Tojotin „jaris“ proizveden u Severnoj Karolini naizgled je isti kao brat benzinac, sve dok se ne baci pogled pod haubu. A tamo, umesto klasičnog motora - električni i nema svećica, filtera za ulje i vazduh. U istoj fabrici prave se i Krajslerov „pi-ti kruzer“ i mali „smart kar“, takođe na električni pogon. Proizvođači tvrde da su dovoljno snažni i brzi, a tiši od benzinaca i jeftiniji za održavanje.
„Dženeral motors“ najavljuje da će do 2015. godine uspostaviti godišnju proizvodnju od 220.000 hibridnih plag-in modela, automobila na struju i dizel gorivo, nazvanih „flekstrim“. Zašto plag-in hibrid? Zato što se puni tako što se uključi na izvor struje da bi se „napunio“ energijom.
„Flekstrimu“ je da se napuni „do vrha“ potrebno šest sati, a onda može da se vozi 80 kilometara. Nakon toga, ako vozač ne nađe mesto da ga priključi na struju, može da upali dizel motor.
Pet stotina novih radnih mesta
- Postaćemo evropska prestonica električnih automobila u sledećoj deceniji, ali treba nam nešto što bi poguralo formiranje tržišta. Pravi potez bi bio pravljenje specijalnih mesta za „punjenje“ automobila strujom po britanskim ulicama - kaže predsednik „Dženeral motorsa“ za Evropu, Karl Peter Forster.
Predstavnici GM-a (General Motors) su ovih dana u pregovorima sa britanskim premijerom jer pokušavaju da od njega dobiju obećanje da će omogućiti da se po britanskim ulicama postave mesta za „punjenje“ električnih automobila. Za uzvrat obećavaju novih 500 radnih mesta.
Između 20.000 i 30.000 hibridnih automobila GM-a moglo bi da bude proizvedeno do 2012. godine, a taj broj bi 2015. mogao da naraste i do 220.000. Oko 40. 000 godišnje bi bilo prodato samo u Velikoj Britaniji, procenjuju u GM-u. Baterije će koštati 5.000 funti za automobil koji će se prodavati po ceni od 20.000 funti. U GM-u očekuju da će „flekstrim“ krenuti u prodaju 2010. godine.
Japanski proizvođač automobila „Tojota“, međutim, otišao je korak dalje i udružio se s jednom manjom američkom firmom iz Severne Karoline u konstruisanju vozila na čisto električni pogon.
- Naše vozilo se veoma razlikuje od klasičnog automobila jer ima potpuno električni pogon s litijumskim akumulatorima i našim specijalnim sistemom za kontrolu struje - kaže Ron Serven, inženjer za razvoj u firmi „Hajbrid tehnolodžis“, koja se bavi razvojem vozila na električni pogon.
Serven kaže da električna vozila pružaju sasvim drugačiji doživljaj.
- Nismo ni svesni koliko je benzinski motor zapravo bučan dok ne sednemo za volan električnog automobila. Vrlo su tihi, skoro nečujni. Polazak je bez trzaja, a ubrzanje snažno jer električni motori imaju veliki obrtni momenat. Uz to još i čuvaju životnu sredinu - kaže Serven.
Električna vozila su štedljiva i jeftina za održavanje jer su izvađeni svi delovi koji se na kolima najčešće menjaju - svećice, filteri za ulje i vazduh, kaže Serven. On dodaje da su vozila prepravljena u njegovoj firmi savršenija od ranijih električnih vozila.
- U prošlosti, akumulatori su bili veoma problematični. Ali u proteklih deset godina napravljen je veliki pomak. Akumulatori od 72 kilograma sada daju isti učinak kao nekadašnji akumulatori teži od jedne tone - kaže Serven.
Brz i snažan
Vozila s litijumskim akumulatorima snažna su koliko i ona s klasičnim motorima. Na primer, „pi-ti kruzer“ s deset litijumskih akumulatora ubrzava do sto kilometara na sat za sedam i po sekundi, slično kao model automobila sa šestocilindričnim motorom. I brz je. Može da razvije brzinu od 140 kilometara na sat. Šestočasovno punjenje akumulatora dovoljno je za prelaženje 200 kilometara.
- To je vojno vozilo, dizajnirano za prebacivanje avionima. Vrlo je brzo i startno, ali staje u kontejner od svega metar i po sa metar i po, dakle pogodno je za prenos avionom - kaže Serven.
Skuter u prtljažniku
Neki modeli „flekstrima“ će se prodavati zajedno sa dva električna skutera koji će u prtljažniku automobila biti priključeni na struju. Oni će omogućiti vozačima da dođu do mesta do kojih inače ne bi mogli automobilom.
Izvor: http://www.blic.rs/slobodnovreme.php?id=50728
|