offline
- DR

- Legendarni građanin
- Pridružio: 08 Okt 2004
- Poruke: 5450
- Gde živiš: Beograd
|
Kragujevačku "Zastavu" neće oporaviti saradnja sa "Fijatom" u proizvodnji modela "punto"
Srbija - plac za polovnjake
Gotovo sve fabrike na Zapadu u poslednjih nekoliko godina kubure sa manjom proizvodnjom, odnosno prodajom novih vozila. Što zbog prezasićenosti tamošnjeg tržišta, zatim stagnacije standarda stanovništa u EU, a naročito zbog toga što se vlasnici ne mogu lako otarasiti polovnih vozila, koja su po zapadnjačkim kriterijumima "krševi". Zato autoindustrija zapadne Evrope stagnira i suočena je sa sve većim unutrašnjim pritiskom da otpušta radnike i zatvara nekada profitabilne pogone. To prate i socijalni potresi, a lek je unutrašnja racionalizacija i otvaranje novih tržišta za polovnjake, u koja spada i Srbija
Iako svi radnici kragujevačke fabrike automobila "Zastava", na čelu sa veoma glasnim sindikatom, i uz podršku preko dve stotine kooperanata fabrike, zahtevaju od Vlade Srbije stavljanje Uredbe o uvozu polovnih automobila "ad akta", to se neće desiti. To je potvrdio i potpredsednik vlade Miroljub Labus, koji je smogao snage, otišao u Kragujevac i pred besnim radnicima izjavio da neće biti ukinuta uredba kojom je dozvoljen uvoz polovnih automobila. On je, za razliku od njegovog stranačkog kolege Mlađana Dinkića, ipak priznao da je donošenje ove uredbe bio jedan od uslova za pregovore o pridruživanju sa Evropskom unijom.
Naime, iako dobro zna da to nije tačno, ministar finansija Mlađan Dinkić je, odmah po donošenju Uredbe, izjavio da je rezultat liberalizacije uvoza polovnih automobila isključivo poboljšan spoljno-trgovinski bilans zemlje, koji je podsećamo, prošle godine iznosio više od osam milijardi dolara. Dinkić je u prvobitnom obraćanju javnosti prećutao da je Uredba rezultat pritiska čelnika Evropske unije i Svetske trgovinske organizacije da Srbija konačno dozvoli "slobodniji" uvoz vozila.
Savićevićeva nada
"Zastava" očekuje da će od italijanske banke "Inteza" dobiti do osam miliona evra kredita i tako obezbedi polovinu novca potrebnu za osavremenjavanje fabrike automobila, nada se potpredsednik UO Grupe "Zastava vozila" Milorad Savićević. "Očekujemo da ćemo dobiti kredit sa rokom otplate od sedam godina i grejs periodom od dve godine, ali postoji mogućnost i da uslovi vraćanja budu povoljniji", rekao je Savićević. On je naveo da će "Zastava" drugu polovinu novca pokušati da obezbedi od inostranih banaka.
Gotovo sve fabrike na Zapadu u poslednjih nekoliko godina kubure s manjom proizvodnjom, odnosno prodajom novih vozila. Što zbog prezasićenosti tamošnjeg tržišta, zatim stagnacije standarda stanovništa u EU, a naročito zbog toga što se vlasnici polovnih vozila ne mogu lako otarasiti, koja su po zapadnjačkim kriterijumima "krševi". Zato autoindustrija zapadne Evrope stagnira, i suočena je sa sve većim unutrašnjim pritiskom da otpušta radnike i zatvara nekada profitabilne pogone. Uz to idu socijalni potresi, a lek je unutrašnja racionalizacija i otvaranje novih tržišta za polovnjake, u koja spada i Srbija.
Tako je Srbija stavila van snage propis o zabrani uvoza vozila starijih od tri godine i zanemarila visok spoljnotrgovinski deficit koji će, bez obzira na njegovo poboljšanje u prvih jedanaest meseci ove godine, verovatno ponovo biti pogoršan. Ali, ako zemlja hoće u Evropsku uniju i Svetsku trgovinsku organizaciju, mora nešto i da žrtvuje. A ta žrtva je, uvereni su u "Zastavi", upravo oni. Radnici ne shvataju, ali im to niko iz Vlade Srbije i ne objašnjava čuvajući svoje pozicije, da nije problem liberalizacija uvoza i očekivano obaranje carinskih stopa sa sadašnjih 20 odsto na oko 10 odsto, već to što vlasti do sada nisu pronašle pravog strateškog partnera.
