offline
- tuzor
- Legendarni građanin
- Pridružio: 03 Sep 2007
- Poruke: 4115
- Gde živiš: U Kraljevstvu duha
|
Ella ::Ne sumnjam u kvalitet tvog rezonovanja i vrlo je moguce da cu sada ja da "izvalim bukvu" ali nesto mi skripi kad ovo procita. Mozda cu sada i preskociti off i preci u crnu rupu koja se tako cesto stvori, kada 'vaki kao ja podju da pisu i nedajboze razmisljaju, ali evo.
Tradicija - nesto sto postoji, nedodirljivo ali zivo, u osobi, porodici, narodu. Nesto sto je pozivjelo kroz istoriju i zahvaljujuci svom kvalitetu postojanja uspjelo da pozivi do dana danasnjeg. Karakteristicno ponasanje i delanje. Puki primjer tradicije, krsna slava ili crkveno vjencanje.
Bastina - nasljedstvo. U nekom slucaju nesto sto postoji, sto se da opipati/vidjeti. Nesto sto pripada nasljedniku i njegovoj slobodnoj volji sta mu je ciniti sa istim. Puki primjer bastine, kandilo koje stoji pored ikone koje je nasljedjeno od dede, a koje je on nasljedio od svog dede. :
Upravo zbog vezanosti pojma "tradicija" za istoriju, smatram da je mnogo adekvatniji pojam "baština". Baština, u smislu znanja da život nije samostalan, i da postoji više krugova bivstva, jeste nešto što je različito od istorije, i od religije. A tradicija je najčešće formalna, ima veze sa istorijom, a može imati blisku povezanost sa religijom. Ako znamo da je Hamvaš istoriju odredio kao "negativnu baštinu", koja se zasniva na korumpiranom i poremećenom vremenu, smatram da je sadržinski bolji pojam "baština".
Dakako, misli se prevashodno na duhovnu baštinu, čiji baštinici treba da budemo, tako što ćemo vratiti bivstvo u naše živote. Opredmećeno nasleđe, u smislu nečega "što se da opipati/videti", bilo je obuhvaćeno izrazom "baština" u starijim pisanim izvorima, kao i propisima, i sada se mahom koristi kao arhaičan oblik. No, pošto Hamvaš sledi ideju Jednog, i jedinstva duha i materije, nema smetnje da se pod pojmom "baština" podrazumeva i duhovno, i materijalno.
Dopuna: 03 Dec 2008 18:04
Prelazimo na izuzetno značajan pojam, "budnost". Hamvaš upotrebljava ovaj izraz u smislu metafizičke osetljivosti čoveka (Μετά τα φυσικά - iznad prirode); budan je onaj koji vidi izvan pojava čula, uma, osećanja, strasti, dakle, savršeno duhovno budan. Reč Veda (sveta knjiga Indije) potiče od reči vidja, u vezi je sa latinskim videre, i bukvalno znači: gledati i videti. Ali, nije reč samo o slici, prizoru koji se gleda, nego i o smislu i značenju stvari. Na osnovu toga, suštinski ispravnije je prihvatiti da je značenje vidje - znanje. Po Genonu, Veda je znanje o svim stvarima sveta, večno i sakralno znanje drevnih vremena, "znanje o izvornom smislu stvari". Budnost je preduslov svakog viđenja i znanja.
U tom smislu treba razumeti i Isusove reči na Maslinovoj gori: "Budite budni i molite se". Simbol te budnosti je petao (Hamvaš nas upoznaje sa smislom Sokratovih reči prilikom ispijanja otrova: ne zaboravite da Asklepiju prinesete na žrtvu petla, sa smislom petla koji se okreće na zvonicima crkava i krovovima kuća, odnosno ukrašava grbove plemića).
Zaratustra budnost naziva histi (nadljudska vizija), i smatra je darom najveličanstvenije boginje neba. U knjizi Zend Avesta, bog Mitra se naziva "večno budnim" (on predstavlja sunce i svetlost, kao i Oziris i Apolon). O budnosti govori i tibetanska Knjiga mrtvih. Najviše svojstvo zemnog Ja je histi, budnost.
U poglavlju Vede koje se zove Iša-Upanišada navodi se: "Jer onaj kome je svako živo biće postalo Ja, probuđen je; i gde ostaje tuga i gde ostaje briga ako umeš da vidiš Jedno?" ... "Neznalice lutaju po slepoj tami, ali su u još gušćoj tami oni koji gomilaju znanje preko znanja." ... "Onaj ko zna da znanje i neznanje nisu dovoljni, i s tim dvostrukim otkrićem kroči preko smrti, samo je on besmrtan." ... "Onaj ko zna da nema pretvaranja u nešto, ali da nema ni propasti, i s tim dvostrukim otkrićem kroči preko smrti, samo je on besmrtan." Stanje onih, koji misle da su stvarnost njihove želje, strasti, htenja, brige, mašta i njihov čulni svet, Veda označava rečju avidja. Avidja ne znači slepilo, ni neznanje, nego omamljujuću pospanost. Degradirano i zatvoreno bivstvo, sanovitost. "Avidja je najveća opasnost koja može snaći dušu". Ona ima tri stepena: duboko spavanje bez sna (čovek ništa ne vidi i ništa ne zna), san (čovek vidi, ali ne zna) i razbuđenost (čovek vidi i zna, ali još nije budan). Budnost je tek četvrti stepen (turijam). Čovek u stanju avidje, čovek koji nije budan, podložan je zanesenosti i čarolijama (maje). Za njega su slike i vizije čulnog sveta stvarnost. Čovek veruje da je posebna individua, sadržana u zemnom Ja i čulima. "Što je više tašt, ohol, uobražen, samopouzdan, obestan, nadmen - sve je više slep, neznalica, irealan, fantasta, sanovit, tim je više omamljen, tup i pospan".
Iša-Upanišada razlikuje znanje od budnosti; kategorički se ustvrđuje da znanje nije budnost, da viđnja (nagomilano materijalno znanje) nije što i vidja. Suprotnost je aviđnja, koja znači neznanje. Jer, po još većoj tami od neznalica tumaraju oni koji znanje gomilaju na znanje. I viđnja i aviđnja su vidovi pospanosti. Zašto je smisleno znanje "najopasnije spavanje"? Zato što ono povećava samo materijalnu količinu znanja, a ne uvećava kvalitet "viđenja" i svetlost, ono ne budi. Dakle, tek četvrti stepen, turijam, jeste budnost. To je svetlo, čisto i istinsko viđenje, istinsko znanje. Početak sumnje jeste prvi korak, prvi znak budnosti; početak vida "iza čula", početak naslućivanja stvari iza prirode, taj metafizički dodir jeste prva stanica budnosti. Prerastanje zemnog, individualnog Ja ka univerzalnoj ličnosti odvija se preko saznanja "ovo nije drugo do ono" (etad vai tat) i "ovo si ti" (tat tvam asi). Dakle, njima se označava mogućnost da se sva živa bića vide u sebi kao delovi svoga Ja, i da se samog sebe vidi u svemu što živi. Univerzalna ličnost ostvaruje bivstvo, i stiče saznanje da je svet - Jedan. Čovek u sebi vidi sva bića sveta, ali zna da je u svakom biću i on sam. Više ne postoji omamljeno (avidja) individualno Ja, nego budno (vidja) Ja.
