pneumatici. U nekoj želji da budu isti za sve, sve je prepušteno jednom proizvođaču. Kokurencija dva, a u staro vreme i više proizvođača, bila je takođe jedan od faktora koji je činio F1 uzbudljivijom. Da i ne pominjem ograničenje u vidu tačnog tipa guma i pravilo o njihovoj obaveznoj upotrebi tokom trke. Ako se dobro sećam, pre tih radikalnijih promena jedino ograničenje bilo je u broju setova pneumatika po automobilu tokom vikenda. Nikada neću zaboraviti belgijski GP 1997. godine kada je, iza neprikosnovenog Šumahera, drugo mesto osvojio Fizikela u ne baš konkurentnom Džordanu. Trka je startovala na potpuno mokroj stazi, a Fizikela, koji je pristojan deo trke bio i u vođstvu, u trenutku promene uslova je prešao sa full wet na intermedium pneumatike na zadnjim, pogonskim točkovima, dok su na prednje montirani slikovi! Svi su hvalili tako neuobičajen i rizičan potez. FIA je reagovala zabranom kombinacije pneumatika.
Pomenuo sam Šumahera. U vreme njegove vladavine 2001. godine, u više nego neuspešnom pokušaju da se smanji jaz između njega i ostatka karavana, uveden je i novi sistem kvalifikacija, kojim je, ko se seća, vozač dobio samo jedan krug. Stari sistem je, da podsetim, podrazumevao 60 minuta za trening tokom kojeg je svaki pilot imao na raspolaganju 12 krugova, uključujući tu i izlazni i povratni krug. U praksi, to je uglavnom značilo četiri kruga za vozača da postavi kvalifikaciono vreme. U prethodnom šampionatu 2000. godine, Šumaher je trijumfovao sa 108 bodova ispred Hakinena sa 89 i Kultarda sa 73. Novi sistem bio je toliko ''uspešan'' da je, istim sistemom bodovanja, sezona 2001. okončana sa Šumaherovih 123 poena, dok je drugi Kultard imao 65, a treći Barikelo 56! Naravno, sistem kvalifikacija nije bio jedini razlog za toliku razliku, ali je, uz tu dobitnu kombinaciju Šumaher/Ferari, u velikoj meri uticao na takav rasplet. Potom je, gotovo svake godine, sistem menjan dok nismo stigli do sadašnjeg, za koji sam opravdanje nalazio samo u broju automobila. Po nekim proračunima, maksimalno-optimalna propustljivost staza u F1 je 26 automobila. Prethodne dve sezone bilo ih je 22, a u tri šampionata pre toga 24. Ove godine ima ih 20. Vreme za nove promene...?
A kad se samo setim kakvih je sve predloga bilo, koji na svu sreću nisu prošli u FIA! Jedan od najluđih bio je sledeći: svaki vozač bi započeo sezonu u svom timu, a onda bi za narednu trku žrebom bio raspoređen u drugi, pri čemu bi morao da odveze po trku u svim timovima!? Zaboravio sam šta je trebalo da se dogodi kada bi se krug zatvorio, ali mislim da su u pitanju bile dve opcije: povratak u ''svoj'' tim ili čak dalji žreb, koji bi vozače do kraja šampionata raspoređivao bez ikakvih ograničenja! Zagovornici takvog sistema su opravdavali svoj predlog argumentima tipa ''da vidimo Šumahera u Minardiju''!?
Lično, voleo bih da ponovo vidim sve ono što sam video tokom '90-ih. Sada bar imamo više podjednako dobrih vozača, za razliku od tog perioda.
Dopuna: 17 Mar 2015 22:20
Prizvao sam nečastivog lično...
http://www.novosti.rs/vesti/sport.297.html:539002-.....-Mercedesa
Citat:... Eklston tvrdi da je "Red bul stopostotno u pravu" i da su za sve krivi propisi koji su omogućili Mercedesu da napravi nedostižan bolid.
Eklston, čak, tvrdi da je "te propise doneo Maks Mozli za vreme predsedavanja FIA". Po vremešnom gazda Berniju (rođen 28. oktobra 1930), "Mercedes je napravio sjajan posao, a ostali nisu uspeli da se snađu u zamršenim propisima".
Šef Formule 1 predlaže i rešenje:
- Trebalo bi zamrznuti razvoj motora Mercedesa, a ostalima dozvoliti da poboljšavaju svoje dok se razlika ne smanji! Treba pružiti FIA apsolutnu podršku u promeni propisa! Loše propise rešiti još gorim...
|