Lek za, odavno na smrt bolesnu, "Zastavu" je pravi strateški partner koji bi doneo nove tehnologije i nov model vozila koji bi bio konkurentan na tržištu. Ovako, kooperacija sa "Fijatom" u proizvodnji zastarelog modela "punto" nije konkurentna i deluje kao poslednja anestezija bolesniku koji se nalazi na aparatima za održavanje u životu. Jer, ko će na stranom tržištu, koje je lek, kupiti zastarelog "punta", kada konkurencija, u koje spada i sam "Fijat", gotovo svake godine izbacuje nove i savremenije modele po pristupačnim cenama.
A na domaćem tržištu se, 12 dana od donošenja Uredbe, gotovo ništa nije promenilo, iako se očekivalo da cene padnu. Cene stoje postojano, a da bi se to promenilo, preduslov je dalje snižavanje kriterijuma za uvoz, standardi "evro 2", što se verovatno neće desiti, ali i snižavanje carinskih stopa, što tek sledi. Pitanje koje sada mori kupce je na koji način najjeftinije doći do pristojnog vozila. Za to je, ipak, potrebna nešto veća suma novca - minimalno sedam-osam hiljada evra. Kako većina naših građana nemaju toliku ušteđevinu, prostor popunjavaju banke kreditima i lizing-kuće.
Međutim, njihovo finansiranje ne dolazi jeftino, što ljudi, zavarani reklamama za "lake", "brze" i "neodoljive" kredite, uglavnom shvate tek kada im šalterski službenik ispostavi konačni račun. Među najznačajnijim "zamkama" su skriveni troškovi, kao što su takozvane manipulativne takse, zatim PDV na kamate ili obavezno kasko osiguranje, a konačna cifra koju kupac na kraju mora da plati često drastično prevazilazi vrednost samog vozila. Ovo se najplastičnije pokazuje na primeru jednog od popularnijih automobila u Srbiji, "golfa 4", starog dve godine, koji kod uvoznika sa sve PDV-om staje 12.500 evra. Ali, ako se kupuje na otplatu od pet godina, konačni račun dostiže i čitavih 20.000 evra!
Razlike u ceni između lizinga i kredita variraju od kuće do kuće, tako da je ponegde lizing skuplji za 2-3 procenta od kredita, dok je na drugim mestima kredit jeftinija varijanta. Ipak, ono što u većini slučajeva presuđuje o tome kojim će se načinom otplate finansirati kupovina, i nije konačna cena auta, već visina mesečne rate i obaveznog učešća, gde su razlike mnogo veće.
Kod kredita učešće ili depozit iznosi od 10 do 20 odsto ukupne vrednosti i uz manipulativne troškove, to je sve što se plaća na samom startu. Kod lizinga kupac, pored ovih dažbina, odmah mora da plati i PDV na ceo iznos, a obavezno je i kasko osiguranje koje se plaća ili godišnje ili mesečno, što je skuplja opcija. Kredit za vozila jeftinija od 10.000 evra ne traži kasko, ali zbog toga što se deo PDV-a otplaćuje svakog meseca, rate za kredit i lizing su uglavnom približne.
Ako, na primer, opel "korsu" iz 2003. godine, koja košta 8.000 evra sa PDV-om, kupujete na kredit od pet godina, moraćete da platite učešće od minimum 10 odsto i troškove obrade od oko dva procenta, što zajedno iznosi oko 950 evra, dok će vam rata biti oko 165 evra. Kod istog prodavca, za "korsu" na lizing u startu ćete platiti 2.485 evra (učešće i PDV) uz ratu od 160 evra, s tim što će vam auto imati kasko osiguranje. Ali, ako uzimate "golfa 4", rata za lizing od 250 evra će biti 50 evra manja nego za kredit, mada su početni troškovi mnogo veći.
