London – Internet-pretraživač „Gugl” se, drugu godinu zaredom, našao na vrhu liste najmoćnijih svetskih brendova, sa vrednošću koja se procenjuje na 86,1 milijardu dolara, objavio je juče londonski „Fajnenšel tajms”.
Na listi najvrednijih brendova (BrendZ TOP 100), koju sastavlja agencija „Milvord Braun Optimor”, među prvih deset vode tehnološke firme, koje su zauzele šest mesta. Tu su i čuveni proizvođači brze hrane – „Mekdonalds” i „Koka-Kola”.
U prvih deset firmi prema tržišnoj vrednosti je i dalje proizvođač cigareta „Marlboro”, uprkos snažnim kampanjama protiv pušenja. Istina, pao je za četiri mesta – sa šestog na deseto.
Vrednost „Top 100” brendova porasla je za poslednjih godinu dana 21 odsto i ukupno dostigla 1,94 biliona dolara.
Iako je lista svetska, na njoj se nalaze firme iz samo 16 zemalja. Više od polovine, 54 marke, potiče iz SAD.
Dobro se drži i Kina, čija se telekomunikaciona kompanija „Čajna mobajl” našla na petom mestu. Među sto najvrednijih su još i „Benk ov Čajna”, „Čajna konstrakšn benk” i banka ICBC.
Prvi put se na listi našla i istočna Evropa. Na 89. poziciji smestio se ruski mobilni operater MTS, najveći u srednjoj i istočnoj Evropi, sa 83 miliona korisnika.
Vrednost brendova se najtačnije utvrđuje prema sumi koju je konkurencija spremna da plati za celu kompaniju. Tamo gde takvo poređenje nije moguće traže se drugačiji metodi. Istraživanje „BrendZ” uzima u obzir pre svega vrednost preduzeća prema obimu prometa i prema tome kako tu marku vrednuju potrošači.
Međutim, kad bi oni odlučivali, na vodećim mestima bi bio sasvim drugačiji poredak, pokazalo je istraživanje. Vodile bi marke koje predstavljaju luksuz, kao što su „luj viton” „porše”, „hermes”, „guči” ili „kartije”...
Iznenađujuće je, međutim, da bi se na šestom mestu našao prašak za veš „tajd”.
Na zvaničnoj listi „BrendZ TOP 100” na drugom mestu se nalaze se kompanije „Dženeral elektrik”, čiji brend vredi 71,4 milijarde dolara, sledi „Microsoft” sa 70,9 milijardi dolara, „Koka-Kola”, „Čajna mobajl” (57,2), IBM (55,3), „Epl” (55,2), „Mekdonalds” (49,5), „Nokija” (44) i „Marlboro” (37,3 milijarde dolara).
Izvor: http://www.politika.rs/rubrike/Ekonomija/Gugl-najskuplji-svetski-brend.lt.html
|