offline
- tuzor
- Legendarni građanin
- Pridružio: 03 Sep 2007
- Poruke: 4115
- Gde živiš: U Kraljevstvu duha
|
Na jednom drugom forumu postavio sam ovu temu, pod nešto drugačijim nazivom. Smatram da je red da na forumu čiji sam moderator postavim ovu temu, a pogotovo što me i avatar obavezuje.
Temu sam postavio na http://www.diskusije.net/ , i to u delovima, a ovde je u celini predstavljam.
"ETIKA geometrijskim redom izložena i u pet delova podeljena" delo je, u kojem je Baruh de Spinoza izložio celovito svoj filosofski sistem. Etika je objavljena posle smrti ovog posvećenika u mudrost (za života objavio samo dela "Principi Dekartove filosofije" i "Teološko-politička rasprava").
Spinoza je proživljavao i pisao Etiku punih 15 godina. Prva skica ovog dela, pronađena znatno kasnije, nosi naziv "Kratka rasprava o Bogu, čoveku i njegovoj sreći". Interesantno je da je rad na njoj jedno vreme potisnuo u drugi plan, zbog rada na Teološko-političkoj raspravi. Kao da je predosetio kakvu će buru izazvati objavljivanje ove knjige 1670. godine (koja u sebi sadrži mnogo toga, što je kasnije, u Etici, dobilo celovit izraz). Imamo paradoks da je Rasprava, pisana kasnije, postala prizivajući vesnik omraze prema Spinozi, njegovog izgona, ali i svega onoga sadržanog u Etici, pisanog ranije ali sa odložnom redakcijom. Zbog Rasprave, Spinoza je označen "jevrejskim otpadnikom", "inkarnacijom satane", "princom ateista", najopasnijim čovekom onoga vremena. Sve je to uzrokovalo da se Etika ne objavi u "liberalnoj" Holandiji XVII veka. Iako objavljena posmrtno, Etika je ubrzo nastrože zabranjena, zajedno sa ostatkom Posmrtnih dela (koja su ponovo izdata tek posle 100 godina). Lajbnic je, na primer, za Spinozu napisao da je najozbiljniji protivnik hrišćanske religije, a za Etiku - da je štetna i veoma opasna za sve one, koji bi se trudili da se u nju udube. Bivši Spinozin prijatelj Grevijus izjavio je da Posmrtna dela zaslužuju da budu bačena u tamu pakla. I tako, još mnogo "lepih" reči, ostrašćenog žigosanja i dokazivanja ispravnosti kroz napade na našeg filosofa i njegovo delo.
Ono što sam uzeo kao "devizu" koja se pojavljuje ispod mojih poruka, pozajmljeno je s kraja Kratke rasprave o Bogu, čoveku i njegovoj sreći, iz Spinozinog obraćanja prijateljima: "A sada, da bih sa svim ovim završio, ostaje mi još jedino da prijateljima, za koje sam to i pisao, kažem: ne treba da se čudite ovim novinama, jer dobro vam je poznato da jedna stvar ne prestaje da bude istinita zato što nije od mnogih prihvaćena. A pošto vam je poznata ćud vremena u kojem živimo, nasrdačnije bih vas zamolio da budete veoma obazrivi upoznajući druge sa ovom stvari".
Nazivi pet delova Etike su sledeći: 1. O Bogu, 2. O prirodi i poreklu duha, 3. O poreklu i prirodi afekata, 4. O ljudskome ropstvu, ili o snazi afekata, i 5. O moći razuma, ili o ljudskoj slobodi. Vidimo da se tu raspravlja o metafizičkim pitanjima (čak i najobimnije), gnoseološkim, psihološkim, dok su etička pitanja, iako je njima posvećeno manje prostora u odnosu na ostala, ciljno postavljena kao esencija čitavog filosofskog sistema, dok o njihovom značaju za Spinozu dovoljno govori i naziv dela.
