offline
- Sirius
- Moderator foruma
- Sad radim sve ono što pre nisam stizao.
- Pridružio: 17 Maj 2006
- Poruke: 18617
- Gde živiš: I ja se pitam...
|
Napisano: 16 Dec 2024 14:24
Milos ZA
Citat:Takođe, odgovor vezan za licence sam prilično nazreo. Jedino što me malo buni je zašto je to bilo vezano za Vojvodinu? Pretpostavljam da je Vojvodina, u odnosu na ostatak Srbije, bila "civilizovanija" pa je to razlog.
Драго ми је да си пажљив и опрезан читалац, не прескачеш редове и питаш оно у шта ниси сигуран. То је најбољи пут да се нешто дозна.
Кад је Војводина у питању, нема ту много дилема. Нису узалуд Нови Сад звали српском Атином. Нас, са ове стране Саве и Дунава ''укопао'' је Пожаревачки мир 1718. године. Тада постављене границе ми смо једном прешли и то тек после два века (1918), а и сада су оне на многим местима неизмењене. За та два века многи су нас претекли.
Центар српске културе и духовности била је Војводина. Сети се само фрушкогорских манастира. Иначе, Јован Стерија Поповић (средишни део наше комедиографске вертикале Трифковић-Стерија-Нушић) је у београдску касабу дошао из уређеног Вршца и тамо се касније, разочаран, и вратио.
О Матици српској, нашој најстаријој културној институцији мало дужа је прича. Погледај њихов сајт, све је лепо описано, да не дуплирамо.
Ево једног дела мог текста који неће бити дуплирање, јер је део белешки с предавања. Односи се на то како су код нас настајале позоришне зграде и позоришта. После ћемо се вратити на она питања из твог почетног поста. Има ту још много тога, али ти си сам изразио стрпљење..
Извини због латинице, текст је писан за један портал, да подсетим неке моје колеге на институцију позоришта код нас. Заснован је на предавањима и литератури из моје библиотеке.
Na jednom od prvih časova na Fakultetu dramskih umetnosti naš veliki i dobroćudni profesor Alojz Ujes, jedan od osnivača katedre, prava, enciklopedijska sveznalica (inače prvak Balkana u sablji), postavio nam je interesatno pitanje: ''Uvažene, mlade kolege, koliko ste puta upotrebili izraz ''bečka mustra'', ili ''mustro bečka... i kojim povodom? Znate li odakle je izraz potekao?''. Mi smo, naravno, onako mladi, ''prepametni'' i nadobudni, improvizovali ''letnji dan do podne'', prisećajući se kome smo sve i kada rekli ''mustro bečka'' i kojim povom, a naš dobri profesor se samo smeškao. Kad smo završili sa ''prolupavanjima'' (izvinite na žargonskom izrazu, ali tako je to, posle svega zvučalo), profesor je prisebno rekao: ''Uzmite sada vaše beležnice, počinjemo s predavanjem''.
Ako preskočim uvodne rečenice, stvari su tekle ovako:
U Beču je 1776. godine osvnovano nacionalno, carsko i dvorsko pozorište - Burgteater. Osnovao ga je Josip Drugi (ili Jozef, pa odatle naziv za tu kulturnu politiku - jozefinizam), sin Marije Terezije. Reč je, naravno, o ženi koja je ostavila kapitalan trag u oblastima gde je vladala. I danas u Vojvodini, Hrvatskoj, Bosni ili Sloveniji, možete čuti izraz: ''to je rađeno još za vreme Marije Terezije'', što će reći: postavljeno kako treba, kako valja, da traje kao uzor, odosno - mustra! Eto nas i kod te čarobne reči. Burgteater je osnovan sa sledećim ciljevima: da spreči strane pozorišne i kulturne uticaje (francuske i italijanske) i da postane ugledni, muster theater, za sve provincije imperije, da bude reprezentativna institucija carskog dvora i sredstvo germanizacije. I zaista, sve u njemu je tako i postavljeno, odnosno organizovano da traje - od izgleda zgrade, do same organizacije. Ako ste bili u Narodnom pozorštu u Beogradu, ili u Subotici, Vršcu, Somboru, Varaždinu, Splitu, HNK, Šibeniku, svuda ste mogli da vidite manje-više, istu strukturu. Za nju su bili zaduženi čuveni arhitekti Helmer i Felner. Zgrade se razlikuju po veličini i bogatstvu, u zavisnosti ko ih je i s koliko novca pravio, ali sve imaju zajedničko: veliku, luksuznu salu sa bar jednom galerijom (jarusom) i centralnom ložom za najviše zvaničnike. U toj sali obavezno se nalazi bogat kristalni luster, a preovladavaju bordo boja sa zlatnim aplikacijama štukature, odnosno tzv. ''male plastike'' - ukrasne, floralne ornamentike. Bogata, teška zavesa se, naravno, podiže po visini, retke su zgrade sa otvaranjem krila zavesa. Hol je veliki i često u mermeru, s mnogo ogledala, statuetama zaslužnih glumaca, itd. Oko galerija nalaze se posebni, uski hodnici koji ih dele od glavnog, spoljnog zida. Poznatiji su pod nazivom ''kuloari''. U njima su vođeni neprimetni, diskretni razgovori, a publika je često dolazila u pozorište više zbog tih razgovora i da bude viđena, nego zbog same predstave. Vremenom su tim zgradama dodavani i arhitektonski uklapani uslužni delovi (smeštaj za glumce koji su tu privremeno na pripremi predstave), obavezna letnja scena, restoran, pa čak i hotel, itd. Sistem garderoba i prilaza sceni, glumački klub, itd, takođe su doziđivani onako kako je ugled glumaca rastao.
