Neke osnovne stvari o gumama

Neke osnovne stvari o gumama

offline
  • Lorki  Male
  • Moderator foruma
  • Sasa
  • Pridružio: 21 Nov 2006
  • Poruke: 2576
  • Gde živiš: U automobilu ...

Najvaznija karakteristika guma tj. pneumatika je profil koji se definise odnosom izmedju visine bocnog zida i sirine gazece povrsine (protektora) izrazen u procentima. Danas se najvise koriste tkz. niskoprofilne gume. Sve gume su niskoprofilne koje imaju gore pomenuti odnos u rasponu od 50 do 70 %.

Takodje bitan je i opseg brzina za koje je guma namenjana. Zagrevanje guma zavisi od brzine pa na ovu stavku treba obratiti paznju prilikom kupovine. Evo nekih indeksa brzina.

N – do 150 km/h, Q – do 160 km/h, R – do 170 km/h, S – do 180 km/h, T – do 190 km/h, U – do 200 km/h, H- do 210 km/h, V- 240 km/h, W – do 270 km/h, ZR je preko 240 km/h.

Indeks nosivosti.

80 – do 450 kg, 83 – do 487 kg, 85 – 515 kg, 88 – do 560 kg, 90 – do 600 kg, 91 – do 615 kg, 93 – 650 kg.

Ova dva broja su obelezena jedan pored drugog na gumi , lako ih je pronaci.

Oznake na gumama, konkretan primer guma 205/55 R16 91 H

205 je sirina gume(gazece povrsine) u milimetrima,
55 je profil gume izrazen u procentima,
R oznacava radijalnu konstrukciju. Postoje i dijagonalni pneumatici, oni se uglavnom koriste u Americi. Radijalni su otporniji na rupe i neravnine na putu.
16 je precnik felne izrazen u incima.
91 je indeks nosivosti
H je indeks brzine.

Jako bitan podatak je i datum proizvodje gume (DOT), jer guma vremenom gubi svojstva. Fabrike uglavnom kazu da je zivotni vek guma 5 godina, bez obzira da li je guma koriscena ili ne. Prva dva broja znace nedelju proizvodnje a druga dva godinu, recimo 1906, znaci da je 19. nedelja 2006 godina.

M+S (Mud + Snow) zimska ili all season guma. Ako postoji i pahuljica to znaci da je guma iskljucivo zimska. Razlika izmedju zimskih i letnjih guma postoji i to velika ovde pre svega mislim na ponasanje automobila ( u sta sam se i licno uverio). Zimske gume se leti znatno vise trose tj habaju. Preporucljivo je da cim temperature budu iznad 10 stepeni postavite letnje gume. Zimska guma ima drugacije sare, sire I vece kanale za odvod vode. Finansijska situacija je takva da ne moze svako da ima set letnjih I zimskih guma, pa mnogi kupuje 2 zimske gume a 2 ostanu letnje. Strucnjaci kazu da zimske gume treba montirati na zadnjim tockovima bez obzira da li su to pogonski tockovi ili ne.

TL (Tubeless) gume koje nemaju unutrasnju gumu.

TT (Tube Type) gume sa unutrasnjom gumom.

RF je oznaka za ojacanu gumu, a XL guma za veca opterecenja.

TWI je indicator istrosenosti gume, pokazuje nam kad gumu treba zameniti. Krece se u rasponu od 60 do 600.

Pritisak u gumama treba proveravati. U uputsvu za vozilo pise koliki je dozvoljen pritisak. Ako je pritisak preveliki guma se trosi po sredini, ako je mali onda po ivicama.

Skladistenje guma

Potrebo je da se gume operu. Da se izvade komadici koji se nalaze u zljebovima guma. Ako su gume bez felne treba ih odloziti uspravno, a ako imaju felne onda mogu biti polozene ili obesene. Gume treba cuvati na suvim mestu. Postoje i radnje koje nude usluge cuvanja guma.



Registruj se da bi učestvovao u diskusiji. Registrovanim korisnicima se NE prikazuju reklame unutar poruka.
Ko je trenutno na forumu
 

Ukupno su 813 korisnika na forumu :: 4 registrovanih, 3 sakrivenih i 806 gosta   ::   [ Administrator ] [ Supermoderator ] [ Moderator ] :: Detaljnije

Najviše korisnika na forumu ikad bilo je 3466 - dana 01 Jun 2021 17:07

Korisnici koji su trenutno na forumu:
Korisnici trenutno na forumu: Fog of War, Smiljke, stalja, VJ