Monofazni motor, brzina

1

Monofazni motor, brzina

offline
  • Dipl. Inž. Saob
  • Pridružio: 09 Feb 2008
  • Poruke: 228
  • Gde živiš: Banja Luka

Pozdrav svima, malo ce mi biti komplikovanije objasniti ali nadam se da ce neko shvatiti sta me zanima.
Studirao sam saobracaj i tu sam imao kao predmet elektrotehniku i elektricne masine, koji se vodio kao izborni i koji me nije uopste zanimao i koji sam jedva polozio, ali sam prilikom jednog casa na elektricnim masinama prisustvovao palenju monofaznog motora i cini mi se smanjenju napona na statoru koje je dovelo do pojačanja brzine, nisam siguran. Zapamtio sam od profesora da bi teorijski tim smanjivanjem broj okretaja mogao dostici beskonacnost. Sad nisam bas siguran jel u pitanju smanjenje napona ili sta i gdje, da li je u pitanju indukcijski, asinhroni, kavezasti motor, pojma nemam jer se na razumijem u to.
Ali me zanimalo ako je neko shvatio na sta mislim, koji je motor u pitanju i kako mu se povecava broj obrtajai koliki bi broj obrtaja u praksi mogao dostici jedan takav motor?



Registruj se da bi učestvovao u diskusiji. Registrovanim korisnicima se NE prikazuju reklame unutar poruka.
offline
  • Ričard  Male
  • Lavlje srce
  • Supermoderator
  • Zver!
  • Electro maintenance engineer
  • Pridružio: 28 Nov 2006
  • Poruke: 13745
  • Gde živiš: Vršac

Skodilak ::Pozdrav svima, malo ce mi biti komplikovanije objasniti ali nadam se da ce neko shvatiti sta me zanima.
Studirao sam saobracaj i tu sam imao kao predmet elektrotehniku i elektricne masine, koji se vodio kao izborni i koji me nije uopste zanimao i koji sam jedva polozio, ali sam prilikom jednog casa na elektricnim masinama prisustvovao palenju monofaznog motora i cini mi se smanjenju napona na statoru koje je dovelo do pojačanja brzine, nisam siguran. Zapamtio sam od profesora da bi teorijski tim smanjivanjem broj okretaja mogao dostici beskonacnost. Sad nisam bas siguran jel u pitanju smanjenje napona ili sta i gdje, da li je u pitanju indukcijski, asinhroni, kavezasti motor, pojma nemam jer se na razumijem u to.
Ali me zanimalo ako je neko shvatio na sta mislim, koji je motor u pitanju i kako mu se povecava broj obrtajai koliki bi broj obrtaja u praksi mogao dostici jedan takav motor?


Na šta se odnosi ta beskonačnost?

Maksimalna brzina motora zavisi od njegove konstrukcije.

Možda bi bilo lakše da pitaš nekog kolegu koji je prisustvovao predavanjima da ti objasni.



offline
  • Konstruktor
  • Pridružio: 01 Nov 2013
  • Poruke: 1214

Ti si kolega video jednosmerni motor sa nezavisnom pobudom. Stator i rotor se napajaju iz dva nezavisna jednosmerna izvora. Tamo se posle postizanja nominalne brzine pri nominalnom naponu pobude, može povećavati brzina tako što se počne smanjivati napon na statoru (pobudi), a napon na rotoru se zadržava na nominalnoj vrednosti.

Slična stvar se može raditi kod asinhronog kaveznog motora koji se napaja preko frekventnog pretvarača, samo se tamo zadržava napon na nominalnoj vrednosti, a podiže frekvencija. Sve se odigrava preko napajanja statora, a ključnu ulogu ima frekventni pretvarač.

offline
  • Dipl. Inž. Saob
  • Pridružio: 09 Feb 2008
  • Poruke: 228
  • Gde živiš: Banja Luka

@ričard
To je bilo prije 5 godina, a sada me nesto zainteresovalo, pa sam pitao ovdje, jer onaj ko zna dovoljno mu je, kao Kaplar recimo.
E to kaplare, na to mislim. Sada me zanima gdje se takav motor koristi i da li se zna otprilike koliki se maksimalni broj obrtaja moze dostici?

offline
  • Ričard  Male
  • Lavlje srce
  • Supermoderator
  • Zver!
  • Electro maintenance engineer
  • Pridružio: 28 Nov 2006
  • Poruke: 13745
  • Gde živiš: Vršac

Motor sa regulacijom brzine se koristi tamo gde je potrebna promena brzine. Znači da nema neku striktnu namenu.

Kao što sam rekao:

Ričard ::Maksimalna brzina motora zavisi od njegove konstrukcije.