Osim visine rate i učešća, ograničavajući faktor pri izboru vida finansiranja je i starost vozila. Dok se kreditom može otplaćivati i "krntija", kod lizinga vozilo ne sme da bude starije od sedam godina u momentu isplate poslednje rate. Minimalni rok otplate u oba slučaja je dve godine, a maksimalni pet godina. Rata za lizing može biti do polovine plate kupca, a ponekad i veća, dok je kod kredita zakonsko ograničenje rate 30 odsto od mesečnih primanja, što je često otežavajući faktor. Za lizing uglavnom nisu potrebni žiranti, dok je za kredit uvek potreban jedan do dva jemca.
Na kraju, treba napomenuti i da sve banke naplaćuju manipulativne troškove između 1,5 i tri odsto od cene vozila, da efektivne kamatne stope iznose između 15 i 20 odsto godišnje i da se vezuju za kurs evra, tako da u većini slučajeva umesto jednog auta na kraju platite jedan i po ili čak dva. Uz to, banke i prodavci imaju zajedničke ugovore, tako da ako se odlučite za vozilo kod jednog uvoznika, moraćete da uzmete kredit ili lizing kod banke sa kojom on sarađuje i obratno, ako se odlučite za banku, auto ćete moći da izaberete samo kod njenih partnera.
Šta je kredit, a šta lizing
Kredit je vid finansiranja u kojem banka pozajmljuje klijentu novac, koji on zatim kupuje dobra, koja odmah postaju njegovo vlasništvo.
Kod lizinga, banka, odnosno lizing kompanija kupuje željeno dobro (auto) umesto klijenta, kojem ga zatim daje na korišćenje. Tek isplatom poslednje rate, klijent postaje vlasnik kupljenog dobra, tako da, u slučaju da duže vreme kasni sa otplatama, banka ima pravo da mu jednostavno oduzme kupljeni predmet, čime klijent gubi do tada isplaćene rate.
Prednost lizinga je u malom broju uslova za njegovo dobijanje u odnosu na kredit, dok mu je mana velika prva uplata (zbog PDV-a) i obavezno kasko osiguranje, koje u stvari nije mana, ali jeste trošak koji građani uglavnom žele da izbegnu.
glas
Dopuna: 14 Feb 2006 14:15
Skuplji hleb, meso, a možda i prevoz
Vekna hleba uskoro bi mogla da bude skuplja za 15 odsto, cena mesa pada, ali je to sezonskog karaktera, i ove godine će da poraste koliko i inflacija. Prevoznici preračunavaju rast izdataka
BEOGRAD - Poskupljenje naftnih derivata dva puta u ovoj godini uzdrmaće sve cene jer se povećavaju troškovi poslovanja, a najveći udar na džepove građana biće svakako korekcija cena prehrambenih proizvoda. U svim firmama za proizvodnju prehrane ubrzano se rade analize, a ono što je sasvim izvesno jeste da će se za hleb izdvajati više nego do sada jer je brašno počelo da poskupljuje još pre mesec dana. Ako se uz to još zna da je ove godine zasejano manje pšenice nego obično, cena ovog osnovnog prehrambenog artikla ove godine će verovatno biti među nestabilnijima.
Uvećane akcize na cigarete i alkohol
Akcize na na cigarete, rakije, žestoka pića, pivo i uvozna bezalkoholna pića i sokove povećane su od petka za jedan do 13 dinara. Većina proizvođača ove robe juče nije ni znala da su akcize povećane tako da još nisu odlučili da li će to uračunati u maloprodajnu cenu. Zahvatanja države povećana su zbog usklađivanja akciza sa rastom cena na malo u drugom polugodištu prošle godine. Akcize su najviše povećane na rakije od voća i grožđa pet dinara i na rakije od žitarica 13 dinara dok su na žestoka pića uvećane za osam dinara. Na cigarete iz uvoza akcize su povećane za dinar i 13 para, a na domaće 11 para. Na pivo i niskoalkoholna pića zahvatanja države povećana su sa 9,71 dinar na 10,57 dinara.
Gorivo skuplje 5,5 dinara
Na benzinskim stanicama Naftne industrije Srbije od juče važe nove cene naftnih derivata u proseku veće za 5,50 dinara. Litar motornog benzina MB 95, kao i bezolovnog motornog benzina košta 85,21 dinar, za dizel D-2 treba izdvojiti 72,58 dinara, dok motorni benzin od 98 oktana košta 96,03 dinara. Gorivo je poskupelo zbog povećanja cena sirove nafte za 4,29 odsto, kako je i predviđeno Uredbom o cenama derivata nafte i zbog odluke Vlade Srbije da uveća akcize za oko 12 odsto.
