offline
- tuzor
- Legendarni građanin
- Pridružio: 03 Sep 2007
- Poruke: 4115
- Gde živiš: U Kraljevstvu duha
|
Napisano: 29 Maj 2009 9:52
Zar nije povelika ironija to što Erazmo Roterdamski nije cenio vlastito delo, nego je "Pohvalu Ludosti" smatrao igrarijom, ludorijom nastalom da bi zadovoljio prijatelje, u trenucima besposlice i privremene bolesti? Sve ostalo što je Erazmo napisao i na čemu je radio, bilo je potpuno drugačije od "Pohvale", i sa priličnom dozom sigurnosti može se reći da je Erazmo dosta držao do tog svog "ostalog" rada. Ali, ostao je upamćen u istoriji filosofije i pisane reči samo po svom "luckastom" delu.
Ali, stvar se može i ovako sagledati: Nesvesno je Erazmo Roterdamski ispoljio sve vredne osobine svog umnog bića, i za sobom ostavio delo trajne vrednosti. Koliko je stvaralaca sklonih satiri smatralo da je ono što "bockasto" pišu manje vredno, pa su zarad ozbiljnosti skrenuli sa satiričnog puta? Pri tom, ono što su od "ozbiljnog" ostavli za sobom, nije dostiglo one domete za koje su svakako bili predodređeni.
Osim britke i oštre satire, "Pohvala Ludosti" izražava i ličnu, humanu Erazmovu problematiku. Delo se nije svelo na zanimljivu sliku sveta, nego i na trajnu zapitanost kako treba da žive u takvom svetu oni koji ga vide na takav način. Psihološki posmatrano, Erazmo je i kroz ovo delo, stavljajući masku Ludosti, pokazao ono što ga je odlikovalo celoga života - bekstvo od sukoba i konflikata, život u umerenosti i opreznosti, zadržavanje lične slobode kroz nemešanje i ostajanje izvan svih trvljenja. Ipak, bio je dovoljno hrabar i postojan da svojevremeno, u "Metodu teologije", napiše i ovo:
Citat:Postoji i druga vrsta falsifikata, doduše, manje otvorenog, ali utoliko štetnijeg. On počiva na tome što, zloupotrebljavajući reči Svetog pisma, mi u pojmu "Crkva", koja je telo Hristovo, podrazumevamo sveštenike, a u pojmu "svet", koji označava loše stvari, podrazumevamo svetovne hrišćane, sasvim kao da oni ne spadaju u Crkvu.
. . .
Pročitaj ceo Novi zavet i nigde nećeš naći zapovesti koje bi se odnosile na ceremonije. Gde je tu makar jedna reč o hrani ili odeći? Gde je tu makar nagoveštaj o postu i sličnim pitanjima? Jedino ljubav naziva Hristos svojom zapovešću. Iz obreda se rađa nesloga, iz ljubavi - spokojstvo.
Dakle, prava vera i čovekova odluka treba da imaju preimućstvo ispred organizacije i odredaba crkve. Erazmo je isticao da čoveka čine tri strukturalna elementa: telo, duša i besmrtni duh. Duh je najčistija, božanska realizacija supstance, a duša se nalazi na raspuću između potpuno materijalnog tela i potpuno nematerijalnog duha. "Duh bi trebalo da nas izjednačava s Bogom, telo sa životinjama, a duša bi bila nešto posebno ljudsko". Odlukom da bude hrišćanski vitez, čovek postaje zaista čovek, a hrišćanski vitezovi su nešto sasvim drugo od prividnih hrišćana. Oni upravo svojom ličnošću i postupcima prave jasnu granicu između sebe i onih "prividnih". (Mala digresija: Setite se načina na koji se pravi ta granica u "Boju na Kosovu" Ljubomira Simovića). Svet je takav kakav je, na njemu nikada nije bilo toliko dobro da bi se većina opredeljivala za ono što je vredno. Bogdan Suhodolski, u poglavlju "Erazmo Roterdamski - humanistička koncepcija čoveka pred sudom stvarnosti" (iz knjige Moderna filosofija čoveka) navodi suštinu Erazmove misli:
Citat:Zato treba ići protiv javno mnenja, protiv pogleda masa. A u te mase Erazmo ubraja i kraljeve, biskupe, teologe, pa čak i pape, ako samo ne žive po uzoru na Hrista. I preporučuje svome vitezu: neka te veliki autoriteti ne plaše - idi svojim putem.