Kroz temeljnu reč veda, atman, Hamvaš nas konačno upoznaje sa pojmom budnosti. Atman je univerzalna duša, Božansko Ja, duša-bivstvo, univerzalni besmrtni duh-Ja, izvan prostora i vremena. U vedama tu reč često zamenjuje reč Budan, čime se više nego očigledno naglašava suštinsko značenje. Budnost je, dakle, poistovećivanje s atmanom, božjom dušom. Budnošću čovek postiže besmrtnost. "Budnost je poistovećivanje s najvišim, najduhovnijim obeležjima božanstva". U suštini, budnost nije znanje, nego osetljivost, najjači intenzitet bivstva. Hamvaš nadahnuto piše: "Budnost je apsolutna svetlost duše, savršena oduhovljenost, ... savršena svetlost". Probuđena duša, koja je postigla metafizičku osetljivost, sebe izdiže iznad poznavanja i znanja (koji su usmereni samo prema spolja).
Dakle, bivstvo je intenzivna osetljivost duše, i takvo bivstvo je jedina stvarnost, realitet. "Ovaj zajednički veliki svemir jeste velika univerzalna božja duša".
Dopuna: 05 Dec 2008 22:34
Zavesa koja predvaja vreme koje se završava oko 600. godine pre Hrista i potonje vreme, o kojoj je bilo reči na početku ove teme, označava granicu između otvorenog bivstva (zlatnog doba, drevnog i prirodnog stanja čoveka) i zatvorenog života (apokalipse, strašnog suda nad životom). Može li "istorijski" čovek u sebi nači snagu, može li ostvariti svoju budnost, i intenzivnu osetljivost života? Može, ako ne dozvoli "totalno pomračenje" duše. Jer, duša je ta koja poseduje intenzivnu osetljivost, dar čistog viđenja i znanja. Gde se nalazi zapretena budnost istorijskog čoveka? U nesvesnosti. Nesvesnost je organ budnosti ljudske duše. A svest je organ omamljenosti, koja se uzdigla na mesto budnosti. Svešću vladaju čarolije degradiranog Ja, i svest pripada individualnom Ja. Budnost, kao intenzivna osetljivost stvarnosti i otvorenog bivstva, pripada univerzalnom Ja.
Degradirano Ja u degradiranoj stvarnosti ima degradirano osećanje stvarnosti - to je svest. Realno i budno Ja živi u celini i otvorenosti bivstva, i ima realno osećanje stvarnosti - to je budnost. Realni svet je jedinstven, potpun, otvoren i Jedan, kao ispoljavanje božanskog duha. Hamvaš posebno ukazuje da i budnost, i svest, jesu osetljivost, ali da je svest usmerena prema nepostojećem čulnom svetu, prema svetu sna, čarolija i opsena, dok je budnost usmerena na postojeći svet ideja, na stvarnost, na otvoreni svet. Svest uživa u čaroliji (kroz umetnost, čulno zadovoljstvo, ambiciju, nauku,...). Budnost prozire čaroliju; ona ne uživa, nego traži buđenje.
Hamvaš otkriva da se psihološka posledica preokreta sastoji u tome što su svest i budnost izmenile svoja mesta, čime se ujedno podrazumeva izmena mesta božanskog Ja (koje stoji u središtu otvorenog bivstva) i materijalnog, individualnog Ja (koje stoji u središtu istorije). Koja su četiri glavna pravca otvorenosti bivstva? Prvi, otvoren prema natprirodnom svetu s one strane prirode (metafizika); drugi, otvoren prema bivstvu drugog sveta s one strane života (veza sa svetom mrtvih); treći, otvoren prema misterijama duše (vičnost za misterije); četvrti, otvoren prema svim živim bićima, a posebno prema drugom čoveku (neposrednost u zajednici). Život, istorijski život, zatvoren je u svim ovim pravcima, i prinuđen da poriče natprirodni svet. Stvaraju se predstave, shvatanja i pogledi na svet. "Shvatanje sveta ili pogled na svet nije ništa drugo do uobrazilja Ja koje živi u individualnoj, drugačije rečeno, degradiranoj stvarnosti, koje ima vezu sa stvarnošću samo u pojedinim tačkama i izuzetno".
Zatvorenost života prema živim bićima uzrokuje gubitak neposrednosti. Individualno Ja nije ni besmrtno, ni večno, ni božansko, a samim tim ni slobodno. Besmrtno težište čoveka je budna univerzalna ličnost. Težište života je individualno Ja, koje je zamenilo Boga. Umesto neposrednosti, javlja se refleksija (usmeravanje i srozavanje u sebe), koja usamljenošću čini životni krug individualnog Ja. "U drevno doba svet je bio mera čoveka, sada je čovek postao mera stvari". Jača instinkt vlasništva, moć zakona, draž ambicije i taštine i aktivitet sebičnosti. Duhovnu vladavinu zamenjuje vlast bez duha. Raširila se sansara - besmislena i haotična gužva individualnog Ja.
Čovek refleksije se otcepio od velike životne zajednice, i nalazi se između aktivnosti i promatranja. Karakteriše ga uzdržanost, pri čemu pretpostavlja da neplodnu neaktivnost sam izmišlja nasuprot sopstvenoj nameri. Kjerkegor ovo stanje naziva autopatijom ("hipohondrijska sklonost čoveka da bude sam svoj špijun"). Refleksija je "ravnodušna mrtva tačka", apstraktna situacija života, odvojenost, osamljenost, negativnost bivstva. U refleksiji, središte postaje individualno materijalno Ja.
Kakve su posledice gubljenja neposrednosti? "Nema susreta, nema znanja, nema viđenja, nema otkrivanja - zato nema ni prijateljstva, ni braka, ni ljubavi, ni neposrednosti, ni razgovora, ni odjeka, ni privlačnosti, ni saosećanja, ni privrženosti". Rekao bi majstor Bora - slepi tumaraju u gomili, svima su kičmu polomili. "Slepi" mogu da se mimoiđu, ili sudare - i jedno i drugo je besmisleno na isti način. Čovek se nalazi izvan života, izvan bivstva, izvan zajednice, izvan stvarnosti, izvan budnosti, izvan postojanja.
Dopuna: 06 Dec 2008 9:54
UČITELJ ŽIVOTA
Kakvi su ljudi bili mislioci, čiji se život "poklapa" sa vremenom spuštanja zavese? Lao Ce, Konfučije, Buda, poslednji Zaratustra, Heraklit, Pitagora, Empedokle? Nedovoljno je njihove osobine prikazati kroz onu oveštalu floskulu" "nekada su matematika i filosofija bile isto". Jer, oni su imali adekvatna i suštinska znanja koja se realizuju u astronomiji, religiji, zemljomerstvu, obučavanju, lečenju, upravljanju državom, metafizici i poeziji. Grci su ovakve ljude nazivali: drevni teolozi (παλαιοί θεόλογοι). Situacija ovih ljudi u svetu bi se mogla obuhvatiti odrednicom: sakralni subjekat, a smisao njihove univerzalnosti bila je nadčovečnost. Otprilike od Platona istorija više ne poznaje ovakvu nadljudsku ličnost.