- Mlinari su nam isporučili brašno s napomenom da cena od 14 dinara za kilogram tipa 500 važi samo do 14. februara. U međuvremenu je poskupelo i gorivo, pa je izvesno da će i hleb poskupeti za deset do 15 odsto. Nećemo ići grlom u jagode, pre korekcije razgovaraćemo sa svim većim pekarama kako bi utvrdili za koliko će se korigovati cena - rekao je Lazar Marković, zamenik direktor Beogradske pekarske industrije.
Ni cena mesa neće odoleti rastu troškova poslovanja, pa iako je ponuda svinjskog mesa zbog dobrog roda kukuruza u prošloj godini dobra i cene žive vage padaju, računa se da je to samo sezonskog karaktera i da će meso u ovoj godini poskupeti od devet do 15 odsto, koliko se prognozira rast inflacije. Junetine, međutim, nema u izobilju pa će cena ove vrste mesa ostati visoka, kažu u "Neoplanti".
- Prerađivači svinjskog mesa već su počeli da trgovinama isporučuju sveže meso po nižim cenama, ali oni nisu spustili cene dok ne rasprodaju zalihe. Proizvodnja svinjskog mesa nije povećana već je niska kupovna moć i slaba tražnja u ovom periodu oborila cenu, bez obzira što proizvođači rade sa gubitkom - kažu u "Imesu".
Jedna od delatnosti koje su najosetljivije na promene cena goriva je javni prevoz. U glavnom gradu karte i markice su prošle godine nekoliko puta poskupljivale, a direktor GSP Beograd Slaven Tica kaže da se trenutno radi analiza.
- Evrodizel je poskupeo za šest odsto, a D2 za 6,2 procenta, tako da sada moramo da napravimo obračun. Ne mogu da predvidim da li ćemo povećavati cene prevoza, dok analize ne budu gotove - rekao je Tica.
U "Polimarku" kažu da sada neće podizati cene svojih proizvoda zbog poskupljenja benzina ali upozoravaju da im troškovi koji su direktno vezani za evro stalno pomalo rastu. "Najnovije poskupljenje goriva ne utiče značajno na naše troškove, ali cena skoro svih naših ulaznih stavki pomalo raste i, kada to dostigne određen nivo, nećemo moći da odložimo poskupljenje, objašnjava Goran Kapisoda finansijski direktor "Polimarka".
Najnovije poskupljenje derivata nafte za oko 6,5 procenata podići će stopu inflacije u februaru najverovatnije za 0,5 procenata, izjavio je juče ekonomista Milan Kovačević i dodao da se u razvijenim evropskim zemljama poskupljenje derivata ublažava sniženjima cena drugih proizvoda, što u Srbiji nije slučaj, tako da će sekundarni efekat poskupljenja goriva posebno biti snažan. Stručnjak Instituta za istraživanje tržišta Vladana Hamović izjavila je da su električna energija i naftni derivati osnovni "ulazni troškovi" u proizvodnji svih proizvoda i usluga, tako da se svako poskupljenje struje i benzina odrazi na cene proizvoda i usluga.
[Link mogu videti samo ulogovani korisnici]
Dopuna: 08 Mar 2006 12:45
Radniku 100, državi 73 dinara
Na sto dinara neto zarade u Srbiji na ime socijalnih doprinosa i poreza državi plaća se 73,1 dinar. Iz ministarstva finansija najavljeno je da bi od sledeće godine ovo opterećenje moglo biti smanjeno na 60 dinara, pre svega kroz smanjenje poreza, a možda i stope doprinosa za zdravstveno osiguranje.
Smanjenje će se postići uz pomoć viška sredstava u budžetu koji će, kako se planira, iznositi 2,5 odsto bruto društvenog proizvoda. Trenutna situacija je takva da se od bruto zarade zaposlenog porez državi plaća po stopi od 14 odsto, doprinos za penzijsko invalidsko osiguranje 11 odsto, za zdravstveno 6,5 odsto, a za osiguranje za slučaj nezaposlenosti po stopi od 0,75 procenata. Na bruto platu 30.000 dinara plaća se porez od 4.200 dinara i doprinosi u ukupnom iznosu 5.370 dinara. Posle svih odbitaka za isplatu radniku ostane 20.430 dinara.