Suprotno sali, scene su u prvim godinama bile male, neudobne, kao da je ono što se na njima dešavalo bilo nebitno. Iz garderoba se izlazilo pravo na scenu. Najveći broj tih sala ima i obavezni ''ferzenk'', odnosno ''orkestarsku rupu'', za slučaj da u grad dođe opera ili balet. Ona se nalazi u produžetku scene, na tzv. proscenijumu. Kod velikih, bogatih zgrada kakve su bile i jesu one u Beču, Budimpešti, Zagrebu, Beogradu, postoje i hinterbine (manja bina iza glavne bine), prostor koji služi za smeštaj smenjujućih delova scenografije i neometano kretanje tehničara. Sada hinterbine zovu, bez ikakvog jezičkog i funkcionalnog opravdanja ''bekstejdž'' (!). Na zidovima unutar ''džepova'' scene (koje publika ne vidi jer su zaklonjeni vertikalnim zavesama-sufitima), nalaze se na nekoliko nivoa (slično galerijama u sali), ''šnirbode'', odnosno mali metalni rešetkasti prolazi - hodnici (kao na brodovima) za ''cugmahere'', odnosno radnike koji u određenom trenutku moraju da podižu ili spušaju ''cugove'', konopce koji vuku sistem vitla sa cevima na kojima su okačene zavese (draperi i sufite koje čine ''scenu - kutiju'') ili delovi scenografije, odnosno dekoracije. Na nekim scenama nalazi se i ''rotacija'', kružna, pokretna scena kakva se nalazila još u antičkoj Grčkoj (za brzu smenu scenografskih elemenata), a pored rotacionih scena, neke scene imaju i ''propadališta'': to su delovi poda koji mogu da se podižu i spuštaju i tako prave neku vrstu stepenika ili ''brda''. Takvu scenu imalo je Skopsko narodno pozorište, ali to više ne radi jer je ugašena engleska firma koja je to montirala. U Engleskoj su ta propadališta deo gotovo svakog pozorišta, još od vremena Šekspira. Iza hinterbine nalaze se fundusi i depoi, velike prostorije za smeštaj garderobe kao i izradu scenografskih elemenata. Mi imamo običaj da kažemo da je jedno pozorište bogato i spremno onoliko koliko su mu bogati i puni fundusi i opremljeni depoi.
Ispod bine se nalazi podbinski prostor ništa manji od scene i tamo se osećate kao da ste ispod nekog velikog železničkog mosta. Ogromna konstrukcija koja nosi kružnu šinu za rotacionu scenu, vitlovi i protivtegovi za cugove, glavnu i čeličnu zavesu, itd. Sve u svemu, publika vidi deseti deo onoga što u pozorištu stvarno postoji. Koga ova oblast interesuje, neka obavezno pogleda film ''Fantom u operi'', neće zažaliti. Organizacija Burgteatra (ili Burgteatera, kako je govorio naš profesor) je do danas ostala ista za celu Evropu, ne samo za nekadašnje delove habsburške monarhije, tako da je prosek zaposlenih u takvim pozorištima - šest radnika na jednog glumca. Naravno, organizacioni planovi, način kupovine i rezervacije karata (šparsic - godišnje rezervisane karte), ostao je do danas nepromenjen.
Kad spominjem bečku mustru, moram da navedem još jednu: reč je o čuvenoj Geteovoj i Šilerovoj mustri! Gete je u svoje vreme bio poznatiji kao utemeljivač pozorišta u Vajmaru, odličan organizator, a usput i pisac, prevodilac. Kakvu je on to mustru, uz Šilerovu pomoć, napravio? Napisao je ''Sto pravila za glumce'', a da bi bilo sve jasnije, on je pozvao crtača koji je nacrtao sto poza tako što je kao model koristio tada veoma poznatog klasicističkog glumca Iflanda (Vilhelm Ifland (1759-1814). Ifland je bio i pisac, dramaturg, reditelj, ranga jednog Kocebua, veoma popularan i uticajan. Slična pravila pisali su i Didro, Stanislavski, a i naše Srpsko narodno pozorište u Novom Sadu objavilo je ''Pravila za družinu srbsko-narodnog pozorišta'' , 17. marta 1863. godine.