Bilo je pokušaja da se uzorna osnova Spinozinog dela nađe u stoicizmu. Rekao bih da, osim nesumnjivog poznavanja dela stoika od strane Spinoze, dubljeg uticaja svakako nema. Još više je bilo pokušaja da se pokaže kako se Spinoza temelji na sk(h)olastici (posebno zbog terminologije i nekih metafizičkih ideja). Ipak, Spinoza je "previše" originalan, autentičan i "svoj". A da je čitao mnogo - čitao je. Uz Stari zavet i Talmud - još i celokupnu jevrejsku i religioznu literaturu. Proučio je Kabalu. Smešni su mi prigovori te vrste, da neko nekome "duguje" svoje učenje, svoj pogled na čoveka, svet i kosmos. Jasno je da ništa ne može biti apsolutno novo, ali se onome što vredi time ne može umanjiti originalnost. Šta sa time, da je već ranije bilo poznato učenje o imanentnosti stvari u Bogu (odnosno panteizam, kojim nazivom je ovo učenje označeno znatno posle Spinozine smrti)? Da li su ta učenja dobila svoju zaokruženost i svrhovitost, kao što je to kod Spinoze? Mislim da nisu. Pokušaću to kasnije, u razvoju teme, i da objasnim. Uz navedeno, od mislilaca se kao Spinozini "potvrđujući inficijenti" navode i Majmonid, Jehuda Abrabanel, Leone Ebreo, drevni indijski spevovi, starogrčka filosofija, Filon Aleksandrijski, Đordano Bruno, i - naročito - Dekart (koga je Spinoza visoko cenio).
Da ne bih zaboravio: Panteizam nije jedini primer, kada se suština nečega označava pojmom "skovanim" znatno posle dešavanja/manfiestacije/objavljivanja/stvaranja na koje se pojam odnosi. Setite se pojma "evolucija" (kod koga stvari, doduše, stoje unekoliko drukčije: tu je pojam bio poznat mnogo pre Darvinovog rada, u filosofiji, ali je tek posle širenja postavki iz "Porekla vrsta" suština teorije označena pojmom "evolucija", iako pojam izvorno ne znači to, što je kasnije opšteprihvaćeno). Oprostite na ničim izazvanoj digresiji.
O načinu na koji je Spinoza izložio svoju misao (primena geometrijske metode) izjašnjavali su se brojni mislioci. Neki od njih su smelo zaključivali da je Spinozin pokušaj potpuno propao, narodski rečeno: zbog brkanja baba i žaba, i zato što se ne postiže ciljano jedinstvo i sveobuhvatnost. Na drugoj strani su oni koji smatraju da je "fasada" Etike adekvatna njenom sadržaju. Ono što je nepobitno, jeste da je ovo prvi (možda i jedini?) slučaj da je neko, polazeći od pretpostavke da je osnov duhovnosti u matematici, njenim zakonima i metodima, svoje filosofsko delo izložio na način, do tada primenjivan isključivo na polju matematike (jer se smatralo da samo tu i jeste primenjiv). Ne treba zaboraviti da su nekada, tako reći, izjednačavani pojmovi matematike i filosofije, ali se niko do Spinoze nije odvažio da svoje "skroziranje", svoj ukupni "pogled na svet" izloži u aksiomama, definicijama, stavovima, postavkama (propozicijama), pomoćnim stavovima, dokazima (demonstracijama), drugim rečima: da do krajnosti sažme nešto, što je po svojoj prirodi obimno i složeno.
Već na početku Prvog dela Etike (O Bogu), Spinoza daje osam definicija, posle kojih slede aksiome, razrađene u postavkama, dokazima, izvedenim stavovima, i praćene primedbama i objašnjenjima / dodacima. Isti, ili sličan, način primenjen je i u ostalim delovima Etike. Definicijama Spinoza uvodi čitaoca u središte svojih shvatanja, i istovremeno kroz njih učvršćuje i utvrđuje sve što je bitno.
DEFINICIJE
I Pod uzrokom samoga sebe razumem ono čija suština sadrži u sebi postojanje, ili ono čija se priroda ne može shvatiti drukčije, nego kao postojeća.
II Konačnom u svojoj vrsti naziva se ona stvar koja može biti ograničena drugom stvari iste prirode. Na primer, jedno telo naziva se konačnim, zato što uvek zamišljamo drugo veće telo. Tako je jedna misao ograničena drugom mišlju. A telo nije ograničeno mišlju, niti misao telom.
III Pod supstancijom razumem ono što u sebi jeste i pomoću sebe se shvata; to jest ono čijem pojmu nije potreban pojam druge stvari, od koga mora biti obrazovan.
IV Pod atributom razumem ono što razum opaža na supstanciji, kao da sačinjava njenu suštinu.
V Pod modusom razumem stanja supstancije, ili ono što je u drugome, pomoću čega se i shvata.