Ali, ne treba njihovu univerzalnost shvatiti kao neko nagomilano znanje, "znanje preko znanja" (o čemu je već bilo reči). Univerzalnost nije materijalno znanje, nego duhovni kvalitet koji izvire iz snage, neposrednosti i dubine duhovnih sila. Sakralni subjekt u drevno vreme - Učitelj Života, čiji je govor o drevnom bivstvu pouzdaniji i istinskiji od pisanih izvora, i čije je univerzalno biće zračilo budnost drevnog bivstva. U jednoj od pesama Tao te đinga, navodi se da su stari učitelji "umeli da otvore zatvorene tajne, da vide i da shvate stvari". Dakle, Učitelj Života je taj koji otvara život za bivstvo, koji poseduje budnost. U drevno doba intenzivnu osetljivost su mnogi posedovali, ali je esencija te sposobnosti živela u Učitelju Života, kao neka vrsta subjektiviteta. Budnost je intenzivni i sakralni subjektivitet, oličen u Učitelju, koji je istovremeno i sredstvo božanskih sila, posredstvom koga se ispoljava univerzalno bivstvo.
Prošlo je zlatno doba. Ima li danas nekoga, ko ume život uzdići do bivstva, da razbudi narod iz omame? Danas je svaki čovek samo svoje Ja. "Ja tone u omamu, prikuplja imetak, žudi za vlašću, juri za uživanjima". Ali, treba znati da Učitelj Života nije bio savršen čovek, jer su bezgrešnost i savršenstvo "snoviđenja glupog čoveka". Učitelj je bio čovek sa svim oznakama ljudskog bivstva, posvećen, a ne savršen. Onaj koji zna da je čovek, ali takođe zna i oseća savršenstvo beskraja božanskog bivstva. "Težište i sadržaj njihove ličnosti, sudbine, života nije bilo maleno Ja, nego Veliki Nevidljivi. Zato su bili objavljenje božanskog bivstva. Zato im je i bio narod privržen. Zato su bili sakralni. Zato su bili Učitelji Života."
Zašto su Grci Učitelja Života zvali drevnim teologom? Zato što je sredstvo Učitelja bila božanska reč, Θεός λόγος. A Logos je i reč, i smisao, i propoved, i duh, i propis, i mera, znak, simbol, zakon, sud,... A kod Heraklita ova reč ima i najadekvatniji smisao - budnost. Reč postaje vidljiva nestajanjem sakralnih subjekata, i pojavom njihovog naslednika - knjige. Reč je u knjizi postala matriks svih stvari, princip svega postojećeg. Reč nije izraz (to je samo zabluda individualnog Ja). Reč je stvaralačko objavljenje božanskog bivstva. Reč je simbol sakralnog i univerzalnog bivstva. Sakralni subjekat odgovara drevnom bivstvu, dok knjiga odgovara istorijskom bivstvu. Sakralni subjekat i knjiga su Učitelj Života.
Drevne knjige su pisane u sutra-stilu (kratke zagonetne rečenice, u kojima se reči koriste kao simboli). Težište je na čitaocu, koji treba da otkrije smisao i vezu. Ono što je danas knjiga Ji-đing, u izvornom obliku je bio određeni broj kombinacija grupa od po osam koštanih štapića, u kojima su jedan dug i dva kratka (jang i jin). Značenje štapića je zavisilo od njihove međusobne veze. Revoluciju je predstavljalo zapisivanje ovih simbola, čemu se odupirao veliki deo duhovne kaste. Korišćen je tajnoviti sutra-stil, ali su sledila brojna dopisivanja i komentari, i tako je knjiga postala razumljiva i za neposvećene. I tako je bilo skoro svuda. Veoma mali broj knjiga je zadržao svoj izvorni oblik. Koja je krajnja tajna sutre? Da ono što pruža nije pojam i nije slika, pošto nema veze ni sa smislenim znanjem, niti sa mitom. "Sutra je elementarni metafizički dodir koji budi. To je neposredan dodir Učitelja Života". Razumevanje sutre mora da prati sev buđenja, poput munje.
Zašto je skoro nemoguće prevesti drevne knjige na "moderne" jezike? Zato što su drevni jezici bili univerzalni sistem znakova, dok su evropski jezici "izražajna sredstva individualnog Ja". Što je jezik stariji, on je više metafizičan. Nauka skriva istinu, kad utvrđuje da su negdanji narodi i nihovi jezici bili primitivni, i da su tim bili primitivniji što su bili stariji. Dovoljno je to uvideti na primeru grčkog i latinskog jezika. Sve što je univerzalno, sve što je duhovnost višeg reda, sve što je bitno, u Evropi potiče iz ova dva jezika. Hamvaš navodi primer reči "logos", za čije je objašnjenje potrebno više stotina "evropskih" reči, dok bi rečnik reči sačinjenih od logosa premašio hiljadu reči. Prema grčkom i latinskom jeziku, njihovi "romanski i germanski sledbenici" izgledaju kao "kuhinjski" jezici. Nameće se pitanje: Koliko su tek sadržajni, univerzalni i duhovni bili još stariji jezici?
Pošto je mišljenje stvar univerzalnog duhovnog Ja, a ne individualnog Ja, za istinsko mišljenje su potrebni perspektiva i budnost. Samo tako se može videti suština. Samo tako se može biti egzaktan. Egzaktno viđenje je sadržano u Platonovoj metafizici ideja, Pitagorinoj teoriji brojeva, u haldejskoj astrologiji, Ji-đingu, alhemiji, mišljenju Bemea i Badera,... ali i u umetnosti Šekspira, Molijera, Kitsa, Helderlina, Rilkea.
A drevna knjiga je bila posvećenje (prema svom formalnom obeležju), i metafizika (prema sadržini). Njena uloga je bila - buđenje. Njen smisao je čuvanje sakralnog subjektiviteta. Istinska sakralna knjiga je samo ona, preostala iz drevnosti, odnosno ona koja živi neposredno od drevnog duha.