Erazmo je, dakle, potpuno sagledao glavnu problematiku, koja je duhovne i egzistencijalne prirode i koja se tiče osnovne ljudske sudbine. "Pohvala Ludosti" upravo predstavlja pokušaj razrešenja te problematike, izložen na način koji je odgovarao Erazmovoj ličnosti i samome vremenu.
Dopuna: 14 Jul 2009 10:02
▓ ▓ ▓ ▓ ▓
Dugo je Erazmo Roterdamski tražio način i mogućnost da kaže šta misli. Celim bićem okrenut istini i pravdi, bio je svestan da živi u vreme kada se zbog propovedanja istine lako stiže na lomaču. Mislite li da je sada situacija mnogo drugačija? Mislite li da su prosvećenost, demokratija i tehnički napredak doprineli približavanju ideala slobode i pravde? Lomače naših dana ne moraju bukvalno da gore, da bi sagorele i u prah pretvorile čistotu i stremljenje ka uzvišenom. Baljezgarije koje smo "slobodni" da slušamo i gledamo više su dokaz potpunog poremećaja sistema vrednosti, nego svedočanstvo o dostignutom stepenu slobode. "Mislite o tome".
Da li je Erazmo trpeo od rascepa u duši zato što je bio svestan da se mora poslužiti opreznošću i lukavošću kako bi ogolio istinu? Ako je bio čestit (a sve govori da jeste), onda je neizbežno morao da oseti duševnu patnju zbog nužnosti stavljanja lakrdijaške maske.
Citat:Budale pružaju vladarima samo ono što oni najviše žele: šale, smeh, dosetke, lakrdije.
Osvedočen u razuzdanost i krajnji nemoral najviše crkvene hijerarhije, uključujući i papu koji je znao da se upusti u ratove i osvajanja, Erazmo (kojeg modernim rečnikom možemo nazvati "pacifistom") je bio dovoljno hrabar da ukaže na rat kao "svirepu stvar" koja više priliči divljim zverima nego ljudima. Nazivajući rat kugom koja za sobom povlači opštu pokvarenost običaja, nepravdom jer ga mogu voditi samo najgori razbojnici, i bezbožnom stvari koja nema ničeg zajedničkog sa Hristovim učenjem, Erazmo je apostrofirao činjenicu da pape sve to gube iz vida, i "posvećuju se samo ratu", odazivajući se zovu gramzivosti i sramnog načina života.
Humor i satira u Erazmovom delu su, dakle, i nužni (s obzirom na vreme u kojem je "Pohvala Ludosti" pisana), i izraz pretežnog dela Erazmove duše. Ukazujući na smenljivost varanja, ulagivanja i popuštanja u međusobnim odnosima u svetu, pokazao je da je čitav ovozemaljski život takav, a da med koji ga zaslađuje jeste Ludost. Ljudi uspevaju da se izbore sa samima sobom, sa životom i svetom samo ukoliko su kadri da se koriste Ludošću, i priznaju da je život neka vrsta komedije "u kojoj ljudi igraju svaki pod svojom maskom i svaki svoju ulogu, dok ih reditelj ne odvede sa pozornice". Sva bulumenta raznih likova, koje Erazmo neštedimice slika u "Pohvali Ludosti", jeste skup ljudi koje možemo nazvati saradnicima Ludosti. Ludost pomaže održavanju svih poroka, sujete, laži, uobraženosti, gluposti, šupljoglavosti, ali pomaže i onima manje poročnima, da izdrže sve što ih snalazi od krajnje poročnih.
Citat:Ali je već vreme da, po ugledu na Homera, ponovo siđemo na zemlju, ostavljajući nebesa, i uvidimo da ljudi uživaju samo onoliko sreće i veselja koliko im ja dopuštam. Pogledajte sa koliko se smotrenosti pobrinula priroda, majka i stvoritelja ljudskog roda, da se sve svuda začini ludošću. Prema stoičkoj definiciji, mudrost se sastoji u tome da se upravljamo prema razumu; a ludost, naprotiv, znači podati se samovolji strasti. Iz straha da ljudski život ne bude tužan i strašan, Jupiter je dodelio čoveku mnogo više strasti nego razuma, i to u odnosu pola uncije prema asu (24:1)! Osim toga, sabio mu mozak u jedan uski kutak glave, a čitavo telo prepustio strastima. Najzad je stavio usamljenom razumu nasuprot, rekla bih, dva vrlo moćna neprijatelja: prvi je srdžba, koja gospodari u grudnoj tvrđavi i srcu, izvoru života; drugi je požuda, koja sebi vrlo široko prisvaja vlast, sasvim dole do prepona. A šta može razum protiv te dve udružene sile, dovoljno jasno pokazuje svakidašnji ljudski život. On jedino može da viče do promuklosti i da daje moralne pouke. Ti se, pak, podanici bune protiv svoga kralja i ružno ga nadvikuju, te on najzad, umoran, mora da se povuče i digne ruke.