VI Pod Bogom razumem biće apsolutno beskrajno, to jest supstanciju koja se sastoji iz beskrajno mnogo atributa, od kojih svaki izražava večnu i beskrajnu bitnost.
VII Slobodnom se naziva ona stvar koja postoji samom nužnošću svoje prirode, i sama sobom biva određena za delanje; a nužnom, ili, bolje, prinuđenom, ona koja od drugoga biva određena da postoji i da dela, na izvestan i određeni način.
VIII Pod večnošću razumem samo postojanje, ukoliko se ono shvata kao da nužnim načinom proističe iz same definicije večne stvari.
AKSIOME
I Sve što jeste, jeste ili u sebi, ili u nečem drugom.
II Ono što ne može da se shvati pomoću drugoga, mora se shvatiti samo sobom.
III Iz datoga određenoga uzroka nužnim načinom deluje posledica; i obratno, ako nije dat nikakav određeni uzrok, nemoguće je da sleduje posledica.
IV Saznanje posledice zavisi od saznanja uzroka, i sadrži ga u sebi.
V Stvari koje nemaju ničeg zajedničkog među sobom, ne mogu ni da se uzajamno razumeju jedna iz druge, ili, pojam jedne ne sadrži u sebi pojam druge stvari.
VI Istinita ideja mora se slagati sa svojim predmetom.
VII Sve što se može shvatiti kao da ne postoji, njegova suština ne sadrži u sebi postojanje.
Zašto je neophodno, prilikom razmatranja Spinozinog dela, imati stalno na umu i pred očima ove definicije i aksiome? Zato što se u delu autor često i utemeljeno poziva na njih, prilikom razrade, i da bi čitaoca uputio i "podsetio", kada god napisano može da uzrokuje zabunu i nejasnoću, zbog ranije formiranog pogrešnog mišljenja i neadekvatnih predstava.
Spinoza je 1656. godine okrivljen zbog jeresi i izbačen iz jevrejske zajednice. Ekskomunikaciju je izreklo veće staraca, a dok je trajalo njeno čitanje povremeno bi se čuo žalosni ton velikog roga, uz postepeno gašenje gorećih baklji. Gašenje poslednje baklje, odnosno buktinje, pri kraju čitanja simbolizovalo je prestanak duhovnog života ekskomuniciranog Spinoze. Evo kako glasi tekst ekskomunikacije:
"Po presudi anđela i po rešenju svetaca, mi progonimo, odbacujemo, kunemo i proklinjemo Baruha de Spinozu s odobrenjem Boga i ove svete opštine, pred licem svetih knjiga i šeststotrinaest propisa koji su u njima sadržani: progonimo ga progonstvom kojim je prognan Jozua Jeriho, i proklinjemo ga prokletstvom kojim je Elisa proklela svoju decu, i svima prokletstvima koja su napisana u Knjizi zakona. Neka je proklet danju, i neka je proklet noću! Neka je proklet kad leže, i neka je proklet kad ustaje! Neka je proklet kad odlazi, i neka je proklet kad dolazi! Neka mu Gospod nikada ne oprosti! Neka osveta i gnev Gospoda plamte protiv ovoga čoveka koji je na sebe navukao sva prokletstva koja su napisana u Knjizi zakona, i neka unište ime njegovo!
Zato se svi čuvajte da niko sa njim ne progovori ni usmeno ni pismeno, da mu niko svoju milost ne iskazuje, da niko sa njim ne boravi pod istim krovom, da mu se niko ne približuje manje od četiri lakta, i da niko ne čita spis koji je on diktirao, ili ga svojom rukom napisao".
Strašnoga li teksta! Grešni i jadni Spinoza! Ko ga je terao da ne priznaje autoritete (među inima - i Platona, Aristotela i Sokrata), šta ga je vodilo da se oštro suprotstavlja Dekartu (koga je zaista visoko cenio), a pogotovo - šta mu bi da odbaci ustaljena i uvrežena mišljenja, koja je kler tako svesrdno prihvatao i dalje širio, nazivajući ta "dragocena" mišljenja zabludama, predrasudama i praznoverjem? Hteo čovek da podigne spomenik razumu uopšte, dakako - i vlastitom razumu, hteo da doprinese oslobođenju ljudskog razuma u cilju olakšavanja saznanja i istine, a doživeo je da ne može biti više u društvu ni rođene sestre, koju je neizmerno voleo... Strašno! Je li poklekao duhom? Nije! Uporedite današnjicu, u kojoj se i taj poslednji odbrambeni bedem - duh ruši, sa surovim periodom XVII veka, u kojem maltene celo društvo ustaje protiv jednog čoveka. Ne samo članovi jevrejske zajednice u Amsterdamu. Ono što čudi, to je da je zabeležen samo jedan slučaj pokušaja ubistva Spinoze.