Dopuna: 10 Dec 2008 20:34
IZVORI
Videli smo šta znači pojam sakralna ličnost, i kako u istorijskom razdoblju knjiga postaje Učitelj Života, i neposredno objavljenje. Knjiga je ta koja budi, a budnost knjige u istorijskom razdoblju ima tri izvora:
1. Arhaička sinteza - sve vrste i svi oblici celina drevnih vremena, kao univerzalni metafizički sistem simbola. Pri tome je vrlo bitno odvojiti univerzalnost od kolektivizma. Univerzalna je, a ne kolektivna, poezija epova Ilijada, Odiseja, Gilgameš, Ramajana, kao što su univerzalna metafizika: Tao, astrologija, Sankhja,... U doba istorije, poezija i metafizika dospevaju u ruke pojedinih ljudi, i postaju individualne. "Središte više nije božansko univerzalno bivstvo, nego lično ljudsko Ja. A individua ume da stvara samo individualnu poeziju i individualnu metafiziku; individualnu, što znači da je fragmetarna, plitka, slučajna i samovoljna." U središtu arhaičke sinteze, kao univerzalnog sistema simbola, nalazi se Logos, kao spritualno-stvaralačka aktivnost, kao univerzalna suština. Drevna celina je, dakle: i kosmogonija i astrologija i medicina i etika i politika i mistika i sociologija i psihologija i karakterologija, pri čemu ovi delovi nemaju smisla ni značaja jedni bez drugih. Pojavom individualne nauke i filosofije u početku istorijskog vremena, nestaje Logos, razdvaja se misao od čina, teorija od prakse, aktivnost od kontemplacije;
2. Genijalan čovek. U istoriji, on je apokaliptična varijanta drevnog sakralnog subjekta. Od sakralne ličnosti nije se toliko udaljio, kao filosofija od arhaičke sinteze. On živi u gomili (a ne u narodu), u individualnom životu (a ne u univerzalnom bivstvu), u osami (a ne u životnoj zajednici). U njemu je sakralni subjekat zapreten, ali genijalni čovek ne ume da napusti svoje Ja, da sopstvenu sudbinu usmeri ka bivstvu. Objavljivanje njegove genijalnosti vrši se mahom putem pisane reči, knjige. Hamvaš nalazi duboku srodnost Kjerkegora, Dostojevskog, Tolstoja i Ničea, utvrđujući da "ono što je u njihovom razmišljanju najbitnije, savršeno je istovetno". Život, zatvoren u istoriju, oni žele da otvore za bivstvo, žele životnu zajednicu, idealitet i budnost. Sve njih genijalnim čini njihova duhovna univerzalnost, i intenzivna osetljivost;
3. Mistična intuicija - drevna budnost (zeman) u istorijskom obliku, najčešće izražena u religiji, mistici i poeziji. Ona ne živi samo u genijalnom čoveku, nego u svakom živom čoveku. To je "najviša duhovna sposobnost čoveka koju individualni život čoveka nije zamaglio, i upravo zbog toga može da prevaziđe sebe ovom sposobnošću i ovim darom, ume da razbije individualno Ja i da domaši otvoreno bivstvo". Hamvaš nalazi vezu sa iranskim pojmom histi (metafizičko viđenje i budnost, intenzivna osetljivost u potpunom i celovitom bivstvu), i grčkim pojmom εποπτεια (stanje zanosa, u kome se vide večite praslike stvari, ideje; tamo gde u najvišem stepenu prevazilazi reč, javlja se muzika). Muzika je bila izraz epopteje, histije i vidje (o kojoj je ranije bilo reči). Mistična intuicija omogućava izlazak iz kruga zatvorenog Ja, i to u trenucima kada ljudska duša postaje intenzivno osetljiva, neposredna, otvorena i budna. To nije razumna sposobnost, nego stupanje "u univerzalni svet sila nadvremene stvarnosti", u neposrednost i otvorenost.
Uticaj i značaj drevnih celina opadaju protekom vremena u istorijskom dobu, i održavaju se u mistici i poeziji. U Evropi, po Hamvašu, mistika je postala "čuvar budnog metafizičkog duha", i probijala se kod pojedinih genijalnih ljudi (Paracelzus, Svedenborg...). Hamvaš utvrđuje da se jedinstvena metafizička budnost nije nigde javila u Evropi. Jedini pandan arhaičkoj sintezi jeste mistika Jakoba Bemea, i njegovih sledbenika (Paskvalis, Sen-Marten, Bader, Solovjov, Berđajev, Dakve).
Hamvaš navodi da je u XX veku apokalipsa stigla do potresnog preokreta, time što je više ljudi, na različitim mestima, otkrilo značaj drevne baštine. Ipak, nije dosegnuto jedinstvo Bemea, dok je Bader opravdanje za neizgradnju sistema svojih mislio nalazio u rečima: "Moderan čovek najpre treba da se probudi". Saznanje baštine može se vezati za ličnosti, kao što su Rene Genon, Đulio Evola i Leopold Cigler (od kojih je Genon najbliži istinskoj budnosti).
Dopuna: 12 Dec 2008 20:22
BAŠTINE
Međusobno udaljene zemlje i narodi u drevno vreme imali su iste ili slične običaje, duhovnost, religiju, misli, sličnu keramiku i arhtiekturu. Docnija misao je pokušavala da to objasni preuzimanjem, i spoljnim uticajem. Ali, ne postoji nekakva praarhitektura, ni prareligija, ni praduh, odnosno pranarod, prarasa, prajezik. "U preistorijskim vremenima svi narodi na zemlji su zahvatali iz praizvora bivstva. Zbog toga su bili međusobno slični, jer su svi živeli od istog duha... Ovo drevno duhovno otkrovenje bilo je temelj poretka država". Dakle, reč je o istovetnoj metafizici svih drevnih naroda na zemlji, sličnoj objavljenju, i ona se naziva baština. Baština je jedna, čovečanstvo je jedno, jedan je duh i jedan je Bog. Iako jedna i ista, baština se javlja prilagođena vremenima, narodima i jezicima, javlja se, dakle, u mnogostrukosti baština, kao što se čovečanstvo javlja u mnogostrukosti ljudi, rodova i naroda. "Baština je čuvar čovekovog duha, smisla njegovog bivstva, logosa, znanja, budnosti. Nema duhovnosti izvan baštine". Ona je jedino autentično znanje.
Takozvano "naučno" mišljenje usmereno je na iznalaženje protivrečnosti među elementima drevne duhovnosti, dok se drevno vreme označava atributom "mitsko". Međutim, primarna suština drevnog doba nije mitska, nego metafizička. Zato što je mit stvorilo kasnije doba. Glavni "organ" metafizike je mistična intuicija, sposobnost nad-Ja, otvorena prema univerzalnoj stvarnosti. Metafizičko razmišljanje je razmišljanje u idejama, koje su "prastvarnost natprirodnog realiteta". Prastvarnosti se ne mogu izraziti rečima. Što je veći značaj neke stvari, manja je mogućnost precizne definicije; najmanje je moguća definicija najvažnijih stvari; a definicija apsolutnih stvari je nemoguća. "Jedina mogućnost da se obuhvate ideje jeste simbol", koji je skriven i zagonetan, te je za njegovo rešenje potrebna upravo mistična intuicija, epopteja, histi, vidja, budnost.
Zašto modernim "faktičkim" podacima nedostaje suština? Zato što je nemoguće faktičko određenje zbivanja, pošto je suština zbivanja nezavisna od faktičkog određenja. Razmišljanje u idejama, metafizičkim prastvarnostima, bilo je u vreme kada jezik nije znao za pojmove, ni slike, već za univerzalne simbole, i kada je postojala arhaička geometrijska umetnost. "U drevnom bivstvu paralelno se javljaju geometrijska umetnost, univerzalni jezik, religija bez spoljašnosti i primarna ljudska sposobnost mistične intuicije". Hamvaš tu pridodaje i drevno znanje za temeljnu razliku između kruga (sa značenjem neba) i kvadrata (sa značenjem zemlje), simbola koji se javljaju u svim baštinama. Sve se zbiva prema geometrijskom zakonu, prema meri, koja je nebesni zakon vidljivog sveta. Krug i kvadrat odnose se kao večnost i život u vremenu, duh i priroda, ideje i materijalni svet. Sve nam to govori da je metafizika pre mita, jer mit je već objava vremena, slikovit i individualizovan. "Mit se odnosi prema metafizici kao slika prema suštini, simbol prema smislu simbola, kao niz brojeva prema Jedan".