Budući da i poslodavac iz svojih sredstava na ime doprinosa uplaćuje još isto onoliko para koliko se odvaja iz bruto plate radnika, ukupna suma doprinosa na platu od 30.000 dinara iznosi 10.740. Kada se na to doda i pomenuti porez od 4.200 dođe se do sume od 14.940 dinara izdvajanja na pomenutu bruto platu.
Sa zbirnom stopom doprinosa od 35,8 odsto Srbija je na nivou zemalja u našem regionu, stopa je zapravo nešto niža nego u nekim drugim bivšim republikama SFRJ. Međutim, u poređenju sa razvijenim zemljama ta stopa kod nas je prilično visoka, a prema preporukama Saveta Evrope i Međunarodne organizacije rada upravo je smanjenje stope doprinosa jedan od načina podsticanja većeg zapošljavanja u Srbiji.
Doprinosi za penzijsko invalidsko i zdravstveno osiguranje uplaćuje se za starost, slučaj invalidnosti ili bolesti, dok se osiguranje od nezaposlenosti plaća za slučaj ostanka bez posla.
Novac od osiguranja za nezaposlenost Nacionalna služba za zapošljavanje troši na isplatu novčanih naknada za nezaposlene.
Najčešći korisnici ovih naknada su tehnološki viškovi i radnici čije su firme otišle u stečaj. Pravo na novčanu naknadu međutim ne mogu ostvariti radnici kojima je radni odnos prestao sporazumno, oni koji sami daju otkaz ili im je otkaz iz opravdanih razloga dao poslodavac.
Od uplaćenih doprinosa za slučaj nezaposlenosti Nacionalna služba za zapošljavanje lane je prihodovala oko osam i po milijardi dinara.
[Link mogu videti samo ulogovani korisnici]
Dopuna: 24 Mar 2006 13:05
Struja poskupela za 11,7 odsto
Izvor: B92, Beta
Beograd -- U Srbiji će struja ponovo poskupeti od 1. aprila, u proseku za 15 odsto. Za domaćinstva struja je skuplja za 11,7 odsto.
Baš u danu u kome je najavljeno da će struja poskupeti, delovi Beograda osetili su koliko je struja neophodna. Veliki deo Novog Beograda i opštine Savski venac ostao je sinoć bez električne energije, zbog ispada trafo stanice Toplana na Novom Beogradu.
Poslednje poskupljenje znači da je ministar Mlađan Dinkić kapitulirao pod pritiskom elektroenergetskog lobija u zemlji, smatra urednica sajta Enerdžiobzerver Sijka Pištolova.
"Naime, EPS je već nekoliko meseci insistirao na poskupljenju. Dinkić je odgovarao jasno - da to ne može da dozvoli dok ne bude siguran da je EPS novac od prethodnih poskupljenja iskoristio na pravi način - za smanjenje svojih troškova proizvodnje i svojih neracionalnosti. Elektroenergetski lobi, koji je podržao ministar rudarstva i energetike, onda krenuo u medijsku kampanju i počeli su da napadaju ministra Dinkića da ne dozvoljava poskupljenje jer želi da EPS što više propadne, a onda da ga proda što jeftinije inostranim energetskim kompanijama. Ovo govori da Dinkić nije više mogao da izađe na kraj sa takvim pritiscima i da je podlegao zahtevu EPS-a", kaže Pištolova.
Ona dodaje da nije sporno da struja treba da poskupi jer je najjeftinija u regionu, ali da to treba uraditi samo ukoliko postoje mehanizmi koji bi kontrolisali EPS, da ne bi novac koristili za pokrivanje javnosti potpuno nepoznatih troškova EPS-a.
Kovačević: Inflacija će preći 15 odsto
Konsultant za strana ulaganja Milan Kovačević ocenio je da će ovogodišnja inflacija premašiti planiranu jednocifrenu projekciju Vlade Srbije i zaustaviti se najmanje na 15 odsto, zbog prevelike javne potrošnje, uz povećanje cene struje i drugih proizvida. Kovačević je agenciji Beta rekao da će to biti posledica pogrešne ekonomske politike Vlade Srbije, koja za sada nema nijednu pravu meru za obuzdavanje previsoke javne potrošnje koja uzrokuje da inflacija premaši plan.
