offline
- Pridružio: 07 Avg 2008
- Poruke: 2528
- Gde živiš: VII kat
|
Sve ima veze s temom, i ništa iznad napisano nije off
Najpre, ja nisam položila Modernu, tako da sam i ja laik. A onda, super što je Ella okačila Engra. On je želeo da slika istorijske kompozicije, teme nabijene patosom, koje uzdižu duh i veličaju vrlinu. Nekoliko takvih slika je ostalo iza njega, ali danas se u nauci on ceni zbog portreta, koje je radio kako bi se izdržavao. Sve ono što je njega pokretalo kao umetnika, danas se smatra prevaziđenim. Na neki način i Poloka je zadesila ista sudbina.
Iza svakog umetničkog dela postoji čitav istorijsko-filozofski sistem u okviru koga se to delo može sagledati. Zadatak istorije umetnosti, prema jednima, jeste da se delo dovede u vezu sa tim sistemom, da se preko njega ono približi posmatraču. Posmatrač, kao laik, ne mora poznavati ništa u vezi sa tim sistemom kako bi u slici "uživao", kako bi reagovao na nadražaje boje, oblika i njihovih međusobnih odnosa. Da bi razumeo ŠTA je naslikano, potrebno je već neko znanje. Postoje i oni koji smatraju da je zadatak istorije um. da utvrdi zakonitosti u vezi sa bojom, oblikom, kompozicijom, tj. likovnim elementima, koje važe uvek i svuda i na osnovu kojih je neko delo moguće proglasiti umetnošću a neko ne. Meni je takav pristup, zasnovan na nekakvim zakonitostima estetike odbojan. Ali, gledano sa stanovišta nauke, nije praktično sve posmatrati kao umetnost. Tu na scenu stupa nešto što se zove društveni konsenzus, i u to se mnogo ne dira. Vremenom smo naučili da neka dela smatramo umetnošću, i tačka.
Problem sa apstraktnim ekspresionizmom je taj što na pitanje šta je predstavljeno, naizgled nema odgovora. A zapravo postoje dva. Jedan bi bio da je nešto ipak predstavljeno, nekakve linije, boje, kvadrati, krugovi, nečega ipak ima. I to nešto nama se može dopadati ili ne. A drugi odgovor je taj da je predstavljeno NIŠTA. A da bi to razumeli, moramo poznavati istorijsko-filozofski sistem koji stoji iza apstraktnog ekspresionizma. Ali - veličina nekih umetnika leži upravo u tome što posmatrač može doći do tog odgovora, ili ga barem naslutiti, i ne poznajući sistem koji iza tih slika stoji. Po mom skromnom mišljenju, Polok, a i mnogi drugi, uspeli su u tome.
Šta je ništa, to je već pitanje za filozofe. Neko je u vezi sa ovim napisao "in search of nothingness". U pitanju je oslobađanje umetnosti, umetničkog stvaranja, od teme, od zakona kompozicije, perspektive, (za posmatrače nisam sigurna, da li su se i od njih oslobađali) Tako shvaćen, apstraktni ekspresionizam je samo jedan u nizu avangardnih pokreta koji su se zalagali za samosvrhovitost slikarstva. Od impresionizma nadalje, preispitivani su tradicionalni modeli slikarstva, negirano je umetničko nasleđe, a kasnije, traženi su i načini za oslobađanje slikarstva od predmetnosti. Teško je uopšteno govoriti o apstraktnom ekspresionizmu ukoliko bi se išlo dalje u detalje. Jedna od zajedničkih ideja bila je ta da slika iskazuje nesvesno, znak, arhetip, mitsko nasleđe u čoveku, a sve u vezi sa učenjem Junga. Slikarski potez je posmatran kao odraz psihološkog automatizma, vođen intuicijom, a ne promišljanjem. Možemo govoriti o potpunom oslobađanju od spoljašnjih uticaja, a slika bi trebalo da nam dokuči suštinu umetnika, pa samim tim i suštinu čina stvaranja. Naglasak je na skrivenom, unutrašnjem. Slika je samo odraz svega toga, materijalni dokaz o postojanju umetničkog čina koji se odigrao. Sve ovo nisu bile nove ideje, ali su u Americi sredinom dvadesetog veka dobile nov izraz. A sledeći korak je svakako bilo uvođenje konceptualne umetnosti u glavne tokove umetnosti. I polako se počela realizovati ideja o nestanku slikarstva kakvim smo ga poznavali.
Citat:Harold Rosenberg spoke of the transformation of painting into an existential drama in Pollock's work, in which "what was to go on the canvas was not a picture but an event". "The big moment came when it was decided to paint 'just to paint'. The gesture on the canvas was a gesture of liberation from value — political, aesthetic, moral."
Kako to uvek biva, avangarda je postala deo sistema, Polok je postao jedan od najtraženijih i najskupljih umetnika, a težnja ka čistoj umetnosti, oslobođenoj umetnosti, i dalje nije zadovoljena.
Ella, fala za taj link, ja sam se žešće navukla
|