U Zlatno doba, neposredno objavljenje je bilo otvoreno, i svaki čovek je u njemu učestvovao. Nije bilo granice između bivstva i života. Bilo je to metafizičko pravreme, doba idealiteta. Sledi razdoblje kada je neposrednim objavljenjem raspolagala samo jedna jedina kasta (brahman, Tot, Zaratustra, orfičar...). Na pragu istorijskog doba, njihovi sledbenici su drevni teolozi, o kojima je već bilo reči. U istorijskom razdoblju neposredno objavljenje živi još samo u mističnoj intuiciji. Hamvaš navodi delove drevne baštine, saznatljive stepenu današnje informisanosti čoveka, odnosno učenja, knjige, pojedince i narode. Navodi da je većina drevnih celina sačuvana u isprepletenosti sa religijom. Na primeru Veda, Hamvaš objašnjava kako drevna celina, kao metafizička koncepcija, kao čuvar duhovnosti, prethodi religiji "i u idealitetu, i u vremenu". Metafizika je potpuno i čisto očitovanje univerzaliteta (pošto je iznad svih razlika, granica i ograničenja); religija i mit su takođe univerzalni, ali se u njih meša novi element - kolektiv. Dakle, baština ja nadnarodna, nadrodovska i nadvremenska; religija i mit su vezani za kolektiv-narod-rod-vreme. Religija je istorijska tvorevina, sa korenom u univerzalnoj baštini. Bilo je, i sada ima, mnogo religija. "Samo je jedna baština bila i jedna postoji i jedna će biti i nema mogućnosti da ih bude više". A nemoguće je napraviti jednu, svetsku religiju, koja bi bila nakazna tvorevina, kao i jedan, svetski jezik (setimo se propasti ideje o esperantu). Zašto? Zato što "zadatak čovekovog života nije stvaranje jedinstva, nego u množini ostvariti sklad".
Baština je potpuna celina, koja se samo kao celina može promišljati i primenjivati. Ponekad primena, i to parcijalna, izgleda laka, što kroz istoriju dokazuju nastojanja kroz astrologiju, horoskopiju, jogu, analitičku psihologiju, razne krugove i škole. Sve se to javlja kao odgovor na nemoć scijentifikovanog duha, ali u sebi sadrži parcijalnost scijentifizma. Nema prave primene bez poznavanja suštine. Tehnikom se ne crpe duhovne sile. Pokušaji prerane primene drevnog duha svi od reda su propali. "Pitagora i Platon su hteli da izmene Grke na osnovu egipatske i keltske baštine. Obojica su krahirali". Kod modernog čoveka, primena duha drevnih celina srozala se na "magičnu tehniku". Oslobađaju se duhovne sile iz drevne celine, a duhovni život modernog čoveka je skučen i bedan, bez poznavanja metafizičkih celina, tako da ne može da podnese oslobađanje tih sila. Vlada zaslepljenost materijom, i shvatanje drevne baštine kao neozbiljne priče. Neposvećeni i nepripremljeni, Evropljani posežu za tajnama drevne sakralne baštine, analiziraju sudbinu horoskopijom, masovno vežbaju jogu, psihoanalizu, tumače snove,... A pri tome žive materijalno zatvoreni život. Nema razumevanja duha drevnih celina. Čoveka ne preobražava tehnika, nego duh. "Ova varvarska gomila želi da smesta prodre u svetilište i gladna je ezoterizma, a još ne ume ni da opere ruke".
Baština je budnost. S njom ide viđenje. Ko vidi, on - zna. Znanje se može naučiti. Viđenje ne može. Mi iz znanja moramo da "naučimo" da vidimo; iz viđenja moramo naučiti da budemo budni. Drevno objavljenje jasno i jednostavno kaže da je čovekovo poreklo božansko. Zadatak ljudske sudbine je očuvanje sličnosti sa Bogom. Baština je ta, koja održava trajnost postojeće veze ljudskog i božanskog sveta. Kad čovek vidi, odnosno sagleda objavljenje, zreo je za budnost, za intenzivnu osetljivost čula, duše, intelekta, instinkta i duha. "A najviša je budnost viša od najintenzivnije osetljivosti. Božja budnost nije čulna i nije duševna i nije duhovna, nego je ona ljubav ... Najviši stepen sličnosti čoveka s Bogom nije duh, nego budnost srca: ljubav".
Dopuna: 13 Dec 2008 20:29
ČOVEK PO VEDANTI
Šta je duša? Jedino postojeća, i jedina stvarnost. U odnosu na nju, svaka svetlost je bleda, svaka tananost gruba, svaka lakoća teška. Duša nije imala početak, i neće imati kraj. Duša nije rođena, i neće umreti. Večita je. Ona ne dela i ne stvara. Ona se ne menja, i ne pokreće. "Ovaj svet je takav kao da ga je duša mislila i stvorila iz sebe same. Kao da je on njen sopstveni san, sopstvena slika, sopstvena čarolija". Za dušu možemo naći stotine atributa, ali nećemo saopštiti njena svojstva, odnosno suštinu. Najbliži smo, ako utvrdimo da je duša supstancija, u odnosu na koju sve ostalo nije supstancija. Posredno, možemo naći prave sinonime za dušu - osetljivost, i budnost. "Ova nehotična i nesavladiva osetljivost, nemoćna sklonost, blago predavanje, neodoljiva veza s dušom, to je budnost duše, istinska budnost, ljubav". Dakle, duša je jedina stvarnost, jedina supstancija, od nje je sav svet, i celi svet je njena opsena. Duša nije vidljiva, ni uhvatljiva, ni razumljiva. Duša je prema duši budna, a osetljivost duše prema duši je ljubav, kao prva čarolija (jer jedina stvarnost je duša, i to kao jedna). Ljubav je opsena, jer duša u opseni veruje da postoji mnogo duša, i želi to mnoštvo da stopi u Jedno.
Večita tajna nije duša, nego ne-duša. Zašto nepromenljivo stvara promenljivo, neprolazno prolazno, stvarnost čaroliju? Ako je duša jedina stvarnost i supstancija, zašto je stvoreno "nešto", koje ne može biti materijalne prirode, već postoji kao slika, kao ideja, kao opsena? Kao praslika, ideja svetskog univerzuma? Hamvaš kaže: "Prvi san duše jeste ideja svemira". A sa prvim "nešto", Jedinom Tačkom, više nije postojalo Jedno, nego Dva, koje je postalo poseban svet u kome je sve dva (noć i dan, svetlost i tama, muškarac i žena, ja i ti, život i smrt, san i budnost, da i ne, jang i jin, Puruša i Prakriti, Ahura Mazda i Ahriman, Oziris i Set).
"Jedina stvarnost duše: duša. To je Jedno.
Opsena duše: svet. To je Dva."
Svet je prapriroda, u kom je samo mali deo bivstva vidljiv, sa gornjim površinskim omotačem.Čarolija, ideja, slika, opsena. A prvo očitovanje praprirode je misao (kao smisao, i inteligencija) - budhi, λόγος. Dakle, misao je Tri.
Ono što vezuje slobodno, ograničava opšte i čini ličnim univerzalno, Veda naziva ahamkara - tvorac Ja, koje je takođe čarolija. To je Četiri.