Prema njegovim rečima, Vladi Srbije ne odgovara da sklopi novi aranžman sa Međunarodnim monetarnim fondom, jer sprovodi administrativne mere u vidu ograničavanja trgovinskih marži.
Kovačević je naglasio da je "šteta" što vlada "ni ne razmišlja o posledicama" koje će imati probijanje inflacije iznad jednocifrene i dodao da će očekuje da vlada za premašivanje stope inflacije okrivi samo guvernera Narodne banke Srbije Radovana Jelašića. Kovačević je ocenio da će Narodna banka Srbije ostati usamljena u pokušaju da oslabi inflaciju, jer ne raspolaže mehanizmom kojim bi sama uspela u tom smeru.
Na pitanje koje bi to ekonomske mere bile poželjne da se preokrene smer inflacije, Kovačević je kazao da su "to one mere kojih nema". "Za sada postoje samo najavljena poskupljenja, ne samo struje već i drugih proizvoda, i sa druge strane obećanja šta će biti u korist ekonomije, ali 2007. godine, kada se očekuje popust na zarade, što će olakšati put uspešnima", precizirao je Kovačević.
On je dodao da "na žalost nema ničeg" što bi Ministarstvo finansija Srbije ili Vlada Srbije mogli da predlože, a da to utiče na smanjenje javne potrošnje koja "podgreva" inflaciju. "Nedavno je gospodin (Mlađan) Dinkić pominjao milijardu dolara investicija u javne projekte", zaključio je Kovačević, ističući da je svaki vid javne potrošnje tražnja na tržištu koja takođe podstiče rast cena na malo.
[Link mogu videti samo ulogovani korisnici]
Dopuna: 01 Apr 2006 22:41
Dobrovoljne penzije po novom zakonu
1. april 2006. | 10:11 | Izvor: Beta
Beograd -- Zakon o dobrovoljnim penzijskim fondovima danas stupa na snagu.
Njime se u Srbiji prvi put reguliše način osnivanja, rad i kontrola društava za upravljanje dobrovoljnim penzijskim fondovima. Pravo na isplatu penzije stiče se sa najmanje 53 godine i mora početi pre navršenih 70 godina života. Provizija društva za upravljanje iznosi tri odsto od vrednosti uplata i dva odsto za upravljanje fondom.
Zakonom, koji je Skupština Srbije usvojila prošlog septembra, propisan je osnivački ulog društva od milion evra, ustanovljena odvojenost imovine društva za upravljanje i dobrovoljnog penzijskog fonda, a nadzor i kontrola poslovanja poverena je Narodnoj banci Srbije.
Kako će budući penzioneri? (Beta)
Sve uplate i ostvarena dobit vode se na ličnom računu klijenata, obračunavaju se u takozvanim investicionim jedinicama, a njihova vrednost objavljuje se svakog dana u novinama koje se distribuiraju na celoj teritoriji Srbije ili internet stranici društva za upravljanje.
Društvima za upravljanje dopušteno je ulaganje u hartije u vrednosti, novčane depozite kod banaka, nekretnine i vrednosne papire NBS i međunarodnih finansijskih institucija.
Osiguravajuća društva, koja po osnovu postojećeg Zakona o osiguranju imaju programe privatnog penzijskog osiguranja, u obavezi su da za šest meseci usklade poslovanje sa Zakonom o dobrovojnim penzijskim fondovima.
[Link mogu videti samo ulogovani korisnici]
Dopuna: 11 Maj 2006 13:38
Kako do besplatnih akcija
11. maj 2006. | 07:29 | Izvor: B92
Beograd -- Građani će na besplatne akcije moći da računaju 2010, pišu Večernje novosti.
Pravo na besplatne deonice sada imaju samo zaposleni i penzioneri preduzeća koja se privatizuju, i to 30 odsto ako prodaja ide putem aukcije, a 15 ako ide putem tendera. Svi ostali građani Srbije, koji do sada ni po jednom osnovu nisu dobili akcije, a računa se da je takvih oko četiri miliona, imaće isto pravo, ali sa odloženom realizacijom.
Zakon o privatizaciji je predvideo da od prodaje na tenderima društvenih preduzeća 15 odsto akcija bude naznačavano u Privatizacioni registar i iz tog fonda budu podeljene akcije svim punoletnim građanima Srbije. U Privatizacioni registar ići će, takođe, akcije javnih preduzeća, ali još nije odlučeno u kom procentu.
