Aukcije
Aukcija predstavlja formalizovanu proceduru trgovine u kojoj partneri u trgovini postupaju po specifičnim pravilima. Aukcioner se u ovoj situaciji pojavljuje kao posrednik a predmet trgovina predstavlja nestandardizovana roba (za razliku od berzi gde se trguje samo standardizovanom).
Sama reč aukcija potiče od latinske reči “auctus” što znači “povećanje” pa i sam koren reči dovoljno govori o tome zašto je ovakav način trgovine stekao toliku popularnost, mada u nekim slučajevima (više robe nego kupaca ili nepostojanje kupaca za određenu vrstu robe) može doći i do smanjivanja cena.
Aukcije prate istoriju čovečanstva. Od Vavilona (oko 500 godina pre nove ere), kada su prodavane devojke za udaju, preko antičke Grčke i prodaje robova pa sve do pada Rimske imperije, kada su i aukcije prestale da gube značaj. Retke su do 14. veka, kada se pojavljuju u Francuskoj, nakon toga u Holandiji i Kini. Dve najpoznatije aukcijske kuće jesu britanske Sotheby i Christie koje su započele sa radom 1713. odnosno 1766. godine i opstale su do danas.
Do pojave Interneta, aukcije su bile zatvorenog karaktera, a prva aukcijska kuća koja se pojavila na Internetu jeste japanska Aucnet, 1995. godine, i od tada ova oblast poslovanja na Internetu doživljava eksplozivni razvoj.
Elementi aukcijskog poslovanja
Elementi aukcijskog poslovanja su sledeći:
- aukcionar – dužan je da obezbedi okvire za nesmetano odvijanje aukcije, kao i to da se aukcija sprovodi po unapred utvrđenim pravilima.
- objekti trgovine – različita nestandardizovana roba koja je predmet trgovine na aukcijama. Internet je sa sobom doneo visok stepen standardizacije opisa objekata trgovine.
- pravila trgovine – ova pravila zavise od vrste robe koja je predmet trgovine, a moraju unapred biti jasno definisana. Odnose se na: trenutak početka aukcije, utvrđivanje početnih uslova prodaje, načina davanja ponuda, vreme trajanja aukcije, objavljivanje rezultata i sprovođenje procedure plaćanja i preuzimanja robe.
- proces izvršenja transakcije – ovaj proces obuhvata sve radnje vezane za otpremanje i dostavljanje robe kao i sam proces naplate.
Aukcije na Internetu
Aukcije su na Internetu ostvarile toliku popularnost pre svega zbog prednosti u odnosu na klasične. Ovo je veoma jednostavan način trgovine, dostupan svakome ko ima pristup Internetu, prodavcu omogućava nastup na globalnom tržištu, ali i na onim usko specijalizovanim, bez fizičkog prisustva. Cena se formira slobodno na osnovu ponude i tržnje i na najlakši način može dostići svoj maksimum a moguć je veoma detaljan prikaz robe.
Sve najčešće funkcioniše na sledeći način: posetilac koji želi da učestvuje u aukciji mora se prvo registrovati na sajtu. Prodavac nakon registrovanja prodaje (gde prilaže sliku i opis proizvoda) zadaje početnu cenu i određuje vreme trajanja licitacije. U toku licitacije, cena raste, a kupac postaje onaj ko je ponudio najveću cenu. Zatim sledi proces razmene u kojem učestvuju prodavac i kupac.
Primer aukcije kod nas je www.limundo.com , sajt koji je za veoma kratko vreme stekao veliku popularnost.
Literatura: dr Vojkan Vasković – Aukcije na Internetu
|