offline
- DR
- Legendarni građanin
- Pridružio: 08 Okt 2004
- Poruke: 5450
- Gde živiš: Beograd
|
Tehnologija koja će dovesti do revolucije u načinu korišćenja interneta pokrenula je novi talas investicija i ugrozila položaj tradicionalnih medija. Ili Wall Street pokušava da pokrene još jedan investicioni balon na račun maštovitog korišćenja JavaScripta?
Izvor: Buisness Week
Predstavljajući sporazum koji možda najavljuje velike promene na internetu, Google je 9. marta izdao saopštenje o kupovini Writely-ja, koji trenutno predstavlja senzaciju u Silikonskoj dolini. Online tekst procesor je još uvek u fazi testiranja, ali je uspeo da privuče veliku pažnju jer predstavlja besplatnu alternativu relativno skupim desktop aplikacijama poput Microsoft Word-a.
Sa druge strane, ovaj sporazum je značajan zbog mnogo važnijih razloga. Writely je jedna od desetina kompanija koje u nekada statične web stranice unose moć, brzinu i mogućnosti sofisticiranih desktop aplikacija. Kombinovanjem online aplikacija sa novim bežičnim i širokopojasnim komunikacionim tehnologijama, ove kompanije menjaju srž interneta.
Uz pomoć Writely-ja, korisnici mogu učiniti mnogo više od čuvanja svojih dokumenata na mreži – oni mogu i međusobno sarađivati, često na sasvim nov i jedinstven način. Grupe korisnika mogu zajedno raditi na jednom dokumentu, modifikujući ga u realnom vremenu i bez potrebe za ponovnim učitavanjem web strane.
Jednostavan email
Ovakve inovacije pokreću novu ekspanziju na internetu koja se može meriti sa rastom ostvarenim u drugoj polovini devedesetih. Nove tehnologije, pod zajedničkim nazivom Web 2.0, uspevaju da privuku sveže investicije u oblasti interneta.
Investitori pružaju podršku razvoju novih kompanija kao što su Writely i grupni bookmarking sajt del.icio.us, koga je prigrabio Yahoo!, što je za posledicu imalo stvaranje nove generacije preduzetnika poput 31-godišnjeg osnivača sajta del.icio.us Džošue Šaktera (Joshua Schachter). Internet giganti kao što je Google pokušavaju da iskoriste Web 2.0 kako bi ostvarili nove prihode i otvorili nova radna mesta, stvarajući novu epohu u kojoj će internet predstavljati ravnopravnog rivala tradicionalnim medijskim i komunikacionim kompanijama. Naziv \'Web 2.0\' predstavlja oznaku za širok niz alata i aplikacija. Među njima su nove alatke kao što je del.icio.us, koji korisnicima omogućava čuvanje bookmark liste, njihovo svrstavanje u kategorije, kao i deljenje liste omiljenih linkova sa prijateljima i ostalim posetiocima. Uz sve to, Del.icio.us beleži i listu najpopularnijih web stranica – nalik na muzičku top-listu. Među preostalim Web 2.0 kompanijama nalazi se i edgeio.com, koji predstavlja novi način za distribuciju malih oglasa.
Google-ov Gmail servis i Yahoo-ov novi email sistem Y Mail, koji se još uvek nalazi u fazi testiranja, predstavljaju još jedan primer novih tehnologija. Korisnici sada mogu premeštati email poruke iz jednog foldera u drugi prostim prevlačenjem miša preko ekrana, na isti način kao i u bilo kojoj desktop aplikaciji poput Microsoft Outlook-a. Ranije forme webmail-a prisiljavale su korisnike da čekaju na ponovno učitavanje strane svaki put kada su premeštali email, dodavali prilog ili otvarali novu poruku. Novi programi funkcionišu isto kao Outlook, uz jednu razliku – besplatni su.
Uz jednostavan pokret mišem
Ne želeći da zaostane za konkurencijom, Microsoft radi na sopstvenom nizu Web 2.0 aplikacija, Windows Live. Softverski gigant je upravo postavio ambiciozne ciljeve za ovaj projekat, uključujući opsluživanje 20 miliona korisnika svog novog email servisa do juna ove godine (v. BW Online).
Iza mnogih inovacija stoje nove internet tehnologije, od kojih je neke razvio sam Microsoft. Mnoge, ali ne i sve Web 2.0 kompanije koriste softversku platformu poznatu pod nazivom Ajax. Korisnici su nekada morali da ponovo učitaju web stranu svaki put kada su želeli da snime načinjenu promenu. Sa druge strane, ako želite da dodate newsfeed na svoju matičnu stranicu na Web 2.0 sajtu poput netvibes-a, za to vam je dovoljno nekoliko pokreta mišem.
Nije potrebno snimati stranicu niti čekati da se ona ponovo učita, kao što je to bio slučaj sa starim homepage platformama poput My Yahoo-a. Razlog za to leži u korišćenju Ajax-a, kao što je učinjeno prilikom stvaranja netvibes-a koji omogućava snimanje novih informacija na stranici bez ponovnog snimanja cele strane zajedno sa svim starim podacima koji se u međuvremenu nisu promenili.
U osnovi ove i sličnih tehnologija koristi se skript jezik koji sadržaj elemenata na jednom učitanoj stranici stalno osvežava. Iskorišćena je jedna od bazičnih funkcionalnosti kojom se postavlja ciklično izvršavanje neke druge funkcije. Ta funkcija s vremena na vreme proverava da li se nešto na serveru promenilo. Kada recimo, kucate neki tekst stranica će sama posle svakog otkucane znaka proveravati da li ste otkucali celu reč. Ukoliko jeste, poslaće je serveru, tamo će se izvršiti obrada. Ukoliko je reč nepravilno napisana reč će biti podvučena. Ako ste otkucali „Al quaeda“ ili „Stop the war in Iraque“ možda će agenti CIA ili FBI da vam pokucaju na vrata pre nego što kliknete na dugme Send.
