Pretraživači i društvene mreže sve više oblikuju način na koji doživljavamo svet. Filterima i algoritmima nas stavljaju pod stakleno zvono, tvrdi američki politički aktivista.
Eli Pariser bivši je izvršni direktor organizacije MoveOn.org, neprofitne liberalne grupe koja se bavi političkim aktivizmom, na webu i mimo njega. Brine ga to što se web sve više polarizuje, politički i na druge načine, zbog alata koje koriste neke od vodećih tehnoloških kompanija i društvenih mreža.
Njegova nova knjiga 'The Filter Bubble: What the Internet Is Hiding from You' detaljno opisuje kako Facebook, Google, AOL i brojna druga onlajn čvorišta potajno personaliziraju internet za svoje korisnike. U razgovoru za CNN objasnio je svoje stanovište.
To, navodno, rade da bi im olakšali pronalaženje onog što im se sviđa (i, naravno, olakšali oglašivačima ponudu onog što će verovatnije kupiti).
No krajnji ishod je, tvrdi Pariser, stvaranje tihog, suptilnog staklenog zvona koje izoluje korisnike od novih otkrića i uvida, nalaze li se izvan njihovih uobičajenih ukusa i interesa.
Zanimljivo je da je to stakleno zvono nevidljivo. Ne možete videti po čemu je vaš web drukčiji od onog po čemu surfuju drugi ljudi. A malo-pomalo, razlike su sve veće.
Izvor i nastavak: http://www.b92.net/tehnopolis/internet.php?nav_id=513680&fs=1
|