Ahamkara čini individualnim, i postojeće okreće prema sebi. "Tu unutrašnju sposobnost okretanja prema sebi Veda naziva manas" (osećaj, čuvstvo, pažnja, viđenje, budnost, osetljivost). To je Pet.
Spoljnje čulo, indrija, je dvovrsno: ono koje zapaža (vid, sluh, dodir, miris i ukus), i ono koje deluje (hod, hvatanje, govor, začeće, pražnjenje). To je Šest.
Dopuna: 15 Dec 2008 19:31
KOŠA - omotač koji obavija ispoljavanje, "pokrivač". Svakom ispoljavanju pripada po jedan pokrivač.
MAJA - pokrivač praprirode, prva opsena prvog pokrivača, prvi omotač Ideje. To je veo koji prekriva sve ono što prapriroda stvara. Već smo videli kako Hamvaš utvrđuje da je duša jedina stvarnost; tajna je ne-duša, nepostojanje, čarolija. To je prapriroda, koju obavija tajanstveni omotač. Veda prvi omotač naziva anan damaja-koša (pokrivač satkan od divote spasenja). Maja je unutrašnji pokrivač, veo koji iznutra prekriva praprirodu, misao, ahamkaru i čula.
Preko ovog pokrivača je misao pokrivač, satkan od svetlosti znanja i smisla - vidnjana-koša.
Manas pokrivač, satkan od velova tananih uspomena i želja. Odgovara manasu, unutrašnjem čulu, a veda ga naziva manomaja-koša.
Dah je pokrivač nematerijalnog i nevidljivog duhovnog tela. "U dahu se krije odozgo manas veo, zatim misao veo, a unutra maja veo". Dah je spoljni pokrivač, a u njemu se nalaze "svi osećaji, želje, osećanja Ja; u njemu se nalazi svetlost misli, u njemu je blistavi plašt praprirode". Veo daha Veda naziva prana-maja (pokrivač daha).
Mali deo bivstva i spoljni omotač na površini su vidljivi. Peti pokrivač mogu da iskuse spoljna čula, a Veda ga naziva anamaja-koša (omotač hrane).
Čovek je sklon da svet vidi kao materijalnu prirodu, zahvaljujući svojim čulima. I za svoje Ja veruje da je teško materijalno telo, za osećaje - da označavaju stanje tela, za misli - da su iskustva života njegovog tela. "Opsena izgleda kao stvarnost". Ovu zabunu Veda naziva viparjaja (preobraćenje stvarne situacije). Opsenjeni se kreće u "kontra-smeru": On osećanja i misli izvodi preko čula i osećaja, a iz misli izvodi dušu. Prava stvarnost je: "Iz duše treperi misao, iz misli osećaj, iz osećaja osećanje". Osvešćeni i probuđeni čovek stiče budnost; nestankom teškog materijalnog tela, čovek umire - odbacuje materijalni omotač, ali nastavlja dalje da živi sa svojim ispoljavanjima i pokrivačima.
U sankhja baštini, ovo preobraćenje stvarne situacije naziva se sansara, a kod Grka ananke. Omamljeni čovek opsenu vidi kao stvarnost, i stvarnost kao opsenu. U meditaciji, u ekstazi, u nadahnuću, ostvarenjem mistične intuicije, čovek se budi. Odbacivanjem teškog materijalnog tela, čovek se posle smrti povlači u lako duhovno telo, prana-maja (dah-telo).
Ko načini prvi korak prema buđenju, saznaje da put spasenja leži u razlikovanju postojećeg i nepostojećeg, stvarnosti i čarolije, duše i opsene. U omamljenosti, čovek za sebe misli da je materijalno telo. Taitirija Upanišada opisuje put buđenja:
- živi čovek hrana-telo (hrana održava život bića na zemlji, a biće će takođe postati hrana); on se razlikuje od sledećeg, koji je
- čovek-dah (njegovo telo ispunjeno je dahom; dah je suština života, životni dah); ovoga treba razlikovati od sledećeg, koji je
- čovek osećanja i želja (njegovo telo je ispunjeno osećanjima i željama); od njega treba razlikovati onoga, koji je
- čovek misli (njegovo telo ispunjeno je mišlju); od njega treba razlikovati onog koji je
- čovek od blistavog blaženstva (njegovo telo ispunjeno je blistavim blaženstvom).
"Onaj koji ne zna da je duša postojeća i sam je nepostojeći. Onaj koji zna da je duša jedina živa sam je probuđen za život".
Dopuna: 22 Jan 2009 18:04
ŠRUTI I SMRITI
Ovo su pojmovi iz hinduističke baštine.
Šruti - drevna baština koja predstavlja objavljenje, koje je nastalo zajedno sa svetom (Veda). Ona objavljuje uzroke bivstva, i samim tim poseduje suštinski značaj.
Smriti - prava baština, znamenita od samog početka. Zbirka koja se odnosi na slike svojstva Boga, i ono što se odnosi na čoveka (zakoni, propisi, istorije, mišljenja i učenja). Ona poseduje značaj ukoliko tumači i dopunjava značenje Šruti.
Objavljenje (Šruti) se kod nekih naroda gubilo, pošto je bilo zabranjeno njeno beleženje (Kelti, delom Egipćani). Kod drugih se skrivalo u tekst baštine mita i zakona, a tajni smisao reči su znali samo posvećeni. Svuda se objavljenje držalo u tajnosti. Zašto? Hamvaš navodi da je intenzitet života čoveka u materijalnoj prirodi neznatan, toliko da bi "sasvim maleno znanje", "samo malo veći intenzitet" moglo da čoveka poremeti, čak i da ga izbaci sa životnog puta. "Istina je opasna bez posvećenja". Oni koji nisu posvećeni i probuđeni, mogu da dođu u opasnost od sila i snaga koje oslobađa znanje objavljenja.
Istinsko biće arhaičkog čoveka jeste duša, koja je stvarno postojeća. Dušu zaklanjaju omotači, pokrivači i čarolije, koje su prolazne. Sve prave, znamenite baštine imaju u sebi izvornu metafiziku, i služe da dopunskim tumačenjem razreše objavljenje. Te znamenite baštine nikada nisu međusobno suprotstavljene. Svuda je reč "o istom bivstvu, o istom potresu, o istoj promeni". I svuda se trenutak preokreta u misteriji besmrtne večne duše naziva stvaranje sveta.
Kao poslednje delo stvaranja, čovek je slika i prilika tvorčeve Duše. On u sebi ujedinjuje duhovne i kosmičke sile, suštinu neba i zemlje, osobine bića... "Drevni čovek je božanski smisao". Hamvaš posebno ukazuje da priroda nije bila materijalna, te da nikada u svetu nije bilo materijalnog stvaranja. "Svet je prozirno čista duhovna misao, i čovek je bio gospodar ovog sveta , koji je sastavljen od sila duha". Taj drevni prvi čovek, gospodar Sveta Duha i Sveta Sila, Adam Kadmon, bio je ono što nazivamo Jedan. Drevni čovek je imao moć da rečju vlada Silama, među kojima je bilo i Zlo, jer je i ono negativno moralo biti sadržano u celini stvaranja ("i u savršenstvu je morala biti negacija"). To Zlo je "jedino mesto izvan Stvoritelja, Stvaranja i Prirode". A duh, koji je proživeo stvaralačku čar duše, u omamljenosti je preneo na sebe zbivanja koja su se ranije dogodila. Duša se poistovetila sa svetom. "Duh se sećao toga i sebe je pobrkao sa zlom". Došlo je do nestanka Jedinstva, i raspolućenja sveta. Javljaju se Sile: Prolaznost, Smrt, Razdor, Nužda, Oholost, Pobuna. Drevne baštine ovu katastrofu sveta zovu: pobuna duše.