Privlačnost za široki krug korisnika?
Web 2.0 i njegovi prethodnici godinama su predstavljali predmet intenzivne rasprave među preduzetnicima, blogerima, stručnjacima i svima ostalima koji su upućeni u ovu oblast. Međutim, novi Web sada postaje deo glavnog toka. Uz vođstvo kompanija kao što su Yahoo i Google, promene će biti vidljive već tokom sledećih nekoliko meseci.
„Ove aplikacije danas imaju tek usku primenu”, kaže Bred Garlinghaus (Brad Garlinghaus), potpredsednik odeljenja za komunikacione proizvode u kompaniji Yahoo. „Uzbudljivo je da Yahoo omogućava svima da uživaju u mogućnostima Web-a 2.0.” On tvrdi da će nova verzija Y Mail-a predstavljati najkorišćeniju Web 2.0 aplikaciju u svetu.
Posledice ovih zbivanja dosežu daleko izvan interneta. Pojava novog Web-a dovodi do menjanja modela poslovanja medijskih i komunikacionih kompanija. Tradicionalni učesnici na ovim tržištima izgradili su svoj položaj na kombinaciji brenda i sadržaja, stvarajući bazu svojih korisnika i svoje mesto na tržištu. U eri Web-a 2.0, oni će pokušavati da formiraju zajednicu korisnika na internetu, tvrdi Troj Jang (Troy Young), izvršni potpredsednik i glavni „arhitekta doživljaja” u Organic-u, online reklamnoj i konsultantskoj kompaniji.
Vaše vesti pripadaju vama
Novi poslovni model zasniva se na određenoj platformi i skupu korisničkih alatki baziranih na Web 2.0 tehnologiji. Njegov cilj predstavlja privlačenje zajednice korisnika, koji će zauzvrat stvoriti novo tržište na internetu. „Sadržaj i brend pojavljuju se tek na kraju i njih stvaraju sami korisnici”, kaže Jang.
Yahoo je najveći informativni sajt, mereno brojem korisnika i posećenih strana. U skladu sa principima Web-a 2.0, Yahoo je započeo sa određenim brojem komunikacionih alatki, pridodajući im newsfeed. Dok tradicionalne organizacije koje distribuiraju vesti s prezirom gledaju na takav sadržaj, on je postao neverovatno popularan među milionima korisnika koji jednostavno žele da neprestano znaju šta se događa u svetu.
Čak su i Yahoo-ove prilagodljive vesti još uvek relativno primitivne po standardima Web-a 2.0. Izuzimajući novi email program, one još uvek u većoj meri ne koriste istinske Web 2.0 tehnologije. Sa druge strane, Newsvine.com korisnicima omogućava da naprave sopstveni homepage, kao i kolumne i komentare u vezi sa bilo kojim člankom. Najzanimljiviji članci bivaju izabrani u skladu sa ponašanjem korisnika, a ne urednika. Korisnici čak dobijaju 90% reklamnih prihoda ostvarenih na njihovom homepage-u.
Čuvari informacija gube svoju moć
Ove promene dovode do drastičnog menjanja postojećih tradicionalnih hijerarhijskih odnosa u industriji vesti. Centralne informativne redakcije New York Times-a i Wall Street Journal-a imaju relativno mali broj korisnika na internetu, ali se ubrzano prilagođavaju. U slučajevima kada ne mogu da stvore nove kapacitete, oni su spremni da ih kupe. Dobar primer predstavljaju nedavne kupovine About.com-a od New York Times-a i Marketwatch-a od Dow Jones-a, matične kompanije Wall Street Journal-a. Budite sigurni da će barijere između takozvanih tradicionalnih medija i novih formi nastaviti da se ruše. „Želimo da sarađujemo sa tradicionalnim informativnim organizacijama i da objavljujemo njihov materijal”, kaže izvršni direktor i suosnivač Newsvine-a Majk Dejvidson (Mike Davidson), koji je dugo radio u ESPN odeljenju kompanije Disney. „Ne moramo da budemo neprijatelji.”
Ipak, ako postojeći vladari informativnog, medijskog i drugih tržišta žele da ostvare napredak, oni će morati sprovesti određene promene. Njihova uloga čuvara centralizovanog medijskog sadržaja polako nestaje. „Pojedinci dobijaju sve veću moć. Njihova aktivnost se odvija na periferiji mreže, daleko od gigantskih kompanija u njenom centru”, kaže Majkl Arington (Michael Arrington), predsednik sajta edgeio.com i osnivač techcrunch.com-a, popularnog bloga koji prati razvoj Web 2.0 kompanija. On dodaje: „Ovo predstavlja suštinsku promenu za sve koji koriste internet.”
Potražnja za Web 2.0 kompanijama raste, što je još jedan pokazatelj nastupanja nove ere na internetu. Šakteru i drugim osnivačima del.icio.us-a bio je potreban samo jedan krug investitora, što im je omogućilo da zadrže lavovski deo zarade ostvarene sporazumom za Yahoo-om. Iako Yahoo ne želi da da komentar, izvor upoznat sa zbivanjima tvrdi da je isplaćena cena dostigla 27 miliona dolara. „Prisutno je tako mnogo novca i mogućnosti, da ljudima često nije potreban preduzetnički kapital”, kaže Arington.
Inovacije na internetu ponovo ubrzavaju tempo. Tržišta se menjaju, a bogatstva gube preko noći. U tom smislu, Web 2.0 je veoma nalik Web-u 1.0.
http://www.b92.net/zivot/nauka.php?nav_id=191835
|