Nastavak teme će biti posvećen Spinozinom shvatanju Boga. Jer, upravo to je podiglo silnu buku i uzbunu, upravo su se zbog toga misleći ljudi onoga vremena osetili prozvanim da se izjasne protiv Spinoze i njegovog učenja, da ga označe kao prokletog ateistu. Uzbunu nakon objavljivanja Teološko-političke rasprave zamenio je "duhovni pokret" protiv spinozizma (kraj XVII i početak XVIII veka), u kom su se "pronašli" i katolici i protestanti, i jezuiti i jansenisti, i dogmatičari i skeptici, obrušavajući se na posmrtno objavljeno delo. Dok je Spinoza bio živ, a pre ekskomunikacije, organizovani su skupovi sa namerom da se naš mislilac izvrgne ruglu, da se dovede "poznaniju prava" i da se javno demonstrira kako ništa ne zna, odnosno zna vrlo malo. Kad god bi Spinoza bio pozvan na te skupove, išao bi hrabro, sam protiv svih. I uvek izlazio kao pobednik. Na tuđa pitanja odgovarao bi smireno i razložno, obrazlažući svoje stavove sa nenadmašnom argumentacijom, dok na njegova protivpitanja, usmerena na obelodanjivanje suprotnih stanovišta, nije bilo smislenog odgovora... Posle njegove smrti, oglasili su se Lajbnic, Rajman, Kolerus, katolički mislioci Bosije, Fenelon, Malbranš, zatim Bejl (koji ga je, donekle, uvažavao), Monteskje, Žan Žak Ruso, Volter, Helvecijus, Didro, Holbah, Berkli, Hjum - sva sila filosofske i teološke misli, ustvrđujući da je Spinoza nesumnjivo ateista. Da li je bio - pokušaćemo sami da zaključimo.
Dopuna: 05 Nov 2008 9:15
U prvom delu Etike (O Bogu), kao treća po redu, navedena je definicija: "Pod supstancijom razumem ono što u sebi jeste i pomoću sebe se shvata; to jest ono čijem pojmu nije potreban pojam druge stvari, od koga mora biti obrazovan".
Supstancija ima najveći značaj u Spinozinom sistemu. Njena definicija je, kako vidimo, proistekla iz prethodne dve definicije o uzroku samoga sebe - causa sui, i konačne stvari (objašnjeno napred). Nakon definicija atributa i modusa, Spinoza šestom definicijom određuje Boga kao "biće apsolutno beskrajno, to jest supstanciju koja se sastoji iz beskrajno mnogo atributa, od kojih svaki izražava večnu i beskrajnu bitnost". Jasno je da je Spinoza izjednačio beskrajno božansko biće sa supstancijom beskrajno mnogih atributa. Ništa nema atribute, zato što je ništa, a nešto ima atribute, upravo zato što je nešto. I što je više nešto, to mora imati više atributa. Ono što je sve, mora imati sve atribute. Dakle, i Bog (supstancija, priroda), kao nešto najsavršenije i beskrajno, mora imati beskrajne i savršene atribute, odnosno mora imati sve atribute. Sedmom definicijom (videti) filosof razgraničava pojmove slobode i nužnosti, kako bi dalje objasnio svoje shvatanje delatnosti Boga. Dakle, sloboda podrazumeva nužnost postojanja i delanja, koja je shodna prirodi slobodne stvari. Odatle proizilazi da je sloboda unutrašnja nužnost, i da pripada Bogu (supstanciji). Sve stvari, čiju egzistenciju opredeljuje spoljašnja nužnost, su neslobodne, i od nečeg drugog bivaju određene da postoje i delaju.