Prema aktuelnim odredbama Zakona o privatizaciji, rok za podelu akcija iz Privatizacionog registra je 2010. Jedno ograničenje je da na besplatnu podelu akcija iz Privatizacionog registra nemaju pravo oni koji su kroz privatizaciju dobili makar i jednu akciju. Kako će ta podela ići bi tek trebalo da bude utvrđeno, odnosno određeno da li će to biti vaučeri ili neka druga varijanta, da li će poziv građanima za upis biti upućen prema biračkom spisku, ili će prijavljivanje biti na ličnu inicijativu.
Advokat Branko Pavlović je krajem prošle godine u ime pola miliona građana uputio predlog regulative po kojoj bi podela akcija krenula odmah, odnosno išla sukcesivno, ne čekajući 2010. O programu Branka Pavlovića, koji se pojavljuje i kao zastupnik sindikata javnih preduzeća, pre dva dana je raspravljao Odbor Skupštine Srbije za privatizaciju i većinom glasova ga odbio. Obrazloženje je da bi sukcesivnom podelom nekim građanima dopao krem, a nekima prazni papiri.
S predlogom, za sada usmerenim samo na stručan deo javnosti, izašao je i profesorski tim koji čine Miodrag Zec, Boško Čivoković i Mirko Vasinjević. Suština njihovog projekta je da treba napravi investicioni fond u koji bi se slile akcije iz Privatizacionog registra i Akcijskog fonda, s tim da u Privatizacioni registar bude usmereno 75 odsto kapitala javnih preduzeća. Podela akcija građanima išla bi tek kada taj fond počne da funkcioniše, dobije verfikaciju na berzi, kako građani ne bi imali zebnju da li dobijaju prazan papir.
Putem tednera je do sada prodato pedesetak preduzeća i za to dobijeno oko 900 miliona evra, odnosno u Privatizacioni registar naznačene akcije vredne oko 140 miliona evra. Kada bi ta suma bila podeljena na četiri miliona građana, koliko će ih verovatno biti na spisku za tu besplatnu podelu, svaki bio dobio po oko 35 evra. S tih pedesetak preduzeća uglavnom je iscrpljena lista takozvanih velikih prodaja, a sada na tendere stižu manje atraktivna preduzeća, odnosno preduzeća s priličnim dubiozama, pa je težište naći kupce spremne da ih podignu na noge, plaćajući za uzvrat makar i jedan dolar. Na red, međutim, stižu javna preduzeća u kojima koncentrisan najveći kapital.
[Link mogu videti samo ulogovani korisnici]
Dopuna: 08 Jun 2006 17:01
Gorivo jevtinije za 1,35 dinara
Izvor: B92
Beograd -- Zbog pada cene nafte na svetskom tržištu, Ministarstvo finansija dalo saglasnost za smanjenje cene naftnih derivata.
Imajući u vidu prethodno smanjenje cene goriva od pre dve nedelje, sa ovim smanjenjem, ukupno pojeftinjenje goriva za mesec dana iznosi 3 dinara po litru.
Najavljen pad cena goriva uticaće na smanjenje junske inflacije u Srbiji za 0,3 procenta.
[Link mogu videti samo ulogovani korisnici]
Dopuna: 15 Jun 2006 14:23
Nezaposlenost u Srbiji vrtoglavo raste
Više od milion ljudi bez posla
Najviše nezaposlenih ima u kategoriji mladih do 30 godina i starijih od 45 godina
BEOGRAD - Nezaposlenost u Srbiji vrtoglavo raste, tako da sada ima milion ljudi koji su bez posla, iako srpski ministar rada, zapošljavanja i socijalne politike Slobodan Lalović tvrdi da broj onih koji hoće da rade a nemaju posao nije veći 550.000 lica. Najviše nezaposlenih ima u kategoriji mladih do 30 godina i starijih od 45 godina, što je posledica privatizacije, tranzicije, ratova i sulude politike prethodnih petnaest godina.