Na poslu smo jednom prilikom iz radoznalosti 2-polni trofazni motor putem frekventnog regulatota pokrenuli na 200Hz, regulator inače ima opciju do 600Hz. Ko trofaznih el. motora nakon neke frekvencije rotor ne može da prati obrtno magnetno polje i dolazi do proklizavanja. S druge strane, jednosmerni motori se mogu vrteti dosta brzo, kao i monofazni el. motori sa kolektorskim rotorom. Primera radi el. motor usisivača se vrti brzinom od oko 15-18000 o/min.

offline
  • Dipl. Inž. Saob
  • Pridružio: 09 Feb 2008
  • Poruke: 228
  • Gde živiš: Banja Luka

E to trazim, 15-18000. Odgovor tipa zavisi od njegove konstrukcije je kao, ako ne bude sunce bice kise i tako. Kad smo vec kod usisivaca, koliki pritisak to moze stvoriti ili u slucaju usisivaca podpritisak?
Ja sam mu nasao striktnu namjenu pa me zanima.

offline
  • Ričard  Male
  • Lavlje srce
  • Supermoderator
  • Zver!
  • Electro maintenance engineer
  • Pridružio: 28 Nov 2006
  • Poruke: 13745
  • Gde živiš: Vršac

Pa tako nekako; ako pada kiša postoji mogućnost da se motor ne vrti, uz sunce se može vrteti, a ako mu vetar dune u leđe, nema mu kraja.

Nemam pojma koliki podpritisak pravi usisivač. Ali pretragom sam naišao na tehničke podatke jednog usisivača: https://www.tehnomanija.rs/usisivaci_579/gorenje-usisivac-vc1621dpr.html

offline
  • Konstruktor
  • Pridružio: 01 Nov 2013
  • Poruke: 1214

Skodilak ::E to trazim, 15-18000. Odgovor tipa zavisi od njegove konstrukcije je kao, ako ne bude sunce bice kise i tako. Kad smo vec kod usisivaca, koliki pritisak to moze stvoriti ili u slucaju usisivaca podpritisak?
Ja sam mu nasao striktnu namjenu pa me zanima.


Ovo sa zavisnošću od konstrukcije je baš tako kako je kolega Ričard i napisao. Mi smo razvijali na primer motor od 1,2MW sa zahtevom da se bez problema vrti do 2000o/min, a rezultat je bio takav da rotor može da se vrti do 9500o/min. U praksi, mašina, koju je pogonio motor, ima ograničenje na 1500o/min, ali se od pogrešnog korišćenja kratkospojni prsten rotora pregrejao do tačke topljenja i raširio usled centrifugalnih sila i zaderao glave namotaja statora.

Što se tiče univerzalnog motora, ako nemaš podatke od konstruktora (što je 99,99% slučajeva u praksi) uzmi za pretpostavku da je bezbedan rad na najviše 3x nominalna brzina.

Pretpostavljam da ti treba linearni kompresor, je li? Imitacija mlaznog motora?

Ako ti treba ili jači potisak ili jači vakuum, računaj da se performanse uvećavaju sa brzinom, ali svega 0.5 stepena, iliti kvadratni koren iz povećanja brzine ti je povećanje u performansama.

offline
  • Dipl. Inž. Saob
  • Pridružio: 09 Feb 2008
  • Poruke: 228
  • Gde živiš: Banja Luka

Imitacija mlaznog motora, tako nekako. Zanimljiv podatak da su performanse vece za kvadratni koren brzine i to me zanimalo. Takodje oko pregrijavaja, mislim imam neki stari cikular koji radi 30 godina bez ikakvih problema, nije valjda toliko tesko napraviti elektromotor koji ce raditi, lupam 2 sata na dan bez problema?
Ne razumijem se previse u elektromotore, konstrukcije, namjene itd. ali se evo zanimam jer imam nekih elektromotora koji mi stoje u supi i ni za sta ne sluze, pa bih se ja malo igrao sa njima Very Happy

offline
  • Konstruktor
  • Pridružio: 01 Nov 2013
  • Poruke: 1214

Ti bi verovatno nabijao pritisak elektromotorom i onda ubacivao gorivo u komoru za zapaljivanje smeše. To može da bude jako opasno, tako da, preporučujem maksimalan oprez. Nije nemoguće napraviti takvo nešto, ali pravi elektromotor za pokretanje mlazne letelice je u fen varijanti, prenabudžen, preforsiran sa jako dobrim hlađenjem, koje je protork vazduha preko motora.

Probaj uzeti univerzalni motor (bušilica, usisivač i bilo koja druga mašina sa četkicama za kućnu opremu na bazi naizmenične struje) i zavrti ga preko autotransformatora, pa vidi šta ćeš dobiti.

Ko je trenutno na forumu
 

Ukupno su 768 korisnika na forumu :: 3 registrovanih, 0 sakrivenih i 765 gosta   ::   [ Administrator ] [ Supermoderator ] [ Moderator ] :: Detaljnije

Najviše korisnika na forumu ikad bilo je 3466 - dana 01 Jun 2021 17:07

Korisnici koji su trenutno na forumu:
Korisnici trenutno na forumu: Kenanjoz, Outis, wizzardone