Što se tiče aksioma prethodno navedenih, po svojoj prirodi su ontološki, i predstavljaju osnov daljim izvođenjima, postavkama i dokazima. Prvom aksiomom Spinoza pravi razliku između onoga što u sebi jeste (supstancija) i onoga što jeste u nečem drugom (modus); drugom označava razliku između unutrašnjeg i spoljašnjeg kauzaliteta (pošto se supstancija shvata samom sobom, a modus pomoću drugoga); princip kauzaliteta postavljen je trećom aksiomom (nužna povezanost uzroka i posledice); četvrtom aksiomom ("saznanje posledice zavisi od saznanja uzroka, i sadrži ga u sebi") na pozitivan način se obeležava veza uzroka i posledice između pojmova, uz uvođenje subjektivnog momenta - našeg saznanja; petom se aksiomom navedena veza određuje na negativan način ("stvari koje nemaju ničeg zajedničkog među sobom, ne mogu ni da se uzajamno razumeju jedna iz druge, ili, pojam jedne ne sadrži u sebi pojam druge stvari"); dakle, od stvari koje nemaju ništa zajedničko, jedna ne može biti uzrok druge; šestom aksiomom postavlja se saglasnost saznanja razuma sa njegovim objektima (razum stvara ideje koje odgovaraju stvarima, tako da se principi moraju slagati sa suštinom stvari, čime se utvrđuje kriterijum istine); sedmom aksiomom utvrđuje se da saznanje određuje postojanje, a posledično i nepostojanje stvari ("sve što se može shvatiti kao da ne postoji, njegova suština ne sadrži u sebi postojanje").
U nastavku, uz stalno pozivanje na prethodno utvrđeno, Spinoza ustvrđuje da jedna supstancija ne može biti proizvedena od druge supstancije (pošto u prirodi stvari ne mogu biti dve supstancije sa istim atributom), iz čega se izvodi da jedna supstancija ne može biti proizvedena od nečega drugog. Zatim, da prirodi supstancije pripada postojanje (kao uzroku same sebe), što odgovara Prvoj definiciji, te da svaka supstancija jeste nužnim načinom beskrajna (jer, kada bi bila konačna, morala bi biti ograničena drugom supstancijom iste prirode, koja bi takođe morala da postoji, pa bismo imali dve supstancije sa istim atributom, što je besmisleno, pošto u prirodi stvari ne mogu biti dve ili više supstancija iste prirode, ili istoga atributa).
Pošto je atribut ono što razum opaža na supstanciji, kao da sačinjava njenu suštinu, onda on mora biti shvaćen samim sobom. Svaki atribut izražava realitet ili biće supstancije. Ukoliko biće ima više realiteta ili bitnosti, utoliko ima više atributa koji izražavaju i nužnost, i večnost, i beskrajnost. Apsolutno beskrajno biće mora biti definisano kao biće koje se sastoji iz beskrajno mnogo atributa, od kojih svaki izražava jednu večnu i beskrajnu suštinu.
Sledi da nužnim načinom postoji Bog, ili supstancija koja se sastoji iz beskrajno mnogo atributa, od kojih svaki izražava večnu i beskrajnu suštinu.
Kako to Spinoza odmah dokazuje? "Ako to odričeš, zamisli, ako je to moguće, da Bog ne postoji. Dakle (prema aksiomi 7, "sve što se može shvatiti kao da ne postoji, njegova suština ne sadrži u sebi postojanje") njegova suština ne sadrži u sebi postojanje. A to (prema postavci 7 "prirodi supstancije pripada postojanje") jeste besmisleno. Dakle Bog, nužnim načinom, postoji.
Spinoza to dalje dokazuje time, što navodi (i ujedno podseća) da za svaku stvar mora biti označen uzrok, ili razlog i zašto postoji, i zašto ne postoji (odnosno razlog koji tu stvar sprečava da postoji, ili koji uklanja njeno postojanje). Taj razlog/uzrok mora da se nalazi ili u prirodi stvari, ili van nje. Razlog zašto postoji supstancija sleduje iz same njene prirode, koja u sebi sadrži postojanje. Iz toga sledi da, nužnim načinom, postoji ono za šta nema nikakvoga razloga ni uzroka koji ga sprečava da postoji. "Ako, dakle, ne može postojati nikakav razlog ni uzrok koji bi sprečio da Bog egzistira, ili koji bi uklanjao njegovog postojanje, onda sasvim treba zaključiti da on nužnim načinom postoji". Takav razlog bi morao postojati ili u samoj božjoj prirodi, ili izvan nje (u drugoj supstanciji različite prirode). Sledi da ta "druga" supstancija, kada bi postojala, ne bi imala ništa zajedničko sa Bogom (pošto dve supstancije, koje imaju različite atribute, nemaju ništa zajedničko između sebe), tako da ne bi mogla ni da uspostavlja, ni da uništava njegovo postojanje. Pošto se razlog/uzrok koji bi uništavao božje postojanje ne može nalaziti van božanske prirode, on bi morao, nužnim načinom - ako Bog ne postoji - da se nalazi u samoj njegovoj prirodi, koja bi zato u sebi sadržavala protivrečnost. "A besmisleno je tvrditi to o biću apsolutno beskrajnom i vrhovno savršenom; dakle, ni u Bogu, ni van Boga ne nalazi se niakakv uzrok, ili razlog, koji bi uništavao njegovo postojanje; prema tome, Bog, nužnim načinom, postoji".