Šta je, gde je mesto sunovrata palih duhova? Materija, koja nije stvorena, nego je nastala kada se deo sveta odvojio od velikog stvaranja. To drevne baštine označavaju pojmom "sagrešenje". Dolazi do potpunog potonuća čoveka u materiju, i gubljenja božanskog smisla. U drevnom obličju, priroda je bila duh; posredstvom čoveka,sunovratila se i ona, i postala materijalna. I tako govorimo o dvojnom poreklu čoveka, božanskom i materijalnom.
Dopuna: 24 Jan 2009 9:14
Saznali smo da svi drevni narodi poznaju potonuće čoveka, i njegovu dvojnu prirodu. Čovek je sebe pobrkao sa Silama, ne jednom, ne dve, nego sa milionima tamnih tačaka. Umesto da bude Jedno, postao je kopija. Jedini Čovek (Adam Kadmon, kod Indusa-Manu, kod Kineza-Vang, kod Meksikanaca-Kecalkoatl) tako se pretvorio u mnoštvo. "Jedan čovek je razdrobljen u milijarde atoma čoveka, individua, Ja". Mnoštvo Ja javilo se i u prirodi: mnoštvo zvezda, životinja, bilja, kamenja, brojeva, slika, sudbina... A kada se čovek, posle pada, probudio u materijalnoj prirodi, probudio se kao čovečanstvo, kao Adam, prirodni čovek rođen od zemlje. Kao kopija i fragment nebeskog čoveka. Pri tome, vreme pada je trajalo milionima godina, tonjenje u materiju stotinama hiljada godina, a buđenje više stotina godina. Ali, pitanje vremena je beznačajno u odnosu na uzroke bivstva. Od svoga pada, čovek sebe neprestano brka sa tamnim, nepostojećim tačkama izvan sveta, sa takozvanim Ja. Projektuje Ja u sebe, i ponovo ga vraća na svet, omogućavajući vladavinu Sila nad sobom. Taj pogrešni prenos može trajati hiljadama godina, a može se zbiti i u deliću sekunde. Greška se sastoji u nedostatku budnosti, u omami. Čovek je u svom istinskom biću Duša i Jedno. Nema mnogo Ja, nema miliona godina. "Množina čovečanstvba je opsena, isto kao i hiljade godina istorije sveta: Maja: čarolija".
Dakle, Prvi čovek je Adam Kadmon, drevni nebeski čovek. Drugi je biće potonulo u materiju, omamljeno biće. Treći je čovek probuđen iz materije: Adam. U njemu su duša i njeni pokrivači, o kojima je ranije bilo reči (prvi pokrivač, intelektualna intuicija, Ja, razdvajanje spoljnjeg i unutarnjeg, čula i teško materijalno telo). Sve baštine drevnih naroda znaju za čoveka koji je došao odozdo, i čoveka koji je stigao odozgo (kao objavljenje božanskog smisla). Poredak sveta zavisi od vladavine nebeskog čoveka, čoveka duha. Ukoliko on ovde primenjuje poredak i zračenje koje stiže odozgo, utoliko je život čovečanstva "sređen, jasan i zakonit". Ukoliko čovek koji je došao odozdo primenjuje donje zračenje materije, "čovečanstvo postaje plen tame", otvara se mogućnost izbijanja katastrofa (od kojih je najpoznatija potop). Ali, između palog čoveka i nebeskog čoveka nisu prekinute sve veze. Oni su ostali Jedno, samo što se njihovo Jedinstvo tako nisko srozalo, da ga većina materijalnih ljudi ne vidi. "Čovek koji dolazi odozgo stanica je na putu Večnog Čoveka".
Primarni čovek je drevni čovek, koji se može prepoznati po obličju sakralnog subjekta (duhovno biće, kralj, sveštenik, pesnik, prorok). To je Božanski čovek.
Primitivnog čoveka jedne baštine nazivaju šumskim čovekom, a druge imenima životinja. Primitivni čovek je degenerisani ostatak davnog duhovnog stanja. Karakteristika zaostalog i sunovraćenog čoveka je stanje podivljalosti. Primarno stanje čoveka nije ta divljina, niti ta primitivnost. Stropoštavanje u materiju, u tamnilo, u zaborav proizvelo je stropoštano bivstvo. Egipatska baština to jasno sagledava na primeru majmuna, naročito pavijana. "I pavijan je bio čovek, ali je zaostao na putu budnosti i ponovo je izgubio svetlost. Danas u njemu svetluca tek jedna jedina iskrica, i znak te iskrice jeste, kad se rađa sunce, on se okreće prema svetlosti i pokazuje dlanove suncu".
Zaostajanje čoveka može biti kolektivno (kao celog čovečanstva), u vidu rasa, nacija i klasa, ili kao individualnog bića. Ali, ne stoji se na jednoj tački, nego se kreće unazad. Sve znane primitivne narode unazadila je katastrofa, koja je zadesila i Egipćane i Maje. Ali, to unazađivanje preti i individualnim sudbinama pojedinih ljudi. "Separacija i privatizam nedvosmisleno vode u degeneraciju".
Dopuna: 26 Jan 2009 21:48
PRASLIKE
Za razliku od istorijskog čoveka, koji u večnom kruženju prirode vidi ono primarno, drevni čovek u kruženju prirode vidi imitaciju božanske sudbine. Priroda ne želi da se oslobodi slike božanske sudbine, i zato neprekidno ponavlja: rađanje, život, smrt i vaskrsenje. "Ne ponavlja Bog poredak prirode, nego priroda ponavlja sudbinu Boga od začetka vremena, i ponavljaće je sve do konca vremena".
Osnova viđenja i razmišljanja istorijskog čoveka jesu logičke suprotnosti. Viđenje i razmišljanje arhaičkog čoveka počiva na analogijama. Između svake pojave, oblika, ličnosti, materije i svojstva postoji sličnost, ali takođe i razlika. Sve na svetu se razlikuje, ali je ipak istovetno. "Svako od njih je drugo, ali je ipak svako to isto". Kako razmišlja istorijski čovek, može se videti na primeru jedne od karakteroloških teorija, koja ustanovljava tri osnovna tipa: piknik (krupan, blag, vedar i miran čovek), leptosom (mršav, suvonjav, slab, nervozan, nemiran čovek) i atleta (čovek uravnoteženog tela i osećajno-intelektualnih svojstava). Atleta nije izvoran, ni samostalan, već je ustanovljen na osnovu usaglašavanja prethodna dva tipa. Međutim, ni leptosom nije stvaran, već je logički konstruisana suprotnost pikniku. Dakle, moderan čovek je u karakterologiji zapazio samo jedan jedini tip - piknik (kao realan i istinit), ali je načinio tri. A leptosom je njegova razumski konstruisana suprotnost, konstrukcija u ogledalu, i zato je irealan. Mišljenje istorijskog čoveka je prepuno konstrukcija u ogledalu. Scijentifizam je skoro isključivo sastavljen od intelektualno konstruisanih suprotnih parova: "duh" i "život", "teologija" i "religija", "mit" i "gnoza", "racionalista" i "iracionalista", "animus" i "anima". Osnovna greška je u verovanju da je konstruisana slika u ogledalu stvarna dopuna izvornog.