Velike svetske kulture branile su se od kulturne kolonijalizacije (a i same su je tako sprovodile) time što su prilagođavale i prirođavale svome jeziku poznata dela dramske literature. Kod nas su se takvi komadi zvali ''posrbljenice''. Tako je Joakim Vujić preuzimao i prevodio komade Augusta fon Kocebua i prikazivao ih kao svoje tvorevine (što je, u neku ruku, bilo istina jer je u pitanju bio ne samo prevod , već i adaptacija, pa i dramatizacija). Međutim, isto to su radili i Nemci! Kristijan Feliks Vajse bio je taj koji je germanizovao Šekspira. Tako prilagođeni, Šekspirovi naslovi širili su se prostranom teritorijom kojom je tih decenija vladao nemački uticaj
Dopuna: 16 Dec 2024 18:32
Milos ZA ::Pozdrav svima.
Već neko vreme gledam epizode emisije "Moj Beograd" gde se često pojavljuju pozorišni glumci pa sam skontao da baš i ne razumem kako funkcionišu pozorišta. Često čujem da je neki glumac član tog i tog pozorišta. Da li to znači da učestvuje samo u predstavama koje organizuje to pozorište? Da li pozorišta imaju svoje pisce predstava ili bilo ko može predložiti svoj tekst? Voleo bih kada bi mi neko pojasnio kako to sve funkcioniše.
Unapred hvala.
Хајде да и ово објаснимо, у најкраћим цртама.
-Како се запошљавају глумци? Пошто сам и ја члан УДУСА (Удружење драмских уметника Србије), где је моја колегиница с класе била дугогодишња ''алфа и омега'', а водио сам и установу која има четири позоришна фестивала, своје аматерско позориште, итд, могу да ово максимално поједноставим:
Глумац може имати стални радни однос као и сви други грађани, односно бити стални члан неког професионалног позоришта. То се постиже путем конкурса. Свако позориште има свој Правилник о систематизацији послова и задатака који описује које обавезе и права имају глумци као запослени у сталном радном односу. Тај Правилник мора да буде заснован на Закону о раду и на Колективном уговору.
Међутим, постоје и специфичности (глумац може да одбије понуђену улогу јер сматра да не припада његовом фаху), али то је већ мало сложенија прича. То нас доводи до тога да има глумаца који примају плату годинама, а да нису изашли на сцену. То не зависи само од њих, већ и од редитеља који предлаже глумачку поделу у конкретној представи. Исто тако, тај глумац из сталног радног односа може (под условом да не угрожава своје позориште и обавезе у њему) да игра ''на уговор'' за друго позориште. Има и глумаца који су слободни уметници, односно немају матичну кућу. Реч је о врло популарним и успешним глумцима који могу да (условно речено) бирају посао. Знам глумце којима се више исплатило да буду слободни уметници него да се вежу за једну кућу. Они умеју да буду заузети у седам, осам активних представа, на телевизији, филму, итд. За једног је била позната анегдота да је у једном позоришту наступао само у првом чину. Пошто је у другом позоришту наступао у трећем (а представе су почињале у исто време), њега је чекао аутомобил, па се он већ у аутомобилу костимирао. Све то, наравно, у ''кругу двојке''. То је ризично, али је тако. Може да се догоди да одједанпут неки глумац не буде више никоме интересантан (Вера Чукић више од две деценије, колико се сећам, није имала улогу, још од представе ''Убише књаза''). При том остаје и питање уплате пореза и доприноса (Град Београд, рецимо, може да бенефицира неке слободне уметнике на основу утврђених критеријума, итд).
Нешто мало о писцима: они су најчешће слободни уметници јер је позоришту много важније да има стално запосленог драматурга. Нико не може да пропише законом колико је успешних драма писац обавезан да напише, па да сходно томе добија и лични доходак. Драмски писци су ретка врста, врло драгоцена (поготово успешни). Може да се догоди да писац напише 50 драма (као рецимо Матија Бан), а да се запамти само једна, а има писаца који постану славни по једној драми (''Камен за под главу'', Милице Новковић). Писање је таленат (наравно, као и све друго у позоришту), али најнеизвеснији. Зато је пожељно, готово нужно да позориште (ако држи до себе) има запосленог једног или више драматурга јер њихов посао јесте креативан, али и значајно занатски: њихово је да процене који ће се текст узети, да га прилагоде и предложе Уметничком већу (па оно ако га усвоји предлаже редитеља, итд, итд).
У следећем наставку: организација и структура позоришта као установе; разлика између дилетаната, аматера и професионалаца. Пут до славе и како изаћи из анонимности.
Милошу, ниси одустао?
|