Savršenstvo Boga/supstancije, po Spinozi, nije uzrokovana nikakvim spoljnim uzrokom, što sledi iz prirode supstancije/Boga, odnosno njene/njegove suštine. "Savršenstvo ne uništava postojanje stvari, nego ga, naprotiv, (uspo)stavlja, a njeno nesavršenstvo ga uništava. Otuda ne možemo biti sigurniji u postojanje nijedne stvari nego u postojanje bića apsolutno beskrajnog ili savršenog, to jest Boga. Jer, pošto njegova bitnost isključuje svako nesavršenstvo, i sadrži u sebi apsolutno savršenstvo, ona, samim tim, uništava svaki uzrok sumnje u njegovo postojanje, i daje vrhovnu izvesnost o tom postojanju".
Sem Boga, nikakva supstancija ne može ni da postoji, ni da se zamisli.
(Zato što Bog nužno postoji, kao apsolutno beskrajno biće koje se sastoji iz beskrajno mnogo atributa od kojih svaki izražava njegovu suštinu, tako da bi bilo koja druga supstancija morala biti objašnjena Božjim atributom, a onda bi postojale dve supstancije istoga atributa, što je već utvrđeno kao besmisleno. Kad nešto ne može da postoji, onda ne može ni da se zamisli; "jer, kad bi ona mogla da se zamisli, morala bi, nužnim načinom, da se zamisli kao da ne postoji", što je besmisleno)
Što god postoji, postoji u Bogu, i bez Boga ništa ne može ni da postoji, ni da se shvati.
(Zato što, kao što je rečeno, nikakva supstancija sem Boga ne može ni da postoji, ni da se shvati, odnosno, osim Boga ne može postojati nikakva stvar/supstancija koja u sebi jeste i pomoću sebe se shvata, po Trećoj definiciji. I zato što modusi ne mogu ni da postoje, ni da se shvate bez supstancije, tako da mogu postojati samo u Božjoj prirodi, i da se shvate samo pomoću nje).
Pošto je podrobno prikazano kako Spinoza dokazuje nužno postojanje Boga, njegovu beskrajnost i savršenost, red je da se ukaže na samu Božju prirodu, onako kako je Spinoza shvata. Odmah jasno treba ustvrditi: u Spinozinom pojmu Boga nema ni "a" od antropomorfnog. Ovaj filosof je sve svoje umne i duhovne snage okrenuo pobijanju ukorenjene zablude, koja se oličava u pripisivanju Bogu svoje, ljudske prirode, svojih, ljudskih osobina, čak i svojih, izrazito ljudskih afekata (pomenimo samo srdžbu, bes, mržnju...).
Smatra se da je Spinoza potpuno poistovetio Boga sa prirodom (Deus sive natura, Bog ili priroda), te da zbog toga zastupa apsolutni panteizam. Naš mislilac je uvek ukazivao da ne odvaja Boga od prirode, kao što su to činili svi oni, koje je znao. Ali, osim materije i njenih stanja, Spinoza je pod prirodom podrazumevao i "beskrajno mnogo drugog". Celoviti nepromenljivi poredak, sve univerzalne prirodne zakone, uzročnu povezanost svih prirodnih zbivanja. Sasvim je jasno da "beskrajno mnogo drugog" u sebi ne obuhvata volju i razum, shvaćene kako ih ljudi predstavljaju, preslikavajući i poistovećujući svoje karakteristike i kategorije na sve što postoji (ili se pretpostavlja da postoji), ali da u tom suštinskom sadržaju prirode postoji racionalnost i inteligibilnost. Tek tako shvaćena priroda, za Spinozu jeste isto što i Bog. Za razliku od filosofa koji su protegnutu, odnosno rasprostrtu supstanciju razdvajali od Božje prirode, odricali njenu beskrajnost i pripadnost Bogu, i smatrali da je tu supstanciju stvorilo božansko biće, Spinoza je ustvrdio da je "rasprostrta supstancija dostojna Božje prirode".