- Bez posla sam ostala 1993. godine, a na evidenciji Nacionalne službe za zapošljavanje sam od 2000. godine. Završila sam gimnaziju i 15 godina sam radila u knjigovodstvu. Te 1993. godine platu nismo primali, a kada smo je i dobili, bila je ponižavajuće niska. Deca su mi bila mala, muž otišao na ratište, u zemlji je bila ludnica, ratovi... Izgubila sam posao. Nadala sam se da je to samo privremeno, da će sve proći i da ću ponovo naći posao. Mislila da će biti bolje. Sada sam shvatila da mi je u tom čekanju prošlo 15 godina života, i to onih kada mi je radna sposobnost bila na vrhuncu - kaže pedesetpetogodišnja Beograđanka koja nije htela da se predstavi jer se plaši da bi joj to poremetilo plan da uzme mikrokredit od države i organizuje privatni posao.
NA HILJADE "CRNIH" RADNIKA
Veliki problem u Srbiji je i to što siva ekonomija "cveta", a država godišnje gubi 200 miliona evra.
- Uz pomoć inspekcije rada tokom 2005. godine nađeno 29.000 ljudi koji rade na crno i naveo da je mesečni gubitak države zbog neplaćanja samodoprinosa samo za njih oko 143 miliona dinara. Broj onih koji rade na crno je i veći i realno je očekivati da ih ima oko 300.000, zbog čega je država godišnje na gubitku za 200 miliona evra - rekao je Lalović. ministar Slobodan Lalović je ukazao i na činjenici da nestručne radne snage u evidenciji službe za zapošljavanje ima oko 36 odsto.
Za šest godina boravka na evidenciji NSZ, kaže, niko joj nije ponudio nijedan posao. Ništa bolje nije prošao ni sada već ostareli pedesetogodišlji lekar. U vreme kada je počeo da traži posao bio je mlad i perspektivan student medicine, a listu NSZ "popunjava" već 18 godina!
- Prijavio sam se na evidenciju 1988. godine! Čim sam poslednji ispit položio, dotrčao sam u Zavod. Čekao sam, nešto sam se i nadao, a onda je počeo rat i tada mi je bilo jasno da sam uludo potrošio godine na fakultetu. Posao i dalje čekam uredno, obilazim šaltere, a u međuvremenu radim svašta. Išao sam i u Crnu Goru da molim za posao i da vučem prijatelje za rukav. E, da mi je da vratim vreme... - kaže on.
Dragica Ivanović, načelnik odeljenja za posredovanje Filijale Beograd, kaže da nezaposlenost u Srbiji zauzima mah.
- Evidentno je da svake godine imamo povećanje broja nezaposlenih. Sada ih je samo u Beogradu na evidenciji oko 140.000. Još gore je to što je struktura nezaposlenih lica jako nepovoljna, kako obrazovna tako i starosna i polna. Takođe, sve je veći broj lica koji dugo čekaju zaposlenje. To su lica koja imaju od 41 do 51 godinu starosti, a koja su uglavnom tehnološki višak. Od 1. septembra 2004. godine za zapošljavanja ovih lica uvedeno je niz subvencija za poslodavce i nekoliko programa podrške zapošljavanja. Prosečna starost nezaposlenog lica bila je 27, a sada je 37 godina - kaže Ivanovićeva. Biljana Paspalj, savetnik u NSZ, filijala Beograd, kaže da se na evidenciji nalaze lica koja su tu deset ili više godina, ali da ti ljudi uglavnom negde rade i imaju kakav-takav posao.
- Oni negde rade neprijavljeni ili honorarno, preprodaju na ulici, imaju svoje preduzeće registrovano na drugu osobu. Mali je broj onih koji zaista toliko čekaju posao, a da su se trudili da ga zaista nađu. Takođe, bitne su i kvalifikacije ljudi, pa tako oni koji najduže čekaju posao uglavnom imaju skromno obrazovanje - kaže Paspaljeva.
[Link mogu videti samo ulogovani korisnici]
Dopuna: 31 Okt 2006 11:54
Skuplja telefonska pretplata
31. oktobar 2006. | 11:25 | Izvor: Beta
Beograd -- Telekom Srbija najavio da sutra povećava cenu telefonske pretplate.
Poskupljenje se odnosi i na građane i na firme, nova cena biće jedinstvena, 74,75 dinara, bez poreza na dodatu vrednost. Telekom navodi da cenu pretplate nije menjao od 1. jula 2001.
Do sada je mesečna pretplata za građane, s PDV-om, bila 40 dinara, a za firme 45,30 dinara.
[Link mogu videti samo ulogovani korisnici]
|