Arhaički čovek je razmišljao u analogijama: postoji sličnost između promena prirode i sudbine Boga, postoji veza između svojstava i kvaliteta ljudske duše, između drevnih elemenata i metala, postoji sličnost između metafizičkih principa i brojeva, između kosmičke situacije i ljudskog karaktera. Više od logike, za analogiju je potrebniji dublji doživljaj, preko unutrašnjeg čula (manas), tako što "unutarnje viđenje neposredno iskusi uzajamni odnos unutarnjih slika koje se pred njim otkrivaju". A istorijski čovek razmišlja u smisaonim suprotnostima, i slep je u poređenju sa arhaičkim čovekom. U stvarnosti nema suprotnosti, nego postoje razlike. "Obeležje sveta nije u suprotnostima, nego u razlikama".
Koja je formula suprotnosti? Pojam, i suprotni pojam, odnosno sama stvar i njena slika u ogledalu.
Koja je formula razlike? Beskraj sličnosti i razlika sveta. Postepeno razlikovanje kvaliteta i količine. "Sve slično se razlikuje i sve različito je slično, ali tako da se sličnost nikada ne poklapa potpuno i razlika se nikada ne pretvara u potpunu suprotnost". Suprotnost nije svojstvo stvarnosti, nego apstraktnog smisla.
Dopuna: 28 Jan 2009 18:06
LJUDSKO SAZNANJE u arhaičkom vremenu je personifikovano, i genetičko. Da bi se razumelo, potrebno je znati za pojam središta, u kojima se koncentrišu sile sveta, zračeći pojačanim intenzitetom. Te koncentracione sile žive i u vidljivom svetu (planete, dani, nebeska tela), i u nevidljivom svetu (duhovi, bogovi, demoni). Iskustvo o središtima nije intelektualno, nego intuitivno, mistično i neposredno, i oličava se u viđenju ideja, praslika. Ovo viđenje Grci su označili pojmom "teorija" (neposredno viđenje ideje i Boga). Arhaičko saznanje je i kosmičko saznanje sveta.
U otvorenoj i proširenoj svesti čoveka (različitoj od "moderne" svesti, koja se bavi konstrukcijama slike u ogledalu) javljaju se: kosmos, logos, zakon, stvarnost, bivstvo. "Čovek nije autonomno biće, nego gnezdo i stanište kosmičkih moći i sila; svest nije svojstvo autonomije, , nego mesto pečata nadljudskih sila". Tipos (pečat) je večito označena duša. Ali, čovek nosi svet u sebi ne samo tipično, nego i kao istoriju, i genetički. Individua je krajnja, granična situacija, ono što je nepatvoreno, karakter. "Čovek je večiti pokušaj: i večit je, i pokušaj je i poslednja neopoziva stanica". Mnoštvo je pokušaj da se izgubljeni kvalitet nadoknadi kvantitetom, i svaka individua jeste takav pokušaj ostvarenja intenzivnog bivstva drevnog Jedinstva. Karakter označava večito, božansko lice. "Tipos označava pečat sila, a karakter fizionomiju besmrtne ličnosti".
Na primeru Grka moderan čovek može shvatiti viđenje praslika (ono pre toga teško mu je shvatljivo). Za drevno viđenje, čulni svet nije bio granica. Materija nije označavala granicu, tako da oštre granice nisu postojale, dok je u stvarima bila vidljiva ideja. Drevni čovek je raspolagao "neizmerno višim stepenom osetljivosti prema metafizičkom svetu". Imao je pristup u otvoreno bivstvo, i pogledom je probijao površinu omotača materijalnog privida. Ovo arhaičko, metafizičko viđenje bivstva, nezarobljeno granicama materijalne prirode, u istorijskom vremenu sačuvala je umetnost i poezija.
I drevni jezik je bio potpuno drugačiji. Izražavao je stvarnost otvorenog bivstva; nije izražavao stvari i pojmove, nego simbole i praslike. Reči su bile ključevi za otkrivanje i iskazivanje smisla simbola božanskog otvorenog bivstva. Reč je božja supstancija; imenovati je isto što i stvoriti. Svaka reč ima svoj viši smisao. Stvoriteljska Reč, pra-logos, jeste objavljenje praslike sveta. Prvi momenat objavljenja jeste pneuma (kod Grka), El Ruah (kod Jevreja), prana (kod Indusa) - dah i božanski duh utisnut u reč kojom se očituje živa duša. Biblija kaže da je Bog u čoveka udahnuo dušu. Drugi momenat otkriva motiv prve izgovorene reči, one reči koja je udarila pečat svim rečima i jezicima sveta. Stvoritelj izgovara tu reč na najvišem stepenu svoje budnosti, u najintenzivnijoj osetljivosti bivstva, a to je ljubav. Ljubav u ljudskom životu je ono, kada se Ja gasi, a ljudska duša otvara univerzalnom bivstvu. "To je bilo stvaranje iz duha ljubavi ... Samo ljubav stvara. Samo ljubav vidi. Samo je ljubav budna". U misteriji ljubavi, Stvoritelj se preobraziuo u suštinu sveta. "Tu tajnu čuva reč". Objavljenje nije tajna, nego glas Univerzuma. Stropoštani čovek treba ponovo da dostigne budnost i intenzivnu osetljivost, da bi doživeo objavljenje.
Dopuna: 29 Jan 2009 18:16
Naveli smo značaj objavljenja daha i ljubavi. U praslici plamena simbolično je izvršeno ujedinjenje ova dva momenta. Živi plamen je slika Logosa. Znali su to i Zaratustra, i Heraklit, i Jakob Beme. Učenje Vede o pet vatri pruža konačno razrešenje. Plamen je svetleća toplota, dah i ljubav.
Hamvaš nas upoznaje sa stepenima, u kojima se vidi veza praslika i jezika:
1. praviđenju odgovara prareč (stvoriteljska reč - najviši stepen budnosti - ljubav);
2. neposrednom viđenju stvarnosti odgovara neposredan jezik (duhovna budnost univerzuma - stepen objavljenja);
3. viđenju praslika odgovara slikoviti prajezik (stepen mita);
4. univerzalnom viđenju slika odgovara univerzalni slikoviti jezik (drevni jezici: kineski, sanskrt, tibetanski, praamerički, egipatski, grčki, latinski; danas je to pesnički jezik i jezik mističara);
5. viđenju ideja odgovara jezik ideja (jezik velikih metafizičara, zakonodavaca i mislilaca: Lao-Ce, Buda, Konfučije, Heraklit, Pitagora, Platon, Šankara).
"Svaki jezik otvara i raskida po jedan omotač, i objavljenje je supstancija koja se nalazi unutar pojedinih omotača". Pojmovni, razgovorni jezik odgovara šestom materijalnom omotaču; to je jezik bez slika, bez dubine, kojem odgovara puko čulno viđenje oka. U ovom jeziku višu osetljivost čuva jedino pesnički jezik.
|