Dopuna: 15 Jul 2009 20:46
▓ ▓ ▓ ▓ ▓
Već pominjani Štefan Cvajg u svom delu posvećenom Erazmu Roterdamskom navodi da to što se Erazmo najčešće postavljao kao posrednik, ne govori o njegovom pomanjkanju hrabrosti, već o spremnosti da sebe postavi u najopasniju sredinu i pokuša "da svojim golim rukama meša vatru i vodu". Kada neko vlastitim primerom pokušava da pomiri fanatike, čini to u veličanstvenoj nameri očuvanja sveljudskog. Sve dok je trajala nada kod suprotstavljenih tabora da će Erazma privući kod sebe, Erazmu su odavane počasti i upućivani hvalospevi od obeju strana. A kada je ustvrđeno da mislilac ostaje "svoj na svome", na njegovu glavu su bačene mržnja i poruga, i upućene su mu pretnje i psovke. Pravi čovek ne treba da vidi svoje mesto ni na jednom frontu, osim jednog: fronta protiv zajedničkog neprijatelja slobodnog mišljenja - fanatizma.
Citat:To Erazmovo držanje, tu njegovu neodlučnost, ili bolje, to njegovo nehtenje da se odluči, nazvali su savremenici i potomci vrlo glupo kukavičlukom i rugali se tom bistroumnom oklevalu kao mlakom i prevrtljivom čoveku. Zaista, Erazmo nije kao kakav Vinkelrid stajao otvorenih grudi protiv celog sveta; taj neustrašivi heroizam nije ležao u njegovom karakteru. On se oprezno sklanjao u stranu i učtivo se, kao kakva trska, povodio nadesno i nalevo, ali samo zato da se ne bi dao prelomiti, da bi se uvek ponovo mogao ispraviti. Svoje ispovedanje nezavisnosti, svoj "nulli concedo" nije on ponosno nosio pred sobom kao kakvu monstrancu, nego skriveno pod ogrtačem kao lopov svoju svetiljku: u skloništima i po skrivenim putevima on bi se povremeno šćućurio i skrivao za vreme najdivljih sudara masovne zaslepljenosti; ali on je - a to je najvažnije! - svoje duhovno blago, svoju veru u čovečanstvo iz strahovitog orkana mržnje svoga vremena doneo kući neokrnjenu, i na tom malom tinjavom fitilju mogli su Spinoza, Lesing i Volter, i moći će svi budući Evropejci da upale svoje buktinje. Kao jedini od svoje duhovne generacije, Erazmo je ostao verniji celom čovečanstvu negoli jednom jedinom klanu. Po strani od bojnog polja, ne pripadajući nijednoj armiji, od obeju napadan, on je umro usamljen, sam. Usamljen, a ipak - to je presudno! - nezavisan i slobodan.
(Štefan Cvajg; Erazmo Roterdamski)
Takođe pominjani Bogdan Suhodolski osnovano i sa velikim udubljivanjem zaključuje da je "Pohvala Ludosti" višeslojno delo. Svi bez razlike mogu da zapaze onaj površinski sloj - kritiku postojećeg društva koje se nalazi pod vlašću gluposti. Društvenim životom oduvek su vladale glupe legende, glupe zavisti i laskanja, glupi ratovi, dok su postupci velikih vođa i političara proisticali "iz glupe zaljubljenosti u slavu".
Citat:Mudrost stvara strašljivce. Stoga vidite kako se mudraci bore sa siromaštvom, glađu i nemaštinom i kako žive zanemareni, bez slave i omraženi; a ludaci plivaju u novcu, sede na krmi države; ukratko, žive kao bubreg u loju.
I duhovni život je sav ispunjen Ludošću, pod čijom su vlašću i gramatičari, i pesnici, i govornici, i pisci, i panegiričari, i pravnici (najveći ludaci među naučnicima), i filosofi (koji se ponašaju kao "pobočni sekretari prirode", i kao da dolaze ovamo "pravo sa veća bogova"), i teolozi, i redovnici, i propovednici... O tome da Ludost posebno vlada u crkvi, već smo imali prilike da se osvedočimo kroz Erazmovo delo. "Braniocima vere" samoproglašavaju se raznorazni pisci, kancelarijski pacovi, pisarčići, advokati, meničari i svodnici.