Zaključujemo da je Bog za Spinozu istovremeno misao i protegnutost, duh i materija. Niti jedna od poznatih, odnosno postojećih religija nema u svom učenju takav pojam. Što je i jasno. Bog, kako ga Spinoza shvata, ne može se "obožavati". Jer, skoro u svim religijama Bog prethodi svetu, i prostorno se nalazi izvan sveta. A Bog, kako ga Spinoza shvata, je i vremenski i prostorno neodvojiv od sveta, i izrazito imanentan. Time je Spinoza "uništio Boga" kakvom se klanjaju sve religije, pošto mu je odrekao ličnost, razum, volju i karakter. Bog nije oličenje ni dobra ni zla, pošto su to čisto ljudske kategorije, nastale iz predrasude da je sve što je božansko biće stvorilo, stvoreno upravo radi čoveka i zbog čoveka, dok je sam čovek stvoren da slavi i obožava božansko biće. Ono što je najviše zabolelo i razjarilo teološko-religioznu misao onog vremena, ali i znatno kasnije, jeste Spinozino negiranje kreacionizma. Spinoza je svojom mišlju i delom odrekao da je Bog svemoćni tvorac, koji je stvorio svet iz ničega (ex nihilo).
Sve to jeste razumljivo, iz Spinozinog dokaza da nijedna supstancija ne može od druge da bude proizvedena, niti stvorena, kao i da, sem Boga, nijedna supstancija ne može ni da postoji, ni da se zamisli. Telesna supstancija može da se shvati samo kao beskrajna, samo kao jedina, i samo kao nedeljiva. Ona se ne sastoji iz konačnih delova.
"Sve je u Bogu, i sve što se događa, događa se pomoću samih zakona beskrajne Božje prirode, i sleduje iz nužnosti njegove suštine".
Bog je apsolutno prvi uzrok, i dela prema zakonima svoje prirode, ni od koga prisiljen. Osim savršenstva njegove prirode, Boga ne pokreće nikakav uzrok. Pošto postoji nužnošću svoje prirode, Bog je jedini slobodan uzrok. Bog je uzrok koji ostaje u sebi (unutrašnji, imanentni), a ne prelazni uzrok svih stvari.
"Postojanje Boga i njegova suština jesu jedno isto".
"Bog nije samo spolja delujući (eficijentni) uzrok postojanja nego i suštine stvari".
(To sledi iz ranijih postavki i izvedenih postavki, pošto je već utvrđeno da Bog može biti samo uzrokom samoga sebe, iz čega sledi i da je uzrok svih stvari.)
"Stvari nisu mogle biti proizvedene od Boga ni na koji drugi način, i nikakvim drugim redom, nego što su bile proizvedene".
(Već je rečeno da iz nužnosti božanske prirode mora da sleduje beskrajno mnogo na beskrajno mnogo načina. A kada bi stvari mogle biti druge prirode, ili na drugi način opredeljene da delaju, onda bi i božja priroda mogla biti druga nego što jeste; onda bi i ta druga priroda takođe morala da postoji, tako da bi moglo postojati dva ili više bogova, što jeste besmisleno.)
Spinoza se posebno "pozabavio" svojim protivnicima, ukazujući da i oni sami priznaju da "od same odluke i volje božje zavisi da je svaka stvar ono što jeste" (jer, u suprotnom, Bog ne bi bio uzrok svih stvari), i da su "sve božje odluke od večnosti bile potvrđene od samoga Boga" (jer, u suprotnom, Bog bi bio okrivljen za nesavršenstvo i nepostojanost). Može li Bog da menja svoje odluke? Onda bi on nužno morao imati drugi razum, nego što ga sad ima, i drugu volju, nego što je sad ima. Ako se pođe od božje savršenosti i bitnosti, onda bi i ta bitnost bila druga, "da je Bog imao u stvarnosti drugi razum i drugu volju".
Kada bi stvari bile proizvedene od Boga drukčije, nego što su sad, onda bi božji razum i njegova volja, odnosno - božja bitnost, morali biti drugi - što je besmisleno.
"Božja moć jeste sama njegova bitnost".
|