Drugi sloj Erazmovog dela otkriva nam duboku tragičnost, zapretenu pod satiričnim prikazom. Satira ismevanjem grešaka i krivice ukazuje na mogućnost postojanja dobrog, a demaskiranjem prividne vrline na postojanje stvarne vrline. Međutim, ako ustvrdimo da je ceo život pod vlašću gluposti, i satira prestaje da bude satira. Tragično je otkrivanje dramatičnog ništavila svih najuglednijih ljudskih institucija. Tragično je ako se vekovni stubovi nosači (papski i kraljevski presto) pokažu kao oronuli i izdajnički.
Tek u trećem sloju Erazmovog dela možemo da uvidimo da nije nužno uzbuđivati se zbog bede ljudskog postojanja. Vladajuća glupost daje iluziju sreće, koja je sama po sebi sreća. Na Ludost se tako može gledati kao na dobru vilu koja ljudima donosi radost i zadovoljstvo. Ništa što se dešava ne treba uzimati previše ozbiljno, ne treba se ni zbog čega preterano uzbuđivati, a lakomislen život u sebi sadrži veselost. Život bez te veselosti ne izgleda moguć...
Dopuna: 19 Avg 2009 20:08
▓ ▓ ▓ ▓ ▓
Zaista, iz mudrosti retko proizađe sreća. Ludost nam to sasvim lepo i uverljivo pokazuje na Sokratovom primeru, ustvrđujući da ga je upravo mudrost doterala na optuženičku klupu i prisilila da ispije otrov od kukute.
Citat:Jer dok ga je filosofija gonila da lupa glavu oblacima i idejama, da meri noge buve i da se divi zujanju komaraca, nije naučio stvari koje se tiču svakidašnjeg života.
Ni Platon nije mnogo bolje prošao u očima Ludosti. Pogotovo je izvrgnuta podsmehu njegova Država kojom bi vladali filosofi, sa utemeljenjem u istorijskom iskustvu. Ludost nam pruža istorijsko saznanje "da nikada nije bilo opasnije vladavine za državu nego kada bi vlast došla u ruke nekog filosofa ili književnika". Oni koji izučavaju filosofiju, mudraci, nesrećni su u svemu što svojim životom dotaknu i obuhvate. Da se ta nesreća u vidu kuge mudrosti ne bi mnogo proširila, pobrinula se Priroda. Skrećem pažnju da je svaka sličnost sa ovdašnjim prilikama i akterima sasvim slučajna, pošto Erazmo ipak nije raspolagao umećem "daljinskog" predviđanja budućih događaja, i uloge pojedinaca u njima.
Citat:Tako je poznato da je Ciceron imao sina izroda, a deca su mudroga Sokrata više ličila na mater nego na oca, tj. bila su luda, kao što je to neko lepo primetio.
Šta može da izazove vajni mudrac, večito nakomrđen i smrtno ozbiljan, nego opštu mržnju? Ludost nam otkriva da su filosofi sasvim nesposobni i za vršenje javne službe, i u vršenju dužnosti privatnog života. Nesrećni u sebi i po sebi, ništa drugo ne mogu okolo da šire, osim nesreću i dosadu.
Citat:Pozovi mudraca na gozbu, i on će pomutiti raspoloženje gostiju ili svojim sumornim ćutanjem, ili neprekidnim postavljanjem sitnih i dosadnih pitanja. Povedi ga na igranku, pa će ti skakutati kao kamila. Povedi ga na javnu predstavu, i on će izrazom lica pomutiti veselje naroda i, kao mudri Katon, biće prisiljen da ode iz pozorišta, jer ne može da odagna svoju mrku ozbiljnost. Ako vodiš razgovor, on lupi iznebuha kao onaj vuk iz basne. Ako treba nešto da kupi, da sklopi kakvu pogodbu, ukratko, ako treba da učini nešto bez čega svakodnevni život ne može teći, reći ćeš da takav filosof liči na panj, a ne na čoveka. U toj meri je on takav da ne može koristiti ni sebi, ni otadžbini, ni svojima, jer je neiskusan u svim običnim stvarima, a u mišljenju i navikama se potpuno razlikuje od naroda.
|